Στην επίθεση και μάλιστα σε πολλά μέτωπα πέρασε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας Κωνσταντίνος Ξιφαράς.

Μιλά για άνιση μεταχείριση στα ανταποδοτικά τέλη μεταξύ φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού και ζητά νέα διαβούλευση, αντιδρά έντονα στα σημερινά τιμολόγια για το LNG Truck Loading τα οποία θεωρεί ως «μη ανταγωνιστικά για τους χρήστες και την ανάπτυξη της υπηρεσίας» ενώ τέλος οδηγεί σε διαιτησία τη διαφορά με τη ρωσική Gazprom.

Στη διαιτησία η διαφορά με τη Gazprom

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας θεωρεί ότι έχει βάσιμα επιχειρήματα ώστε να προσφύγει σε διαιτησία σε ότι αφορά τη συμβατική της σχέση με τη ρωσική Gazprom.

Όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος, Κωνσταντίνος Ξιφαράς στο Power & Gas Forum, «πρέπει να έχουμε μια ανταγωνιστική τιμή και αυτή τη στιγμή δεν είναι».

Ο κ. Ξιφαράς υπενθύμισε ότι δεν είναι πρωτόγνωρη κατάσταση το να πάει σε μια διαδικασία διαιτησίας, καθώς είχε προηγηθεί η αντίστοιχη υπόθεση με τη Botas. Σε κάθε περίπτωση, συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις, αλλά η εταιρεία έχει ήδη αποφασίσει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα που είναι η διαιτησία.

Αναφερόμενος στην ευρύτερη εικόνα στην αγορά, ο κ. Ξιφαράς είπε τα εξής:

Είδαμε τα τελευταία χρόνια τις αδυναμίες της ευρωπαϊκής αγοράς και ξυπνήσαμε από το όνειρο των χαμηλών τιμών και της ασφάλειας. Χρειάζεται επαγρύπνηση και εποπτεία. Πλέον η αγορά μπαίνει ξανά σε πιο ανοικτή λειτουργία. Είδαμε τιμές πολύ υψηλές και πολύ χαμηλές, όμως η εποχή της πανδημίας δεν μπορεί να είναι σημείο αναφοράς όταν συγκρίνουμε. Η Ευρώπη άργησε να πάρει τα μέτρα της κατά της κερδοσκοπίας, αλλά στην Ελλάδα έγιναν παρεμβάσεις. Προσπάθησαν και οι ίδιες οι εταιρείες να βοηθήσουν με εκπτώσεις.
Πρέπει να δούμε πως οι χαμηλές τιμές του σήμερα θα διατηρηθούν. Εφόσον οι ευρωπαϊκές αποθήκες είναι ήδη σε πολύ καλό σημείο, θα δούμε πολύ χαμηλές τιμές για λίγους μήνες ακόμα και στα 22-23 ευρώ/MWh. Πάντως, θα υπάρξει στήριξη από τους εμπόρους του αερίου ώστε να μην καταρρεύσουν.

Η ΔΕΠΑ έφερε το αέριο στην Ελλάδα και κατασκεύασε και τα δίκτυα. Πλέον έχει παραμείνει κυρίως στη χονδρική αγορά. Κατάφερε να προχωρήσει τις ιδιωτικοποιήσεις και να μετεξελιχθεί μέσα στα προηγούμενα χρόνια με έμφαση και στις ΑΠΕ και τον ηλεκτρισμό. Πλέον, συμμετέχει στη νέα μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της Αλεξανδρούπολης και μπήκε και σε αντίστοιχο έργο στην Αλβανία.

Ως εκ τούτου, η ΔΕΠΑ καθετοποιείται πλήρως.

«Στην αγορά θα μείνουν εν τέλει 4-5 μεγάλοι παίκτες και ένας θέλουμε να είμαστε εμείς», κατέληξε.

Επανερχόμενοι στη μάχη ΔΕΠΑ Εμπορίας -Gazprom να τονίσουμε πως υπάρχει παρασκήνιο.

Η παραπομπή στη διαιτησία της διαφοράς της με τη ρωσική Gazprom, έχει διπλό στόχο: Αφενός

την αναδρομική μείωση της τιμής προμήθειας στο συμβόλαιο που υπεγράφη στις αρχές του 2022 και έχει ισχύ έως το 2026, αφετέρου στη ρήτρα που ενεργοποίησαν οι Ρώσοι για minimum ποσοτήτων που ήταν υποχρεωμένη να παραλάβει και δεν το έκανε η ελληνική εταιρεία (take or pay).

Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το πρακτορείο Reuters, οι απαιτήσεις της ΔΕΠΑ Εμπορίας αφορούν και την τιμή με την οποία προμήθευε η Gazprom ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ στην Ελλάδα.

«Η Gazprom δεν έπρεπε να πουλάει φθηνότερα σε ανταγωνιστές της ΔΕΠΑ, γιατί είναι είναι αντισυμβατικό, αφού στην περίπτωση αυτή θα ήταν πολύ δύσκολο για τη ΔΕΠΑ να παραλάβει όλες τις συμφωνημένες ποσότητες», αναφέρουν πηγές του ΥΠΕΝ οι οποίες «φωτογραφίζουν» ως ατύπως (ή και παρατύπως;) ευνοημένο, μεγάλο εισηγμένο όμιλο που δεν περιορίζεται μόνο στα ενεργειακά αλλά επεκτείνεται και στο βιομηχανικό-μεταλλευτικό κλάδο.

Κατά τις ιδίες πληροφορίες, από το Σεπτέμβριο του 2022 η ΔΕΠΑ ξεκίνησε να εξάγει σημαντικές ποσότητες LNG.

Πάντως στο παρελθόν η ΔΕΠΑ εμφανίζει νίκες σε διαιτησίες.

Αν και οι διαδικασίες της διεθνούς διαιτησίας μπορούν να διαρκέσουν πολλά χρόνια και απαιτούν υπομονή, η ΔΕΠΑ έχει στο «ενεργητικό» της σημαντική νίκη σε αντίστοιχη περίπτωση, σε εμπορική διένεξη που είχε με την τουρκική BOTAS. Το θέμα ανέκυψε το 2009 και η ΔΕΠΑ δικαιώθηκε τελικά το 2020 αφού η υπόθεση έφτασε σε δεύτερο βαθμό, εισπράττοντας τελικά 120 εκατ. ευρώ, ποσό που επεστράφη στους πελάτες της εταιρείας.

Κώστας Ξιφαράς (ΔΕΠΑ εμπορίας): ο κύβος ερρίφθη - Σε διαιτησία με τη Gazprom

Παραμένουν πολύ ψηλά τα ανταποδοτικά τέλη στα δίκτυα αερίου

Επίσης ο κος Ξιφαράς εξέφρασε την πλήρη αντίδρασή του στη νέα μεθοδολογία καθορισμού των ανταποδοτικών τελών με επίσημη θέση στη διαβούλευση της ΡΑΑΕΥ.

Όπως επισημαίνει ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας, παρατηρείται σήμερα αναντιστοιχία μεταξύ των ετήσιων ανταποδοτικών τελών στους τομείς φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού.

Συγκεκριμένα, στο αέριο χρεώνονται οι εισαγωγείς, ενώ στον ηλεκτρισμό οι απορροφώντες ηλεκτρική ενέργεια από το σύστημα αντί οι παραγωγοί ή εισαγωγείς. «Αυτό δεν συνάδει με την αρχή της ίσης μεταχείρισης», τονίζει ο κος Ξιφαράς.

«Η πρόταση δεν προβλέπει κάτι αναφορικά με τον τρόπο που θα επιμερίζουν οι διαχειριστές το κόστος των προς ανάκτηση ανταποδοτικών τελών στους συμβληθέντες χρήστες των συστημάτων φυσικού αερίου και με ποια διαδικασία θα γίνεται ο επιμερισμός», προσθέτει.

Καθώς η πρόταση της ΡΑΑΕΥ αποσιωπά πλήρως το σημείο αυτό, προκαλείται αβεβαιότητα στους συμμετέχοντες στην αγορά και πρέπει να διασαφηνιστεί με νέα διαβούλευση, καταλήγει ο κος Ξιφαράς.

LNG

Πανάκριβη η τιμολόγηση για το υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ)

Τέλος, την πλήρη αντίθεσή του στην πρόταση του ΔΕΣΦΑ για τις χρεώσεις της υπηρεσίας LNG Truck Loading για το 2024, διατύπωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας

Στο πλαίσιο της διαβούλευσης της ΡΑΑΕΥ, ο Διαχειριστής διατύπωσε ως πρόταση τη διατήρηση των τιμολογίων στα υφιστάμενα επίπεδα με πέρυσι, ήτοι στα 650 ευρώ ανά φορτίο.

Στο σκεπτικό του ο ΔΕΣΦΑ διευκρίνιζε ότι, ενδεχόμενη ανοδική μεταβολή στις χρεώσεις θα δημιουργούσε περαιτέρω εμπόδια στην ανάπτυξη της υπηρεσίας και πιθανή αστάθεια στην αγορά. Από την άλλη, θεωρεί ότι μια μείωση των τιμολογίων θα μπορούσε να θέσει σε κίνδυνο την ανάκτηση του κόστους της σχετικής επένδυσης.

Κατέληγε έτσι στην εκτίμηση, ότι το υφιστάμενο τιμολόγιο «θα δώσει σήμα σταθερότητας στην αγορά, δίνοντας αρχικά στους χρήστες τη δυνατότητα περαιτέρω δοκιμής της νέας υπηρεσίας και υποβοηθώντας στη συνέχεια την ανάπτυξη της αγοράς».

Εκφράζοντας τη διαφωνία της, η ΔΕΠΑ Εμπορίας ζητάει τη μείωση των χρεώσεων, τονίζοντας ότι η υιοθέτηση της πρότασης του ΔΕΣΦΑ θα έχει ως αποτέλεσμα το «προσωρινό» τιμολόγιο LNG Truck Loading, να καταστεί μόνιμο.

Η εταιρεία επισημαίνει πως, η επιβάρυνση που θα υποστούν οι χρήστες -και η οποία θα μετακυλιστεί στους τελικούς καταναλωτές- επιφέρει δύο αρνητικές συνέπειες στην αγορά. Αφενός, επιδρά ανασταλτικά στην αύξηση της δέσμευσης slots, για την ανάπτυξη της εγκατάστασης, αφετέρου δε, δυσχεραίνει τη διείσδυση του LNG σε βιομηχανικούς και άλλους καταναλωτές, που είναι απομακρυσμένοι από τα δίκτυα και δύνανται με αυτό τον τρόπο να διαφοροποιήσουν την τροφοδοσία τους από την κατανάλωση περισσότερο ρυπογόνων καυσίμων.

Στο πλαίσιο αυτό η ΔΕΠΑ, επικαλούμενη μάλιστα το ίδιο το σκεπτικό του Διαχειριστή, υποστηρίζει την ανάγκη το κόστος να διαμορφωθεί σε ανταγωνιστικότερα επίπεδα, έστω και σε προσωρινό επίπεδο.

Υπενθυμίζεται ότι, η υπηρεσία φόρτωσης φορτηγών LNG τέθηκε σε εμπορική λειτουργία τον περασμένο Νοέμβριο, αφού είχε προηγηθεί η δοκιμή καλής λειτουργίας την άνοιξη του 2023, με τη συμμετοχή των Blue Grid, η ΔΕΠΑ Εμπορίας και η Motor Oil Hellas.

Αξίζει επιπλέον να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με τον ΔΕΣΦΑ, φορείς της αγοράς έχουν εκφράσει αυξημένο ενδιαφέρον για αύξηση χρονοθυρίδων το 2024, στην υποδομή που διατηρεί ο Διαχειριστής στη Ρεβυθούσα.

Διαβάστε ακόμη: