Η Ελλάδα ελπίζει να συγκεντρώσει περισσότερα από 5 δισ. ευρώ (5,29 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2024 από την πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων, συμπεριλαμβανομένου μεριδίου στο αεροδρόμιο της Αθήνας και συμφωνιών παραχώρησης για δύο δρόμους με διόδια (σσ.την Εγνατία και την Αττική Οδό), δήλωσε μιλώντας στο πρακτορείο Reuters, ο δ/νων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης.
Όπως σημειώνει το Reuters, το πιο υπερχρεωμένο έθνος της ευρωζώνης έχει συγκεντρώσει από το 2011 περίπου 10 δισεκατομμύρια ευρώ από πωλήσεις κρατικών περιουσιακών στοιχείων, βασικό στοιχείο του σχεδίου ανάκαμψης μετά τις διεθνείς διασώσεις που έληξαν το 2018 και κράτησαν όρθια την ελληνική οικονομία κατά τη διάρκεια μιας δεκαετούς κρίσης χρέους.
Το ποσό των 5 δισεκατομμυρίων και πλέον που έχει τεθεί ως στόχος για το 2024 θα είναι το υψηλότερο ποσό που συγκεντρώθηκε από ιδιωτικοποιήσεις σε ένα μόνο έτος, δήλωσε ο κ. Πολίτης.
Όπως είπε, στο ποσό αυτό περιλαμβάνεται ένα εκτιμώμενο ποσό ύψους 1,5 δισ. ευρώ από τη μακροπρόθεσμη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, αυτοκινητοδρόμου με σταθμούς διοδίων μήκους 658 χιλιομέτρων στο βόρειο τμήμα της χώρας.
Αρχικά, η συμφωνία έπρεπε να ολοκληρωθεί το 2023, οι εθνικές εκλογές καθυστέρησαν την έγκριση του δικαστηρίου για τη συμφωνία και την επικύρωσή της από το κοινοβούλιο.
Η Ελλάδα είχε νωρίτερα προβλέψει έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ύψους 2 δισ. ευρώ για το 2023 και 3,3 δισ. ευρώ για το 2024.
Δύο άλλες μεγάλες συναλλαγές, η πώληση του 30% του μεριδίου του αεροδρομίου της Αθήνας μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO) και η μακροχρόνια παραχώρηση της Αττικής Οδού, ενός μήκους 70 χιλιομέτρων, θα βοηθήσουν να συγκεντρωθούν «τα υψηλότερα έσοδα που έχουν ποτέ συγκεντρωθεί σε ένα έτος» το 2024, δήλωσε ο κ. Πολίτης, όπως μεταδίδει το πρακτορείο.
Η Ελλάδα σκοπεύει να εισαγάγει τις μετοχές του αεροδρομίου της Αθήνας στο χρηματιστήριο το πρώτο τρίμηνο και η πώληση θα μπορούσε να αποφέρει περισσότερα από 750 εκατομμύρια ευρώ, δήλωσε ο κ. Πολίτης, προσθέτοντας ότι ο Γερμανός διαχειριστής της AviAlliance, ιδιοκτήτης του 40% των μετοχών, θα αγοράσει άλλο ένα 10% με premium στην τιμή της δημόσιας εγγραφής.
Τον περασμένο μήνα, ο οργανισμός αποκρατικοποιήσεων όρισε τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμώμενο επενδυτή για την 25ετή εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου Αττικής, με την εταιρεία να προσφέρει 3,27 δισ. ευρώ. Η Ελλάδα ελπίζει να κλείσει τη συμφωνία παραχώρησης μέχρι τον Οκτώβριο του επόμενου έτους, δήλωσε ο Πολίτης.
Ο κ. Πολίτης δήλωσε ότι η Αθήνα σχεδιάζει επίσης να αρχίσει να πουλά το 67% του μεριδίου της στο λιμάνι του Λαυρίου, νοτιοανατολικά της Αθήνας, μέχρι το τέλος του 2023, καθώς και να προκηρύξει διαγωνισμό για την κατασκευή μαρίνων στο νησί της Κέρκυρας και στον Κορινθιακό Κόλπο. Φορείς κρουαζιέρας έχουν ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Λαυρίου. Ο κ. Πολίτης δήλωσε ότι η πώληση θα τον βοηθήσει να επεκτείνει περαιτέρω τις δραστηριότητές του στον τομέα των σκαφών αναψυχής και της κρουαζιέρας.
Ο τουρισμός αποτελεί βασικό μοχλό της ελληνικής οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας περίπου το ένα τέταρτο της παραγωγής.
Ο κ. Πολίτης δήλωσε επίσης ότι η Ελλάδα διερευνά τρόπους αξιοποίησης των εισηγμένων συμμετοχών της, όπως η Helleniq Energy, μέσω των κεφαλαιαγορών. Το ΤΑΙΠΕΔ κατέχει το 35,5% της Helleniq.