Chris Kogias, Filiolou, Stella Passari, Ioanna Touni, Aleksandros Kopsialis: Αν γνωρίζετε αυτά τα ονόματα, τότε είστε εξοικειωμένοι με τον κόσμο του Instagram και του Τiktok, όπου ανθεί η αγορά του «influencer marketing».

Τα παραπάνω ονόματα είναι τα πέντε δημοφιλέστερα στις προτιμήσεις των εταιρειών που προωθούν προϊόντα και υπηρεσίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως αποκάλυψε  ο Γιώργος Καραβοκύρης, συνιδρυτής της εταιρείας Rênfluence.

H Rênfluence ιδρύθηκε πριν από τέσσερα χρόνια και αναλαμβάνει για λογαριασμό των επιχειρήσεων διαφημιστικές εκστρατείες μέσω influencer. Στην πλατφόρμα της είναι εγγεγραμμένοι 900 influencer.

«Η πλατφόρμα καθοδηγεί τις εταιρείες στο ποιος είναι ο κατάλληλος influencer για τα προϊόντα της» εξηγεί ο Γ. Καραβοκύρης. «Έχουμε τα πραγματικά στοιχεία των influencer από την Meta (τα δημογραφικά τους στοιχεία, τα μερίδια ανδρών/γυναικών στους followers, τα ηλικιακά τους κοινά, πόσα views παίρνουν στα stories, από ποιες χώρες είναι οι followers τους, αν έχουν ψεύτικους followers κλπ), και γνωρίζουμε τα ποσά που χρεώνουν. Έτσι μπορούμε να βρίσκουμε ποιος είναι ο πιο κατάλληλος, ώστε να προσφέρουμε value for money στις εταιρείες.».

Έλληνες influencer: Ποιοι είναι

Αν και ακριβής ορισμός δεν υπάρχει, σε γενικές γραμμές ως influencer νοείται αυτός που μπορεί να επηρεάσει τους followers του σε βαθμό που να κάνει μία πραγματική διαφορά: είτε πρόκειται για κοινωνική είτε για καταναλωτική συμπεριφορά.

Στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στην διαφημιστική αγορά, ως influencer λογίζονται όσοι έχουν λογαριασμούς σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης (κυρίως Instagram και TikTok) με περισσότερους από 10.000 followers. Υπάρχουν περίπου 1.500 τέτοια προφίλ. Από αυτά περίπου τα 500 ανήκουν σε εταιρείες, οπότε τα φυσικά πρόσωπα που μπορούν να λειτουργήσουν ως influencer είναι περίπου 1.000.

Σύμφωνα με τα στοιχεία από την πλατφόρμα Rênfluence, σήμερα οι πιο δημοφιλείς influencer είναι:

• Kogias
• filio lou
• Stella Passari
• Ioanna Touni
• Aleksandros Kopsialis
• Fipster
• Anna Maria velli
• Madam Ginger
• Fanis Labropoulos
• Dimitris Alexandrou
• Dimitra Alexandraki
• Unboxholics
• Angelos Patsis
• Dat Lilly
• Ilias Gkotsis
• Venetia Kamara
• Dionysis Atzarakis
• Sakis Tanimanidis
• Panos Dent
• Christina Mpompa
• Fay Skorda
• Mary Synatsaki

«Αυτοί που έχουν τις μεγαλύτερες δουλειές ως influencer δεν είναι οι διάσημοι της τηλεόρασης, αλλά οι διάσημοι που έχουν γεννηθεί μέσα από τις πλατφόρμες» σημειώνει ο Γ. Καραβοκύρης. «Έχουν πολύ καλύτερο περιεχόμενο, ξέρουν να χρησιμοποιούν το Instagram όπως ο κόσμος θέλει να τους βλέπει, αφιερώνουν πάρα πολύ χρόνο σε αυτό. Είναι πολύ καλοί επαγγελματίες, με αποτέλεσμα να έχουν πολύ περισσότερους followers και views. Αν κάποιος έχει – για παράδειγμα – ένα εκατομμύριο followers, αυτό δε σημαίνει ότι αξίζει να του δώσουμε 10.000 ευρώ για να μας κάνει μια διαφήμιση, γιατί μπορεί να παίρνει μόλις 50.000 views.

Ο Γιώργος Καραβοκύρης, συνιδρυτής της εταιρείας Rênfluence

Το να είναι κάποιος διάσημος, δεν σημαίνει ότι είναι καλός στο να κάνει μια ενέργεια influencer marketing. Πρέπει να παράγει καλό περιεχόμενο μέσα στην πλατφόρμα του Instagram. Οι αποτελεσματικοί influencer είναι όλη την μέρα πάνω από ένα κινητό και παράγουν περιεχόμενο, απαντάνε σε μηνύματα, μιλάνε με τον κόσμο. Είναι μια full time δουλειά σε έναν νέο κλάδο. Δεν πρέπει να κοιτάμε μόνο τον χρόνο που θα χρειαστούν για ένα συγκεκριμένο ποστ ενός πελάτη, αλλά το συνολικό χρόνο που έχουν αφιερώσει στο λογαριασμό τους, την εμπειρία και τις ιδέες που έχουν αξιοποιήσει για να χτίσουν το προφίλ τους.

Για να γίνει κάποιος επιτυχημένος influencer πρέπει να δουλεύει πάρα πολλές ώρες, να ανεβάζει πολύ περιεχόμενο, να διαβάζει πολύ και να είναι ενημερωμένος για το πώς λειτουργούν οι αλγόριθμοι. Τα βίντεο πρέπει να έχουν συγκεκριμένη δομή, συγκεκριμένα φίλτρα. Επίσης πρέπει να αλληλεπιδρά με το κοινό του, να απαντά στα μηνύματα και στα σχόλια, να συζητά με τους χρήστες. Δεν είναι κάτι που μπορούν να το κάνουν όλοι, για αυτό και οι καλύτεροι influencer στην Ελλάδα είναι περίπου 20».

Έλληνες influencer: Πόσα χρεώνουν

Στον αγορά των influencers υπάρχουν δύο διακριτοί κόσμοι: αυτός του Instagram και αυτός του TikTok.

Προς το παρόν, η αγορά είναι πολύ πιο ανεπτυγμένη στο Instagram και για αυτό και τα ποσά που αποκομίζουν οι influencer από τις ενέργειές τους σε αυτή την πλατφόρμα είναι υψηλότερα.

Όπως διευκρινίζουν παράγοντες της αγοράς, δεν υπάρχει «κατώφλι» στις αμοιβές των influencer. Μπορούν να ξεκινήσουν πρακτικά από το μηδέν, που σημαίνει ότι ο influencer θα λάβει ως ανταμοιβή μόνο τα προϊόντα που θα διαφημίσει. Όσο όμως ανεβαίνουν τα views, τόσο ανεβαίνουν και οι αμοιβές.

Η μέση αμοιβή για τους επιδραστικούς influencer αναφέρεται πως ανέρχεται στα 6.000-8.000 ευρώ ανά ενέργεια (δηλαδή ανά ανάρτηση). Το ποσό αυτό μπορεί να ανέβει στα 10.000 ευρώ ανά ποστ στις περιπτώσεις διαγωνισμών, όπου ο influencer ποστάρει και κάποια stories που τον υπενθυμίζουν.

Έλληνες influencer: Το μυστικό της επιτυχίας

Αυτό που έχει αξία για τους διαφημιζόμενους είναι η απήχηση που θα έχει η διαφημιστική εκστρατεία στους καταναλωτές. Σε αντίθεση με άλλα κανάλια διαφήμισης, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης η απήχηση είναι – πολλές φορές – απολύτως μετρήσιμη.

«Οι εταιρείες δεν μπορούν να τα βρούνε σε κανένα άλλο μέσο τα αποτελέσματα που φέρνει αυτή τη στιγμή το influencer marketing, στο κομμάτι cost per view» υποστηρίζει ο Γ. Καραβοκύρης. «Προσφέρει το χαμηλότερο cost per view που μπορεί να πετύχει μια εταιρία στη διαφημιστική αγορά. Εκτός από τον αριθμό των καταναλωτών που βλέπουν τα stories/βίντεο ή οποιαδήποτε ενέργεια, οι influencers αποτελούν και ένα “social proof”. Μπορούν να επηρεάσουν τον κόσμο που τους ακολουθεί, σε αντίθεση με τις διαφημίσεις που μπορεί να δει ένας τηλεθεατής στη διάρκεια μίας τηλεοπτικής εκπομπής».

Ακόμα και τα 10.000 ευρώ για μία ενέργεια δεν είναι ακριβή τιμή, αναφέρει ο Γ. Καραβοκύρης. «Γιατί αν μία εταιρεία πληρώσει 10.000 ευρώ για να τη δουν ένα εκατομμύριο καταναλωτές, η τιμή αυτή είναι πολύ χαμηλή. Στην Ελλάδα ο πληθυσμός είναι 10 εκατομμύρια και το δυναμικό κοινό (δηλαδή χωρίς τα παιδιά και τους ηλικιωμένους) είναι 5-6 εκατομμύρια. Αν μία εταιρεία «πιάσει» 1.000.000 views από το δυναμικό κοινό μέσω ενέργειας στο Instagram, το κόστος των 10.000 ευρώ είναι πολύ χαμηλό.

Επίσης, για το κοινό που βρίσκεται στις πλατφόρμες είναι πολύ εύκολο να προχωρήσει σε μία αγορά. Και οι απευθείας αγορές είναι κάτι απόλυτα μετρήσιμο για τις εταιρείες. Όταν ένας influencer κάνει ένα story για ένα συγκεκριμένο προϊόν και δίνει έναν κωδικό που συνήθως προσφέρει και έκπτωση για την αγορά του προϊόντος, ο κόσμος χρησιμοποιεί το λινκ του influencer για να ψωνίσει και αυτό καταγράφεται άμεσα στα αποτελέσματα της εταιρείας. Είναι η μόνη απολύτως μετρήσιμη διαφημιστική ενέργεια και έχει μεγάλη απήχηση. Στη δική μας εταιρεία, το 70% του τζίρου αφορά σε απευθείας πωλήσεις μέσω των influencer».

Δημιουργία περιεχομένου από τον «Πλάκα Έχει» influencer Angelos Patsis για διαφημιστική ανάρτηση

Έλληνες influencer: Η αναδυόμενη αυτοκρατορία του TikTok

Προς το παρόν, το Instagram κυριαρχεί στο influencer marketing. Ωστόσο το TikTok ανεβαίνει γρήγορα και οι παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι σύντομα θα είναι κυρίαρχο.

Οι Έλληνες influencer στο TikTok είναι περίπου 1.300 άτομα και οι αμοιβές τους είναι χαμηλότερες: τα ποσά που χρεώνονται για ένα βίντεο δεν ξεπερνούν τα 4.000 ευρώ.

Όμως το κοινό του TikTok είναι πιο απαιτητικό, οι διαφημίσεις πιο «έμμεσες» και οι δημιουργοί πρέπει να προσπαθήσουν περισσότερο για να κερδίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.

«Οι χρήστες του TikTok δεν καταναλώνουν το ίδιο περιεχόμενο με αυτούς του Instagram. Είναι πιο απαιτητικοί, θέλουν ευχάριστα και ενδιαφέροντα βίντεο και συνήθως η διαφήμιση μέσα από αυτά είναι έμμεση. Το πλεονέκτημα του TikTok είναι ότι η διάχυση του βίντεο δεν περιορίζεται στον αριθμό των followers του δημιουργού. Ένα καλό βίντεο μπορεί να πάρει εκατομμύρια views ακόμα και αν ο influencer δεν έχει τόσους πολλούς followers. Αυτή τη στιγμή, όλες οι μεγάλες εταιρείες προτιμούν το TikTok, όπου το cost per view είναι χαμηλότερο».

Έλληνες influencer: Τι λένε οι εταιρείες

«Η συνεργασία με τους influencers δεν είναι πάντα εύκολη διότι είναι ένα νέο ’’επάγγελμα’’ το οποίο είναι σε έξαρση και έχει πολύ μεγάλη ζήτηση με αποτέλεσμα η διαθεσιμότητα των influencer να είναι περιορισμένη» παραδέχεται η Νίκη Προδρόμου, διευθύντρια marketing της ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου Ε-shop.gr.

Νίκη Προδρόμου,
διευθύντρια marketing της ιστοσελίδας ηλεκτρονικού εμπορίου Ε-shop.gr

«Επίσης, ο πελάτης πολλές φορές δεν έχει τον απόλυτο έλεγχο στο πως θα προβληθεί το brand του διότι δεν είναι παρών όταν ο influencer θα τραβήξει το αντίστοιχο υλικό όπως για παράδειγμα γίνεται σε ένα τηλεοπτικό γύρισμα. Το ποσοστό της διαφημιστικής δαπάνης που δίνεται στους influencers είναι αρκετά πιο χαμηλό σε σχέση με το αντίστοιχο ποσοστό διαφημιστικής δαπάνης που δίνουμε στην τηλεόραση ή στον τύπο. Στην Ελλάδα, είναι γνωστό, ότι οι ηλικίες 35+ αποτελούν το κοινό με την μεγαλύτερη αγοραστική δύναμη και επηρεάζονται άμεσα από την τηλεόραση. Η τηλεόραση λοιπόν είναι και το Μέσο που έχουμε επιλέξει να δώσουμε περισσότερο έμφαση. Αν και τα κόστη είναι υψηλά, η τηλεόραση παρουσιάζει μεγάλη αποδοτικότητα και ευρεία προβολή. Με βάση αυτό, έχουμε επιλέξει το πώς θα κατανείμουμε αντίστοιχα την διαφημιστική μας δαπάνη»/

Ωστόσο, η εταιρεία τα τελευταία χρόνια επενδύει όλο και περισσότερο σε Instagram και TikTok.

«Βλέπουμε ότι είναι δυο τελείως διαφορετικές πλατφόρμες, οι οποίες επηρεάζουν διαφορετικές ηλικιακές ομάδες. Είναι σημαντικό να αναφερθούμε στην ραγδαία εξέλιξη του TikTok την οποία δεν μπορούσαμε να παραβλέψουμε. Παλιότερα λοιπόν, θα λέγαμε ότι είχαμε δώσει περισσότερο έμφαση στο Facebook διότι οι περισσότεροι από εμάς θεωρούσαμε ότι είναι μια πλατφόρμα η οποία έχει τεράστια δύναμη στο αγοραστικό κοινό, πλέον όμως παρατηρούμε ότι δεν μπορείς εύκολα να προσεγγίσεις νεότερες ηλικίες στο Facebook, δηλαδή τις ηλικίες 16-25, οι οποίες είναι πιο ενεργές στο Instagram και στο TikTok και μπορείς άμεσα να τους ’’μιλήσεις’’ από εκεί. Επομένως, θα λέγαμε ότι μια αποδοτική επικοινωνία του brand μας επιτυγχάνεται μέσα από το συνδυασμό του Instagram με το TikTok. Ζητάμε από το συνεργαζόμενο διαφημιστικό γραφείο να μας προτείνει τους influencers που ταιριάζουν στο εκάστοτε concept, αξιολογούμε τις προτάσεις τους και συνήθως επιλέγουμε με κριτήρια τον αριθμό των followers και με βάση το ποιος έχει το μεγαλύτερο engagement με το κοινό του, καθώς είναι πολύ σημαντικό να έχουν αλληλεπίδραση με τους followers τους και να έχουμε μια αποτελεσματική προωθητική ενέργεια».

Διαβάστε ακόμη: