Μία από τις πιο έντονες περιόδους παραγγελιών νέων δεξαμενόπλοιων των τελευταίων ετών βρίσκεται σε εξέλιξη, με τους Έλληνες εφοπλιστές να πρωταγωνιστούν στη διεθνή σκηνή.

Η αναζωπύρωση των παραγγελιών μεγάλων δεξαμενόπλοιων αργού (VLCC και suezmax) σηματοδοτεί την απαρχή μιας νέας φάσης ανανέωσης του στόλου, σε ένα περιβάλλον όπου τα ναύλα παραμένουν ισχυρά και η διαθέσιμη χωρητικότητα των ναυπηγείων μειώνεται.

Από τις αρχές του 2025 έχουν παραγγελθεί σχεδόν 200 δεξαμενόπλοια άνω των 40.000 dwt, με τον τομέα του αργού να αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της συνολικής δραστηριότητας. Η κινητικότητα κορυφώθηκε τον Οκτώβριο, όταν μόνο μέσα σε έναν μήνα υπογράφηκαν συμβόλαια για 23 νέα πλοία — εκ των οποίων τα 17 ήταν VLCCs.

Η ελληνική παρουσία είναι ιδιαίτερα έντονη. Ο όμιλος Laskaridis του Θανάση και Οδυσσέα Λασκαρίδη έχει παραγγείλει δύο VLCCs στα ναυπηγεία Hengli Heavy Industries Dalian της Κίνας, ενώ οι Capital Maritime & Trading και Dynacom Tankers Management προχώρησαν σε νέες συμβάσεις στο ίδιο ναυπηγείο, με την τελευταία να δεσμεύεται για τέσσερα πλοία.

Παράλληλα, ο τομέας των suezmax δεξαμενόπλοιων έχει σημειώσει 52 νέες παραγγελίες — ποσοστό που αντιστοιχεί περίπου στο ένα τέταρτο όλων των νέων δεξαμενόπλοιων φέτος. Σημαντική κίνηση καταγράφεται και από διεθνείς ομίλους, όπως η Zodiac Maritime, η οποία υπέγραψε για τρία νέα suezmax στη Νότια Κορέα, σε συνεργασία με το ναυπηγείο Samsung Heavy Industries.

Σύμφωνα με ανάλυση της Xclusiv Shipbrokers, η αύξηση των νέων παραγγελιών συνδέεται άμεσα με τη δημογραφία του στόλου και τη μείωση της «ενεργής» χωρητικότητας. Περίπου το 20% των ενεργών suezmaxes και VLCCs είναι ηλικίας άνω των 20 ετών. Παράλληλα, σχεδόν τα μισά πλοία ηλικίας άνω των 17 ετών επηρεάζονται από δυτικές κυρώσεις (ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, ΕΕ), περιορίζοντας περαιτέρω το εμπορικά διαθέσιμο δυναμικό.

«Οι εφοπλιστές σπεύδουν να εξασφαλίσουν θέσεις στα ναυπηγεία, καθώς η πραγματική χωρητικότητα είναι πολύ μικρότερη απ’ ό,τι δείχνουν οι αριθμοί Με τις παραδόσεις να επεκτείνονται έως και το 2028. Η έγκαιρη δέσμευση είναι κρίσιμη για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας.

Η αισιοδοξία των αγορών τροφοδοτείται από τη συνεχιζόμενη ισχύ των ναύλων και τη σταθερή ναυτιλιακή μεταφορική ζήτηση. Το βιβλίο παραγγελιών για VLCCs ξεπερνά πλέον τα 140 πλοία —περίπου το 15% του υπάρχοντος στόλου— με τις παραδόσεις να κορυφώνονται το 2027, όταν αναμένεται η έξοδος 58 νέων πλοίων στην αγορά.

Αντίστοιχα, ο δείκτης για τα suezmax έχει υπερβεί το 20% του ενεργού στόλου, δείχνοντας ότι η τάση ενίσχυσης θα συνεχιστεί.

Διαβάστε ακόμη: