Ετοιμάζονται αν και μέσω προεκλογικού «πυρετού» τα σχέδια και οι αποφάσεις για τον καθορισμό της τιμής εκκίνησης του επόμενου διαγωνισμού ΑΠΕ.

Αμέσως μετά θα προκηρυχθεί από τη ΡΑΑΕΥ η δεύτερη δημοπρασία για τα έργα, υπό το νέο σχήμα για τα έργα υποδομής μονάδων ηλεκτροπαραγωγής από ΑΠΕ για το ύψος ρεκόρ των 11.000 Μεγαβάτ.

Ως τις 15 Μαΐου θα είναι έτοιμη και η γνωμοδότηση προς τον υπουργό από την αρμόδια Επιτροπή του ΥΠΕΝ και στις 18 Μαΐου, θα προχωρήσει από τη Ρυθμιστική Αρχή ανεξάρτητα από την έκβαση της εκλογικής αναμέτρησης.

Όλη αυτή η σπουδή δεν είναι ανεξήγητη, αφού αν δεν προκύψει κυβέρνηση από τις εκλογές, θα έχουμε κενό διάστημα στη συνέχεια, με την ανάδειξη υπηρεσιακής κυβέρνησης μέχρι την πραγματοποίηση της δεύτερης εκλογικής αναμέτρησης.

Αυτός είναι ο λόγος, άλλωστε, που το ΥΠΕΝ έσπευσε να ανακοινώσει τις επιδοτήσεις που θα ισχύσουν και για τον Ιούνιο.

Στη μάχη και 8.000 σταθμοί φόρτισης αυτοκινήτων

Παράλληλα, έρχεται και η εγκατάσταση 8.000 δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων (Η/Ο) με τη δράση «Φορτίζω Παντού» συνολικού προϋπολογισμού 80 εκατομμυρίων ευρώ.

Η πλατφόρμα της δράσης (https://fortizopantou.gov.gr) θα είναι διαθέσιμη για υποβολή αιτήσεων από 11 Μαΐου, ενώ θα λειτουργήσει εντός της ημέρας για ενημερωτικούς σκοπούς.

Ο βασικός στόχος της δράσης είναι η δημιουργία, με όρους υγιούς ανταγωνισμού, ενός βασικού δικτύου δημόσιας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα, καλύπτοντας τόσο τις πόλεις όσο και το εθνικό οδικό δίκτυο, ώστε οι πολίτες να μπορούν να ταξιδέψουν με το ηλεκτρικό τους όχημα παντού χωρίς άγχος, οικονομικά και «πράσινα».

Η δράση θα παρέχει οικονομικά κίνητρα για την προμήθεια, εγκατάσταση και σύνδεση στο ηλεκτρικό δίκτυο δημοσίως προσβάσιμων σταθμών φόρτισης Η/Ο, που τροφοδοτούνται από ηλεκτρική ενέργεια παραγόμενη από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ) σε κοινόχρηστους χώρους των πόλεων, σε βασικές μεταφορικές υποδομές όπως είναι εθνικές οδοί, αεροδρόμια, λιμάνια, σιδηροδρομικοί σταθμοί αλλά και σε ιδιωτικούς χώρους με δημόσια πρόσβαση όπως πρατήρια καυσίμων, σταθμούς αυτοκινήτων και αλυσίδες καταστημάτων.

Δικαιούχοι της δράσης είναι Εμπορικές Εταιρείες και Ατομικές Επιχειρήσεις, Συνεταιρισμοί, Συμπράξεις, Κοινοπραξίες που ασκούν εμπορική δραστηριότητα, Δημόσιες και Δημοτικές επιχειρήσεις.

Οι Δικαιούχοι είναι οι φορείς που καλύπτουν το κόστος της επένδυσης για την ανάπτυξη των σταθμών φόρτισης Η/Ο και διακρίνονται σε 2 Κατηγορίες.

  • Κατηγορία -1: Κύριοι ή έχοντες νόμιμο δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης του χώρου που θα εγκατασταθεί ο σταθμός, και οι οποίοι συμβάλλονται με Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Η/Ο που έχουν την ευθύνη λειτουργίας του σταθμού.
  • Κατηγορία -2: Φορείς Εκμετάλλευσης Υποδομών Φόρτισης Η/Ο, οι οποίοι συμβάλλονται για την παραχώρηση πλήρους και ακώλυτης χρήσης του χώρου εγκατάστασης του σταθμού.

Ο συνολικός προϋπολογισμός της δράσης είναι 80 εκατ. ευρώ, προέρχεται από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Τέλος στα νέα «μικρά» φωτοβολταϊκά λέει το ΥΠ.ΕΝ, άδειες με το τσουβάλι δίνει η ΡΑΕ

Νέα δημοπρασία – Ποιες είναι οι προδιάγραφες

Η δημοπρασία για τις ΑΠΕ θα αφορά πάλι φωτοβολταϊκά ισχύος άνω του 1 Μεγαβάτ και αιολικά πάνω από 6 Μεγαβάτ, ενώ η μέγιστη δημοπρατούμενη ισχύς θα ξεπεράσει το 1 Γιγαβάτ.

Στο διαγωνισμό θα μετακυλιθεί και η ισχύς που έμεινε αδιάθετη στον πρώτο διαγωνισμό, και η οποία ανέρχεται σε 475 Μεγαβάτ περίπου, καθώς από αυτόν πέρασαν έργα συνολικής ισχύος 525 Μεγαβάτ περίπου.

Η δημοπρασία έχει την ίδια δομή της πρώτης ανταγωνιστικής διαδικασίας, δηλαδή θα προβλέπεται πως κάθε μία από τις δύο τεχνολογίες θα πρέπει να λάβει τουλάχιστον το 30% της δημοπρατούμενης δυναμικότητας, στο πλαίσιο επίτευξης μίας ελάχιστης διαφοροποίησης του χαρτοφυλακίου των έργων που θα προκριθούν από τη διαδικασία.

Για κάθε μία τεχνολογία θα καθορίζεται διαφορετική τιμή εκκίνησης, ενώ δεν θα αλλάξει το επίπεδο ανταγωνισμού σε σχέση με τον πρώτο διαγωνισμό, όπου είχε οριστεί στο 80%.

Στον πρώτο διαγωνισμό οι τιμές διαμορφώθηκαν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικά επίπεδα. Οι χαμηλότερες τιμές που κλείστηκαν ήταν περί τα 46 ευρώ η Μεγαβατώρα για τα φωτοβολταϊκά, ενώ στα αιολικά στα 55,82 ευρώ η Μεγαβατώρα.

Η βρετανική Hive Energy ο μεγάλος επενδυτής μονάδας πράσινου υδρογόνου στην Φθιώτιδα

Τι ζήτησε απο την Ελλάδα ο ΙΕΑ

Η εμπειρία από τους περσινούς διαγωνισμούς ΑΠΕ θα πρέπει να αξιολογηθεί για την προετοιμασία των επόμενων, ώστε να διασφαλιστεί η επιτυχία τους και η εγκατάσταση 4,2 γιγαβάτ ως το 2025 που είναι και ο στόχος, εκτιμά ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ).

Όπως ανέφερε ο οργανισμός στην ειδική του έκθεση για την Ελλάδα, για όσο διαρκούν οι περιορισμοί του δικτύου η κυβέρνηση θα πρέπει να στραφεί σε διαγωνισμούς ΑΠΕ για συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές όπου υπάρχει διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος.

Στο κρίσιμο θέμα του ΕΛΑΠΕ, ο ΙΕΑ σημειώνει τις αλλαγές που έγιναν το 2022 με τη δημιουργία ξεχωριστών υπολογαριασμών. Παράλληλα, τονίζει ότι πρέπει να εξασφαλιστεί η ρευστότητά του με διαφανή και βιώσιμο τρόπο για να διατηρηθεί η επενδυτική εμπιστοσύνη.

Σε ότι αφορά το αδειοδοτικό και το ρυθμιστικό πλαίσιο, ο οργανισμός εκτιμά ότι εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά εμπόδια. Με αφορμή τη νομοθεσία που πέρασε η κυβέρνηση τα προηγούμενα χρόνια για επιτάχυνση του αδειοδοτικού χρόνου, τονίζεται ότι είναι απαραίτητη μια προσεκτική παρακολούθηση των επιδράσεών τους.

“Οι πρόσφατες μεταρρυθμίσεις δεν αντιμετωπίζουν την περιβαλλοντική αδειοδότηση, που μπορεί να οδηγήσει σε πολυετείς καθυστερήσεις. Απαιτεί πολλαπλούς γύρους αξιολόγησης από πολλαπλές αρχές και όταν ολοκληρώνεται, τότε το έργο είναι ήδη πεπαλαιωμένο και χρειάζεται να ξεκινήσει από την αρχή με ανανεωμένη τεχνολογία”, αναφέρει ο ΙΕΑ.

Στο ζήτημα του ηλεκτρικού χώρου, η σύσταση του ΙΕΑ είναι να συντονιστεί στενά η κυβέρνηση με τον ΑΔΜΗΕ και το ΔΕΔΔΗΕ ώστε να στοχευτούν οι στενωποί στο δίκτυο και να εξασφαλιστεί ότι τα έργα των διαγωνισμών θα υλοποιούνται σύντομα.

Σε ότι έχει να κάνει με τις περικοπές, ο ΙΕΑ σημειώνει πως τα ήδη αδειοδοτημένα έργα μπορούν να οδηγήσουν σε τεράστια αύξηση του μεριδίου ΑΠΕ βραχυπρόθεσμα με αποτέλεσμα την ανάγκη περικοπών, ιδίως αν καθυστερήσουν τα έργα αναβάθμισης του δικτύου.

“Η ΡΑΕ πρέπει να τροποποιήσει τον κώδικα δικτύου και τους κανόνες των διαγωνισμών ώστε να απαιτείται από τα νέα έργα ΑΠΕ να περιλαμβάνουν παρακολούθηση εξ αποστάσεως και συστήματα ελέγχου”.

Οι βεβαιώσεις για εξαιρούμενους σταθμούς που δικαιούνται αποζημίωσης

Σε περίπου 7.500 ανέρχονται οι Βεβαιώσεις Καταχώρησης Πολυγώνου Εξαιρούμενου Σταθμού που έχει ήδη εκδώσει η ΡΑΑΕΥ.

Την ίδια στιγμή, επιπλέον 1.000 αιτήσεις βρίσκονται προς υπογραφή, η οποία εκκρεμεί καθώς στο μεταξύ νομοθετήθηκε η αναδιοργάνωση της Αρχής, για να αναλάβει επίσης την εποπτεία των αποβλήτων και των υδάτων.

Έτσι, θα πρέπει να γίνουν οι κατάλληλες αλλαγές, ώστε οι Βεβαιώσεις που σημαίνουν δικαίωμα αποζημίωσης, να εκδίδονται πλέον με την υπογραφή του αντιπροέδρου του κλάδου Ενέργειας της ΡΑΑΕΥ, Δημήτρη Φούρλαρη.

Στη ΡΑΑΕΥ έχουν υποβληθεί ακόμη 9.000 αιτήσεις για Βεβαιώσεις Καταχώρησης, οι οποίες βρίσκονται σε φάση επεξεργασίας.

Το πιο πιθανό είναι πως μέχρι το τέλος Ιουνίου δεν θα έχουν διεκπεραιωθεί οι 9.000 αιτήσεις που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε επεξεργασία. Επομένως, θα «παγώσουν» οι αποζημιώσεις για ένα σημαντικό αριθμό μικρών έργων, αφού πλέον με τη διάλυση της Βουλής δεν υπάρχει η δυνατότητα για νέα τροπολογία, που θα παρέτεινε για δεύτερη φορά τη διορία.

Ωστόσο, το γεγονός ότι τα πολύγωνα από δεκάδες χιλιάδες «μικρά» έργα κάνουν για πρώτη φορά την εμφάνισή τους στην πληροφοριακή πλατφόρμα τη ΡΑΑΕΥ συνεχίζει να προξενεί προβλήματα.

Η εμπλοκή αυτή τη φορά αφορά «μεγάλα» έργα με Βεβαιώσεις Παραγωγού, τα οποία βρίσκονται σε φάση αδειοδοτικής ωρίμανσης και προορίζονται από τους επενδυτές για εγκατάσταση σε περιοχές όπου έδειχναν να είναι ελεύθερες στον γεωπληροφοριακό χάρτη.

Με την εμφάνιση στην πλατφόρμα των εξαιρούμενων σταθμών, υπάρχουν περιπτώσεις που οι επενδυτές διαπιστώνουν ξαφνικά εμφανίζονται «μικροί» σταθμοί που βρίσκονται υπό ανάπτυξη, ή ακόμη και σε φάση λειτουργίας.

Η υποχρέωση ανάρτησης των πολυγώνων αφορά όλους τους υφιστάμενους εξαιρούμενους σταθμούς που έχουν συνάψει λειτουργική ενίσχυση με τον ΔΑΠΕΕΠ ή για τους οποίους ο Διαχειριστής έχει εκδώσει Βεβαίωση απευθείας συμμετοχής στην Αγορά.

Με διάταξη σε τροπολογία του ΥΠΕΝ που κατατέθηκε στα μέσα Μαρτίου στο ενεργειακό πολυνομοσχέδιο, έχει παραταθεί έως τις 30 Ιουνίου η διορία κατάθεσης των Βεβαιώσεων στον ΔΑΠΕΕΠ για το διασυνδεδεμένο σύστημα.

Η μη τήρηση της προθεσμίας συνεπάγεται «πάγωμα» της καταβολής των αποζημιώσεων στους ιδιοκτήτες των αντίστοιχων «μικρών» έργων ΑΠΕ. Καθώς πάντως η υποχρέωση αυτή εκτιμάται ότι αφορά πάνω από 20.000 εξαιρούμενους σταθμούς, συμπεραίνεται πως ξεπερνούν τις 2.500 οι περιπτώσεις έργων για τα οποία δεν έχει ξεκινήσει καν η σχετική διαδικασία.

Με το ενεργειακό πολυνομοσχέδιο του ΥΠΕΝ δόθηκε τέλος στο κομφούζιο που είχε προκληθεί με τις καταχωρήσεις πολυγώνων εξαιρούμενων σταθμών στο σύστημα της ΡΑΕ, στην περίπτωση που τα πολύγωνα τα οποία δηλώνονται, φαίνονται ήδη κατειλημμένα από άδειες παραγωγής που εκδόθηκαν μεταγενέστερα. Έτσι, πλέον και σε αυτές τις περιπτώσεις η διαδικασία έκδοσης προχωρά απρόσκοπτα.

Η μεγάλη πίτα των φωτοβολταϊκών και ο «Εξολοθρευτής»

Η Γερμανία αλλάζει ρότα στα ηλιακά και τα τρέχει γρήγορα

Την περαιτέρω επέκταση συστημάτων ηλιακής ενέργειας στο χώρα επιδιώκει η Γερμανία με την νέα στρατηγική για τα φωτοβολταϊκά.

Μιλώντας στο δεύτερο PV summit, ο Υπουργός Οικονομικών και Κλιματικής Προστασίας Ρόμπερτ Χάμπεκ ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως «Τα φωτοβολταϊκά αποτελούν μια από τις φθηνότερες πηγές ενέργειας και μια από τις κρισιμότερες πηγές ηλεκτρικής ενέργειας του μέλλοντος».

Συμπλήρωσε δε πως «Μέχρι το 2030, το μερίδιο των ΑΠΕ στην ακαθάριστη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να είναι 80%. Με εγκατεστημένη ισχύ περί τα 215 GW μέχρι το 2030, τα φωτοβολταϊκά αναμένεται να έχουν σημαντική συμβολή στην επίτευξη του στόχου».

Σύμφωνα με τον Γερμανό αξιωματούχο, το πρώτο τρίμηνο του 2023 οι νέες εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών πάρκων υπολογίζονται σε 2.7 GW, πράγμα που χρειάζεται να ενισχυθεί περαιτέρω.

Η στρατηγική για τα φωτοβολταϊκά θέτει στόχο αύξησης των επίγειων πάρκων κατά 11 GW ετησίως από το 2026 ενώ αντίστοιχα η στρατηγική μιλάει για 11 GW ετησίως από το 2026 για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες.

Διαβάστε περισσότερα