Στην προετοιμασία του ελληνικού Δημοσίου για να παραλάβει τον αστικό αυτοκινητόδρομο της Αττικής οδού αλλά και στις μετοχικές αλλαγές που επίκεινται στην κοινοπραξία που θα διαχειριστεί και θα λειτουργήσει το έργο για τα επόμενα 25 χρόνια, μετατοπίζεται πλέον το ενδιαφέρον για την μεγάλη σύμβαση παραχώρησης με προτιμητέο επενδυτή την ΓΕΚ Τέρνα και τίμημα ρεκόρ ύψους 3,3 δισ.
Η απόρριψη της προσφυγής που είχε υποβάλλει στο ΣτΕ εναντίον του προτιμητέου επενδυτή η κοινοπραξία Vinci –Μυτιληναίος, ανοίγει και τυπικά το δρόμο για τα επόμενα βήματα του μεγάλου πρότζεκτ, αίροντας και το τελευταίο εμπόδιο για την ωρίμανση της μεγάλης παραχώρησης.
Επόμενο βήμα είναι η προετοιμασία των συμβατικών εγγράφων, η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση της σύμβασης από την βουλή. Πρόκειται για τρία στάδια, τα δύο από τα οποία συνοδεύονται από εξαιρετικά χρονοβόρες διαδικασίες την ώρα που απομένουν μόλις 6 μήνες πριν από την λήξη της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης.
Στην κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχουν ήδη ξεκινήσει τις ασκήσεις ετοιμότητας σε περίπτωση που δεν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και μεσολαβήσει ένα χρονικό κενό στην αλληλουχία της μεταβίβασης του αυτοκινητόδρομου.
Όπως λένε αρμόδιες πηγές, η υφιστάμενη σύμβαση είχε προβλέψει την παράδοση του έργου στο δημόσιο (με την λήξη της 25ετίας), χωρίς να υπάρχει όμως πρόβλεψη για κάποιο άλλο ενδεχόμενο για αυτό και εξετάζονται όλα τα πιθανά σενάρια σε συνεργασία και με το ΤΑΙΠΕΔ για το λειτουργό της παραχώρησης εφόσον υπάρξουν καθυστερήσεις.
Μεγάλο ενδιαφέρον αποκτά για την επόμενη μέρα και η μετοχική σύνθεση της εταιρείας που θα αναλάβει την λειτουργία και την συντήρηση του οδικού άξονα για τα επόμενα 25 χρόνια με ορισμένες πηγές να προεξοφλούν την είσοδο ιδιωτών στο μετοχικών κεφάλαιο χωρίς να μπορεί να αποκλειστεί ακόμη και μία ευρύτερη επιχειρηματική συμμαχία.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είναι ο προτιμητέος επενδυτής έχει κάνει ήδη ένα σημαντικό βήμα για το έργο που είναι η καταρχήν συμφωνία με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες προκειμένου να χρηματοδοτήσουν με 675 εκατ. ευρώ η κάθε μία την επένδυση του ομίλου για την Αττική Οδό, με τον ίδιο να εισφέρει το υπόλοιπο ποσό με ίδια κεφάλαια.
Όπως έχουν τονίζει κατ’ επανάληψη στελέχη της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Αττική Οδός αποτελεί ένα έργο χαμηλού ρίσκου και σταθερών αποδόσεων, με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα ακόμη και σε δυσμενείς συνθήκες, που υπολογίζεται ότι μπορεί να αποφέρει κατά μέσο όρο EBITDA άνω των 300 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση. Όπως έχει δηλώσει η εταιρεία ο όμιλος αναμένει σωρευτικές εκτιμώμενες διανομές, στην 25ετή σύμβαση, περίπου 3 δισ. ευρώ.
Ο νέος παραχωρησιούχος θα κληθεί όμως πέρα από το παχυλό ταμείο της Αττικής Οδού να αναλάβει και την διαχείριση ενός αυτοκινητοδρόμου που παρουσιάζει ήδη εμφανή σημάδια κορεσμού που καθιστούν πλέον τον οδικό άξονα της Αττικής ιδιαίτερα προβληματικό τις ώρες αιχμής. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επεξεργάζεται το τελευταίο διάστημα λύσεις που θα μπορούσαν να εκτονώσουν το φαινόμενο του «μπουκαλιού» αλλά και τις αυξημένες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στον αστικό δρόμο.
Mε την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού αλλά και την ενσωμάτωση της Εγνατίας Οδού, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ γίνεται ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενος περισσότερα από 1.600 χλμ. αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού) αλλά και άλλα σημαντικά και εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) κ.α.