Την βδομάδα 22-16 Ιανουαρίου, θρηνήσαμε πάνω από επτά ανθρώπους που έχασαν την ζωή τους από θανατηφόρα τροχαία. Τα καθημερινά ατυχήματα στους δρόμους και η παράσυρση ατόμων φανερώνει το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στην οδική παιδεία των οδηγών, αλλά και η έλλειψη αστυνόμευσης και μέτρων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2022 σημειώθηκαν 11.200 τροχαία ατυχήματα με 635 νεκρούς, ενώ το 2021 είχαμε 10.455 τροχαία ατυχήματα με 624 νεκρούς και μόνο στο 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2023 μετρήσαμε 518 νεκρούς σε 492 τροχαία δυστυχήματα.

Ο Νίκος Γρέντζελος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εκπαιδευτών Οδήγησης μιλώντας στην ΕΡΤ είπε ότι καταγράφηκαν 635 νεκροί σε τροχαία δυστυχήματα το 2022, εκ των οποίων οι 100 είναι παρασύρσεις πεζών και ο κύριος όγκος τους σε κατοικημένες περιοχές.

«Και όταν μιλάμε, δεν μιλάμε για νούμερα, μιλάμε για ανθρώπους» τόνισε.

Τα ατυχήματα είναι περισσότερα στις μικρές ηλικίες, επισήμανε, γι’ αυτό μάλιστα οι ασφαλιστικές βάζουν επασφάλιστρο σε οδηγούς ηλικίας από 18 ως 23 ετών και κάποιες ασφαλιστικές και ως τα 25.

Τροχαία ατυχήματα: Μάστιγα το κινητό και το αλκοόλ

«Το 60% των ατυχημάτων είναι απόσπαση προσοχής», υπογράμμισε ο κ. Γρέντζελος. 

«Είναι μια μάστιγα αυτή τη στιγμή το κινητό, έχει γίνει προέκταση του χεριού και δεν καταγράφεται. Δηλαδή μπορεί κάποιος να παραβιάσει κόκκινο και στατιστικά καταγράφεται η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη. Δεν καταγράφεται ότι έστελνε μήνυμα. Δεν μπορεί δηλαδή να καταγραφεί ότι έστελνε μήνυμα και τράκαρε. Είναι μια μάστιγα» είπε χαρακτηριστικά.

Το 25% των θανατηφόρων οφείλεται στο αλκοόλ και πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό στην ταχύτητα, προσέθεσε.

Τροχαία ατυχήματα – Έλλειψη οδικής παιδείας

Σχετικά με την οδική εκπαίδευση, σύμφωνα με τον κ. Γρέντζελο, ξεκινάει καταρχήν από το σπίτι.

«Οι γονείς είναι πρότυπα για τα παιδιά. Όταν το παιδί βλέπει τον μπαμπά να φοράει κράνος και τη ζώνη, θα φορέσει αργότερα και αυτό. Αν τον βλέπει να βρίζει και να τσακώνεται στο δρόμο, αργότερα θα κάνει τα ίδια και το παιδί. Θα συνεχίσουμε με τα σχολεία.

Στα σχολεία πρέπει να μπει η εκπαίδευση, το μάθημα της κυκλοφοριακής αγωγής. Μάθημα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και με διαφορετικό τρόπο, γιατί διαφορετικά θα προσεγγίσεις το παιδάκι του νηπιαγωγείου με άλλο τρόπο, με άλλο παιχνίδι, διαφορετικά το παιδί του Γυμνασίου. Έρχεται μετά, αν περάσει απ’ όλη αυτή τη διαδικασία πολύ πιο ώριμο στην εκπαίδευση και για να βγει στην κυκλοφορία γιατί κάποιος βγαίνει στην κυκλοφορία από την ηλικία των 16 με το μοτοποδήλατο και για το αυτοκίνητο από την ηλικία των 17 με συνοδό έως τα 18» ανέφερε ο κ. Γρέντζελος, επισημαίνοντας όμως και μια ακόμα παράμετρο, πολύ σημαντική, όπως είπε.

«Είναι η αστυνόμευση. Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει. Από τα ατυχήματα τα θανατηφόρα, το 50,3%, αν δεν κάνω λάθος, είναι εντός κατοικημένης περιοχής, που σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και έλεγχοι. Ο Έλληνας φόρεσε ζώνη και κράνος όταν το πρόστιμο είχε πάει στα 350 ευρώ. Όχι για να προστατέψει το κεφάλι του ή το σώμα του» επισήμανε ο κ. Γρέντζελος.

Η οδήγηση η πιο επικίνδυνη δραστηριότητα την μέρα

Η οδήγηση, σημείωσε, είναι η πιο επικίνδυνη δραστηριότητα κατά τη διάρκεια της ημέρας. «Πρέπει να είμαστε εκεί όταν οδηγούμε. Δεν αποσπάται η προσοχή μας, αστυνόμευση, εγώ θεωρώ, έχει ωριμάσει ο κόσμος, ότι θα πρέπει οι κάμερες να μπουν, οι παραβάσεις να σου έρχονται στο σπίτι. Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη είναι εν δυνάμει έγκλημα» τόνισε.

«Θα πρέπει να υπάρχουν έλεγχοι. Η ηλικία είναι μικρή (σ.σ. τα 17 με συνοδό), είναι σίγουρα πιο ανώριμος, αλλά αυτό γίνεται όχι μόνο στην Ελλάδα. Στην Αμερική το παίρνουν στα 16. Αλλά υπάρχει τέτοια αστυνόμευση που δεν διανοείται να κάνει παράβαση και έχεις και αυστηρές ποινές αν κάνεις παραβάσεις. Το ίδιο ισχύει και εδώ.

Δηλαδή εδώ κάποιος που πρέπει να οδηγεί με συνοδό στα 17, αν συλληφθεί χωρίς συνοδό, αν κάνει ατύχημα, του παίρνουν και το προσωρινό δίπλωμα πίσω και βγάζει μετά από 2, 3, 5 χρόνια ανάλογα τι έχει κάνει, το δίπλωμά του. Απλά δεν υπάρχουν έλεγχοι» επισήμανε ο κ. Γρέντζελος.

Σχετικά με τους οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας, ο κ. Γρέντζελος εξήγησε πως με τις ανανεώσεις δεν υπάρχει περιορισμός. Όπως ανέφερε, αυτή τη στιγμή κάποιος που παίρνει δίπλωμα το ανανεώνει μετά από 15 χρόνια. Για τους παλαιότερους που έχουν πάρει δίπλωμα πριν από το 2013 πήγαινε κάποιος να ανανεώσει στα 65. Από τα 65 και μετά ανανεώνει κάποιος ανά τρία χρόνια αν δεν έχει κάποιο ειδικό πρόβλημα οδήγησης περνώντας από δύο γιατρούς και μόλις φτάνει στα 80 περνώντας από τέσσερις γιατρούς μπορεί να ανανεώσει πάλι το δίπλωμα.

«Εδώ θέλω να πω το εξής, θα πρέπει να συνδεθεί ο ΑΜΚΑ με το υπουργείο Μεταφορών, γιατί υπάρχουν και περιπτώσεις που σε πολύ μικρότερες ηλικίες ενδεχομένως να έχουν κάποια προβλήματα υγείας, ψυχικές παθήσεις κλπ που δεν πρέπει να οδηγούν. Θα πρέπει να υπάρχει άμεση σύνδεση ώστε να αφαιρείται το δίπλωμα.

Δηλαδή κάποιος που παίρνει το δίπλωμα στα 18 και θα πρέπει να το ανανεώσει στα 33, αν στα 25 του ακρωτηριαστεί αυτό δεν φαίνεται πουθενά. Συνεχίζει να έχει το δίπλωμα και το ίδιο συμβαίνει και στις μεγαλύτερες ηλικίες, Δηλαδή στα 65 ανανεώνει, είναι μια χαρά και στα 66 παθαίνει εγκεφαλικό. Έχει άλλα 2 χρόνια το δίπλωμα, έως τα 68.

Το σύστημα πρέπει να ενημερώνεται άμεσα και επίσης οι γιατροί θα πρέπει να ξέρουν ότι μπορούν να βάλουν και κωδικούς. Δηλαδή η νομοθεσία λέει το εξής, μπορεί σε κάποιον ηλικιωμένο να του βάλεις περιορισμό έτσι ώστε να μη βγαίνει ενδεχομένως σε αυτοκινητόδρομο, να μην οδηγεί νύχτα, να μην υπερβαίνει κάποια χιλιόμετρα. Υπάρχουν περιορισμοί από τη νομοθεσία, που θα πρέπει να γίνονται σωστά οι εξετάσεις με τους γιατρούς, να μπαίνουν αυτοί οι περιορισμοί ή μπορεί να σου κόψει τελείως το δίπλωμα. Δηλαδή αν η κατάσταση της υγείας σου δεν επιτρέπει να οδηγείς, ε δε θα πρέπει να οδηγείς» συμπλήρωσε ο κ. Γρέντζελος.

Εξετάσεις για δίπλωμα οδήγησης

Σχετικά με τις εξετάσεις για απόκτηση διπλώματος οδήγησης, ο κ. Γρέντζελος επισήμανε πως είναι παρωχημένες. «Κάνουμε εξετάσεις 30 χρόνια τα ίδια πράγματα. Εξετάζουμε κάποιον στο πώς θα κάνει ένα πάρκινγκ, μια γωνία και πώς θα αλλάξει μια ταχύτητα. Δεν εστιάζουμε στη συμπεριφορά, αυτό είναι το κακό. Δηλαδή από την εξέταση ζητείται αν θα κάνει πάρκινγκ ή γωνία καλά. Αν δεν κάνει πάρκινγκ με τις τέσσερις κινήσεις και το κάνει με τις έξι, έχει σκοτωθεί κανείς; Δεν έχει σκοτωθεί κανένας σε παρκάρισμα ή σε γωνία. Θα πρέπει πλέον να εστιάσουμε στη συμπεριφορά, να αλλάξει και ο τρόπος εξέτασης. Εμείς ως ομοσπονδία έχουμε προτείνει να υπάρχει και κάμερα κατά τη διάρκεια της εξέτασης και να καταγράφει την εξέταση, το θεωρούμε πολύ σημαντικό» ανέφερε καταλήγοντας.

Διαβάστε ακόμη: