Στην Αθήνα βρέθηκε πολυμελής αντιπροσωπεία της γαλλικής Nexans για συνομιλίες με τη διοίκηση του ΑΔΜΗΕ.

Οι Γάλλοι που κατέφθασαν με 10 άτομα από το top management της Nexans, συζήτησαν με τον κο Μάνο Μανουσάκη, την κατασκευή του καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Κύπρου, μήκους 898 χλμ και προϋπολογισμού τουλάχιστον 1,2 δισ ευρώ.

Το έργο έχει ξεκινήσει από το Φεβρουάριο, ωστόσο η επίσημη έναρξη του έργου έγινε πολύ πρόσφατα κατά την επίσημη συνάντηση που είχε στην Αθήνα η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ με τους Γάλλους.

Στην ουσία ήταν η πρώτη μεγάλη συνάντηση της ελληνικής εταιρείας με τους επικεφαλής της ομάδας που θα αναλάβει το έργο, υπό τον Chief Operating Officer της Nexans, Mathias Bruneau, κατά την οποία τέθηκαν αναλυτικά στο τραπέζι το βασικό σχέδιο, τα επιμέρους τεχνικά στάδια και τα επόμενα βήματα.

Οι επτά πυλώνες του έργου

Τα κυριαρχικά milestones του έργου, του οποίου η πόντιση θα γίνει σταδιακά, με αρχή το 2026 και ολοκλήρωση το 2029 μαζί με την έρευνα βυθού είναι:

  • Αρχική χάραξη γραμμής διέλευσης του καλωδίου. Σε πρώτη φάση έχει ήδη γίνει αλλά ανάλογα με την εξέλιξη του έργου μπορεί να μεταβάλλεται.
  • Παραγωγή του καλωδίου, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει από το Φεβρουάριο, και ενώ είχε προηγηθεί η αποπληρωμή προς την Nexans της πρώτης δόσης, ύψους 55 εκατ. ευρώ της σύμβασης κατασκευής.
  • Δοκιμή θαλάσσης (sea trial). Η Nexans θα ποντίσει δοκιμαστικά τμήμα του καλωδίου, θα το επαναφέρει στην επιφάνεια και θα το μεταφέρει στη στεριά. Έτσι θα ελεγχθεί το βάθος αντοχής του καλωδίου. Το μεγάλο ερωτηματικό είναι πότε θα ξεκινήσουν τα δοκιμαστικά.
  • Αρχική φάση πόντισης του καλωδίου Κρήτης – Κύπρου μέσα στο καλοκαίρι. Πρόκειται για δύσκολο εγχείρημα το οποίο περιλαμβάνει τον έλεγχο του βάθους μέχρι 3.000 μέτρων, σε συνάρτηση με την διαδρομή που θα ακολουθήσει το καλώδιο.
  • Τεχνικές δοκιμές σε τμήματα του καλωδίου για να επιβεβαιώσει η γαλλική εταιρεία ότι λειτουργούν κανονικά τα ηλεκτρολογικά και μηχανολογικά χαρακτηριστικά του.
  • Κατασκευή του υπογείου καλωδίου Κρήτης – Κύπρου, αφού πρώτα θα έχει τοποθετηθεί το υποθαλάσσιο. Πρόκειται τα χερσαία έργα και την χερσαία ασφάλιση (εγκιβωτισμός) του καλωδίου.
  • Τελική δοκιμή του καλωδίου, μετά την εγκατάσταση του, όπως ακριβώς έγινε και με την «Αριάδνη» και πόντιση.

Κρίσιμο στοιχείο του σχεδιασμού του λίαν απαιτητικού project, είναι η σωστή διάδραση των διαφόρων σταδίων και μελετών για την επίτευξη των χρονοδιαγραμμάτων, πόσο μάλλον όταν πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι εξελίξεις στο επόμενο κομμάτι.

Αυτό της διασύνδεσης Κύπρου – Ισραήλ, για το οποίο η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ συμφώνησε προ ημερών με την ισραηλινή πλευρά να συσταθούν τεχνικές ομάδες για να προετοιμάσουν τη μελέτη κόστους – οφέλους (CBA), πάνω στην οποία θα βασιστούν οι ρυθμιστές των δύο χωρών, για να επιμερίσουν το κόστος που θα ανακτηθεί από τα ρυθμιζόμενα έσοδα.

Τα δύο τμήματα, το Κρήτη – Κύπρος και το Κύπρος – Ισραήλ αποτελούν το σχέδιο του «Great Sea Interconnector», δηλαδή τη διασύνδεση Ελλάδας- Κύπρου – Ισραήλ, συνολικού μήκους 1.208 χλμ και προϋπολογισμού 2,4 δισ. ευρώ.

