Κατατέθηκε στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, το οποίο κυρώνει και τροποποιεί τρεις μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης που αφορούν την Εγνατία Οδό, την Αττική Οδό και το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης. Το νομοσχέδιο εισάγεται προς επεξεργασία στην αρμόδια επιτροπή τη Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 και στοχεύει στη λύση εκκρεμοτήτων που καθυστερούσαν την πλήρη ενεργοποίηση των συμβάσεων και την ομαλή μετάβαση στα νέα καθεστώτα λειτουργίας.
Γιατί θεωρείται αναγκαίο το νομοσχέδιο – Τα προβλήματα που λύνονται
Η αιτιολογική έκθεση επισημαίνει ότι και στις τρεις συμβάσεις υπάρχουν καθυστερήσεις, τεχνικές εκκρεμότητες και ανάγκη εκσυγχρονισμού των όρων λειτουργίας, ώστε τα έργα να προχωρήσουν χωρίς άλλα εμπόδια.
ΜΕΡΟΣ Α’ – ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ: Τροποποιήσεις για να ξεκινήσει η παραχώρηση
Η Εγνατία Οδός, μήκους 658 χιλιομέτρων, αποτελεί έναν από τους πιο κρίσιμους αυτοκινητόδρομους της χώρας, συνδέοντας την Ηγουμενίτσα με τους Κήπους και επιτρέποντας πρόσβαση σε τέσσερις χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία, Βουλγαρία, Τουρκία) μέσω 11 καθέτων αξόνων.
Στη σύμβαση παραχώρησης εντάσσονται τρεις καθετοί άξονες συνολικού μήκους 225 χλμ:
- Σιάτιστα – Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή (προς Αλβανία)
- Χαλάστρα – Εύζωνοι (προς Βόρεια Μακεδονία)
- Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας (προς Βουλγαρία)
Παρότι η σύμβαση είχε υπογραφεί, δεν μπορούσε να τεθεί σε ισχύ λόγω δύο βασικών ζητημάτων:
- Εκκρεμότητες αδειοδότησης για τις σήραγγες της Εγνατίας
Πρόκειται για κρίσιμα θέματα ασφάλειας υποδομών που απαιτούσαν τροποποίηση της σύμβασης.
- Ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων των χρηστών
Τα συστήματα διοδίων και ηλεκτρονικών υπηρεσιών απαιτούν επικαιροποίηση των όρων επεξεργασίας δεδομένων για συμβατότητα με το ισχύον πλαίσιο.
Οι τροποποιήσεις των άρθρων 3 έως 11 επιδιώκουν:
- ομαλή μετάβαση στο νέο καθεστώς διαχείρισης,
- πλήρη ενεργοποίηση της παραχώρησης από τον ανάδοχο,
- διευθέτηση τεχνικών και νομικών εκκρεμοτήτων που μπλόκαραν την Ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης.
ΜΕΡΟΣ Β’ – ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ: Προσαρμογή στη νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων
Η τροποποίηση της σύμβασης της Αττικής Οδού επικεντρώνεται αποκλειστικά στην αρμοδιότητα του Υπευθύνου Επεξεργασίας Προσωπικών Δεδομένων.
Το νέο καθεστώς καθορίζει με σαφήνεια:
- ποιος φέρει την ευθύνη για την τήρηση της νομοθεσίας GDPR,
- πώς θα γίνεται η επεξεργασία δεδομένων των χρηστών,
- πώς διασφαλίζεται διαφάνεια και προστασία για τους πολίτες.
Η παρέμβαση θεωρείται απαραίτητη, δεδομένου ότι τα σύγχρονα συστήματα διοδίων και διαχείρισης της κυκλοφορίας συλλέγουν μεγάλο όγκο δεδομένων.
ΜΕΡΟΣ Γ’ – ΝΕΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ: Διευκρινίσεις για τον εξοπλισμό αεροναυτιλίας
Για το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι, οι τροποποιήσεις αφορούν:
- την προμήθεια και εγκατάσταση του εξοπλισμού αεροναυτιλίας,
- τη διευκρίνιση τεχνικών υποχρεώσεων του αναδόχου,
- την επιτάχυνση των διαδικασιών ώστε το αεροδρόμιο να λειτουργήσει το συντομότερο δυνατόν.
Πρόκειται για κρίσιμη παρέμβαση, καθώς ο εξοπλισμός αεροναυτιλίας αποτελεί προϋπόθεση για την πιστοποίηση και έναρξη λειτουργίας.
Στόχος του νομοσχεδίου: Επιτάχυνση επενδύσεων και σταθερότητα στο σύστημα παραχωρήσεων
Και στις τρεις περιπτώσεις, το Υπουργείο Υποδομών επιδιώκει:
- να λυθούν καθυστερήσεις ετών,
- να εκσυγχρονιστούν οι συμβάσεις,
- να αυξηθεί η ασφάλεια των υποδομών,
- να εξασφαλιστεί σταθερό έσοδο για το Δημόσιο,
- να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών στο σύστημα παραχωρήσεων.
Διαβάστε ακόμη:
- Άδεια λειτουργίας για τη VIRTUO TRADE ΑΕΠΕΥ – Ψίθυροι για «παλιό γνώριμο» της αγοράς
- Bank of America (BofA): Οι κίνδυνοι στην παγκόσμια οικονομία το 2026
- Βρετανία: Σαρώνει τη χώρα «υπεργρίπη» – Γονατίζουν οι δομές του NHS – Βίντεο
- Netflix-Warner Bros. Discovery: Το mega deal των $72 δισ. που αλλάζει το Χόλιγουντ