Σε μια διεθνή διαγωνιστική διαδικασία όπου μάλιστα συμμετέχουν πανίσχυροι παίκτες και επιθετικά funds, δεν μπορείς σε καμία περίπτωση να προβλέψεις τον πλειοδότη ή τον τελικό νικητή!
Γιατί εκεί που δεν το περιμένεις έρχεται μια ιλιγγιώδης πρόταση από το πουθενά, που σπάει τα κοντέρ και όλα τα ιστορικά ρεκόρ.
Ποιος περίμενε άραγε ότι ο Γ. Περιστέρης θα πρόσφερε το ποσόν των 1,5 δις. ευρώ για την Εγνατία οδό;
Ποιος θα το φανταζόταν ότι η Macquarie θα υπέβαλε προσφορά 2,1 δις. για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, για ποσοστό μειοψηφίας δηλαδή, χωρίς κανέναν έλεγχο στο μάνατζμεντ;;;
Η αλήθεια ωστόσο είναι ότι πίσω από κάθε οικονομική προσφορά, ειδικά όσον αφορά τις πολύ μεγάλες που ανατρέπουν δεδομένα, υπάρχουν σχεδιασμοί, προβλέψεις και εκτιμήσεις οι οποίες κρίνονται στην πράξη στο μέλλον.
Γιατί επιχειρηματίες, fund managers και διαχειριστές έχουν στο μυαλό τους «την μεγάλη εικόνα», όλο το έργο, σε όλο το φάσμα και τις εκδοχές του, που στο τέλος της ημέρας τους δικαιώνει ή όχι!
Γι αυτό και εξ ορισμού, δεν δέχομαι χαρακτηρισμούς του τύπου ότι ο τάδε ή ο δείνα έδωσε πολλά και αγόρασε ακριβά!
Όχι, για να δώσει τόσα, κάτι έχει στο μυαλό του, κάτι βλέπει που δεν βλέπουν οι άλλοι ή δεν θέλουν να δουν!
Υπό αυτό το πρίσμα δεν μπορώ να αποκλείσω ότι στον διαγωνισμό για την Αττική οδό θα σπάσουν πάλι τα κοντέρ!
Βεβαίως η συγκυρία την ώρα τούτη δεν ευνοεί! Το κόστος χρήματος, λόγω αύξησης επιτοκίων που βαίνουν ανοδικά, έχει αυξηθεί ενώ υφίσταται μια διεθνής αβεβαιότητα λόγω ενεργειακής κρίσης και Ουκρανικού.
Οπότε ευλόγως ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση χαμηλώνουν τον πήχη και εκεί που μιλάγαμε ακόμη και για 3 δις. αυτή την ώρα δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα πρόταση που να μπορεί να υπερβεί το όριο των 2,2 έως 2,4 δις., ενώ πολλοί είναι εκείνοι που μιλούν για οροφή στα 2 δις. ευρώ, κάτι που προσωπικά δεν το πιστεύω!
Βεβαίως μέχρι τον Οκτώβριο που θα μπει στην τελική ευθεία η διαδικασία, πολλά μπορεί να έχουν αλλάξει.
Όπως και το ενδεχόμενο ο διαγωνισμός να πάει ακόμη πιο πίσω αν η συγκυρία δεν είναι ευνοϊκή!
Ως γνωστόν οι υποψήφιοι διεκδικητές της Αττικής οδού, που εκδήλωσαν μη δεσμευτικό ενδιαφέρον είναι 8 και μάλιστα φαντάζουν όλοι πολύ ισχυροί, κάθε κοινοπραξία για τους δικούς της λόγους.
Ωστόσο, όπως υποστηρίζουν οι γνώστες του χώρου, που ξέρουν πως λειτουργεί η οικονομική και χρηματιστηριακή πιάτσα, τα μεγάλα φαβορί είναι τρία: οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – First, Ελλάκτωρα – Αβαξ – Ardian και Macquarie – Ομίλου Κοπελούζου!
Η κυρίαρχη των Παραχωρήσεων ΓΕΚ Τέρνα
Η ΓΕΚ Τέρνα πρώτον έχει μεγάλη εμπειρία στις παραχωρήσεις, τις κατέχει σχεδόν όλες, από την Νέα Οδό, μέχρι την Ιονία οδό, τον Ε65, την Εγνατία οδό! Η τυχόν απόκτηση της Αττικής οδού καθιστά τον όμιλο του Γ. Περιστέρη απόλυτο κυρίαρχο!
Και του δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσει στο φιλόδοξο σχέδιο της απόσχισης των παραχωρήσεων και της αυτόνομης εισόδου στο Χρηματιστήριο!
Έρχεται και ολοκληρώνει, σε απλά λόγια, έναν κεντρικό σχεδιασμό!
Η ΓΕΚ Τέρνα ταυτοχρόνως διαθέτει πανίσχυρους μετόχους, τον Ευαγγ. Μαρινάκη και την Μαριάννα Λάτση, ενώ καλώς εχόντων των πραγμάτων θα διαθέτει και πρόσθετη τεράστια ρευστότητα από το επικείμενο deal της Τέρνα Ενεργειακής με την Macquarie! Ταυτοχρόνως η First που είχε κατέβει και στον διαγωνισμό της ΔΕΗ για τον ΔΕΔΔΗΕ, είναι ένας πανίσχυρος παίκτης με τεράστια ρευστότητα!
Ξέρει καλά και από μέσα τα νούμερα η Ελλάκτωρ
Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ, μετά το deal με την Μότορ Όιλ και την παραχώρηση του 75% του Άνεμου, ρίχνει το βάρος στις Παραχωρήσεις και το real estate!
Με την Αβαξ αποτελούν τους παραχωρησιούχους της Αττικής οδού, που την διαχειρίζονται πολλά χρόνια και την ξέρουν καλά.
Γεγονός που συνιστά και το συγκριτικό τους πλεονέκτημα.
Ξέρουν από μέσα τα πραγματικά κέρδη, τις αποδόσεις, τα έσοδα από τις συντηρήσεις, τα κόστη λειτουργίας, κάθε τι μεγάλο ή μικρό που μπορεί να παίξει ρόλο στη διαμόρφωση μιας δεσμευτικής οικονομικής πρόταση.
Σε απλά λόγια ξέρουν μέχρι πού μπορούν να φτάσουν σε οικονομική πρόταση, για να έχουν ένα ικανοποιητικό κέρδος!
Παράλληλα ο Ελλάκτωρ όπως και η ΓΕΚ Τέρνα, διαθέτει δύο πανίσχυρους μετόχους: τον Ολλανδό Χόλτερμαν και την οικογένεια Βαρδινογιάννη!
Ενώ με την Αβαξ του Δάκη Ιωάννου και το γαλλικό fund Υποδομών Ardian συνθέτουν μια πλήρη κοινοπραξία.
Σημειώνεται τέλος ότι και στον Ελλάκτωρα έχει πέσει στο τραπέζι το σχέδιο απόσχισης του κλάδου των Παραχωρήσεων και η αυτόνομη είσοδος του στο Χρηματιστήριο, ιδίως μάλιστα από τη στιγμή που μετά τη Δημόσια πρόταση δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο να βγει ο όμιλος από το Χρηματιστήριο!
Η ανεξέλεγκτα – ενίοτε- επιθετική Macquarie!
Άφησα στο τέλος την περίφημη Macquarie, που κατεβαίνει στον διαγωνισμό με τον πανίσχυρο όμιλο Κοπελούζου, το υπερμεγέθες αυστραλιανό fund, που έσπασε τα κοντέρ στον διαγωνισμό για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ την ώρα τούτη βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την Τέρνα Ενεργειακή για την απόκτηση του 54% των μετοχών της σε μια τιμή γύρω στα 22,7-22,8 ευρώ ανά μετοχή, σύμφωνα με τις πληροφορίες!
Για πολλούς, τους περισσότερους ίσως, η Macquarie συνιστά το πρώτο φαβορί του διαγωνισμού για την Αττική οδό και πιθανόν λόγω του μεγέθους των υπό διαχείριση κεφαλαίων να έχουν δίκιο λαμβάνοντας υπόψιν και την επιθετικότητα που λειτουργεί το εν λόγω fund, όπως έκανε και στη Μ. Βρετανία όπου απέκτησε την αγγλική ΔΕΗ αντί του ιλιγγιώδους ποσού των 66 δις!!!
Θα πρέπει ωστόσο να συνεκτιμηθεί ότι η αύξηση των επιτοκίων έχει οδηγήσει σε αύξηση του κόστους του χρήματος και κατ’ επέκταση στη μείωση των αποδόσεων και των περιθωρίων κέρδους.
Καθώς και το γεγονός ότι στο τέλος την Αττική οδό θα την διεκδικήσει μέχρι τέλους με όλες του τις δυνάμεις, εκείνος που «την θέλει πιο πολύ», για πολλούς και διάφορους λόγους που έχουν αναλυθεί, επομένως θα πάρει το ρίσκο μιας μεγάλης οικονομικής υπέρβασης!
Σημειώνεται ότι, κατά προσέγγιση, στην Αττική οδό διέρχονται ημερησίως 250.000 έως 280.000 αυτοκίνητα, γεγονός που βάζει στα ταμεία της παραχωρησιούχου το ποσό των 600 έως 850 χιλιάδων ευρώ την ημέρα!!!!