Nexans Hellas: Παρουσιάζει νέο σύστημα εκτύλιξης καλωδίων

Οι ελληνογαλλικές συζητήσεις

Εκτός από τη συμφωνία για τις βασικές αρχές συνεργασίας των δύο πλευρών, συζητήθηκαν όλα τα θέματα που αφορούν τα χρονοδιαγράμματα, τη βασική διαδρομή του καλωδίου και κυρίως πως η μια δραστηριότητα επηρεάζει την άλλη, δηλαδή την αλληλεπίδραση των διαφόρων σταδίων και προθεσμιών.

Συνοπτικά οι μελέτες που θα τρέξουν παράλληλα, η έρευνα βυθού, η ακριβής διαδρομή που θα ακολουθηθεί, οι τοπογραφικές μελέτες ώστε να τις πάρει η ομάδα που σχεδιάζει το καλώδιο και να προσαρμόσει πάνω τους τη δουλειά της.

Τεχνικές ρυθμίσεις απαραίτητες ώστε να έχει η ξένη εταιρία και ο επικεφαλής κος Μπρουνό, τη μέγιστη δυνατή απόδοση.

«Αναφορικά με την ηλεκτρική διασύνδεση είναι προτεραιότητα για τη Nexans» μας είπε κορυφαίο στέλεχος του ΑΔΜΗΕ και συνέχισε: «η αναμενόμενη υπογραφή ανάμεσα στον φορέα υλοποίησης του έργου Great Sea Interconnector και το γερμανικό πολυεθνικό βιομηχανικό όμιλο Siemens για την κατασκευή του σταθμού μετατροπής (converter) εναλασσόμενου – συνεχούς ρεύματος στην Κύπρο είναι το δεύτερο σημαντικό μας θέμα».

Επίσης πρέπει να επιταχυνθούν οι κοινές δράσεις για την επιτάχυνση της σύναψης δανειακής σύμβασης με την ΕΤΕπ, όπως συμφωνήθηκε στη Λευκωσία μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του υπουργού Οικονομικών Μάκη Κεραυνού ενώ και οι επαφές της ελληνικής εταιρείας με στελέχη του υπουργείου Ενέργειας και της Ρυθμιστικής Αρχής του Ισραήλ για τη μελέτη κόστους-οφέλους, είναι σημαντικές. Με τους ισραηλινούς τον Απρίλιο θα υπάρξει συνάντηση.

Ο βιομηχανικός όμιλος αιολικής ενέργειας Siemens Gamesa καταργεί 2.900 θέσεις εργασίας παγκοσμίως

Και ο ρόλος της Siemens στην κατασκευή

Ενώ προχωρούν οι διαδικασίες για την έγκριση της χρηματοδότησης του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), για τις οποίες ήδη δουλεύουν ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) (βασικός μέτοχος του Great Sea Interconnector) μαζί με την κυπριακή κυβέρνηση, η κατασκευή της ηλεκτρικής διασύνδεσης αρχίζει.

Η υπογραφή ανάμεσα στον φορέα υλοποίησης του έργου Great Sea Interconnector και το γερμανικό πολυεθνικό βιομηχανικό όμιλο Siemens είναι μία πρώτη χαρακτηριστική δράση.

Η σύμβαση μελέτης για την κατασκευή του σταθμού μετατροπής (converter) εναλασσόμενου και συνεχούς ρεύματος στην Κύπρο αποτελεί βασικό τεχνικό θέμα.

Η σύμβαση ύψους 20 εκατ. ευρώ υπογράφεται οσονούπω και αναμένεται περί τα τέλη του έτους η γερμανική εταιρεία που είχε κερδίσει τον διαγωνισμό για το έργο του σταθμού μετατροπής να ξεκινήσει τις εργασίες. Ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί από τον προηγούμενο φορέα υλοποίησης τον EuroaAsia Interconnector.

Ο όμιλος Siemens με ετήσια έσοδα 78 δισ. ευρώ και 320.000 εργαζομένους έχει αναλάβει μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ την κατασκευή των δύο σταθμών μετατροπής της ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης.

Αναφορικά με το μεγάλο βιομηχανικό όμιλο στην παραγωγή καλωδίων τη γαλλική Nexans, έχει ιστορία 135 ετών, σχεδόν μαζί με την ανακάλυψη του ηλεκτρισμού από τον Τόμας Έντισον και το 2023 είχε κύκλο εργασιών 6,5 δισ. ευρώ.

«Οι επιχειρηματικές εξελίξεις φανερώνουν και την αποφασιστικότητα όλων των εμπλεκόμενων μερών στην ηλεκτρική διασύνδεση για την υλοποίηση του έργου που θα φέρει πιο κοντά τα συστήματα ηλεκτρικής μεταφοράς της Ελλάδας, της Κύπρου και του Ισραήλ» μας λένε κυβερνητικοί κύκλοι του ΥΠΕΝ.

Ηλεκτρική Ενέργεια: Το πρώτο εξάμηνο του 2023 ολοκληρώνονται οι ποντίσεις των ηλεκτρικών καλωδίων Κρήτης-Αττικής

Οι συζητήσεις με Ισραήλ και Κύπρο

Παρά το δραματικό πολεμικό κλίμα στο Ισραήλ, οι επαφές με στελέχη της κυβέρνησης της Κύπρου και του Ισραήλ, συνεχίζονται. Στόχος η επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, Great Sea Interconnector, είχε ο ΑΔΜΗΕ.

Η αμέριστη στήριξη της ισραηλινής κυβέρνησης στο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, Great Sea Interconnector, επιβεβαιώθηκε σε τηλεδιάσκεψη του ΑΔΜΗΕ με το Υπουργείο Ενέργειας και Υποδομών και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας του Ισραήλ.

Η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ έθεσε το θέμα της εκπόνησης της μελέτης κόστους-οφέλους (CBA) για το τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Ισραήλ, πάνω στην οποία θα βασιστούν οι ρυθμιστές των δύο χωρών για να επιμερίσουν το κόστος που θα ανακτηθεί από τα ρυθμιζόμενα έσοδα (CBCA – Cross Border Cost Allocation).

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Ενέργειας και ο Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Ενέργειας του Ισραήλ τόνισαν την απόλυτη στήριξη της κυβέρνησης της χώρας στο έργο και συμφωνήθηκε να γίνει το αμέσως επόμενο διάστημα – πιθανώς εντός Απριλίου – δια ζώσης συνάντηση.

Θα ακολουθήσει η κατάρτιση ενός draft για την μελέτη κόστους – οφέλους και υπογραφή της σύμβασης μελέτης.

Οι δύο πλευρές συμφώνησαν στη σύσταση τεχνικών ομάδων για την προετοιμασία της μελέτης με στόχο να είναι έτοιμη το επόμενο διάστημα.

Το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ θα σηματοδοτήσει την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου – του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους μέλους της ΕΕ – με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς, διασφαλίζοντας την ισχυρή ενεργειακή θωράκιση του νησιού.

Το δε Ισραήλ, που επίσης δεν διαθέτει καμία ηλεκτρική διασύνδεση με τους γείτονές του, θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού του, αποκτώντας τη δυνατότητα να αυξήσει, περαιτέρω και ταχύτερα, τη συμμετοχή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) στο ενεργειακό του ισοζύγιο.

Πρόσφατα είχε σημαντικές επαφές ο CEO του ΑΔΜΗΕ κ. Μάνος Μανουσάκης με τον υπουργό Οικονομικών της Κύπρου κ. Μάκη Κεραυνό και τις επαφές με το υπουργείο Ενέργειας του Ισραήλ.

Στη Λευκωσία επιδιώχτηκε ο συντονισμός μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της κυβέρνησης της Κύπρου για την εξασφάλιση χρηματοδότησης του έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Στην συνάντηση με τον Υπουργό Οικονομικών της Κύπρου κο Κεραυνό, η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε για την πορεία κατασκευής του έργου.

Αναλύθηκε το χρονοδιάγραμμα της συμμετοχής της κυπριακής κυβέρνησης στο σχέδιο ενώ τα στελέχη του Διαχειριστή ζήτησαν να επιταχυνθούν οι διαδικασίες υλοποίησης της απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου του περασμένου Φεβρουαρίου, όπου αποφασίστηκε η συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας στο έργο με ποσό μέχρι 100 εκατ. Ευρώ.

Ο ΑΔΜΗΕ έχει ήδη δαπανήσει περισσότερα από 150 εκατ. ευρώ για το έργο και εξήγησε στον Υπουργό Οικονομικών ότι προσδοκά στην συμμετοχή της Κυπριακής Δημοκρατίας για την συνέχεια του.

Ο ΑΔΜΗΕ ενημέρωσε τον Κύπριο ΥΠΟΙΚ για τα επόμενα χρηματοδοτικά milestones και συμφωνήθηκαν οι από κοινού ενέργειες προκειμένου να επιταχυνθεί η σύναψη της δανειακής σύμβασης με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Στην συνάντηση εξηγήθηκαν διεξοδικά τα οφέλη του έργου για τους κύπριους καταναλωτές και το πως η ηλεκτρική διασύνδεση θα ευνοήσει την περαιτέρω την ανάπτυξη των ΑΠΕ στην Κύπρο.

Great Sea Interconnector

Τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά

Το ηλεκτρικό καλώδιο Κύπρου – Κρήτης, μήκους 898 χλμ. και προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ, έχει εξασφαλίσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση 757 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το Connecting Europe.

Οι μελέτες αναμένεται να ολοκληρωθούν φέτος, ώστε το 2024 να ξεκινήσουν οι κατασκευαστικές εργασίες.

Αποτελεί τμήμα του ευρωπαϊκού έργου κοινού ενδιαφέροντος (PCI) «Great Sea Interconnector» που αφορά στο καλώδιο Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ, συνολικού μήκους 1.208 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 2,4 δισ. ευρώ, το οποίο έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2027.

Η ηλεκτρική διασύνδεση αρχικά, θα επιτρέψει την αμφίδρομη μεταφορά 1.000 MW και σε πλήρη ανάπτυξη 2.000 MW.

Διαβάστε ακόμη: