Η ενδιάμεση έκθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την ελληνική ακτοπλοΐα, αναφέρει υψηλά κόστη, στόλο που γερνά και λίγους μεγάλους παίκτες.
Η έρευνα, που ξεκίνησε την άνοιξη και δημοσιοποιήθηκε χθες φωτίζει τα διαρθρωτικά προβλήματα ενός κλάδου κρίσιμου για τη νησιωτική οικονομία, από τη συγκέντρωση της αγοράς και τις στρεβλώσεις των επιδοτήσεων μέχρι την πρόκληση της πράσινης μετάβασης.
Πρόκειται για το πρώτο στάδιο μιας διαδικασίας που τώρα περνά στη δημόσια διαβούλευση.
Έως τις 14 Νοεμβρίου, οι επιχειρήσεις, οι τοπικές αρχές και οι φορείς της αγοράς μπορούν να καταθέσουν τις θέσεις τους, ενώ θα ακολουθήσει τηλεδιάσκεψη και, στις αρχές του 2026, η τελική έκθεση της ΕΑ με τις οριστικές συστάσεις πολιτικής.
Ολιγοπώλιο
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έκθεσης, στην ακτοπλοΐα δραστηριοποιούνται 216 εταιρείες με 299 πλοία, ωστόσο η αγορά παραμένει ουσιαστικά ολιγοπωλιακή. Οι Attica Group και Seajets συγκεντρώνουν σχεδόν το 60% της συνολικής χωρητικότητας επιβατών, περιορίζοντας τις εναλλακτικές επιλογές του επιβατικού κοινού και τις δυνατότητες πραγματικού ανταγωνισμού, ειδικά στις γραμμές υψηλής ζήτησης.
Η εικόνα αυτή επιτείνεται από την έντονη εποχικότητα – οι περισσότερες γραμμές εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τη θερινή περίοδο – αλλά και από το υψηλό λειτουργικό κόστος, που αποθαρρύνει νέες επενδύσεις ή είσοδο νέων παικτών στην αγορά.