Αφού πρώτα είχαν γίνει οι παρουσιάσεις των τεχνικών προσφορών στο Ελληνικό και στη συνέχεια ακολούθησαν οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές οι οποίες άνοιξαν, η Lamda ξεκίνησε το «παζάρι» με τα 4 εργοληπτικά σχήματα που διεκδικούν το έργο της υπογειοποίησης της Λεωφόρου Ποσειδώνος και των έργων υποδομής του Ελληνικού προϋπολογισμού 370 εκατ. ευρώ!

Επί της ουσίας πρόκειται για την διαδικασία που τυπικά αποκαλείται «παρουσίαση των προσφορών», δηλαδή οι εταιρείες καλούνται να πιστοποιήσουν ότι με βάση τις οικονομικές τους προσφορές μπορούν να υλοποιήσουν το έργο!

Σε απλά λόγια, πρόκειται για ένα άτυπο παζάρι, όπου η Lamda μπορεί να καταλήξει σε όποιον εργολάβο θέλει, πρώτον υπό το βάρος του επανακαθορισμού της τιμής που έδωσε στον διαγωνισμό και δεύτερον επί τη βάσει του ποιος θα την πείσει ότι μπορεί να εκτελέσει το έργο αξιόπιστα, εντός του χρονοδιαγράμματος που τίθεται και κυρίως χωρίς υπερβάσεις και ανατροπές μελετών…

Και τρίτον, με άξονα, ποιον ή ποιους θέλει για «συμπαίκτες» στο εμβληματικό έργο του Ελληνικού, κοιτάζοντας κανείς την υπόθεση από μακριά, από απόσταση, για να βλέπει «όλη την εικόνα»…

Οι παρουσιάσεις – επαναδιαπραγματεύσεις για το Ελληνικό ξεκίνησαν τη Δευτέρα με πρώτη την Αβαξ που είχε υποβάλει την φθηνότερη οικονομική πρόταση, γύρω στα 265-269 εκατ. ευρώ!

Ακολούθησε χθες η κοινοπραξία Άκτωρ – Αρχιρόδον που είχε δώσει κατά πληροφορίες οικονομική προσφορά μόλις 3-4 εκατ. ευρώ υψηλότερη από την Αβαξ, ενώ σήμερα κάνει την παρουσίαση της η ΓΕΚ Τέρνα, που φέρεται να έχει δώσει οικονομική πρόταση που κυμαίνεται γύρω στα 312 εκατ. ευρώ, με άλλες πηγές να υποστηρίζουν ότι τελικά κινήθηκε πέριξ των 290 εκατ. ευρώ!

Και τέλος την Πέμπτη θα κάνει την παρουσίαση της η κοινοπραξία Ιντρακάτ – Μυτιληναίος που φέρεται να έχει δώσει οικονομική πρόταση για το Ελληνικό που σύμφωνα με κάποιες πηγές κινείται γύρω στα 320 εκατ. ευρώ και κάποιες άλλες γύρω στα 340 εκατ. ευρώ!

Ελληνικό Lamda Development: Στην κοινοπραξία Mace και Jacobs

Μέσα από τη διαδικασία της επαναδιαπραγμάτευσης με την Lamda θα προκύψει κατά πόσον με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του καθενός, οι εργολάβοι θα μπορέσουν να ρίξουν τις τιμές σε τέτοιο επίπεδο ούτως ώστε να πάρουν τη δουλειά!

Ωστόσο επαναλαμβάνω- και γίνομαι κουραστικός- ότι μπορεί τελικά το τίμημα να μην παίξει και τον καθοριστικό ρόλο καθώς πρόκειται για δουλειά ιδιωτική στην οποία πρέπει κανείς να λάβει υπόψιν στρατηγικές συμμαχίες, ευρύτερες συμφωνίες και κοινές προοπτικές!

Η Αβαξ φέρεται να παρουσιάζει ως δυνατό χαρτί την οικονομική προσφορά της και την ενίσχυση σε μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων (που είναι χρήσιμα για την υπογειοποίηση) με αφορμή το έργο μαμούθ της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας που έχει αναλάβει.

Η Άκτωρ επικαλείται και προβάλλει, πέραν της ανταγωνιστικής τιμής, την ύπαρξη εγκατεστημένης εργολαβίας στην παραλιακή όπου εκτελεί το έργο του νέου οδικού άξονα από το ΣΕΦ, έως το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος και το οποίο εφάπτεται της υπογειοποίησης!

Η ΓΕΚ Τέρνα έχει το πλεονέκτημα του ισχυρού συμπαίκτη με την Lamda, καθώς θα εγκαταστήσει εργολαβία στο Ελληνικό όπου και θα κατασκευάσει το ξενοδοχειακό συγκρότημα του Καζίνο στο οποίο είναι και βασικός μέτοχος.

Δηλαδή είναι επενδυτής – μέτοχος του project, γεγονός που δυνητικά μπορεί να παίξει ρόλο στη λήψη αποφάσεων!

Τέλος, η Ιντρακάτ με τον Μυτιληναίο φέρονται να έχουν κάνει μια σοβαρή και αξιόπιστη πρόταση, που ναι μεν είναι πιο «ακριβή», ωστόσο λαμβάνει υπόψη τα κενά των μελετών, ασάφειες του διαγωνισμού που μπορεί να οδηγήσουν σε υπερβάσεις και φυσικά τα νέα δεδομένα των πρώτων υλών και των οικοδομικών υλικών που οι τιμές τους έχουν εκτιναχθεί στα ύψη!

Τι τρέχει με το Ελληνικό; Αναζητούνται επενδυτές, συνεταίροι για να προχωρήσουν τα projects – Πάνε πίσω όλα τα έργα – Έχει κολλήσει η εισαγωγή στο Χ.Α. του Mall και του Golden Hall