Τα περιουσιακά στοιχεία κρυπτογράφησης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως μέσα πληρωμής έχουν πολλαπλασιαστεί σε περισσότερες από 10.000 παραλλαγές από το ντεμπούτο του Bitcoin το 2009, το πρώτο και εξακολουθεί να είναι το μεγαλύτερο. Η συγκλονιστική ταχύτητα με την οποία αναπτύχθηκαν και η ψευδωνυμία που μπορούν να προσφέρουν έχουν αφήσει τα φορολογικά συστήματα να παίζουν να φτάσουν τη διαφορά.
Aκατέργαστες εκτιμήσεις του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου δείχνουν ότι ένας φόρος 20 τοις εκατό στα κέρδη κεφαλαίου από την κρυπτογράφηση θα είχε αυξήσει περίπου 100 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως εν μέσω ραγδαίας αύξησης των τιμών το 2021. Αυτό είναι περίπου το 4 τοις εκατό των παγκόσμιων εσόδων από τον φόρο εισοδήματος των επιχειρήσεων ή το 0,4 τοις εκατό της συνολικής είσπραξης φόρων.
Αλλά με τη συνολική κεφαλαιοποίηση της αγοράς κρυπτονομισμάτων μειωμένη κατά 63 τοις εκατό από την κορύφωση στα τέλη του 2021, τα φορολογικά έσοδα θα είχαν συρρικνωθεί. Εάν οι ζημίες αυτές αντισταθμίζονταν πλήρως με άλλους φόρους, θα υπήρχε αντίστοιχη μείωση των εσόδων. Σε πιο φυσιολογικούς καιρούς και με το τρέχον μέγεθος της αγοράς, τα παγκόσμια έσοδα από φόρους κρυπτογράφησης θα ήταν κατά μέσο όρο λιγότερο από 25 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως. Αυτό, στο ευρύτερο σύστημα των πραγμάτων, δεν είναι τεράστιο ποσό.
Υπάρχουν επίσης σημαντικά ζητήματα δικαιοσύνης που διακυβεύονται.
Αν και η ψευδωνυμία τους καθιστά δύσκολο να είμαστε σίγουροι ποιος κατέχει κρυπτογράφηση, υπάρχουν ενδείξεις ότι η ιδιοκτησία συγκεντρώνεται σε μεγάλο βαθμό μεταξύ των σχετικά πλούσιων – παρόλο που η κατοχή κρυπτογράφησης είναι εντυπωσιακά διαδεδομένη και σε άτομα με χαμηλά εισοδήματα. Οι διαθέσιμες έρευνες δείχνουν ότι περίπου 10.000 άτομα κατέχουν το ένα τέταρτο του συνόλου του Bitcoin.
Υπάρχει και ΦΠΑ
Οι συναλλαγές κρυπτογράφησης έχουν ομοιότητες με αυτές σε μετρητά ως προς τη δυνατότητα απόκρυψής τους από τις φορολογικές διοικήσεις. Σήμερα, το μερίδιο των αγορών που γίνονται με κρυπτογράφηση είναι ακόμα μικρό. Ωστόσο, η ευρεία χρήση, εάν δεν προετοιμάζονταν φορολογικά συστήματα, θα μπορούσε κάποτε να σημαίνει ευρεία διαφυγή του ΦΠΑ και των φόρων επί των πωλήσεων, οδηγώντας σε σημαντικά χαμηλότερα κρατικά έσοδα. Αυτή μπορεί να είναι η μεγαλύτερη απειλή από την κρυπτογράφηση.
Η πιο θεμελιώδης δυσκολία στη φορολόγηση των περιουσιακών στοιχείων κρυπτογράφησης
Η πιο θεμελιώδης δυσκολία στη φορολόγηση των περιουσιακών στοιχείων κρυπτογράφησης είναι ότι είναι «ψευδώνυμα». Δηλαδή, οι συναλλαγές χρησιμοποιούν δημόσιες διευθύνσεις που είναι εξαιρετικά δύσκολο να συνδεθούν με άτομα ή εταιρείες. Αυτό μπορεί να διευκολύνει τη φοροδιαφυγή. Επομένως, η εφαρμογή βρίσκεται στο επίκεντρο του θέματος των φορολογικών αρχών.
Ωστόσο, οι υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων θα μπορούσαν να παρακινήσουν τους ανθρώπους να διατηρήσουν τις φορολογικές αρχές σε άγνοια χρησιμοποιώντας αντ’ αυτού κεντρικά χρηματιστήρια στο εξωτερικό. Για να αντιμετωπιστεί αυτή η ανησυχία, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης έχει αναπτύξει ένα πλαίσιο για ανταλλαγή πληροφοριών που σχετίζεται με κρυπτογράφηση μεταξύ χωρών.
Η εφαρμογή, ωστόσο, είναι κάπως μακριά.