Αθόρυβα, σχεδόν υπόγεια, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών προσγειώθηκε στα 11 ευρώ ανά μετοχή. Κι ενώ οι περισσότεροι παρακολουθούν την τιμή να γράφει υπεραξίες – +2,33% σε μία εβδομάδα, +41,03% σε 52 εβδομάδες – ελάχιστοι έχουν καταλάβει τη μεγάλη αποκάλυψη πίσω από τα νούμερα, τα κέρδη δεν προέρχονται κυρίως από τις αεροπορικές δραστηριότητες. Το αντίθετο.

Το 2024, ο ΔΑΑ ανακοίνωσε καθαρά κέρδη 236 εκατομμυρίων ευρώ. Από αυτά, μόλις τα 145 εκατομμύρια προήλθαν από τις αεροπορικές δραστηριότητες – δηλαδή τα τέλη αεροδρομίου, οι φόροι, τα τέλη επιβατών, προσγειώσεων και λοιπά. Τα υπόλοιπα 91 εκατομμύρια ήρθαν από τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, ενοίκια καταστημάτων, εμπορικές συμφωνίες, πάρκινγκ, logistics, ακόμα και διαφημιστικά έσοδα.

Το σημαντικό; Αυτά τα 91 εκατομμύρια αποτελούν το 40% των καθαρών κερδών, ενώ το μερίδιο των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων στα συνολικά έσοδα είναι μόλις 25%. Το γιατί είναι απλό, οι μη αεροπορικές δραστηριότητες έχουν εξαιρετικά υψηλό περιθώριο κέρδους. Η κερδοφορία είναι δυσανάλογα μεγάλη σε σχέση με το τζίρο που παράγουν.

Αν όμως αφαιρέσουμε από τα «κέρδη» των αεροπορικών δραστηριοτήτων το μεταφερόμενο ποσό της πανδημίας (63,7 εκατ. ευρώ που ακόμα ανακτώνται από το κράτος και θα συνεχίσουν μέχρι το 2025), τότε η εικόνα αλλάζει ριζικά. Χωρίς αυτό το προσωρινό bonus, τα καθαρά κέρδη από αεροπορικές περιορίζονται στα 81 εκατ. ευρώ. Κάτι που σημαίνει πως τα 91 εκατ. ευρώ των μη αεροπορικών ξεπερνούν πλέον το 50% των συνολικών καθαρών κερδών.

Με απλά λόγια, το αεροδρόμιο Αθηνών είναι πλέον κάτι πολύ περισσότερο από ένας κόμβος πτήσεων. Έχει μετατραπεί σε έναν εμπορικό μηχανισμό παραγωγής κερδών. Τα εμπορικά καταστήματα, τα εστιατόρια, τα πάρκινγκ και οι επενδύσεις σε real estate αποφέρουν περισσότερο καθαρό χρήμα από τις ίδιες τις πτήσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2023 τα καθαρά κέρδη από μη αεροπορικές δραστηριότητες ήταν 75 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος είναι 91 εκατ. ευρώ – μια αύξηση περίπου 20%. Ο βασικός λόγος γι’ αυτό είναι η αυξημένη τουριστική κίνηση που αυξάνει τον χρόνο παραμονής και κατανάλωσης εντός του αεροδρομίου. Περισσότερος τουρισμός δεν σημαίνει απλώς περισσότερες αφίξεις και αναχωρήσεις – σημαίνει και μεγαλύτερη εμπορική δραστηριότητα.

Η μετοχή, που σήμερα παίζει στα 11 ευρώ, έχει ανέβει 37,5% από την αρχή του έτους. Και συνεχίζει, ενισχυμένη από θεμελιώδη που δείχνουν σταθερά ανοδική τάση. Αν δει κανείς πίσω από την κουρτίνα, θα καταλάβει ότι ο ΔΑΑ δεν «πετάει» λόγω της αεροπορίας. Πετάει γιατί έχει χτίσει ένα παράλληλο οικοσύστημα που αποδίδει πολύ περισσότερο – με μικρότερο ρίσκο και μεγαλύτερη προβλεψιμότητα.

Αυτό δεν το ξέρουν πολλοί. Οι περισσότεροι επενδυτές βλέπουν ένα αεροδρόμιο και το συνδέουν με τις αφίξεις και τις απογειώσεις. Όμως, ο ΔΑΑ έχει εξελιχθεί σε κάτι πολύ πιο στρατηγικό, έναν υποτιμημένο real estate κόμβο, έναν εμπορικό γίγαντα ντυμένο με στολή εδάφους. Και όπως φαίνεται, το πραγματικό engine room των κερδών δεν βρίσκεται στον αέρα – αλλά στο έδαφος.

Διαβάστε ακόμη: