Η περίφημη λαϊκή φράση «και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ» (με λάθος γραμματική) σημαίνει ότι κάποιος το έχει δίπορτο, δεν λαμβάνει σαφή θέση αλλά θέλει να τους ικανοποιήσει όλους, να είναι αρεστός ή …καλυμμένος!

Στην προκειμένη περίπτωση, η γνωστή λαϊκή φράση αναδεικνύεται απερίφραστα μέσα από την πολιτική της ναυαρχίδας της Δεξιάς, της ιστορικής εφημερίδας του Φαλήρου όπου η Διεύθυνση της μολονότι διά μέσω της συνέντευξης Ράμμου της ΑΔΑΕ βάλει κατά της κυβέρνησης για το ζήτημα των «παρακολουθήσεων» και δήθεν υπερασπίζεται την νομιμότητα, τις διαδικασίες και τον ρόλο των Ανεξάρτητων Αρχών, από την άλλη πλευρά ωστόσο επιδιώκει να διατηρήσει το ισοζύγιο!

Βάζει λοιπόν η αμερικανοτραφής διεύθυνση, το «Φως, Νερό, Τηλέφωνο» που είναι εξειδικευμένο στις λεπτών χειρισμών αποστολές και στις μέσα σελίδες, δίπλα ακριβώς στη συνέντευξη Ράμμου αρθρογραφεί υπέρ της Δικαιοσύνης και του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κυρίου Ισιδώρου Ντογιάκου!!!

Φαινόμενα των καιρών! Ή αλλιώς, κουτοπονηριές…

Σε διπλό ταμπλό το ΤΧΣ για τις τράπεζες – Η τακτική του «βλέποντας και κάνοντας» οι ευκαιρίες και οι κίνδυνοι που εμπεριέχει – Πότε ολοκληρώνεται η πώληση των πακέτων; Τι θα συμβεί το 2025;

Διπλή ανάγνωση επιδέχεται, η ανακοινωθείσα από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας έκθεση Στρατηγικής Αποεπένδυσης από τον τραπεζικό τομέα.

Η σχετική μελέτη η οποία όπως αποκαλύπτεται τυγχάνει της εγκρίσεως του υπουργείου Οικονομικών εδώ και έναν μήνα – έτσι εξηγούνται και οι έως τώρα πολλές διαρροές – από την μια πλευρά μπορεί να χαρακτηριστεί ως έκθεση ιδεών.

Οι υποστηρικτές αυτής της άποψης δεν έχουν άδικο: Οι αναφορές του κειμένου 11 σελίδων που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα είναι τόσο γενικόλογες , περιγράφουν το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο και τις επιλογές που μπορεί να γίνουν εντός του πλαισίου του , υπό διαφορετικές συνθήκες, δεν αναφέρουν δηλαδή ένα πλήρες χρονοδιάγραμμα.

Η υπενθύμιση ότι τα πάντα θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2025 , θεωρείται ως εκ του περισσού , εκεί τοποθετείται από το νόμο και η «ημερομηνία λήξεως» της ύπαρξης του Ταμείου.

Η δεύτερη ανάγνωση, μπορεί να γίνει με βάση την πραγματικότητα: Η κατάσταση που επικρατεί σήμερα τόσο στο εσωτερικό όσο και στο διεθνές οικονομικό πλαίσιο, μόνο από σταθερότητα δεν μπορεί να χαρακτηριστεί.

Γιατί επομένως να κινηθούν οι διαδικασίες πώλησης των μετοχών του ΤΧΣ στις τέσσερις συστημικές τράπεζες , όταν το Ταμείο επομένως και το ελληνικό δημόσιο δεν πρόκειται να «πιάσει» καλές τιμές;

Επιπρόσθετα αν και η διοίκηση του ΤΧΣ μπορεί να κατηγορηθεί από ατολμία αφού δεν αξιοποιεί το όποιο θεωρητικό ( γιατί αυτό σηκώνει πολλή συζήτηση) ενδιαφέρον , ποια θα είναι η θέση της αν προχωρήσει σε άμεσες κινήσεις στο ήδη επιβαρυμένο πολιτικό κλίμα και σε περίπτωση που η αντιπολίτευση την κατηγορήσει για «ξεπούλημα της περιουσίας του ελληνικού λαού»;

Προφανώς και οι δύο εκδοχές έχουν τα αρνητικά τους σημεία: Κανείς για παράδειγμα – το αντίθετο θα μπορούσε να υποστηριχθεί – δεν μπορεί να αναλάβει δεσμεύσεις πως σε δύο χρόνια θα έχουν βελτιωθεί οι συνθήκες στο ελληνικό και διεθνές οικονομικό γίγνεσθαι.

Από την άλλη πλευρά η εσπευσμένη πώληση των «πακέτων» μετοχών του δημοσίου, πέραν των πολιτικών προβλημάτων που ενδεχομένως να δημιουργούσε, θα προκαλούσε προβλήματα στα στρατηγικά σχέδια των σημερινών διοικήσεων των τραπεζών , αφού οι νέοι μέτοχοι πιθανόν να επιζητούσαν να έχουν λόγο σε αυτά με βάση τους ευρύτερους προγραμματισμούς τους.

Ύστατο αλλά και κορυφαίο ερώτημα: Τι θα συμβεί όταν εξαντληθούν τα απώτερα χρονικά όρια και οι τότε συνθήκες δεν θα κρίνονται κατάλληλες;

Το Ταμείο θα διαθέσει τις συμμετοχές του σε Εθνική (40,3%), Πειραιώς (27%), Alpha Bank (9%) και Eurobank (1,4%) εγκαίρως, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που θέτει ο νόμος, δηλαδή μέχρι το τέλος του 2025 όταν και λήγει ο βίος του Ταμείου, εξασφαλίζοντας την εύλογη αξία του χαρτοφυλακίου του.

Για το σκοπό αυτό θα εντοπίσει τις ευκαιρίες για έναρξη και υλοποίηση καλά σχεδιασμένων συναλλαγών με τον πλέον συμφέροντα τρόπο, θα αναλάβει πρωτοβουλίες και παράλληλα θα εξετάσει τυχόν προσεγγίσεις από επενδυτές και προτάσεις που ενδέχεται να υποβάλλουν οι τράπεζες.

Κατ’ αρχήν, το Ταμείο ευνοεί στρατηγικούς επενδυτές για σημαντικά πακέτα των μετοχών του, όπως διεθνώς αναγνωρισμένα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, μακροπρόθεσμους επενδυτές (π.χ. αμοιβαία κεφάλαια που έχουν ήδη ιστορικό επενδύσεων σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, οικογενειακά γραφεία κλπ.), χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, καθώς και άλλους επενδυτές εκτός του τραπεζικού τομέα με σημαντική τεχνογνωσία που θεωρείται ότι ενισχύσουν την ικανότητα του ελληνικού τραπεζικού τομέα να ανταποκριθεί στις περιβαλλοντικές και τεχνολογικές προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.

Πριν αποφασίσει να προχωρήσει σε πώληση μετοχών, το ΤΧΣ θα λάβει υπόψιν τις υποχρεώσεις του για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα καθώς και την εξασφάλιση της εύλογης αξίας των συμμετοχών του ενώ κατά την υλοποίηση των συναλλαγών το ΤΧΣ θα ακολουθήσει μια διάφανη και διαγωνιστική διαδικασία, διατηρώντας παράλληλα την αρμόζουσα εμπιστευτικότητα.

Ο σχεδιασμός, η δομή, η διαδικασία και η υλοποίηση των επί μέρους συναλλαγών θα είναι προσαρμοσμένα στις συνθήκες της αγοράς και στις επιδόσεις των Τραπεζών. Το ΤΧΣ δεν θα δεσμευτεί σε συγκεκριμένο χρονισμό ή αλληλουχία συναλλαγών εντός του συνολικού πλαισίου αποεπένδυσης, προκειμένου να μην επιβαρυνθεί η αξία των μετοχών.

Επιπλέον, δεν θεωρεί ότι οι μεμονωμένες συναλλαγές αποτελούν σημείο αναφοράς για τις επόμενες που θα σχεδιαστούν και θα εκτελεστούν υπό τις τότε επικρατούσες συνθήκες.

Ειδικότερα , το Ταμείο θα ξεκινήσει τη φάση της προετοιμασίας για μια συγκεκριμένη συναλλαγή εφόσον το ΔΣ του αποφασίσει ως μέρος της συνολική του αξιολόγησης, ότι πληρούνται οι ακόλουθες Προαπαιτούμενες Συνθήκες:

1. Η συναλλαγή δεν ενέχει κινδύνους για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα.

2. Για Συναλλαγές μέσω Κεφαλαιαγοράς, ότι η συναλλαγή μπορεί να εκτελεστεί, έχοντας λάβει υπόψη τα Κριτήρια για τις συνθήκες που επικρατούν στην Αγορά και ειδικότερα: α) δεν έχουν συμβεί ή δεν αναμένονται σημαντικά γεγονότα ή εξελίξεις που ενδέχεται να έχουν σημαντική επίδραση στον τρόπο με τον οποίο η αγορά αποτιμά τις τράπεζες (σ.σ ένα τέτοιο γεγονός θα μπορούσε να είναι η ανάκτηση επενδυτικής βαθμίδας) β) η μεταβλητότητα των τιμών των μετοχών δεν υποδηλώνει ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα αβεβαιότητας της αγοράς και γ) δεν υπάρχει σημαντική επιδείνωση του όγκου συναλλαγών για τις τράπεζες ή γενικότερα στις αγοράς ελληνικών αξιών (μετοχών και ομολόγων)

3. Για Ιδιωτικές Συναλλαγές μετά από μια αυτόκλητη προσφορά, ότι ο δυνητικός επενδυτής έχει επιβεβαιώσει την πρόθεσή του να καταβάλλει αντίτιμο υψηλότερο της τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής (premium).

4. Η συναλλαγή συμμορφώνεται με τη Στρατηγική Αποεπένδυση.

Το περίφημο 3% της ΓΕΚ Τέρνα που κατείχε ο Ολλανδός του Ελλάκτωρα, η προσυμφωνία με επιχειρηματία της Ενέργειας που δεν προχώρησε, το ζήτημα με Επ. Κεφαλαιαγοράς και Ανταγωνισμού και το happy end καθώς το πακέτο πέρασε σε «καλά χέρια»!

Για το 3% των μετοχών της ΓΕΚ Τέρνα που κατείχε ο Ολλανδός βασικός μέτοχος του Ελλάκτωρα έχει γίνει λόγος πολύς!

Οι μετοχές αυτές περίσσεψαν όταν ο Χένρι Χόλτερμαν αποχώρησε από τον όμιλο της ΓΕΚ Τέρνα και το προς πώληση ποσοστό του απέκτησαν ο Γ. Περιστέρης, ο Ευάγγελος Μαρινάκης και η Μαριάννα Λάτση!

Ο αστικός μύθος λέει ότι το περίφημο 3% είχε προσυμφωνηθεί με έναν εκ των κορυφαίων Ελλήνων επιχειρηματιών από τον χώρο της Ενέργειας, πλην όμως για λόγους αδιευκρίνιστους το deal δεν ολοκληρώθηκε και το πακέτο «έμεινε αμανάτι» στον Ολλανδό, ο οποίος ομολογουμένως δεν είχε κανένα λόγο να το κρατήσει!

Μάλιστα αξίζει να σημειωθεί ότι το περίφημο 3% της ΓΕΚ Τέρνα που έμεινε στα χέρια του Χόλτερμαν από σπόντα, του προκάλεσε «ζημιά» κατά την περίοδο της σύγκρουσης για τον έλεγχο του Ελλάκτωρα, καθώς διάφορα ΜΜΕ ήγειραν ζήτημα στενών σχέσεων και συγκοινωνούντα δοχείων Ελλάκτωρα – ΓΕΚ Τέρνα, θέτοντας θέμα τόσο στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς όσο και στην Επιτροπή Ανταγωνισμού!!! Κάτι που φυσικά δεν ίσχυε!!! Ωστόσο δημιουργούσε εντυπώσεις!

Καθίσταται επομένως κατανοητό ότι ο Ολλανδός του Ελλάκτωρα ήθελε να απαλλαγεί από το πακέτο αυτό!

Από την άλλη πλευρά, η διοίκηση και οι μέτοχοι της ΓΕΚ Τέρνα που γνώριζαν ότι ο Ολλανδός θέλει να «ξεφορτωθεί» το 3% γιατί του κάνει ζημιά, δεν ήθελαν επουδενί οι μετοχές αυτές να βγουν ελεύθερα προς πώληση στην αγορά, ιδίως στην προκειμένη περίπτωση όπου επίκειται η ανακοίνωση της συμφωνίας με First και Macquarie για την Τέρνα Ενεργειακή!

Υπό αυτό το πρίσμα ήταν πραγματικά «ευχής έργον» ότι βρέθηκε επενδυτής (οι πληροφορίες λένε για εταιρικό σχήμα και όχι φυσικό πρόσωπο) που συμφώνησε με τον Ολλανδό και απέκτησε το περίφημο 3% με προοπτική βάθους χρόνου και όχι προκειμένου να καταγράψει βραχυχρόνιες υπεραξίες!

Σε απλά λόγια, το deal του 3% ήταν ότι καλύτερο τόσο για τον Ολλανδό όσο και για την ΓΕΚ Τέρνα, καθώς πέρασε «σε καλά χέρια» μακροπρόθεσμων επενδυτών και όχι κερδοσκόπων!

Παράλληλα η εξέλιξη αυτή έρχεται να καταδείξει ότι το πεδίο για την ανακοίνωση της συμφωνίας της Τέρνα Ενεργειακής είναι ανοιχτό και πως όποια εμπόδια υπήρχαν ή τυχόν είχαν ανακύψει, ξεπεράστηκαν πλήρως και οριστικά!

Επομένως η ανακοίνωση του deal είναι θέμα ημερών!

Ποιος πρώην συστημικός τραπεζίτης έκανε χρήση του νόμου για τις γονικές παροχές των 800.000 και έγραψε περιουσιακά στοιχεία (λέγεται για μία επιχείρηση) στα παιδιά του;

Ένας πρώην συστημικός τραπεζίτης, από εκείνους που φέρουν μεγάλη ευθύνη για την καταστροφή του τραπεζικού συστήματος και την είσοδο της Ελλάδας στην εποχή των μνημονίων που οδήγησαν τη βάση της κοινωνίας σε εξαθλίωση, και ο οποίος εσχάτως παριστάνει τον fund manager και ταυτοχρόνως έχει εξειδικεύει ως μέλος του ΔΣ εισηγμένων – και όχι μόνον- εταιριών, φέρεται να έχει επωφεληθεί από την χρήση του νόμου για τις 800.000 ευρώ γονικών παροχών!

Όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές ο «γοητευτικός» (όπως μόνο ο ίδιος νομίζει) πρώην τραπεζίτης φέρεται να εκμεταλλεύθηκε τις διατάξεις του νέου νόμου του Υπ. Οικονομικών για τις γονικές παροχές και προέβη σε μεταβίβαση περιουσιακών στοιχείων – λέγεται για μία επιχείρηση εκτός των άλλων- στα παιδιά του, αποφεύγοντας (νόμιμα) τον φόρο κληρονομιάς και τον φόρο μεταβίβασης που μέχρι πρότινος ίσχυε!

Ψάχνουν για ξέπλυμα μαύρου χρήματος σε τρεις εισηγμένες – Έλεγχοι από ΣΔΟΕ, οικονομική αστυνομία και αρχή ξεπλύματος σε βασικούς μετόχους 3 εισηγμένων!

Φύλλο και φτερό έχουν κάνει οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, τα οικονομικά στοιχεία των βασικών μετοχών τριών εισηγμένων εταιριών, αναζητώντας φορολογικές παραβάσεις, αλλά και αποδείξεις για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος.

Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές οικονομική αστυνομία, ΣΔΟΕ, αρχή ξεπλύματος διερευνούν μεταξύ άλλων το ενδεχόμενο ασπρίσματος μαύρου χρήματος και για το λόγο αυτό έχουν υπάρξει εκτενείς έλεγχοι φορολογικών στοιχείων καθώς και σε τραπεζικούς λογαριασμούς και μεταφορές κεφαλαίων, όχι μόνο των βασικών μετοχών των εισηγμένων εταιριών αλλά και συγγενικών προσώπων.

Οι έρευνες, κατά πληροφορίες, διενεργούνται μετά από καταγγελίες που έχουν υποβληθεί στις αρχές, τόσο ανώνυμες, όπως γίνεται συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις, αλλά και επώνυμες!

Διαβάστε ακόμη: