Ο Πρωθυπουργός έχει αποφασίσει να προβεί σε αλλαγές στην κυβέρνηση αλλά σε χρόνο ουδέτερο και σίγουρα μετά τις εορτές των Χριστουγέννων.
Ασφαλώς δεν μιλάμε για δομικό ανασχηματισμό, μιας και κάτι τέτοιο δεν υπάρχει στο μυαλό του Κ. Μητσοτάκη. Δεν το έχει κάνει ποτέ.
Ο ακριβής χρόνος δεν είναι γνωστός όμως εικάζεται ότι ο Ιανουάριος και κυρίως ο Φεβρουάριος είναι ο πιο ενδεδειγμένος μήνας, σε εκείνες τις περιόδους έχει κάνει τις αλλαγές και στην προηγούμενη θητεία.
Ο αριθμός των υπουργών που σκέφτεται να αλλάξει είναι μικρός, με το ζόρι να φτάσει τις 5 αλλαγές.
Εκεί δηλαδή που έχουν παρουσιαστεί ορισμένες δυσλειτουργίες ή λιμνάζουν τα προβλήματα.
Μία από τις αλλαγές που σκέφτεται ο Πρωθυπουργός είναι ο υπουργός Πολιτικής Προστασίας Βασίλης Κικίλιας.
Οι μεγάλες αστοχίες του στις κρίσιμες κακοκαιρίες αλλά και η εν γένει συμπεριφορά του τόσο στην περιβόητη τηλεοπτική συνέντευξη που έδωσε που «άδειασε» Πιερρακάκη-Στυλιανίδη όσο και στον δημόσιο τσακωμό του με τον Μπάμπη Παπαδημητρίου, έχουν καταγραφεί από το Μέγαρο Μαξίμου και έχουν δημιουργήσει κλίμα αντικατάστασής του.
Όμως, θα πρέπει να τονίσουμε ότι ο κ. Κικίλιας διατηρεί μία στήριξη από επιχειρηματικά κέντρα και φυσικά διαθέτει και πολιτικά αντανακλαστικά που κάθε φορά τον διασώζουν.
Αυτή τη φορά, όμως πολύ δύσκολα θα γλιτώσει. Το Μαξίμου συγχωρεί αλλά δεν ξεχνά.
Από την άλλη, επικρατεί κακό κλίμα για τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης Λευτέρη Αυγενάκη.
Ο τρόπος που χειρίστηκε το θέμα του προέδρου του ΟΠΕΚΕΠΕ –που έφερε την κυβέρνηση απολογούμενη- αλλά και όσα τραγικά είπε προ των αυτοδιοικητικών εκλογών, ότι αν δεν ψηφιστεί ο Αγοραστός ξεχάστε τις αποζημιώσεις, έχουν δημιουργήσει μία μη αναστρέψιμη κατάσταση για τον κ. Αυγενάκη.
Αυτή τη φορά δεν θα τον σώσει ούτε η προσωπική φιλία με τον Μητσοτάκη, ακούγονται να λένε κυβερνητικές πηγές.
Πολύ χαμηλές είναι και οι μετοχές του Άδωνι Γεωργιάδη.
Μπορεί να πιστώνεται ένα κλίμα μείωσης της ανεργίας – το οποίο ως ένα βαθμό είναι λόγω των πολιτικών της προηγούμενης τετραετίας- όμως, οι λεκτικές αστοχίες στις οποίες υποπέφτει ο υπουργός Εργασίας κάνουν το Μέγαρο Μαξίμου να σηκώνει τα χέρια ψηλά.
Ασφαλώς, η λεκτική γκάφα για το ότι «ο κόσμος δεν ενδιαφέρεται για την τραγωδία των Τεμπών» την οποία μετά ανασκεύασε αλλά και το βράδυ των εκλογών στην αυτοδιοίκηση που τα έψαλε στον διευθυντή της Καθημερινής Αλέξη Παπαχελά – κάτι που δεν άρεσε σε κανέναν για ευνόητους λόγους- τον έχουν φέρει σε δεινή θέση.
Όμως, δεν θα έχει επιπτώσεις καθώς η παραμονή του εξυπηρετεί το άνοιγμα στα δεξιά ακροατήρια τα οποία πιέζονται και από άλλα κόμματα.
Κανονικά στην λίστα για μετακίνηση θα έπρεπε να υπάρχει το όνομα του υπουργού Προστασίας του Πολίτη Γιάννη Οικονόμου του οποίου η θητεία βαρύνεται με πολλά.
Όμως, επειδή είναι «πρόσωπο» της οικογένειας και λειτουργεί ως πειθήνιο όργανο των υψηλών κλιμακίων του Μαξίμου, η θέση του δεν κινδυνεύει, παρά τις μεγάλες αβλεψίες που έχουν γίνει σε επίπεδο ασφάλειας του πολίτη με πολλά περιστατικά (Φιλαδέλφεια, Ρομά, επεισόδια κ.α).
Την ίδια ώρα, αξίζει να πούμε ότι υπάρχει πιθανότητα να δούμε αλλαγή στο χαρτοφυλάκιο της Ψηφιακής Διακυβέρνησης όχι γιατί ο Δημήτρης Παπαστεργίου δεν έχει αποδώσει μέχρι τώρα, αλλά γιατί ενδεχομένως να τεθεί στο ευρωψηφοδέλτιο στην περιφέρεια της Θεσσαλίας όπου διαθέτει πολύ καλή δυναμική.
Σε αυτή την περίπτωση η θέση του θα πρέπει να αναπληρωθεί.
Πάντως, πρέπει να πούμε ότι πολύ καλά πάει στο χρηματιστήριο της κυβέρνησης ο Κώστας Κυρανάκης, με το Μαξίμου να τον στηρίζει πολύ.
Αρκετά παράπονα υπάρχουν για την Ειρήνη Αγαπηδάκη, η οποία δεν έχει ενσωματωθεί πλήρως στο κυβερνητικό σχήμα και κυρίως στο κρίσιμο τομέα της Υγείας.
Το Μαξίμου τής έχει δώσει αρκετό χώρο να κινηθεί, όμως, υπάρχουν παράπονα από βουλευτές για τον τρόπο που έγινε η διαχείριση στις κρίσιμες κακοκαιρίες καθώς και έλλειψη συνεννόησης.
Η Αγαπηδάκη δεν είναι πολιτικό πρόσωπο και δεν μπορεί να γίνει κιόλας.
Ο τομέας της υγείας αποτελεί υπαρξιακό στοίχημα αυτής της τετραετίας. Αν σωθεί, τον λόγο θα τον ξέρετε. Φίλη Δοξιάδη.
Τέλος παράπονα υπάρχουν και για τους Δημήτρη Καιρίδη στο υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής και για τον Στυλιανίδη παρόλο που διαχειρίζεται μία κατάσταση από την αρχή.
Σε κάποιους θα δοθεί παράταση να αποδείξουν ότι μπορούν να φέρουν κάποια πράγματα εις πέρας.
Όσο για το ποιοι θα μπούνε στο κυβερνητικό σχήμα ως αλλαγές το τοπίο είναι θολό.
Σίγουρα θα έχουμε μικρές αλλαγές σε κάποιους υφυπουργούς.
Υπάρχουν πολλοί στην Κ.Ο που δεν έχουν αξιοποιηθεί ούτε από την πρώτη θητεία.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο «καρφώνει» την κυβέρνηση για τις απευθείας αναθέσεις 4,5 δις ευρώ – Το μεγάλο πρόβλημα στα νοσοκομεία και στους ΟΤΑ – Το χτύπημα της Δικαιοσύνης εντάσσεται στο πόλεμο με την κυβέρνηση για τις αυξήσεις στις συντάξεις των δικαστικών;
Ένα ατέλειωτο «πάρτι» δισεκατομμυρίων ευρώ με απευθείας αναθέσεις επί διακυβέρνησης Μητσοτάκη αποκαλύπτει έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία απ’ την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, μόνο για τα έτη 2021 – 2022 έγιναν 314.006 συμβάσεις με απευθείας ανάθεση ή με διαπραγμάτευση χωρίς προηγούμενη δημοσίευση προκήρυξης.
Αυτές οι απευθείας αναθέσεις ανέρχονται σε 4,5 δισ. ευρώ.
Σημειώνεται ότι από τον έλεγχο προέκυψε ότι οι περισσότερες απευθείας αναθέσεις έγιναν στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας.
Την περίοδο αυτή υπουργοί ήταν οι Βασίλης Κικίλιας και Θάνος Πλεύρης.
Επίσης, πολλές συμβάσεις εκατομμυρίων υπέγραψαν οι ΟΤΑ Α και Β βαθμού και τα Νομικά πρόσωπα αυτών.
Τουλάχιστον αυτά τα κατήργησε ο νέος νόμος Μητσοτάκη για την Αυτοδιοίκηση όπου πλέον Περιφερειάρχες δεν μπορούν να ελέγχουν ή να ιδρύουν ΝΠΔΔ ή ΝΔΙΔ διότι μέχρι τώρα δρούσαν ανεξέλεγκτα.
Το Ελεγκτικό Συνέδριο, έλεγξε 64 δημόσιους φορείς και ένα δείγμα 5.073 συμβάσεων.
Αφετηρία του ελέγχου ήταν συμβάσεις που συνάφθηκαν από δημόσιους φορείς κατά την περίοδο από 1.1.2021 έως 30.4.2022 είτε με την μορφή απευθείας ανάθεσης είτε μετά από σύντομες διαπραγματεύσεις.
Το δείγμα που χρησιμοποιήθηκε αφορούσε οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού αλλά και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και Νοσοκομεία.
Το πόρισμα 7 σημείων του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφέρει:
- Οι δημόσιοι φορείς δεν προγραμματίζουν εγκαίρως και ορθολογικά την κάλυψη των αναγκών τους. Προσαρμόζουν τις ανάγκες τους στο όριο των απευθείας αναθέσεων καλύπτοντας αυτές αποσπασματικά και προβαίνοντας σε κατατμήσεις.
- Δεν αιτιολογείται επαρκώς ο απρόβλεπτος και επείγων χαρακτήρας των αναγκών που καλύπτονται με προσφυγή στη διαδικασία με διαπραγμάτευση. Οι αναθέτοντες φορείς ταυτίζουν το «απρόβλεπτο» με το «επείγον».
- Σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης υφίστανται στην ουσιαστική συμμετοχή των διοικητικών υπηρεσιών του φορέα κατά τη διαδικασία που προηγείται της τελικής απόφασης ώστε να μην δημιουργούνται υπόνοιες αυθαιρεσίας και αδιαφάνειας.
- Σε πολλές περιπτώσεις δεν καθορίζεται με σαφήνεια το αντικείμενο της σύμβασης ούτε προκύπτει ο τρόπος υπολογισμού της εκτιμώμενης δαπάνης. Δεν αποδεικνύεται προηγούμενη έρευνα αγοράς.
- Δεν παρέχονται εχέγγυα διαφάνειας ως προς την επιλογή του αναδόχου και τον καθορισμό του τιμήματος ιδίως όταν διενεργούνται επανειλημμένες αναθέσεις στον ίδιο ανάδοχο. Δεν υφίστανται προκαθορισμένα και επομένως επαληθεύσιμα κριτήρια επιλογής όσων καλούνται να υποβάλουν προσφορά. Δεν γίνεται διαπραγμάτευση του τιμήματος. Προσφέρονται χαμηλά έως μηδενικά ποσοστά έκπτωσης. Συστήματα ηλεκτρονικής αγοράς δεν εφαρμόζονται ευρέως.
- Το υψηλότερο ποσοστό απευθείας αναθέσεων παρατηρήθηκε στα νοσοκομεία. Μικρό ποσοστό των συμβάσεων τους ανατίθεται μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών λόγω χρόνιων συστημικών αδυναμιών σε συνδυασμό με τις επιτακτικές ανάγκες προμήθειας φαρμάκων και λοιπών αναλωσίμων. Προσφυγή σε νομιμοποιητικές διατάξεις.
- Οι δημόσιοι φορείς δεν διαθέτουν σύστημα αξιολόγησης των καταγγελιών και αξιοποίησης αυτών για τη βελτίωση της ακεραιότητας της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων.
Οι συστάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου:
Σύσταση πρώτη: Οι δημόσιοι φορείς οφείλουν να παρακολουθούν συστηματικά τα αποθέματά τους και την εκτέλεση των τρεχουσών συμβάσεων ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζουν τις πραγματικές ανάγκες τους και να προγραμματίζουν εγκαίρως την κάλυψή τους με την κατάλληλη διαδικασία. Οφείλουν να εγκαταστήσουν σύστημα καταγραφής των αναγκών τους αξιοποιώντας και τις δυνατότητες που πλέον παρέχονται από τα πληροφοριακά συστήματα. Για πάγιες, περιοδικές και επαναλαμβανόμενες συμβάσεις, θα μπορούσε να εξετασθεί η λύση του διαγωνισμού με ορίζοντα υλοποίησης πέραν του ενός οικονομικού έτους. Θα μπορούσαν επίσης να αξιοποιηθούν τα συστήματα ηλεκτρονικών αγορών και η δυνατότητα σύναψης συμφωνιών – πλαίσιο.
Σύσταση δεύτερη: Η προκήρυξη των διαγωνισμών πρέπει να γίνεται προ ευλόγου χρονικού διαστήματος ανάλογα με τον μέσο όρο διάρκειας αντίστοιχων διαγωνισμών στο παρελθόν, ώστε να καταλείπεται ο αναγκαίος χρόνος για την ολοκλήρωσή τους. Οι καθυστερήσεις που οφείλονταν σε δικαστικές προσφυγές πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν
Σύσταση τρίτη: Να ακολουθούνται αυστηρά οι εσωτερικές διαδικασίες για την ολοκλήρωση της σύμβασης και να τηρείται ο διακριτός ρόλος κάθε οργάνου. Να ανατίθενται στο υπηρετούν προσωπικό διακριτά και συγκεκριμένα καθήκοντα κατά τρόπο ώστε να μην εμπλέκεται με όλα τα αντικείμενα εργασίας το ίδιο πρόσωπο. Γενικώς επιβάλλεται να ενσωματώνονται στο σύστημα θεσμικά αντίβαρα που να αποκλείουν την κυριαρχία επί της όλης διαδικασίας από ένα και μόνο πρόσωπο.
Σύσταση τέταρτη: Να λαμβάνεται μέριμνα για τη διαρκή ενημέρωση και εκπαίδευση του αρμόδιου προσωπικού σε θέματα που άπτονται των δημοσίων συμβάσεων με συστηματική παρακολούθηση της νομολογίας του Ελεγκτικού Συνεδρίου και έμφαση στις έννοιες του «απροβλέπτου και του επείγοντος».
Σύσταση πέμπτη: Να καθορίζονται εκ των προτέρων σαφή και αντικειμενικά κριτήρια για την επιλογή του αναδόχου ανάλογα με τη φύση της σύμβασης και να αποδεικνύεται ότι η επιλογή έγινε βάσει των κριτηρίων αυτών.
Σύσταση έκτη: Να αιτιολογείται ειδικώς η εκτιμώμενη δαπάνη της σύμβασης και να τεκμηριώνεται η προηγούμενη διενέργεια έρευνας αγοράς. Να υφίσταται διακριτή φάση διαπραγμάτευσης ως προς το τίμημα και να φυλάσσονται τα σχετικά στοιχεία.
Σύσταση έβδομη: Να αναπτυχθεί σύστημα ενδογενούς ελέγχου εντός του οποίου θα αξιοποιούνται και τυχόν καταγγελίες και να υιοθετηθούν οι ασφαλιστικές δικλίδες για την ακεραιότητα της διαδικασίας των απευθείας αναθέσεων, ώστε και να αξιοποιηθεί η δυνατότητα που παρέχεται από το άρθρο 4 της ΦΓ8/55081 Κανονιστκής Απόφασης της Ολομέλειας του Ελεκγτικού Συνεδρίου (Β΄ 4938/2020), για τη συνδρομή του αρμόδιου Επιτρόπου του Ελεγκτικύυ Συνεδρίου σε περίπτωση εμπλοκής.
Η επιχείρηση επανεξέτασης της υπόθεσης των πλαστών και εικονικών τιμολογίων, που προωθείται από διάφορα κέντρα, πέραν της συστημικής τράπεζας θα αγγίξει και 2 μεγάλους εισηγμένους επιχειρηματικούς ομίλους!
Επειδή εσχάτως γίνεται λόγος πολύς από διάφορους κύκλους και ταυτοχρόνως λέγεται και γράφεται ότι θα ανοίξει και πάλι η υπόθεση των πλαστών και εικονικών τιμολογίων στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όπου φέρεται να εμπλέκεται μεγάλη συστημική τράπεζα θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η επανεξέταση της υπόθεσης αυτής, θα «αγγίξει» και δύο (2) μεγάλους ομίλους εισηγμένους στο ΧρηματιστήριοτηςΑθήνας!
Για όποιον γνωρίζει σε βάθος και εκ των έσω, πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις, καθίσταται πλήρως αντιληπτό ότι η περίφημη παλαιά υπόθεση των πλαστών και εικονικών τιμολογίων, που τον τελευταίο καιρό αναπαράγεται και …προωθείται από συγκεκριμένους κύκλους, αφορά ΚΑΙ 2 πολύ μεγάλους και προβεβλημένους επιχειρηματικούς ομίλους, κάθε ένας εκ των οποίων κυριάρχησε στον τομέα δραστηριοποίησης του, όπου για τον πρώτο το ζήτημα των πλαστών και εικονικών τιμολογίων αφορά ποσά ενώ των 60 εκατ. ευρώ και για τον δεύτερο το ιλιγγιώδες ποσόν των 180 εκατ. ευρώ!
Υπό το πρίσμα αυτό, θα πρέπει να θεωρείται βέβαιον ότι το άνοιγμα εκ νέου της υπόθεσης των πλαστών και εικονικών τιμολογίων δεν εξαντλείται πέριξ της συστημικής τράπεζας όπως κάποιοι θεωρούν, αλλά θα προκαλέσει παρενέργειες υπό τη μορφή χιονοστιβάδας και στους 2 εισηγμένους επιχειρηματικούς ομίλους …
Ο μικροεργολάβος – νταραβεριτζής, της κονόμας και της αρπαχτής, η Περιφέρεια Αττικής, η κοινή διαδρομή με τον Γ. Πατούλη από την εποχή του Αμαρουσίου και οι απευθείας αναθέσεις δεκάδων εκατομμυρίων!
Βοά η πολιτική, αυτοδιοικητική και επιχειρηματική πιάτσα με μικροεργολάβο του νταραβεριού, της κονόμας και της αρπαχτής, που ακολουθεί πρακτικές υποκόσμου και «έχτισε καριέρα» στις πλάτες (;) του Γιώργου Πατούλη (εν τη ανοχή του και όχι μόνο) ακολουθώντας την ύποπτη διαδρομή «Μαρούσι – Περιφέρεια»!
Από τις μικροεργολαβίες του Αμαρουσίου από όπου ξεκίνησε η κοινή διαδρομή με τον Περιφεριάρχη της ντροπής, που ο Μητσοτάκης τον πέταξε έξω εν μία νυκτί μετά τον σάλο που προκάλεσε με τους προκλητικούς χορούς εν ώρα εθνικής θλίψης, ο εν λόγω νταραβεριτζής των απευθείας αναθέσεων, αναρριχήθηκε και γιγαντώθηκε ακολουθώντας και στηρίζοντας τον Γ. Πατούλη, καθιστάμενος προνομιακός εργολάβος της Περιφέρειας!
Σε βαθμό που να «εδρεύει» ακόμη και μέσα στο γραφείο του Γ. Πατούλη από όπου φέρεται να έδινε εντολές ή ακόμη και να απειλούσε υπεργολάβους που τους «έριχνε» ή δεν αποπλήρωνε, ούτε τηρούσε συμφωνίες!
Εσχάτως λοιπόν γίνεται πολύς ντόρος για τεράστιες αναθέσεις έργων δεκάδων εκατ. ευρώ στην Περιφέρεια Αττικής που έχουν δοθεί σε συγκεκριμένο προνομιακό εργολάβο και διάφορες εταιρείες του, ο οποίος έκανε μεταγραφή από το Μαρούσι που δρούσε με μικροέργα στην Περιφέρεια Αττικής από τη στιγμή που Περιφερειάρχης ανέλαβε ο Πατούλης ..( και εκείνος από Μαρούσι στην Περιφέρεια…).
Κατόπιν όλων αυτών είμαστε υποχρεωμένοι να ξεκινήσουμε μεγάλη δημοσιογραφική έρευνα…
2 συστημικές και 1 μη συστημική τράπεζα, στο στόχαστρο της Αρχής για το ξέπλυμα, όσον αφορά το κύκλωμα Λονδίνου – Εμιράτων- Διευθυντών καταστημάτων και τη φάμπρικα με τις ΙΚΕ – υποκαταστήματα, τα εμβάσματα και τις αγορές ακινήτων στη Μύκονο!
Το θέμα του ξεπλύματος βρώμικου χρήματος δια μέσω καταστημάτων συστημικών – και μη- τραπεζών, με την ανοχή – συνέργεια διεφθαρμένων διευθυντών των πιστωτικών ιδρυμάτων αυτών, που παρέκαμψαν τους ελέγχους προέλευσης κεφαλαίων, μη ενημερώνοντας την Τράπεζα της Ελλάδος ως όφειλαν, απασχολεί στον υπέρμετρο βαθμό την αρμόδια Αρχή για την καταπολέμηση της νομιμοποίησης χρήματος που προέρχεται από εγκληματικές δραστηριότητες!
Όπως έχουμε αποκαλύψει, διάφορα «συστήματα» που σχετίζονται με Λονδίνο και Εμιράτα, έστησαν μια φάμπρικα ξεπλύματος, συστήνοντας στην Ελλάδα πλήθος ΙΚΕ με εγχώριους «ιδιοκτήτες» – εκπροσώπους, οι οποίες λειτουργούσαν ως υποκαταστήματα των ξένων εταιριών που με τη σειρά τους έστελναν εμβάσματα εκατομμυρίων ευρώ ή βρετανικών λιρών, τα οποία ξεπλένονταν μέσω αγοράς ακινήτων, κυρίως στην Μύκονο!
Το γεγονός ότι οι εκατοντάδες ΙΚΕ των συνεργών της διεθνούς εγκληματικής οργάνωσης λειτουργούσαν ως «υποκαταστήματα», έδινε την δυνατότητα στους διευθυντές των καταστημάτων των τραπεζών, να μην ενημερώνουν τις Αρχές και να τις παρακάμπτουν, ολοκληρώνοντας το ξέπλυμα που κατέληγε σε αγορά πολυτελών ακινήτων!
Ήδη η Αρχή για το ξέπλυμα έχει κάνει φύλλο και φτερό τους τραπεζικούς λογαριασμούς, τις φορολογικές δηλώσεις και τα περιουσιακά στοιχεία διευθυντών και διευθυντριών προβεβλημένων κατεστημένων τραπεζών, σε περιοχές δηλαδή υψηλών εισοδηματικών κριτηρίων, όπως είναι τα Νότια και Βόρεια Προάστεια της Αθήνας!
Λέγεται ότι από τις έρευνες έχει προκύψει, πως υπάρχουν διευθυντές τραπεζών με βίλες με πισίνες, που οδηγούν πολυτελή τζιπ και διάγουν έναν βίο που δεν δικαιολογείται από τα εισοδήματα τους!
Για να ξέρετε πάντως, η έρευνα των αρχών για τη σύνδεση διευθυντών καταστημάτων με ξέπλυμα, δεν αφορά μόνο 2 συστημικές τράπεζες αλλά και μία μη συστημική, στοιχεία για την οποία έφτασαν προσφάτως στις Αρχές που τα αξιολογούν με την δέουσα σοβαρότητα!