search

ΚΟΣΜΟΣ

Τζορτζ Λόις: To ποπ αμερικανικό μεγαλείο του αποτυπώθηκε στα εξώφυλλα του Esquire

Ο «χρυσός Έλληνας», όπως ήταν το παρατσούκλι του ελληνικής καταγωγής Νεοϋορκέζου, πέθανε στα 91 του χρόνια, έχοντας κατά τη διάρκεια της ζωής του διανύσει χιλιόμετρα στον κόσμο της διαφήμισης

Τζορτζ Λόις: To ποπ αμερικανικό μεγαλείο του αποτυπώθηκε στα εξώφυλλα του Esquire

Έφυγε ο Τζορτζ Λόις.  Ο θρυλικός Ελληνοαμερικανός art director που έφερε “επανάσταση” στη διαφήμιση και όχι μόνο

Ο «χρυσός Έλληνας», όπως ήταν το παρατσούκλι του ελληνικής καταγωγής Νεοϋορκέζου, πέθανε στα 91 του χρόνια, έχοντας κατά τη διάρκεια της ζωής του διανύσει χιλιόμετρα στον κόσμο της διαφήμισης, αλλά και με μία θαυμαστή θητεία στο Esquire στις δεκαετίες του ‘60 και του ‘70, μέσα από την οποία χάρισε στον τίτλο μερικά από τα θρυλικότερα εξώφυλλά του που θα έπρεπε να διδάσκονται στους επίδοξους illustrators των γυαλιστερών περιοδικών .

Το παιδί που κάποτε φυλαγόταν για να μην «τις φάει» από τους Ιρλανδούς πιτσιρικάδες στη γειτονιά του στη Νέα Υόρκη, μεγάλωσε για να γίνει ένας από τους περίφημους διαφημιστές της Λεωφόρου Μάντισον και να αποτελέσει μέρος της λεγόμενης «Δημιουργικής Επανάστασης» που ήρθε να τονώσει την αμερικανική διαφήμιση τις δεκαετίες του ‘50 και του ‘60.

Ο Μοχάμεντ Άλι λαβωμένος από βέλη σαν άλλος Άγιος Σεβαστιανός κρεμασμένος στα περίπτερα των ΗΠΑ το 1968. Η φράση «I want my MTV!» («Θέλω το MTV μου!») που έγινε ηχηρό σλόγκαν στα 80s (κι αργότερα τίτλος στο εκπληκτικό oral history βιβλίο των Κρεγκ Μαρκς και Ρομπ Τενενμπάουμ για το μουσικό κανάλι). Η επιτυχημένη καμπάνια του ΕΟΤ στα μέσα της δεκαετίας του ‘80, στην οποία παρέλασαν 37 διασημότητες μη ελληνικής καταγωγής λέγοντας «Επιστρέφω σπίτι. Στην Ελλάδα, εκεί που άρχισαν όλα». Ήταν η απάντηση στον Ρόναλντ Ρίγκαν και την κήρυξη της Ελλάδας ως επικίνδυνου τουριστικού προορισμού εκείνο τον καιρό.

Πίσω από όλες αυτές, αλλά και δεκάδες ακόμα ευφυείς στιγμές, δεν ήταν άλλος από τον Τζορτζ Λόις. Κι εκτός αυτού, ήταν κι αυτός που λέγεται πως ενέπνευσε τους δημιουργούς του «Mad Men» για τον κεντρικό ήρωα, Ντον Ντρέιπερ -κάτι για το οποίο ο ίδιος ο Λόις δεν ενθουσιαζόταν ακριβώς («Όταν ήμουν στα 30κάτι μου, ήμουν πιο ωραίος από τον Ντον Ντρέιπερ», είχε πει).

Πάντως, ανατρέχοντας κανείς στα εξώφυλλα του Esquire που πέρασαν από τα χέρια του Τζορτζ Λόις μένει να τα θαυμάζει για τον καυστικό σχολιασμό του αμερικανικού γίγνεσθαι μέσα από έναν σπαρταριστά ποπ τρόπο.

Τα εμβληματικά εξώφυλλα 

Τριάντα δύο από τα 62 εξώφυλλα που έκανε για το Esquire εκτίθενται από το 2008 στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης, δείγμα του πόσο επιδραστικός ήταν ο Λόις σαν δημιουργός.

Κάτι που αντιλήφθηκε και ο Ρόμπερτ Κέννεντι, όταν εννέα μήνες μετά την δολοφονία του αδερφού του JFK προσέγγισε τον «Golden Greek» προκειμένου να τον βοηθήσει.

Ο Κέννεντι κατέβαινε ως υποψήφιος γερουσιαστής στη Νέα Υόρκη, πηγαίνοντας κόντρα στην παράδοση που ήθελε τον υποψήφιο να κατάγεται από την πολιτεία της οποίας διεκδικεί την έδρα.

Οι δημοσκοπήσεις τον έφερναν χαμένο με 20% διαφορά από τον πρώτο και όταν συνάντησαν τον Λόις, ήταν αναστατωμένοι και ανήσυχοι για τα μηνύματα που λάμβαναν.

Ο Λόις είπε στον Μπόμπι Κέννεντι να μην ανησυχεί και τους ζήτησε λίγες μέρες να ετοιμάσει μαι αφίσα έξι μήνες πριν τις εκλογές για να γεμίσουν τη Νέα Υόρκη.

To ποπ αμερικανικό μεγαλείο του Τζορτζ Λόις σε 25 εξώφυλλα του Esquire-6

«Φωτογραφίσαμε τον Μπόμπι με ένα λευκό πουκάμισο, με τα μανίκια γυρισμένα σαν να έκανε κάποια δουλειά» είπε μετά από δεκαετίες και επισήμανε: «Το μότο έγραφε “Ας βάλουμε τον Μπόμπι να δουλέψει για τη Νέα Υόρκη”».

Όταν έδειξε στην αφίσα στον υποψήφιο γερουσιαστή ο Κέννεντι του είπε ότι «αυτό που εννοείς είναι ποιος νοιάζεται που δεν είμαι από τη Νέα Υόρκη; Σωστά;».

To ποπ αμερικανικό μεγαλείο του Τζορτζ Λόις σε 25 εξώφυλλα του Esquire-7

Ο Λόις τον κοίταξε χαμογελαστός του είπε «Το έχεις» και τρεις εβδομάδες μετά οι δημοσκοπήσεις τον έφερναν πρώτο χάρη σε έναν art director που συγκαταλέγεται άνετα στο γκρουπ των ανθρώπων που άλλαξαν για πάντα την μαζική κουλτούρα του 20ου αιώνα.

Διαβάστε ακόμη: