Η τραπεζική ναυτιλιακή χρηματοδότηση για την ελληνική ναυτιλία μειώθηκε κατά τη διάρκεια του 2022 κατά 1,3%.
Το σύνολο των ελληνικών δανείων (τόσο των αναληφθέντων όσο και των δεσμευμένων αλλά μη εκταμιευμένων) που έχουν καταγραφεί τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως στις 31/12/2022 μειώθηκαν σε 51, 909 δισ. δολάρια, έναντι 52,580 το 2021, 49,794 το 2020, 53,107 εκατ. δολαρίων το 2019, 53,176 το 2018, 53,994 το 2017 και 57,211 το 2016.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την έρευνα της Petrofin Research η πρώτη 5άδα των τραπεζών που χρηματοδοτούν την ελληνική ναυτιλία είναι:
Ακολουθούν:
- Η Alpha bank με 6,81% (3,535 δισ.)
- Η Eurobank με 6,65% ( 3,450 δισ.)
- Η Citi με επίσης 6,65% (3,450 δισ.)
- Η Πειραιώς με 6,33% (3,2 δισ.)
- Η Εθνική Τράπεζα με 2,7 δισ. έχει ποσοστό 5,37%. H Aegean Baltic με 443,86 εκατομμύρια έχουν μερίδιο 0.86%
Οι ελληνικές τράπεζες εξακολουθούν να επικεντρώνονται σε πελάτες μεσαίου επιπέδου, αλλά προσφέρουν όλο και περισσότερο χρηματοδότηση για νεότευκτα πλοία
– Οι διεθνείς τράπεζες χωρίς παρουσία στην Ελλάδα σημείωσαν την υψηλότερη αύξηση κατά 5,66%. Τα οφέλη από την ύπαρξη τοπικής παρουσίας έχουν μειωθεί με την πάροδο των ετών λόγω των αποτελεσματικών τηλεπικοινωνιών, ενώ το κόστος για καταστήματα στην τοπική αγορά, την ελληνική, τίθεται όλο και περισσότερο υπό εξέταση.
– Οι ελληνικές τράπεζες παρουσιάζουν μια μέτρια αύξηση 3,7% το 2022, σε σύγκριση με μια πιο δυναμική αύξηση 14,2% το 2021. Η ανοδική τάση συνεχίζεται αδιάλειπτα από το 2017.
– Οι διεθνείς τράπεζες με παρουσία στην Ελλάδα σημείωσαν σημαντική μείωση κατά 17,51% το 2022, μετά από τη μικρή αύξηση του 2021 κατά 3%, η οποία είχε ακολουθήσει τη σημαντική πτώση κατά 19% το 2020.
– Τα αναληφθέντα δάνεια μειώνονται κατά 2,69% σε σχέση με την αύξηση του 2021 κατά 5,2%. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι αναλήψεις υποχρεώσεων είναι αυξημένες κατά 22,43% το 2022, συνεχίζοντας την αύξησή τους του 2021 κατά 12,5%.
– Ο αριθμός των τραπεζών που συμμετέχουν στην ελληνική ναυτιλιακή χρηματοδότηση έχει μειωθεί σε 50 από 56.
– Η τελευταία είσοδος της Credit Suisse στην έρευνά μας παραμένει στην πρώτη θέση με περαιτέρω μείωση του χαρτοφυλακίου της κατά 1,79% το 2022 σε συνέχεια της μείωσης του χαρτοφυλακίου κατά 12,5% το 2021. Το μέλλον του δανειακού της χαρτοφυλακίου βρίσκεται υπό εσωτερική επανεξέταση.
–Οι 10 κορυφαίες τράπεζες χρηματοδότησης πλοίων της ελληνόκτητης ναυτιλίας διαμορφώθηκαν σε 32,1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022, έναντι 30,45 δισ. δολαρίων το 2021 σημειώνοντας αύξηση 5,4%. Το μερίδιο αγοράς τους ανέρχεται στο 62%, έναντι 57,9% το 2021 και 58,25% το 2020.
–Το σύνολο των Επικεφαλής Διαχειριστών αυξάνεται κατά 12,61% το 2022, έναντι μείωσης 5,29% το 2021.
– Οι προθεσμιακές δεσμεύσεις για νεότευκτα πλοία αυξήθηκαν κατά 73% το 2022, έναντι μείωσης 36,77% το 2021.
– Η άνοδος των επιτοκίων σε δυτικό νόμισμα έχει επιταχύνει τις προπληρωμές δανείων. Η παραγωγή δανείων έχει αυξηθεί για τις περισσότερες τράπεζες.
– Οι ταμειακές ροές για τους περισσότερους τομείς της ναυτιλίας αυξήθηκαν το 2022 και οι ιδιοκτήτες χρησιμοποίησαν αυτή τη ρευστότητα εν μέρει για να προπληρώσουν δάνεια.
–Η διάθεση των ελληνικών τραπεζών να αυξήσουν τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια παραμένει υψηλή. Ωστόσο, πολλοί πελάτες είναι υιοθετούν μια στάση “αναμονής” όσον αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων εν αναμονή της νέας τεχνολογίας τα επόμενα χρόνια, ικανοποιημένοι από τη ρευστότητα τους. Το μέλλον του ελληνικού χαρτοφυλακίου της Credit Suisse είναι αβέβαιο.
Η HSBC ανακοίνωσε την αποχώρησή της από την ελληνική χρηματοδότηση πλοίων και την παρουσία της στην Ελλάδα και ήδη μέρος της χαρτοφυλακίου έχει δεσμευτεί να πωληθεί σε άλλες τράπεζες. Είναι πιθανό ότι το επόμενο έτος οι ελληνικές τράπεζες θα είναι οι μεγαλύτεροι δανειστές με 4 συμμετοχές στις 10 κορυφαίες τράπεζες.
Συγκρίνοντας το 2022 με το 2021, εννέα τράπεζες αύξησαν τα δανειακά τους χαρτοφυλάκια και 16 τράπεζες παρουσίασαν μείωση.
Οι δανειστές της Άπω Ανατολής και οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης συνέχισαν να στοχεύουν επιθετικά τους Έλληνες ιδιοκτήτες και να παρέχουν βελτιωμένες όρους. Ωστόσο, οι περισσότεροι Έλληνες ιδιοκτήτες έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν τραπεζικά δάνεια από Ευρωπαίους δανειστές, καθώς αναζητούν να συνδυάσουν τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους με απλούστερους όρους.
Τα ζητήματα που σχετίζονται με την ESG θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις αποφάσεις των Ελλήνων ιδιοκτητών. Ωστόσο, με τους χρόνους παράδοσης των νεότευκτων πλοίων να μην επεκταθεί έως το 2027 και πέραν αυτού, η εστίαση θα μετατοπιστεί στα οικολογικά πλοία eco tier 2 μόλις οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέψουν.
Διαβάστε περισσότερα
-
To μεγάλο ρίσκο του Αλέξη Τσίπρα με την υποψηφιότητα στο Ρέθυμνο
-
Η Παρί Σεν Ζερμέν έχασε ήδη 2 εκατομμύρια ακολούθους μετά το «διαζύγιο» με τον Μέσι
-
Νιλάμ Τζιλ: Ποια είναι η νέα φημολογούμενη σύντροφος του Λεονάρντο Ντι Κάπριο
-
Μπιλ Γκέιτς: Τα βιβλία και τα τραγούδια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι