Το Fondation Beyeler στη Βασιλεία δίνει μια νέα τροπή στην ιστορία του Jean-Michel Basquiat αυτό το καλοκαίρι, παρουσιάζοντας την έκθεση Basquiat: the Modena Paintings (11 Ιουνίου-27 Αυγούστου), με στόχο να επανενωθούν οκτώ έργα μεγάλης κλίμακας, τα οποία φιλοτεχνήθηκαν στη Μόντενα της Ιταλίας το 1982. Οι πίνακες, συμπεριλαμβανομένου και του «The Guilt of Gold Teeth», φυλάσσονται σήμερα σε οκτώ διαφορετικές ιδιωτικές συλλογές στις ΗΠΑ, την Ασία και την Ελβετία.
Για την ιστορία, ο Ιταλός γκαλερίστας Emilio Mazzoli είχε καλέσει τον Basquiat να δημιουργήσει τα συγκεκριμένα έργα για μια μοναδική έκθεση, παρέχοντας χώρους εργασίας και υλικά ζωγραφικής. Ο καλλιτέχνης του γκράφιτι ζωγράφισε πάνω σε πεταμένους καμβάδες που πρωτίστως είχε χρησιμοποιήσει ένας άλλος καλλιτέχνης, ο Mario Schifano, γράφοντας «Modena» στο πίσω μέρος. Ωστόσο, οι επιπλοκές σχετικά με την πληρωμή των έργων οδήγησαν στην ακύρωση της προγραμματισμένης έκθεσης στην Ευρώπη.
Σε μια συνέντευξή του το 1985 στους New York Times, ο Basquiat περιέγραψε πόσο πολύ δεν του άρεσε η εμπειρία της Μόντενα. «Μου την έστησαν, οπότε θα έπρεπε να φτιάξω οκτώ πίνακες μέσα σε μια εβδομάδα». Εν τω μεταξύ, η εμπειρία της εργασίας μέσα στις εγκαταστάσεις της αποθήκης που του παρείχαν, τον έκανε να νιώθει σαν να δουλεύει σε ένα εργοστάσιο. «Ένα άρρωστο εργοστάσιο. Το μίσησα», είχε πει ο ίδιος τότε. Τα έργα βρήκαν νέους αγοραστές μέσω της αντιπροσώπου του Basquiat στη Νέα Υόρκη εκείνη την εποχή, Annina Nosei.
Οι «Πίνακες της Μόντενα» μοιράζονται πολλά κοινά μοτίβα και στιλιστικά χαρακτηριστικά, σύμφωνα με μια ανακοίνωση του Fondation Beyeler, συμπεριλαμβανομένης «μιας μνημειώδους, συχνά μαύρης φιγούρας σε φόντο πλατιών, χειρονομιακών και εκφραστικών πινελιών… το ανθρώπινο και το ζωικό σώμα βρίσκονται στο επίκεντρο».
«Με κάθε επόμενη γενιά, η σημασία του έργου του Basquiat αυξάνεται περαιτέρω. Ο συνδυασμός εικόνων και λέξεων που αναφέρονται στην υψηλή και λαϊκή κουλτούρα, την ιστορία, την επιστήμη, την κοινωνική και οικονομική αδικία είναι πραγματικά μπροστά από την εποχή του και πιο επίκαιρος σήμερα από ποτέ. Οι πίνακες της Μόντενα δημιουργήθηκαν πριν από 40 χρόνια και δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ ξανά μαζί στο παρελθόν. Θα είναι συναρπαστικό να επανενωθούν επιτέλους», δήλωσε ο Sam Keller, διευθυντής του Fondation Beyeler, στην εφημερίδα The Art Newspaper.
Η μέση ασφαλιστική αξία καθενός από αυτά τα έργα είναι 100 εκ. δολάρια, ενώ η αξία της ομάδας των οκτώ έργων ανέρχεται συνολικά σε 800 εκ. δολάρια!
Η άνθηση της αγοράς για τον Jean-Michel Basquiat συνεχίζεται με τα πιο σημαντικά έργα του αείμνηστου καλλιτέχνη του δρόμου να κυριαρχούν στην σεζόν των πωλήσεων στη Νέα Υόρκη τον επόμενο μήνα. Το Moon View (1984) από τη συλλογή του αείμνηστου μεγιστάνα της μουσικής Mo Ostin βγαίνει στο σφυρί στον οίκο Sotheby’s στις 16 Μαΐου (εκτίμηση 7-10 εκατ. δολάρια), ενώ ο οίκος Christie’s προσφέρει το έργο El Gran Espectaculo (Ο Νείλος) (1983) από τη συλλογή του Ιταλού σχεδιαστή μόδας Valentino Garavani στις 15 Μαΐου, με εκτίμηση της τάξης των 45 εκ. δολαρίων.