Η Ελλάδα παραμένει για ακόμη μία χρονιά η μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη του πλανήτη, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της UNCTAD (Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη) για το 2025, τα οποία δημοσίευσε το Commodity Trading Club.
Η χώρα μας, μαζί με την Κίνα και την Ιαπωνία, ελέγχουν πάνω από το 40% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας, καθορίζοντας τις ροές ενέργειας, πρώτων υλών και εμπορίου σε παγκόσμιο επίπεδο.
Παρά το γεγονός ότι η Κίνα διαθέτει υπερδιπλάσιο αριθμό πλοίων, η ελληνόκτητη ναυτιλία διατηρεί την πρωτοκαθεδρία σε DWT (deadweight tonnage) — τον δείκτη που αποτυπώνει τη μεταφορική ικανότητα του στόλου — και αποδεικνύει τη μεγαλοκλιμακή διάρθρωση και ποιότητα των ελληνόκτητων πλοίων.
Οι 10 κορυφαίες ναυτιλιακές δυνάμεις του 2025
| Θέση | Χώρα | Πλοία | DWT (εκατ.) | Μερίδιο Παγκόσμιου Στόλου |
| 1️⃣ | Ελλάδα | 5.124 | 398 | 16,4% |
| 2️⃣ | Κίνα | 10.440 | 347 | 14,4% |
| 3️⃣ | Ιαπωνία | 4.083 | 241 | 9,9% |
| 4️⃣ | Σιγκαπούρη | 2.922 | 153 | 6,3% |
| 5️⃣ | Χονγκ Κονγκ (Κίνα) | 2.081 | 139 | 5,8% |
| 6️⃣ | Νότια Κορέα | 1.700 | 98 | 4,1% |
| 7️⃣ | Γερμανία | 2.016 | 71 | 3,0% |
| 8️⃣ | Ταϊβάν | 1.063 | 64 | 2,6% |
| 9️⃣ | ΗΑΕ | 1.598 | 57 | 2,4% |
| 🔟 | Ηνωμένο Βασίλειο | 1.275 | 57 | 2,4% |
Η Ελλάδα ξεχωρίζει όχι στον αριθμό πλοίων, αλλά στη χωρητικότητα, δηλαδή στην ουσία της ναυτιλίας: τη μεταφορά φορτίου σε πλοία υψηλής αξίας, τεχνολογίας και διεθνούς σημασίας.
Οι λόγοι της ελληνικής κυριαρχίας
Σύμφωνα με την UNCTAD, η παγκόσμια ηγεμονία της Ελλάδας στηρίζεται σε τρεις άξονες:
- Στρατηγική διαφοροποίηση στόλου: οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν επενδύσει σε όλους τους τύπους πλοίων — δεξαμενόπλοια, bulk carriers, LNG carriers, containerships — δημιουργώντας ένα ευέλικτο χαρτοφυλάκιο.
- Διορατική διαχείριση σε κυκλικές αγορές: η ικανότητα να αγοράζουν φθηνά και να πωλούν ακριβά, προσαρμοζόμενοι στους κύκλους της αγοράς, έχει διατηρήσει την κερδοφορία και την ανθεκτικότητα του κλάδου.
- Ισχυρή διεθνής παρουσία: ελληνικά ναυτιλιακά γραφεία δραστηριοποιούνται σε Πειραιά, Λονδίνο, Σιγκαπούρη και Νέα Υόρκη, εξασφαλίζοντας παγκόσμια εκπροσώπηση και επιρροή στα διεθνή ναυτιλιακά fora.
Η άνοδος της Ασίας και η νέα ισορροπία
Η Ασία συνολικά ελέγχει πλέον πάνω από το 50% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, επιβεβαιώνοντας τη μετατόπιση του κέντρου βάρους του παγκόσμιου εμπορίου προς την Ανατολή.
Η Κίνα ενισχύει τη θέση της μέσα από κρατικούς και ιδιωτικούς ναυτιλιακούς κολοσσούς, συνδέοντας τον στόλο της με την πρωτοβουλία Belt and Road.
Η Ιαπωνία, από την άλλη, διατηρεί τεχνολογική υπεροχή στη ναυπηγική βιομηχανία, επενδύοντας σε πράσινες τεχνολογίες, ενεργειακή απόδοση και βιώσιμα καύσιμα.
Παρά την άνοδο των ασιατικών δυνάμεων, η Ελλάδα εξακολουθεί να καθορίζει τους παγκόσμιους όρους του παιχνιδιού: οι ελληνόκτητες εταιρείες είναι παρούσες σε κάθε κατηγορία πλοίου, με σύγχρονους στόλους και ενεργή συμμετοχή στη μετάβαση της ναυτιλίας προς την πράσινη εποχή.
Η στρατηγική σημασία της ναυτιλίας
Η παγκόσμια ναυτιλία δεν είναι απλώς ένα πεδίο μεταφοράς εμπορευμάτων. Αφορά τη στρατηγική επιρροή στις αγορές ενέργειας, πρώτων υλών και logistics.
Οι χώρες που ελέγχουν τον στόλο, καθορίζουν και την πορεία του παγκόσμιου εμπορίου — και η Ελλάδα παραμένει στην καρδιά αυτής της ισορροπίας, συνδυάζοντας παράδοση, τεχνογνωσία και καινοτομία.