Είναι κοινό μυστικό ότι την ώρα που οι ευρωπαϊκές οικονομίες πραγματοποιούσαν συνεχείς ανοδικούς ρυθμούς ανάπτυξης και τα ξένα χρηματιστήρια κατέγραφαν εκρήξεις κερδών και υπεραξιών, στην Ελλάδα βιώναμε την εποχή την μνημονίων, της μιζέριας, της εσωστρέφειας, της ποινικοποίησης των πάντων αλλά και την διακυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ των capital controls και των κομματικών ιδεοληψιών!

Και αμέσως μετά, ήρθε η κυβέρνηση Μητσοτάκη, τα δύο πρώτα χρόνια της οποίας σκιάστηκαν από την πανδημία του κορωνοιού!

Σε απλά λόγια, όταν στην Ευρώπη και τον υπόλοιπο προηγμένο οικονομικά κόσμο τα χρηματιστήρια έκαναν πάρτι και οι ρυθμοί ανάπτυξης κατέγραφαν μεγάλες αυξήσεις, στην Ελλάδα επικρατούσε ένας μεσαιωνικής μορφής σκοταδισμός 10 και πλέον χρόνων όπου τα πάντα τελούσαν κάτω από το πλαίσιο της απαξίωσης και της ισοπέδωσης!

Υπό το πρίσμα αυτό, είναι προφανές και αδιαμφισβήτητο ότι η αγορά την ώρα τούτη λειτουργεί – εκτός όλων των άλλων- υπό την επήρεια του κανόνα του «Πιεσμένου Ελατηρίου»!

Η φυσική και αντανακλαστική αντίδραση μιας αγοράς που επί σειρά ετών βίωσε την πλήρη απαξίωση, όταν στην Ευρώπη τα χρηματιστήρια και οι οικονομίες έκαναν ράλι!Η υγεία και ο προεκλογικός δυναμισμός της χρηματιστηριακής αγοράς, οδηγός για την επόμενη ημέρα

Από εκεί και πέρα, είναι προφανείς μια σειρά από αιτίες και λόγους που συντείνουν στη διαμόρφωση ενός έντονου ανοδικού κλίματος στο ΧΑ!

1. Κατ’ αρχήν οι ανοδικοί ρυθμοί ανάπτυξης του ΑΕΠ, που κινούνται σε υψηλότερα επίπεδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο! Και καταδεικνύουν τόσο το παρόν όσο και το μέλλον της νοικοκυρεμένης πια εθνικής οικονομίας!

2. Μεγάλη σημασία για την διαμόρφωση θετικού επενδυτικού κλίματος παίζει η Πολιτική Σταθερότητα, που πλέον μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου θεωρείται δεδομένη και έχει πλέον εκλείψει ο παράγων του «πολιτικού ρίσκου», ο κίνδυνος των εκλογών και της τυχόν ακυβερνησίας που οδηγούσε τα μεγάλα ξένα χαρτοφυλάκια σε αναστολή των επενδυτικών κινήσεων τους στην ελληνική αγορά!

3. Ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα στη χώρα μας θεωρείται και είναι, η εξυγίανση του τραπεζικού συστήματος! Οι τράπεζες πλέον όχι μόνο έχουν εκκαθαρίσει τα προβληματικά χαρτοφυλάκια τους, αλλά κινούνται αναπτυξιακά, ξαναμπαίνουν στην εποχή της διανομής μερισμάτων και έλκουν με τις αποδόσεις τους ξένους και Έλληνες επενδυτές και επιχειρηματίες, ενόψει των placements από το ΤΧΣ των μετοχών που κατέχει σε Εθνική, Πειραιώς και Alpha!

4. Την ίδια ώρα τα μεγάλα έργα υποδομής τρέχουν, όπως και οι εμβληματικοί διαγωνισμοί του Δημοσίου που προωθούνται με ταχείς ρυθμούς, όπως και οι πάσης φύσης ιδιωτικοποιήσεις, από την Αττική οδό 1 και 2, μέχρι λιμάνια, αεροδρόμια και φιλέτα του Κράτους!

5. Στην χρηματιστηριακή πιάτσα αλλά και σε Λονδίνο, Φρανκφούρτη και Νέα Υόρκη, η ανάκτηση της Επενδυτικής βαθμίδας από την χώρα θεωρείται δεδομένη, καθώς απομένει μια και μόνη αναβάθμιση από τους οίκους αξιολόγησης, που αργά ή …γρήγορα θα έρθει! Η Επενδυτική Βαθμίδα πέρα από την οριστική επίλυση του ζητήματος του Δημοσίου χρέους, θα προκαλέσει την εισροή πακτωλού κεφαλαίων στη χώρα μας, δίνοντας τέλος στο διαβόητο country risk που σκίαζε και φόβιζε διαχρονικά τις ξένες επενδύσεις!

6. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η παραγωγή κερδών από τις εισηγμένες στο ΧΑ επιχειρήσεις είναι τουλάχιστον εντυπωσιακή (όπως και η διανομή μερισμάτων που απορροφάται μονομιάς στο ταμπλό του ΧΑ- βλέπε ΟΠΑΠ) καταδεικνύοντας στην πράξη ότι όσον αφορά το Χρηματιστήριο και την οικονομία δεν μιλάμε πια για προοπτικές και προσδοκίες αλλά για απτές αποδείξεις της νέας τάξης πραγμάτων που επικρατεί στην Ελλάδα του σήμερα! Και επισημαίνεται η έμφαση στον τουρισμό (Aegean), την Ενέργεια, τα Πετρέλαια και τις Υποδομές όπου μαζί με τις Τράπεζες και τα «καλά χαρτιά» μεγάλης και μεσαίας κεφαλαιοποίησης στήνουν το νέο μεγάλο πάρτι, που ποιος ξέρει πόσο ψηλά μπορεί να μας οδηγήσει.

Που το πάει ο Απ. Βακάκης; Τώρα βιβλία αλλά και είδη τροφίμων στα ράφια των Jumbo 

Που το πάει ο Απ. Βακάκης; Τώρα βιβλία αλλά και είδη τροφίμων στα ράφια των Jumbo

Νέες πηγές προμηθευτών ανακαλύπτει ο Απόστολος Βακάκης.

Έτσι μετά την επέκταση της γκάμας των χωρών από τις οποίες η Jumbo προμηθεύεται προϊόντα νοικοκυριού αλλά και τεχνολογίας με εκατοντάδες κωδικούς από την Ινδία και την Τουρκία, τελευταία η εταιρία έκανε ένα ακόμη βήμα αυτή τη φορά προς τις χώρες της Βαλτικής.

Ίσως δεν είναι ευρύτερα γνωστό αλλά οι χώρες της Βαλτικής για ειδικούς λόγους – γειτνίαση με τις σκανδιναβικές χώρες αλλά και παράδοση παραγωγής σε μια σειρά τροφίμων λόγω υψηλής τεχνογνωσίας – διαθέτουν πολύ ποιοτικά προϊόντα , τα οποία πωλούνται σε πολλές χώρες της ευρωζώνης.

Μέχρι πρότινος οι αγορές αυτές ήταν άγνωστες για τις ελληνικές αλυσίδες τροφίμων , αν εξαιρεθούν λίγες εισαγωγές τυροκομικών από τα σούπερ μάρκετ Βερούκας.

Πρόσφατα στα είδη τροφίμων που πωλούνται στην αλυσίδα Jumbo προστέθηκε μια ακόμα αγορά.

Αυτή της Εσθονίας από την οποία η εταιρία του κ. Βακάκη εισάγει σειρά σνάκ μιας από τις μεγαλύτερες εταιρίες της χώρας της AS Balsnack International, που κατά τις ενδείξεις αποτελεί ένα πρώτο βήμα για στενότερη συνεργασία των δύο πλευρών.

Σημειώνεται ότι στον τομέα των τροφίμων , ο οποίος αποτελεί μιας από τις βασικές νέες δραστηριότητες της Jumbo o όμιλος διαθέτει στα καταστήματά του πολλούς κωδικούς βιομηχανιών της Βουλγαρίας , της Ρουμανίας και της Βόρειας Μακεδονίας αγορές στις οποίες διατηρεί σημαντική δραστηριότητα.

Εκτός των τροφίμων -σνακ – παγωτών- μη οινοπνευματωδών , αλλά και …νερού που η Jumbo ήδη εκατοντάδες κωδικούς η εταιρία κάνει άνοιγμα και στο χώρο των βιβλιοπωλείων.

Δεν αναφερόμαστε βέβαια στον τομέα του σχολικού εξοπλισμού και στα είδη γραφικής ύλης που από πολλών ετών δραστηριοποιείται αλλά στο χώρο του βιβλίου .

Προς το παρόν και σε πειραματική βάση σε κάθε κατάστημα έχει στηθεί ειδικό σταντ στο οποίο εκτίθενται και πωλούνται πολλοί τίτλοι βιβλίων ελλήνων και ξένων συγγραφέων.

Πρόκειται για τριάντα περίπου τίτλους ανά κατάστημα , οι οποίοι όμως διαφέρουν από Jumbo σε Jumbo , στοιχείο που δείχνει πως γίνεται έρευνα αγοράς και ανίχνευσης των διαθέσεων της πελατείας.

Οι τιμές πώλησης είναι πολύ χαμηλές πχ ένα βιβλίο 250 σελίδων έχει μέση τιμή πώλησης τα δύο ευρώ!

Περισσότερα για τις επεκτατικές κινήσεις της εταιρίας πρόκειται να γίνουν γνωστά κατά την ετήσια τακτική γενική συνέλευση η οποία κατά πάσα πιθανότητα θα πραγματοποιηθεί αμέσως μετά τις εκλογές.

Σημειώνεται πως η διοίκηση έπειτα από έκτακτες χρηματικές διανομές 1,155 ευρώ για το 2022, γνωστοποίησε πως δεν θα προτείνει προς την προσεχή τακτική γ.σ. την διανομή επιπλέον μερίσματος πέραν αυτού που έχει ήδη καταβληθεί στους μετόχους.

Πάντως η μετοχή έχει πλέον σπάσει το ιστορικό υψηλό της αφού από τις αρχές του έτους καταγράφει κέρδη άνω του 50%.

Στην τελευταία έκθεσή της για την εταιρία η HSBC επισημαίνει πως υπεραπέδωσε σε ένα πολύ δύσκολο περιβάλλον, γεμάτο προκλήσεις, εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού, με τα ζητήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας και του πληθωριστικού «κύματος» να έπονται.

Η σωρευτική αύξηση των πωλήσεων της Jumbo παραμένει ισχυρή, σημειώνοντας ακόμη και 25% αύξηση σε ετήσια βάση για το πρώτο τετράμηνο του 2023.

Η HSBC αναμένει μια αύξηση πωλήσεων κατά 15% το 2023, σταθμισμένη προς το πρώτο εξάμηνο του 2023, με σταδιακή εξομάλυνση το επόμενο εξάμηνο, με αποτέλεσμα μια κλίμακα εσόδων της τάξεως του 1,3x των επιπέδων του 2019 (δηλαδή κατά 1,3 φορές υψηλότερα από του 2019).

Τη δημοπράτηση των 3 επεκτάσεων της Αττικής οδού (Ραφήνα, Λαύριο, Σήραγγα Ηλιούπολης) ως μία ενιαία σύμβαση παραχώρησης με κατασκευαστικό αντικείμενο 1,2 δις. πρότεινε η συμμαχία ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Αβαξ!

Όλοι οι ντόπιοι εργολάβοι (BIG-5) ζητούν παράταση του διαγωνισμού για την Αττική οδό – «Εδώ και τώρα» ζητάει η Macquarie – Η Επενδυτική βαθμίδα, τα υψηλά επιτόκια και το κείμενο της σύμβασης που δόθηκε μόλις 40 μέρες πριν!

Μολονότι το ΤΑΙΠΕΔ έχει ορίσει ως ημερομηνία υποβολής των οικονομικών προσφορών για την παραχώρηση της Αττικής οδού την 10η Ιουλίου, εντούτοις η συγκεκριμένη ημερομηνία διενέργειας του πλειοδοτικού διαγωνισμού βρίσκεται την ώρα τούτη στον αέρα καθώς από την πλευρά τριών τουλάχιστον εκ των οκτώ υποψηφίων σχημάτων, ζητούν παράταση υποστηρίζοντας ότι το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης δόθηκε καθυστερημένα, μόλις την περασμένη εβδομάδα, με συνέπεια να πρέπει εντός 40 ημερών να έχει καταστεί κτήμα από τους εργολάβους το πλήρες περιεχόμενο και κρίσιμες λεπτομέρειες του!

Πέραν όμως του γεγονότος αυτού, στην κυβέρνηση αλλά και στις παρυφές της κυκλοφορεί εσχάτως η άποψη ότι μια πιθανή παράταση, όχι 15 ημερών όπως φέρεται να ζητήθηκε αρχικά αλλά πολύ περισσότερο, κάποιων μηνών, θα λειτουργήσει υπέρ των συμφερόντων του Δημοσίου! Και τούτο διότι τα ισχυρά ξένα funds δεν μπορούν στην προκειμένη περίπτωση να σηκώσουν πολλά λεφτά καθώς τα επιτόκια είναι πολύ ψηλά και τα περιθώρια περιορισμένα!

Επιπροσθέτως, από τον Σεπτέμβριο και μετά, λόγω ανάκτησης επενδυτικής βαθμίδας, το περιβάλλον στη χώρα μας θα είναι σαφώς βελτιωμένο όσον αφορά την προσέλκυση επενδύσεων και τοποθέτησης κεφαλαίων!

Από την άλλη πλευρά ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ γνωρίζει πολύ καλά πως μέχρι τώρα έχει καθυστερήσει την διαγωνιστική διαδικασία χαρακτηριστικά, και έναν διαγωνισμό που θα γινόταν πέρσι τέτοιο καιρό, όπως είχε εξαγγείλει, μετατέθηκε για έναν τουλάχιστον χρόνο μετά!

Γι’ αυτό και την ώρα τούτη η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ στέκεται κατ’ αρχήν αρνητικά όσον αφορά τυχόν παράταση, μολονότι οι φωνές ότι το τίμημα μπορεί στην προκειμένη περίπτωση να μην είναι τόσο υψηλό όσο αναμένεται, να πληθαίνουν!

Σε κάθε περίπτωση η ετυμηγορία θα δοθεί μετά τις εκλογές της 25ης Ιουνίου και αφού έχει εκλεγεί αυτοδύναμη κυβέρνηση, οπότε θα καθοριστεί η τελική ακριβής ημερομηνία που θα διενεργηθεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής οδού, σε σχετική συνάντηση που πραγματοποιηθεί μεταξύ του Δ. Πολίτη του ΤΑΙΠΕΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη! Σημειώνεται ότι την ώρα τούτη πραγματοποιείται κύκλος επαφών μεταξύ του ισχυρού άνδρα του ΤΑΙΠΕΔ και εργολάβων υποψηφίων για την παραχώρηση!

Οι πληροφορίες λένε πως υπέρ της διενέργειας του διαγωνισμού «εδώ και τώρα» έχει ταχθεί η Macquarie, ενώ υπέρ της παράτασης (κυρίως μεγάλης για το νέο έτος) όλες οι κοινοπραξίες στις οποίες συμμετέχουν ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες!

Την ώρα τούτη, πάντως, μετά από πλήθος ανεξήγητων καθυστερήσεων, ένας διαγωνισμός που έπρεπε να έχει πραγματοποιηθεί εδώ και έναν χρόνο, ακόμη σέρνεται, μολονότι έχει ορισθεί ως ημερομηνία υποβολής των προσφορών η 10η Ιουλίου!

Μια ημερομηνία υπό αίρεση, όπως προαναφέρθηκε,  καθώς 3 εργοληπτικά κοινοπρακτικά σχήματα (μεταξύ των οποίων όλες οι τεχνικές εταιρίες που απαρτίζουν το λεγόμενο big5) ζήτησαν περαιτέρω παράταση προκειμένου να μελετήσουν εκτενώς το κείμενο της σύμβασης παραχώρησης, το οποίο τους παραδόθηκε προ ημερών!

Και στο ΤΑΙΠΕΔ σκέφτονται αν θα πρέπει να δώσουν μια νέα παράταση 15 ημερών, ή ακόμη και …μακράς διάρκειας, ωστόσο η τελική απόφαση για το αν υπάρξει παράταση ή όχι θα κριθεί στη συνάντηση Πολίτη – Μητσοτάκη, δεδομένου ότι ο πρωθυπουργός έχει επιδείξει προσωπικό ενδιαφέρον για την έκβαση των παραχωρήσεων, όπως άλλωστε συνέβη πρόσφατα με την υπόθεση της παραχώρησης του ΒΟΑΚ!

Το ζήτημα που εγείρεται επί της ουσίας δεν είναι η τυχόν παράταση 15 ημερών για τον διαγωνισμό, αλλά το ότι η υπάρχουσα σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και όπως πάμε βάσει των απίστευτων καθυστερήσεων, η Πολιτεία θα αναγκαστεί να δώσει νέα παράταση ενός ή και δύο χρόνων στην παραχωρησιούχο κοινοπραξία, μέχρις ότου ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία και εκδικαστούν οι τυχόν ενστάσεις που θα προκύψουν από τα 7 σχήματα που θα μείνουν εκτός νυμφώνος!

Επίσης στο τέλος της ημέρας θα πρέπει να συνεκτιμηθεί το ύψος του τιμήματος, για να αποφασιστεί αν ο διαγωνισμός θα ολοκληρωθεί ή θα κηρυχθεί άγονος!

Με δεδομένο ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την παραχώρηση της Εγνατίας οδού έδωσε τίμημα ύψους 1,5 δις. ευρώ, είναι προφανές ότι για την Αττική οδό ένα τίμημα για να γίνει αποδεκτό και να θεωρηθεί εύλογο, θα πρέπει να κινείται στα επίπεδα των 2,2 δις. ευρώ! Ειδάλλως υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να κηρυχθεί άγονος!

Οι υποψήφιοι είναι 8 και με βάση τα δεδομένα καθενός εξ αυτών, πρώτο φαβορί θεωρείται η Macquarie με τον όμιλο Κοπελούζου και ακολουθούν οι κοινοπραξίες ΓΕΚ Τέρνα – First, Ελλάκτωρ- Αβαξ – Meridiam και Ιντρακάτ – Brisa!

Οι 6 σίγουρες γυναίκες, για κρίσιμα υπουργεία και σε κεντρικό ρόλο σε αυτοδυναμία της ΝΔ

Οι 6 σίγουρες γυναίκες, για κρίσιμα υπουργεία και σε κεντρικό ρόλο σε αυτοδυναμία της ΝΔ – Χαρτοφυλάκια αιχμής σκοπεύει να αναθέσει ο πρωθυπουργός στις κυρίες Λ. Μενδώνη, Άννα Διαμαντοπούλου, Έλενα Ράπτη, Σοφία Ζαχαράκη, Νίκη Κεραμέως και Ειρήνη Αγαπηδάκη!

Δεν χωρεί αμφιβολία ότι η νέα κυβέρνηση της ΝΔ σε περίπτωση αυτοδυναμίας, θα περιλαμβάνει αξιοσημείωτο αριθμό γυναικών σε θέσεις υπουργών και κυρίως υφυπουργών!

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης το έχει άλλωστε προαναγγείλει πως θα δώσει στην πράξη ψήφο εμπιστοσύνης στο γυναικείο φύλλο, με την τοποθέτηση πολλών κοινοβουλευτικών και μη γυναικών, σε σημαντικά υπουργεία!

Όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες, που προέρχονται από πηγές που γνωρίζουν εκ των έσω πρόσωπα και πράγματα, ο αρχηγός της ΝΔ που την ώρα τούτη εμφανίζεται παντοδύναμος και κυρίαρχος στο πολιτικό σκηνικό, φέρεται να έχει αποφασίσει να αναθέσει σε έξι υπέροχες κυρίες υπουργεία αιχμής, χαρτοφυλάκια κρίσιμα και μάλιστα ο ρόλος των 6 κυριών θα είναι κεντρικός!

Σε απλά λόγια τούτο σημαίνει ότι οι εν λόγω 6 γυναίκες της πολιτικής ζωής και όχι μόνον, θα αναλάβουν θέσεις υπουργών ή αναπληρωτών υπουργών!

Οι ίδιοι αξιόπιστοι κύκλοι δηλώνουν στο Radar κατηγορηματικά ότι οι έξι σίγουρες ισχυρές κυρίες στη νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη θα είναι η Λίνα Μενδώνη, η επίσης προερχόμενη από το ΠΑΣΟΚ Άννα Διαμαντοπούλου, η εξαιρετικά ανεβασμένη κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα Έλενα Ράπτη, η πρώτη σε σταυρούς στην Ανατολική Αττική Σοφία Ζαχαράκη, η Νίκη Κεραμέως την οποία εμπιστεύεται σε υπέρμετρο βαθμό ο πρωθυπουργός αλλά και η Ειρήνη Αγαπηδάκη, πρώτη στο Υπ. Επικρατείας!

Χρηματιστήριο Αθηνών: Ο Γενικός Δείκτης επέστρεψε στις 1.120 μονάδες

Ελάχιστοι οι επιχειρηματίες που εμφανίστηκαν προ του 2000 και άντεξαν και εδραιώθηκαν στο Χρηματιστήριο – Οι 3 χαρακτηριστικές περιπτώσεις της ΤΕΡΝΑ, του Μυτιληναίου και της Jumbo!

Το επιχειρείν, ειδικά στη χώρα μας, στην οποία κυριαρχεί το αλαλούμ της πολυνομίας, οι συχνότατες φορολογικές αλλαγές και η ανίκητη γραφειοκρατία, μόνο εύκολο δεν είναι ούτε σήμερα, πολύ περισσότερο κατά τις τρεις και πλέον τελευταίες δεκαετίες.

Με αφετηρία τη δεκαετία του μακρινού 1990 και τη μετέπειτα περίοδο, κατά την οποία άνοιξε η χρηματιστηριακή αγορά και σε εταιρείες επιχειρηματιών, που δεν ανήκαν στα μέχρι τότε παραδοσιακά τζάκια, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον, το ποιοι επιχειρηματίες του τότε, άντεξαν στις δυσκολίες, εκμεταλλεύτηκαν τις όποιες ευνοϊκές συγκυρίες και μεγάλωσαν τις εταιρείες τους.

Σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που να φιγουράρουν στη σημερινή ελίτ του επιχειρηματικού κόσμου και ταυτόχρονα να αποτελούν πόλο έλξης ξένων κεφαλαίων, καθώς ισχυροποιήθηκαν σε απίστευτο βαθμό στο πέρασμα των χρόνων και επικράτησαν ακόμα και έναντι κραταιών κάποτε αντιπάλων τους.

Οι εταιρείες αυτές, πολύ λίγες είναι η αλήθεια.

Σε σχέση με τον μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, που εκείνη την περίοδο εμφανίστηκαν και εισήλθαν και στο Χρηματιστήριο, πιστεύοντας ότι έτσι αυτομάτως λύνουν όλα τα προβλήματά τους και ομνύοντας στο εύκολο χρήμα και στα παίγνια με τις μετοχές τους, οι εταιρείες που όχι μόνο άντεξαν τον ανταγωνισμό, αλλά επωφελήθηκαν κιόλας από την ύπαρξή του, είναι ένα μικρό κλάσμα του συνολικού αριθμού της τότε εποχής.

Ιδού, λοιπόν, ποιες εταιρείες και ποιοι επιχειρηματίες της τότε περιόδου μεγαλούργησαν με τα χρόνια και αποτελούν σήμερα σημείο αναφοράς στο επιχειρηματικό τοπίο της χώρας.

Η ΤΕΡΝΑ, του Γιώργου Περιστέρη, ενός νέου, φιλόδοξου, αλλά μετρημένου και με άριστη οργάνωση από τότε επιχειρηματία, ξεκινώντας από την Θεμιστοκλέους και Μεθώνης/Καλλιδρομίου στα Εξάρχεια, εισήλθε στο Χρηματιστήριο το 1994.

Την ίδια χρονιά εισήλθε και η ΓΕΚ του αείμνηστου Νίκου Κάμπα, ενός επιχειρηματία-κόσμημα στο χώρο του, γνώστη όσο λίγοι των κατασκευών και αρκετά μεγαλύτερου του Περιστέρη.

Μετά από λίγα χρόνια, η συγχώνευσή τους δημιούργησε έναν πολύ ισχυρό πόλο στον τομέα των έργων και των κατασκευών εν γένει, τον όμιλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που έμελλε να πρωταγωνιστήσει τα επόμενα χρόνια σε πολλούς τομείς πέραν των παραδοσιακών δραστηριοτήτων.

Το πέρασμα όλων των έργων στην θυγατρική πλέον του ομίλου, την ΤΕΡΝΑ, έφερε το 2007 τη δημιουργία της ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗΣ, που αποτελεί σήμερα μία από τις μεγαλύτερες ενεργειακές εταιρείες, με χαρτοφυλάκιο ενεργειακών έργων κάθε είδους.

Και η οποία, όπως όλα δείχνουν, σε λίγο θα περάσει σε χέρια ξένων πανίσχυρων funds, έχοντας προσελκύσει ήδη και αυτή και η μητρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μερικά από τα κορυφαία ονόματα Ελλήνων επιχειρηματιών, όπως του Ευάγγελου Μαρινάκη, του ομίλου Μαριάννας Λάτση κλπ.

Οι «βόμβες» Μυτιληναίου για αλλαγή έδρας και είσοδο σε διεθνές χρηματιστήριο

Χαρακτηριστική περίπτωση, επίσης, που σηματοδοτεί την αντοχή και την μεγέθυνση μιας μικρής τότε εταιρείας και σήμερα ενός ομίλου με διεθνή απήχηση, είναι αυτή της εταιρείας Μυτιληναίος, με κυρίαρχη προσωπικότητα τον Ευάγγελο Μυτιληναίο, αλλά για ένα διάστημα και τον αδερφό του Γιάννη, που είχε την ευθύνη της ΜΕΤΚΑ, που αργότερα απορροφήθηκε από τον Μυτιληναίο.

Το καλοκαίρι του 1995, η εταιρεία εισάγεται στο Χρηματιστήριο.

Στη δεκαετία αυτή του ‘90, η εταιρεία ισχυροποιεί τη θέση της στις διεθνείς αγορές μετάλλων µέσω της σύναψης στρατηγικών συμφωνιών συνεργασίας µε κορυφαία μεταλλουργικά συγκροτήματα χαλκού, ψευδαργύρου, μολύβδου και αλουμινίου κυρίως στα Βαλκάνια.

Το 1998, προχωράμε στην εξαγορά της ΜΕΤΚΑ, του μεγαλύτερου μεταλλο – κατασκευαστικού συγκροτήματος της Ελλάδας.

Από το 2000 μπήκε στο χώρο της παραγωγής και εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και 10 χρόνια αργότερα, το 2010, αφού εξαγόρασε την ισπανική ENDESSA, δημιούργησε την Protergia, 100% θυγατρική της εισηγμένης.

Μεσολάβησε το 2005 η ριψοκίνδυνη τότε εξαγορά του Αλουμινίου της Ελλάδος, που στο πέρασμα των χρόνων δικαιώθηκε.

Αλλά σημαντική δυναμική έχει αναπτύξει ο όμιλος και στις ΑΠΕ. Τελευταίο εγχείρημα και μάλιστα διεθνούς διάστασης, αποτελεί η μεγάλη εξαγορά που έκανε ο Μυτιληναίος στον Καναδά, στον τομέα της ενέργειας, πιστοποιώντας τη δυναμική του και εκτός συνόρων.

Η τρίτη περίπτωση, που επίσης ξεχωρίζει, είναι αυτή της Jumbo, του Απόστολου Βακάκη, ο οποίος έρχεται από πολύ μακριά, από το 1985, όταν ανέλαβε από τον πατέρα του την διοίκηση της εταιρείας κατασκευής λούτρινων παιχνιδιών, El Greco και την πούλησε στην πολυεθνική Hasbro.

Το 1986, άνοιξε το πρώτο κατάστημα με την επωνυμία Jumbo στη Γλυφάδα.

Και από τότε, η επιχείρηση έχει καταστεί ένας πολυεθνικός όμιλος, με παρουσία, εκτός από την Ελλάδα και σε Ρουμανία, Κύπρο, Βουλγαρία, αριθμόντας πλέον έναν ασύλληπτο όταν ξεκινούσε αριθμό καταστημάτων.

Η εταιρεία, ευάλωτη σαφώς σε ένα διεθνές περιβάλλον πολλές φορές σε μεγάλο βαθμό ευμετάβλητο, πέρασε σε κάποιες χρονικές περιόδους πολύ δύσκολες καταστάσεις.

Αλλά ο δαιμόνιος επιχειρηματίας, πάντα έβρισκε τον τρόπο να ξεπερνάει τις δυσκολίες και εκεί που ορισμένοι θεωρούσαν ότι μπορεί να σβήσει το άστρο του, αυτός αποδείκνυε ότι έχει το μέταλλο που αποτελεί την κύρια ύλη της επιτυχίας ενός επιχειρηματία και μάλιστα σε ένα τοπίο, που ελάχιστοι θα μπορούσαν να επιβιώσουν.

Το 1997 μπήκε στο Χρηματιστήριο και από τότε αξιοποίησε κάθε χρηματοδοτική δυνατότητα που του παρείχε η είσοδός του στο κλαμπ των ισχυρών εταιρειών.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι μεγάλοι ξένοι οίκοι και χαρτοφυλάκια, δεν τον εγκατέλειψαν ποτέ, πιστεύοντας στις ικανότητες του, τη διορατικότητά του και τη χρηστή και αποδοτική διοίκηση του ομίλου του

Επιλέξαμε αυτές τις τρεις περιπτώσεις εταιρειών και επιχειρηματιών, που έρχονται από τη μακρινή δεκαετία του ‘ 90, γιατί αποτελούν από τις ελάχιστες περιπτώσεις, που μπήκαν μικροί και άσημοι, αλλά έγιναν πανίσχυροι σήμερα και αποτελούν βαρόμετρο στο εγχώριο επιχειρείν.

Ταυτόχρονα, αποτελούν και παράδειγμα προς μίμηση για νεότερους επιχειρηματίες, αποδεικνύοντας ότι η συστηματική, μεθοδική και επίπονη δουλειά, σε συνδυασμό με την τόλμη νέων εγχειρημάτων, αφουγκραζόμενοι πρώτοι και αυτά που έρχονται, συνιστούν βασικούς παράγοντες μελλοντικών επιτυχιών.

Διαβάστε περισσότερα