Με την Cyber Monday κορυφώνεται σήμερα στη χώρα μας, η μεγαλύτερη εμπορική γιορτή του Νοεμβρίου.

Η εμπορική κίνηση μεταφέρεται σχεδόν αποκλειστικά στα ψηφιακά καταστήματα, με τα προϊόντα τεχνολογίας να πρωτοστατούν στις προωθητικές δράσεις προσφέροντας στους καταναλωτές, μεταξύ άλλων, ευέλικτες λύσεις πληρωμής.

H Cyber Monday ήταν γνωστή αποκλειστικά για τις online αγορές, ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου οι εκπτώσεις ισχύουν αυτή την ημέρα και στις αγορές απευθείας από το κατάστημα

Cyber Monday: Τι πρέπει να προσέχουμε

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, σε οδηγίες τους συμβουλεύουν τους καταναλωτές:

  1. Προσέχουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων: Κάποιες φορές, πίσω από μία πολύ χαμηλή τιμή κρύβεται ένας αρκετά μεγάλος χρόνος αναμονής για την παράδοση, που μπορεί να μην ικανοποιεί πάντοτε τις άμεσες ανάγκες μας.
  2. Επιβεβαιώνουμε την ορθότητα και εντιμότητα της προσφερόμενης εκπτωτικής τιμής: Ενίοτε, συμβαίνει οι εκπτώσεις να είναι πλασματικές και να μας ξεγελούν. Εντοπίζουμε και συμβουλευόμαστε εργαλεία που είναι διαθέσιμα online και μας δείχνουν σε βάθος χρόνου την εξέλιξη των τιμών των προϊόντων που μας ενδιαφέρουν.
  3. Επίσης, σημειώνουμε τις τιμές των προϊόντων πριν και μετά την εφαρμογή τυχόν εκπτώσεων, ώστε να μπορούμε εύκολα να τις συγκρίνουμε εκ των υστέρων και να γνωρίζουμε έτσι εάν πράγματι υφίσταται και ποιο είναι το αληθινό οικονομικό μας όφελος.
  4. Προτιμούμε τη διεκπεραίωση της πληρωμής με αντικαταβολή ή ηλεκτρονικά μέσα, που μας δίνουν την εκ των υστέρων δυνατότητα αμφισβήτησης μιας ηλεκτρονικής συναλλαγής, εάν προκύψει προβληματική. Αποφεύγουμε την ολοσχερή εξόφληση των προϊόντων μέσω τραπεζικής κατάθεσης πριν από την παράδοσή τους, εκτός εάν εμπιστευόμαστε απόλυτα το κύρος και την εμπορική φήμη του πωλητή.
  5. Όταν αγοράζουμε εξ αποστάσεως, βεβαιωνόμαστε ότι στην ιστοσελίδα του εμπόρου αναγράφονται όλα τα κατά νόμο στοιχεία ταυτότητας (π.χ. η εμπορική επωνυμία του) και επικοινωνίας (πλήρης ταχυδρομική διεύθυνση εγκατάστασης). Για ακόμα μεγαλύτερη εξασφάλιση, αναζητούμε εάν παρέχονται επιπλέον ταυτοποιητικά στοιχεία, όπως αριθμός καταχώρησης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο και ΑΦΜ.
  6. Στην τελική τιμή αγοράς των προϊόντων συνυπολογίζουμε τυχόν έμμεσα έξοδα (π.χ. κόστος αντικαταβολής, μεταφοράς, ασφάλισης, κ.λπ.), ώστε να έχουμε πλήρη εικόνα της πραγματικής οικονομικής μας επιβάρυνσης.
  7. Υποβάλλουμε το συντομότερο μετά την παραλαβή ενός προϊόντος και, πάντως, εντός της νόμιμης προθεσμίας των τριών ημερών προς την ταχυδρομική επιχείρηση που πραγματοποίησε την επίδοση τις επιφυλάξεις μας για τυχόν εμφανείς φθορές, δεδομένου ότι μπορεί να προκλήθηκαν κατά τη μεταφορά και να δικαιούμαστε αποζημίωση. Επικοινωνούμε, οπωσδήποτε, και με το κατάστημα πώλησης το συντομότερο, προκειμένου να διερευνήσουμε την πιθανότητα ένα προϊόν να έφερε εξ αρχής (πριν από τη μεταφορά) φθορές ή ζημιές.
  8. Ενημερωνόμαστε για την πολιτική ακύρωσης συναλλαγών και επιστροφών προϊόντων που εφαρμόζουν τα καταστήματα, με τα οποία συναλλασσόμαστε. Γνωρίζουμε καλά ότι τα δικαιώματα της υπαναχώρησης στις εξ αποστάσεως αγορές, καθώς επίσης της δωρεάν διόρθωσης ή αντικατάστασης ελαττωματικών προϊόντων αποτελούν θεσπισμένα δικαιώματα των καταναλωτών, που εξασφαλίζονται από τον νόμο, και δεν παρασυρόμαστε από εσφαλμένους και παραπλανητικούς ισχυρισμούς των πωλητών ότι δήθεν αποτελούν προνομιακές – μοναδικές και πρόσθετες – παροχές.
  9. Προβληματιζόμαστε έντονα με τιμές που είναι υπερβολικά χαμηλές, ιδίως όταν το εύρος τους βρίσκεται αρκετά μακριά από τον συνήθη ανταγωνισμό για τα αντίστοιχα προϊόντα ή όταν πρόκειται για διαφημιστικές καταχωρήσεις προϊόντων αποκλειστικά σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος εξαπάτησης.
  10. Εάν αγοράζουμε διαδικτυακά από τρίτες (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης)χώρες, γνωρίζουμε καλά από πριν ότι τα εισαγόμενα προϊόντα επισείουν έξοδα εκτελωνισμού, τα οποία ενδέχεται να είναι πολλαπλάσια της αρχικής τιμής και να την επιβαρύνουν σημαντικά.
  11. Δείχνουμε ιδιαίτερη προτίμηση σε καταστήματα που αναλαμβάνουν οικειοθελώς δέσμευση να επιλύσουν φιλικά μία καταναλωτική διαφορά μέσω του θεσμού της εξωδικαστικής επίλυσης (π.χ. μέσω του Συνηγόρου του Καταναλωτή), καθώς με αυτόν τον τρόπο τα δικαιώματα των καταναλωτών αποκτούν μεγαλύτερη αξία και εξασφαλίζονται ακόμα περισσότερο.

Cyber Monday: Όλες οι «παγίδες» των προσφορών

«Αυτές τις ημέρες και μέχρι την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί, ειδικά όταν κάνουν online αγορές. Οπότε εκεί θα πρέπει να ακολουθούμε κάποια συγκεκριμένα βήματα για να είμαστε ασφαλείς και να μην έχουμε προβλήματα με υποκλοπές στοιχείων καρτών, προσωπικά δεδομένα» σημείωσε μεταξύ άλλων μιλώντας στην ΕΡΤ και την εκπομπή Newsroom η πρόεδρος του ελληνικού Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας, Στέλλα Τσιτσούλα και υπογράμμισε πως πρέπει πάντα πλοηγούμαστε σε επίσημα websites, τα οποία θα πρέπει να τα πληκτρολογούμε μόνοι μας και να μην αφήνουμε τις μηχανές αναζήτησης να τα πληκτρολογούν γιατί πολλές φορές πέφτουμε στην παγίδα να είναι παραπλανητικά και να μας οδηγούν σε online καταστήματα.

Ενώ πρόσθεσε πως μπορεί να μην είναι πραγματικά με αποτέλεσμα να μας υποκλαπούν στοιχεία ενδεχομένως πιστωτικών καρτών που θα βάλουμε για τις πληρωμές, αλλά και προσωπικά στοιχεία που θα ζητήσει που θα βάλουμε για την αποστολή των πραγμάτων.

«Ένα άλλο στοιχείο που μπορούμε να βάλουμε είναι ο έλεγχος δύο παραγόντων, όπου ουσιαστικά βάζουμε και το pass όταν κάνουμε τη συναλλαγή μας, αλλά έχουμε και μια δεύτερη δικλείδα προστασίας όπου ζητάμε να μας αποσταλεί ένας κωδικός στο κινητό τηλέφωνο έτσι ώστε να είμαστε ασφαλείς όταν βάζουμε τον κωδικό μας» πρόσθεσε η πρόεδρος του ελληνικού Ινστιτούτου Κυβερνοασφάλειας.

Επιπλέον σημείωσε πως «πρέπει να ενεργοποιούμε πάντα τις ηλεκτρονικές ενημερώσεις για τις κάρτες μας, δηλαδή όταν κάνουμε μια συναλλαγή με πιστωτική κάρτα πρέπει να έρχονται οι ενημερώσεις στο κινητό μας τηλέφωνο ή στο email μας προκειμένου να είμαστε ενήμεροι για το ποια συναλλαγή έχει γίνει και πότε, έτσι ώστε να είμαστε και σύμφωνοι ότι έχει γίνει η συναλλαγή από εμάς και όχι από κάποιον που έχει παραβιάσει τον λογαριασμό μας».

Πολύ σημαντικό σύμφωνα με την κ. Τσιτσούλα είναι ιδιαίτερα για τους πιο νέους που χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες και χρησιμοποιούν κατά κόρον τα δωρεάν Wi-Fi, να μην χρησιμοποιούν τα δύο νέα ασύρματα δίκτυα που διατίθενται στην αγορά όταν κάνουν online αγορές ή και οποιαδήποτε οικονομική συναλλαγή γιατί εκεί καραδοκεί πάντα ο κίνδυνος να μας παρακολουθούν και να πάρουν τα στοιχεία μας.

Παράλληλα υπογράμμισε πως «το σημαντικό είναι όταν κάνουμε συναλλαγή σε online κατάστημα να βλέπουμε ότι όταν έρθει η ώρα της πληρωμής, το website που έχουμε πληκτρολογήσει να έχει ασφαλή κρυπτογράφηση και κάτω αριστερά στο σάιτ βγαίνει και ένα λουκετάκι, οπότε αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικά κάναμε τη συναλλαγή με ασφάλεια.

Επιπλέον πρόσθεσε πως εκτός από την έρευνα αγοράς που πρέπει να γίνεται σε κάθε περίπτωση, είτε σε ιστοσελίδες του εξωτερικού, είτε του εσωτερικού θα πρέπει να βεβαιωθούμε και ότι το site που έχουμε επισκεφθεί, αν είναι κάτι το οποίο δεν το έχουμε ξαναδεί στο παρελθόν και δεν έχουμε κάνει άλλη συναλλαγή μαζί του, υπάρχει. Να επικοινωνήσουμε μαζί του, έστω τηλεφωνικά, υπάρχει μια διεύθυνση αποστολής ή διεύθυνση του ίδιου του καταστήματος.

Μια πολύ καλή συμβουλή είναι να πληρώνουμε σε καταστήματα που δεν γνωρίζουμε με προπληρωμένες κάρτες και όχι με μια κλασική πιστωτική ή χρεωστική πρόσθεσε, όπως και για την επιλογή της αντικαταβολής και μάλιστα όταν υπάρχει η δυνατότητα να ανοίξουμε τη συσκευασία παρουσία του ανθρώπου που θα το παραδώσει, έτσι ώστε να βεβαιωθούμε ότι το προϊόν που έχουμε παραγγείλει είναι αυτό ακριβώς που ανταποκρίνεται σε συσκευασία μας.

Σημαντικός παράγοντας είναι και η ημερομηνία παράδοσης, τόνισε κλείνοντας.

Διαβάστε ακόμη: