Όλοι με την «Πύλαρο» όπως έλεγε και μία διαφήμιση πριν από 121 χρόνια.
Να θυμίσω πως η «Πύλαρος» ήταν επιβατικό πλοίο που έκανε γενναίες προσφορές για να προσελκύσει επιβάτες, αλλά τελικά ο ανταγωνισμός με το αντίπαλο δέος τον «Άσσο» που έφτασε στην κορύφωση έξω από την Ιθάκη το πρωινό της 25 Νοεμβρίου του 1903, είχε τραγικά αποτελέσματα:
Το «Άσσος» εμβόλισε το «Πύλαρο» μόνο και μόνο για να εισέλθει πρώτο στο λιμάνι! Η σύγκρουση ήταν σφοδρή με δεκάδες νεκρούς και τραυματίες που δεν καταμετρήθηκαν ακριβώς ποτέ, αφού τότε λίστες επιβατών δεν υπήρχαν οπότε δεν βρέθηκε άκρη.
Στον τομέα της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, δεν θα έχουμε φυσικά τέτοιες συγκρούσεις, αλλά πλέον είναι τέτοια η ροπή προς τις μπαταρίες αποθήκευσης από επιχειρηματίες μεγάλους και μεσαίους, που λαμβάνει διαστάσεις «πανικού προσέλευσης» με σφοδρό πολιτικό παρασκήνιο.
Συγκεκριμένα ζητούν από τον Διαχειριστή, τον ΑΔΜΗΕ, πρόσβαση στο ηλεκτρικό σύστημα επενδυτές για 230 περίπου standalone μπαταρίες, συνολικής ισχύος 11.970 Μεγαβάτ, ενώ οι συνολικές προκηρύξεις αφορούν μόνο σε 1700 Μεγαβάτ συνολικά.
Συνεπώς κάθε αίτηση αφορά κατά μέσο όρο έργο ισχύος περί τα 53 Μεγαβάτ. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει πως στις μονάδες που περιμένουν στην ουρά στον ΑΔΜΗΕ, περιλαμβάνεται ένα αρκετά διευρυμένο χαρτοφυλάκιο από την άποψη ισχύος.
Σε κάθε περίπτωση, όπως είναι φυσικό το εντυπωσιακό νούμερο των σχεδόν 12.000 Μεγαβάτ υπερβαίνει κατά πολύ τους στόχους για μονάδες αποθήκευσης του 2030, που περιλαμβάνει το προσχέδιο για την αναθεώρηση του ΕΣΕΚ, που εστάλη στην Κομισιόν.
Η συνολική ισχύς των συστημάτων αποθήκευσης με συσσωρευτές αναμένεται να ανέλθει, αρχικά σε 1700 Μεγαβάτ και σε πλήρη ανάπτυξη το 2032 στα 3000 Μεγαβάτ.
Σε αυτά τα 3000 Μεγαβάτ δεν περιλαμβάνονται μόνο οι αυτόνομες μπαταρίες, αλλά και οι συσσωρευτές που θα συνδυαστούν με μονάδες ΑΠΕ, όπως και τα συστήματα αποθήκευσης στην κατανάλωση, τα οποία προωθούνται μέσω προγραμμάτων όπως το «Φωτοβολταϊκά στις στέγες» ή το «Φωτοβολταϊκά σε επιχειρήσεις».
Σύμφωνα ωστόσο με το Σχέδιο, ακόμη και στις τρεις διαφορετικές εφαρμογές τους, οι μπαταρίες δεν αναμένεται να ξεπερνούν τα 11 Γιγαβάτ ούτε το 2040. Κάτι που σημαίνει πως τα έργα τα οποία ήδη διεκδικούν όρους σύνδεσης υπερεπαρκούν για να καλυφθούν οι στόχοι ακόμη και του τέλους της επόμενης 10ετίας.
Να σημειωθεί πως στο Μητρώο Αδειών Αποθήκευσης της ΡΑΑΕΥ δίνει το «παρών» ένα ακόμη πιο εξωπραγματικό portfolio υποψήφιων standalone μπαταριών, συνολικής ισχύος ούτε λίγο ούτε πολύ 38,2 Γιγαβάτ.
Τα 12 Γιγαβάτ που βρίσκονται στην ουρά στον ΑΔΜΗΕ δίνουν απλώς μία πρόγευση της ακόμη ισχυρότερης «βροχής» αιτήσεων σύνδεσης, η οποία θα επακολουθήσει. Έργα που θα μεγαλώσουν την ουρά αναμονής στον Διαχειριστή, τη στιγμή που ήδη από τα 12 Γιγαβάτ υφιστάμενων αιτήσεων, ένα μεγάλο ποσοστό δεν πρόκειται να υλοποιηθεί.
Όσον αφορά πάντως την κάλυψη των αναγκών του συστήματος σε standalone μπαταρίες μέχρι το 2030, με βάση τις προβλέψεις των ιθυνόντων το υφιστάμενο «σχήμα» των τριών διαγωνισμών θα ανοίξει τον δρόμο για την υλοποίηση σημαντικά περισσότερων επενδύσεων. Ενδεικτική ήταν η αναφορά της Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρας Σδούκου, σε πρόσφατη εκδήλωση του ΣΕΦ, όπου εκτίμησε πως θα κατακυρώσουν επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση έργα συνολικής ισχύος στα επίπεδα ακόμη και των 1.500-1.700 Μεγαβάτ.
Ο αρχικός υπολογισμός τοποθετούσε στα 1.000 Μεγαβάτ το χαρτοφυλάκιο που θα προκρινόταν από το σχήμα.
Μάλιστα, σύμφωνα με την υφυπουργό κα Αλεξάνδρα Σδούκου, καθώς οι μονάδες θα έχουν στενά χρονικά περιθώρια για να υλοποιηθούν λόγω της χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα συμβάλουν άμεσα στη στήριξη της περαιτέρω διείσδυσης ΑΠΕ στο εγχώριο μίγμα.
Οι χαμηλές προσφορές κλειδί για την ισχυρή ζήτηση
Μεγάλο ρόλο στην ενίσχυση του πρώτου «κύματος» standalone μπαταριών με ταρίφα έπαιξαν οι πολύ χαμηλές προσφορές για λειτουργική ενίσχυση που υποβλήθηκαν στον πρώτο διαγωνισμό.
Το γεγονός αυτό επέτρεψε στο ΥΠΕΝ να προχωρήσει στη μείωση κατά 50% της επενδυτικής ενίσχυσης στον δεύτερο διαγωνισμό, στα 100.000 ευρώ ανά Μεγαβάτ, από 200.000 ευρώ ανά Μεγαβάτ, το οποίο θα επιτρέψει με τα διαθέσιμα κεφάλαια να δρομολογηθούν περισσότερες μονάδες.
Τα επιπλέον Μεγαβάτ θα προκριθούν μέσω του τρίτου διαγωνισμού, ο οποίος θα πάρει τη σκυτάλη από τη δεύτερη δημοπρασία, που «τρέχει» αυτή τη στιγμή.
Όσον αφορά τον εν εξελίξει διαγωνισμό, η αξιολόγηση των αιτήσεων από τη ΡΑΑΕΥ θα ολοκληρωθεί στις 8 Φεβρουαρίου, με την οριστική λίστα των προκριθέντων έργων να δημοσιεύεται στις 15 Φεβρουαρίου.
Ο σύνδεσμος λέει «όχι» στη διάκριση μικρών – μεγάλων έργων
Εν τω μεταξύ ο Ελληνικός Σύνδεσμος Συστημάτων Αποθήκευσης Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΣΑΗΕ) δήλωσε σφόδρα αντίθετος στην προτεινόμενη διάκριση μεταξύ μεγάλων και μικρών σταθμών αποθήκευσης στην αγορά εξισορρόπησης.
Σε διαβούλευση του ΑΔΜΗΕ, παρατηρεί ότι δεδομένης της δυσκολίας που υπάρχει για τον προσδιορισμό του Φορτίου Αναφοράς για τις οντότητες μη ελεγχόμενης παραγωγής, ώστε να καθοριστεί η συμμόρφωση με τις εντολές κατανομής του Διαχειριστή ΕΣΜΗΕ και να πραγματοποιηθεί η εκκαθάριση των υπηρεσιών εξισορρόπησης και των αποκλίσεων είναι κατανοητή η προτεινόμενη διαμόρφωση των μεικτών χαρτοφυλακίων.
Αντίθετα, δεν είναι κατανοητή η προτεινόμενη διάκριση μεταξύ μεγάλων και μικρών σταθμών αποθήκευσης ή/και σταθμών αποθήκευσης με ενσωματωμένη ΑΠΕ.
Μάλιστα, το προτεινόμενο όριο Μέγιστης Ισχύος Έγχυσης των 40MW, όχι μόνο δεν είναι κατανοητό αλλά έρχεται και σε αντίθεση με την εκδοθείσα Υπουργική Απόφαση σχετικά με τις Ανταγωνιστικές διαδικασίες για τη χορήγηση επενδυτικής και λειτουργικής ενίσχυση των Σταθμών Αποθήκευσης, καθώς δεν ταυτίζεται:
• Ούτε με το προτεινόμενο ορίο των 50MW αναφορικά με τη συνολική μέγιστη ισχύ του χαρτοφυλακίου εκπροσώπησης.
• Ούτε με το ανώτατο όριο των 100 MW αναφορικά με την Ισχύ Συμμετοχής έκαστου σταθμού προκειμένου να επιτραπεί η συμμετοχή του στην Ανταγωνιστική Διαδικασία.
Επιπλέον, αντίστοιχη διάκριση με βάση το μέγεθος της Ισχύος Έγχυσης δεν υφίσταται στην περίπτωση άλλων Κατανεμόμενων Οντοτήτων Υπηρεσιών Εξισορρόπησης, οι οποίες συμμετέχουν στην Αγορά Εξισορρόπησης σε επίπεδο χαρτοφυλακίων (Κατανεμόμενες Μονάδες ΑΠΕ, Κατανεμόμενο Φορτίο).
Ως εκ τούτου, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν προφανείς τεχνικοί λόγοι που επιβάλουν την εν λόγω διάκριση, προτείνεται να μην εφαρμοστεί, διότι, εκτός των άλλων, θα οδηγήσει σε μεγάλο διαχειριστικό φόρτο και πολυπλοκότητα αναφορικά με την συμμετοχή στην Αγορά Εξισορρόπησης, ενδεικτικά στη διαδικασία κατάρτισης προσφορών στη ΔΕΠ και στη διαδικασία εκκαθάρισης της Αγοράς Εξισορρόπησης.
ΕΕ: Ταμείο για κρίσιμες πρώτες ύλες
Δύο ευρωπαϊκές εταιρείες με δραστηριότητα στην πράσινη μετάβαση σχεδιάζουν να συγκεντρώσουν 500 εκατ. ευρώ, για τη σύσταση ενός ταμείου πρώτων υλών για μπαταρίες, έχοντας ως στόχο την κάλυψη κενών στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Η InnoEnergy και η Demeter Investment Managers δήλωσαν ότι το EBA Strategic Battery Materials Fund θα επικεντρώσει τις προσπάθειές του σε κρίσιμα ορυκτά, όπως το λίθιο, το νικέλιο, το κοβάλτιο, το μαγγάνιο και τον γραφίτη.
Η κίνηση αυτή , σύμφωνα με το Reuters, έρχεται να ενισχύσει την προσπάθεια της ΕΕ να μειώσει την εξάρτησή της από τις εισαγωγές.
Όπως ανέφερε σε δήλωσή του ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μάρος Σέφκοβιτς, η βιομηχανία μπαταριών έχει “στρατηγική σημασία και αποτελεί βασικό πεδίο μάχης για την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα”, προσθέτοντας ότι η εξασφάλιση των πρώτων υλών είναι “το μεγαλύτερο έργο που έχουμε μπροστά μας”.
Τέλος, διπλάσια ισχύ μπαταριών βλέπει για τις ΗΠΑ φέτος η ΕΙΑ αφού κατά 89% αναμένει η αμερικανική υπηρεσία ενέργειας να αυξηθεί η εγκατεστημένη ισχύς αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες το 2024.
Τα σχέδια ανέρχονται σε πάνω από 30 γιγαβάτ ως τα τέλη του 2024, ενώ πρωταγωνιστές σε επίπεδο πολιτειών εκτιμάται ότι θα είναι η Καλιφόρνια και το Τέξας που σήμερα διαθέτουν 7,3 και 3,2 γιγαβάτ αντίστοιχα.
Το μεγαλύτερο έργο εν λειτουργία σήμερα είναι στο Dynegy Moss της Καλιφόρνιας με ισχύ 750 μεγαβάτ.