Τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στην οικονομία με αφορμή την εμπόλεμη κατάσταση στην Ουκρανία και κυρίως η αύξηση των επιτοκίων που ανεβάζει πολύ το κόστος του χρήματος και αποτρέπει τα funds, αλλά και τις μεγάλες εισηγμένες του κλάδου των κατασκευών να προσφέρουν πλέον πολύ υψηλά τιμήματα, αντίστοιχα του παρελθόντος, έχουν προκαλέσει μεταξύ άλλων σοβαρό προβληματισμό στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και το ΤΑΙΠΕΔ όσον αφορά τον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Αττικής οδού, που θεωρητικά βρίσκεται σε εξέλιξη!
Η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ αναμφίβολα κωλυσιεργεί σχετικά με την ταχεία προώθηση του διεθνούς διαγωνισμού ο οποίος αφορά την «Χρυσοτόκο Όρνιθα» των παραχωρήσεων, καθώς διαπιστώνει εμμέσως ότι τα τιμήματα των 3 δις. ευρώ που περίμενε όταν προκήρυξε τον διαγωνισμό, δεν υπάρχουν πια. Πιθανόν ούτε 2 δις!!!!
Και προσπαθεί με διάφορους τρόπους να διαμορφώσει καλύτερες συνθήκες και πιο δελεαστικό πλαίσιο, ούτως ώστε μόλις ο διαγωνισμός γίνει, οι συνθήκες να είναι οι πλέον κατάλληλες ούτως ώστε να προσφερθεί από τους ενδιαφερόμενους το πιο υψηλό κατά το δυνατόν τίμημα!
Αυτή την ώρα στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο βρίσκεται σε απευθείας γραμμή με την κυβέρνηση και δεν λειτουργεί αυθαίρετα, αλλά από κοινού με την κεντρική πολιτική εξουσία, επεξεργάζονται το ζήτημα των διοδίων ανά χιλιόμετρο και με βάση τον προορισμό και την διάρκεια παραμονής στον οδικό άξονα!
Και όλη αυτή η αλλαγή για να υλοποιηθεί χρειάζεται χρόνο.
Και θα πρέπει ταυτόχρονα να διαπιστωθεί η τυχόν επίδραση στα έσοδα, που σχετίζονται άμεσα με το ύψος των προσφορών που θα υποβληθούν!
Επιπροσθέτως, τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ όσο και στην κυβέρνηση, θεωρούν ότι το τίμημα που θα υποβληθεί θα είναι υψηλότερο, εάν έχουν προχωρήσει και οι επεκτάσεις της Αττικής οδού, ειδικότερα η σήραγγα της Ηλιούπολης και η συνέχεια της περιφερειακής Υμηττού που θα ενώνει την Κατεχάκη με την λεωφόρο Βουλιαγμένης που θα μεταβληθεί σε αυτοκινητόδρομο ταχείας κυκλοφορίας χωρίς σηματοδότες, αλλά και το Ελληνικό!
Καθώς και οι επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα, με την επέκταση της Κύμης να έχει δρομολογηθεί με την ανάδειξη αναδόχου κατόπιν διενέργειας του σχετικού διαγωνισμού!
Σε απλά λόγια ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση θεωρούν ότι οι 4 επεκτάσεις θα προκαλέσουν αυξημένα κυκλοφοριακά φόρτη στην Αττική οδό, καλύτερη και ταχύτερη ροή κυκλοφορίας και προφανώς αυξημένα έσοδα!
Παράλληλα κυριαρχεί η άποψη ότι σε 2 χρόνια από σήμερα το επίπεδο των επιτοκίων θα έχει αποκατασταθεί και ο δανεισμός θα είναι φθηνότερος τόσο για τα ξένα funds όσο και για τις ενδιαφερόμενες εταιρίες του κλάδου των κατασκευών!
Υπό το πρίσμα αυτό, δεδομένης της κρίσης, της ύφεσης και της ενεργειακής ανασφάλειας, που επιφέρουν αύξηση στο κόστος χρήματος, Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ αρχίζουν να συζητούν το ενδεχόμενο παράτασης κατά 1 έτος της υπάρχουσας σύμβασης παραχώρησης και διενέργεια του διεθνούς διαγωνισμού περί το 2024!
Και όχι μέσα στο 2023 όπως σχεδιάζεται, το οποίο είναι έτος εκλογών, πιθανότατα διπλών ή ακόμη και τριπλών!
Θυμίζεται ότι η σχετική σύμβαση της Αττικής οδού με τους παραχωρησιούχους λήγει τον Οκτώβριο του 2024!
Οπότε συζητάται να παραταθεί έως τον Οκτώβριο του 2025 όταν και υπό καλύτερη προετοιμασία το ΤΑΙΠΕΔ σε συνδυασμό με την προώθηση των επεκτάσεων, θα μπορεί να πραγματοποιηθεί με τις καλύτερες προϋποθέσεις ο διαγωνισμός της Αττικής οδού!
Καθώς θα έχει αναδειχθεί η πραγματική του αξία!