Τα μέτωπα με τις μεγάλες οδικές παραχωρήσεις της χώρας, την Εγνατία Οδό και την Αττική Οδό, καλείται να κλείσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προκειμένου να προχωρήσει στα επόμενα βήματα για την υπογραφή των νέων μεγάλων συμβάσεων. Οι δύο παραχωρήσεις θα φέρουν στο ΤΑΙΠΕΔ σχεδόν 5 δισεκατομμύρια ευρώ, τα οποία όμως δεν θα ενισχύσουν τα δημόσια έσοδα αφού με βάση τις μνημονιακές απαιτήσεις θα διατεθούν στην μείωση του δημόσιου χρέους.

Προ ημερών, υπήρξε ευρεία σύσκεψη μεταξύ του υφυπουργού Υποδομών κ. Νίκου Ταχιάου και στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ όπου συζητήθηκαν όλες οι εκκρεμότητες για την  παράδοση της Αττικής Οδού στο δημόσιο. Μία από αυτές είναι και η προσφυγή της αντίπαλης κοινοπραξίας στο ΣτΕ (Vinci-Μυτιληναίος), για την οποία υπάρχει αισιοδοξία ότι δεν θα βάλει σε περιπέτειες το έργο και ότι η κρίση του δικαστηρίου θα γίνει γνωστή μέσα στις επόμενες εβδομάδες. Ακόμη όμως και αν δοθεί άμεσα το πράσινο φως από το ΣτΕ, η σύμβαση πρέπει να ελεγχθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στην συνέχεια να κυρωθεί από την βουλή. Και τα δύο αυτά στάδια χρειάζονται αρκετό χρόνο για να ολοκληρωθούν και εκτιμάται ότι είναι δύσκολο έως αδύνατον να έχουν κλείσει πριν της 6 Οκτωβρίου που πρέπει να παραδοθεί το έργο στο ελληνικό δημόσιο και εν συνεχεία στο νέο παραχωρησιούχο.

Όπως λένε αρμόδιες πηγές. πρόσθετο αγκάθι είναι ότι η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης είχε προβλέψει την παράδοση του έργου στο δημόσιο (με την λήξη της 25ετίας), χωρίς να υπάρχει πρόνοια για κάποιο άλλο ενδεχόμενο. Αναζητείται επομένως plan b για το  λειτουργό της παραχώρησης και εξετάζονται όλες οι πιθανές λύσεις χωρίς ακόμη να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις.

Στο τραπέζι φαίνεται να έχει πέσει ακόμη και η περίπτωση της Εγνατία ΑΕ, η οποία θα παραμείνει στον έλεγχο του δημοσίου και μετά την υπογραφή της παραχώρησης του οδικού άξονα. Υπενθυμίζεται ότι η Εγνατία έχει επιστρατευτεί από το υπουργείο και για την λειτουργία της Περιφερειακής της Θεσσαλονίκης λόγω της έναρξης των εργασιών του flyover.

Η ΚΥΑ των διοδίων

Το δεύτερο βήμα της κυβέρνησης  συνδέεται με την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και την υπογραφή της σύμβασης με την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Project, η οποία συνεπάγεται σοβαρές αλλαγές όχι μόνο στο ύψος των διοδίων αλλά και στα δικαιώματα δωρεάν διελεύσεων που έχουν χορηγηθεί για τις τοπικές μετακινήσεις.

Στην περίπτωση της Εγνατίας Οδού, η μεγαλύτερη εκκρεμότητα είναι η υπογραφή από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σταϊκούρα της Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την ανατίμηση των διοδίων  προκειμένου το κόστος ανά χιλιόμετρο να αυξηθεί στα 0,04 λεπτά (από 0,03 λεπτά που είναι σήμερα).

Στην συνέχεια, με την έναρξη της παραχώρησης, το διόδιο προβλέπεται να πάει στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο από τον παραχωρησιούχο ώστε σε μια περίοδο τριών ετών, να ανατιμηθεί εκ νέου και να διαμορφωθεί στα  6,3 λεπτά.

Πράξη υπουργικού συμβουλίου

Πριν λίγες μέρες με πράξη υπουργικού συμβουλίου, εξουσιοδοτήθηκε ο κ. Σταϊκούρας να προχωρήσει στην τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής που είναι ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα της συμφωνίας και επομένως μένει να αποφασιστεί ο χρόνος που θα το κάνει.

Η πολιτική ηγεσία έχει δηλώσει δημόσια ότι θα συνεργαστεί με το ΤΑΙΠΕΔ για να γίνουν όλα τα αναγκαία βήματα, ωστόσο αυτά φαίνεται να γίνονται με πολύ αργούς ρυθμούς.

Πρόσφατα από το βήμα της γενικής συνέλευσης των μετόχων, ο κ. Γιώργος Περιστέρης, επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είχε αφήσει να εννοηθεί ότι επίκεινται οι υπογραφές μέσα στο Μάρτιο. Επισήμανε ωστόσο, ότι θα χρειαστεί περισσότερος χρόνος για να ικανοποιηθούν όλα τα προαπαιτούμενα από πλευράς δημοσίου και να αρχίσει να μετράει ο χρόνος της σύμβασης για την κοινοπραξία που έχει αναλάβει το έργο.

Οι δωρεάν διελεύσεις και τα χαμένα διόδια

Στο μεταξύ στις «παράπλευρες» απώλειες της παραχώρησης  της Εγνατίας Οδού θα είναι και οι 76.000 κάρτες δωρεάν τοπικών μετακινήσεων σε χρήστες του δρόμου που ενόψει της ιδιωτικοποίησης του οδικού άξονα θα πρέπει να ανακληθούν. Σε διαφορετική περίπτωση, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα πρέπει να καλύψει το κόστος της διατήρησής τους, κάτι που δεν φαίνεται διατεθειμένο να κάνει καθώς συνεπάγεται αυξημένο κόστος.

Αντίθετα, το υπουργείο καλείται να αντιμετωπίσει  τις αντιδράσεις για την εγκατάσταση των διοδίων σε Μάλγαρα, Χαλάστρα και Πολύκαστρο, τα οποία δεν θα λειτουργήσουν και όπως όλα δείχνουν (αν δεν βρεθεί κάποια άλλη εναλλακτική λύση) θα αποζημιώσει το δημόσιο όπως έγινε και με τα διόδια της Βαρυμπόμπης  στην Αττική που έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα στο ελληνικό δημόσιο περί τα 90 εκ. ευρώ.

Σήμερα στην Εγνατία Οδό, υπάρχουν 14 μετωπικοί σταθμοί διοδίων εντός του άξονα του αυτοκινητόδρομου, 4 μετωπικοί  σταθμοί στους κάθετους άξονες,  (Σιάτιστα –Κρυσταλλοπηγή, Χαλάστρα -Εύζωνοι,  Λαγκάδα- Στρυμονικού και Στρυμονικού Συνοριακός Σταθμός Προμαχώνα), 1 μετωπικός σταθμός στο Άκτιο εκτός αυτοκινητοδρόμου στην υποθαλάσσια σύνδεση Πρεβέζης Ακτίου και 12 πλευρικοί σταθμοί διοδίων.

Οι άλλες εκκρεμότητες

Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα θέματα, για την Εγνατία υπάρχει η  εκκρεμότητα με την αδειοδότηση των σηράγγων για την οποία όπως λένε στο υπουργείο, έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες. Στο θέμα της ανάταξης των γεφυρών, θα χορηγηθεί από το δημόσιο ένα ποσό 60 εκ. ευρώ στον παραχωρησιούχο για να γίνουν οι απαιτούμενες παρεμβάσεις σε  Γαλλικό, Λουδία, Στρυμόνα, Αλιάκμονα ενώ το δημόσιο θα προχωρήσει τις απαλλοτριώσεις για το τμήμα Χαλάστρα –Πολύκαστρο που είναι μέσα στα έργα που προβλέπει η σύμβαση για να εκτελέσει ο παραχωρησιούχος. Υπενθυμίζεται ότι οι υποχρεωτικές εργασίες που ο ανάδοχος θα χρηματοδοτήσει και θα υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών στην Εγνατία ανέρχονται σε  περίπου 420 εκατ.

Διαβάστε ακόμη: