search

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σούπερ μάρκετ: Σε 6 αλυσίδες μοιράζεται το 90% του τζίρου των 10,1 δισ.

Τη μερίδα του λέοντος (39,5%) παίρνει ο Σκλαβενίτης...

Σούπερ μάρκετ: Σε 6 αλυσίδες μοιράζεται το 90% του τζίρου των 10,1 δισ.

Η κρίση δημιουργεί ευκαιρίες – αλλά όχι για όλους.

Παράδειγμα, αυτό που συμβαίνει στον κλάδο των σούπερ μάρκετ: Οι μεγάλοι γίνονται μεγαλύτεροι “καταπίνοντας” κομμάτια της αγοράς, ενώ οι μικρότερες επιχειρήσεις γίνονται” θηράματα και στόχοι εξαγορών.

Έξι μεγάλες αλυσίδες συγκεντρώνουν το 90% του συνολικού τζίρου, διευρύνουν συνεχώς τα μερίδια τους και αυξάνουν την κερδοφορία τους

Ο κλάδος βρίσκεται τον τελευταίο καιρό στο προσκήνιο της δημοσιότητας καθώς η κυβέρνηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει την ακρίβεια με μέτρα όπως το πολυδιαφημισμένο “καλάθι του νοικοκυριού” – αλλά και επειδή στα σούπερ μάρκετ διαμορφώνονται κατά μεγάλο μέρος ο δείκτης πληθωρισμού και το κόστος διαβίωσης των οικονομικά ασθενέστερων νοικοκυριών.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και οι πωλήσεις παραμένουν στάσιμες σε όγκο, καθώς η  ζήτηση μειώνεται λόγω συρρίκνωσης της αγοραστικής δύναμης, ο συνολικός τζίρος των αλυσίδων σούπερ μάρκετ αυξάνεται.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο ετήσιο «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2022», οι 34 αλυσίδες που λειτουργούν πανελλαδικά είχαν πέρυσι συνολικά τζίρο 10,1 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 2,4% συγκριτικά με το 2020 και 9,54% σε σχάση με τη χρήση 2019.

Ήταν η πέμπτη συνεχόμενη χρονιά σημαντικής ανόδου της αξίας κλαδικών πωλήσεων, οι οποίες από το 2016 έχουν αυξηθεί συνολικά πάνω από 31%, με πρόσθετο τζίρο 2,42 δισ. ευρώ.

Διευρυμένα περιθώρια κέρδους

Παράλληλα αυξάνονται τα κέρδη. Όχι μόνον ως ποσοστό επί του τζίρου αλλά και ως περιθώριο κέρδους.  Τις καλύτερες επιδόσεις και στον τομέα της κερδοφορίας επιτυγχάνουν οι πολύ μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες συνεχίζουν να αυξάνουν τα κέρδη τους και σε συνθήκες υψηλού πληθωρισμού και ακρίβειας δυσβάστακτης για τους καταναλωτές.

Οι δέκα μεγαλύτεροι όμιλοι και εταιρείες σουπερμάρκετ εμφάνισαν στην τελευταία χρήση συνολικά καθαρά κέρδη 195,65 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 16,9% σε ετήσια βάση.

Το καθαρό περιθώριο κέρδους τους ήταν 1,99% επί των πωλήσεων, από 1,75% το 2020 και μόλις 0,72% το 2019. Το αντίστοιχο περιθώριο στον κλάδο συνολικά ήταν 2,20% το 2021, έναντι 1,92% το 2020.

Ο ανταγωνισμός και η μάχη κατά της ακρίβειας με όπλο το “καλάθι του νοικοκυριού” δεν πρόκειται να συρρικνώσουν την κερδοφορία – το αντίθετο μάλιστα. Τα προσωρινά στοιχεία για το εξάμηνο και το 9μηνο δείχνουν  αυξητική τάση.

Ως προς την κατανομή του τζίρου, τα μερίδια αγοράς και τα οικονομικά αποτελέσματα των επιμέρους επιχειρήσεων, σαφής εικόνα προκύπτει από το «Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2022», όπου παρατίθενται στοιχεία 34 αλυσίδων σουπερμάρκετ, που διαθέτουν πανελλαδικά ή τοπικά δίκτυα καταστημάτων.

Οι μεγάλοι του κλάδου των Σούπερ μάρκετ

Όπως προαναφέρθηκε, οι έξι μεγαλύτερες πραγματοποιούν πάνω από το 90% του συνολικού τζίρου. Στις  πρώτες θέσεις βρίσκονται ο όμιλος Σκλαβενίτη, τα ΑΒ Βασιλόπουλος, o όμιλος METRO και ο Μασούτης.

  • Ο όμιλος “Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης” βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας με ετήσιες πωλήσεις 3,99 δισ. ευρώ πέρυσι, αυξημένες κατά 5,1% έναντι του 2020.
  •  Στη δεύτερη θέση η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος με πωλήσεις 1,97 δισ. ευρώ, μειωμένες κατά 2,7% συγκριτικά με το 2020.
  • Στην τρίτη θέση η METRO/My Μarket, που πραγματοποίησε ετήσιο τζίρο 1,37 δισ. ευρώ, επιτυγχάνοντας αύξηση 2,7%
  • Η αλυσίδα “Μασούτης” που βρέθηκε πέρυσι στην τέταρτη θέση, εμφάνισε οριακή αύξηση πωλήσεων (+0,11%) στα 883,47 εκατ. ευρώ.

Στις συνθήκες κρίσης και οξυνόμενου ανταγωνισμού, κερδισμένοι βγήκαν πάλι οι μεγάλοι του κλάδου:

– Από τις 10 μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου, αύξηση τζίρου παρουσίασαν οι 8

– Από τις υπόλοιπες 24, οι 13 είδαν  τις πωλήσεις τους να μειώνονται.

Η μάχη για τα μερίδια αγοράς συνεχίζεται με κινήσεις εξαγορών και συνεργασίες.

Διαβάστε ακόμη: