Η πρόσφατη κίνηση της Performance Shipping Inc., συμφερόντων της Αλίκης Παληού, να αντλήσει 100 εκατ. δολάρια μέσω έκδοσης ομολόγων στη σκανδιναβική αγορά, επιβεβαιώνει μια σαφής τάση που διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια: οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες πραγματοποιούν στρατηγική «απόβαση» στις αγορές του Βορρά, καθιστώντας τη Νορβηγία βασικό δίαυλο χρηματοδότησης.
Η Performance Shipping, εταιρεία εισηγμένη στο Nasdaq, θα εισαγάγει τα νέα της ομόλογα στο Χρηματιστήριο του Όσλο με σταθερό επιτόκιο 9,875% και λήξη τον Ιούλιο του 2029. Η έκδοση, που τιμολογήθηκε στο 97% της ονομαστικής αξίας, θα καλυφθεί μερικώς από εμπράγματες εξασφαλίσεις, ενώ τα κεφάλαια θα αξιοποιηθούν για νέες εξαγορές πλοίων ή την επαναγορά υφιστάμενου χρέους. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Ανδρέας Μιχαλόπουλος μίλησε για «σημαντική ενίσχυση της οικονομικής ευχέρειας» της εταιρείας, σε μια εποχή όπου η μόχλευση πρέπει να διατηρείται υπό έλεγχο.
Η κίνηση αυτή δεν είναι μεμονωμένη. Η Performance απλώς επιβεβαιώνει και επιταχύνει ένα ρεύμα που ξεκίνησε τα προηγούμενα χρόνια και ενισχύεται διαρκώς. Μεγάλοι παίκτες όπως οι Navios South American Logistics, Contships, Seanergy και Diana Shipping έχουν ήδη στραφεί στις σκανδιναβικές κεφαλαιαγορές για να αντλήσουν σημαντικά ποσά με όρους ευνοϊκότερους από τις κλασικές τραπεζικές επιλογές.
Η Navios, συμφερόντων της Αγγελικής Φράγκου, συγκέντρωσε 400 εκατ. δολάρια, η Contships του Νικόλα Δ. Πατέρα 100 εκατ. δολάρια, και η Diana Shipping έχει ήδη αντλήσει συνολικά 250 εκατ. δολάρια μέσω δύο εκδόσεων, ξεκινώντας από το 2018. Η Seanergy Maritime ετοιμάζεται επίσης για είσοδο με νέο τετραετές ομόλογο.
Όσλο: Το νέο χρηματοοικονομικό λιμάνι
Το Όσλο, το άλλοτε περιφερειακό χρηματιστήριο της Ευρώπης, έχει μετατραπεί σε ένα εναλλακτικό hub για τη ναυτιλία, συγκεντρώνοντας το ενδιαφέρον τόσο θεσμικών επενδυτών όσο και εφοπλιστών που επιδιώκουν γρήγορη πρόσβαση σε κεφάλαια, χωρίς την πολυπλοκότητα των διεθνών τραπεζών ή των μεγάλων χρηματιστηρίων.
Η ευελιξία, η ταχύτητα εκτέλεσης, η ωριμότητα της επενδυτικής βάσης και η σχετική ανεξαρτησία από τις αυστηρές κανονιστικές δομές των κλασικών αγορών, καθιστούν τη Νορβηγία — και ευρύτερα τη Σκανδιναβία — ελκυστική εναλλακτική για εταιρείες που αναζητούν ισχυρές αλλά λιγότερο “γραφειοκρατικές” μορφές χρηματοδότησης.
Ένα νέο μοντέλο κεφαλαιακής ανάπτυξης
Η επιλογή της σκανδιναβικής αγοράς δεν είναι μόνο τεχνικής φύσεως. Αντανακλά μια στρατηγική μετατόπιση: οι ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρούν να αναδιαμορφώσουν τη δομή του χρέους τους, να αποκτήσουν μεγαλύτερη ευχέρεια στις αγορές πλοίων και να αξιοποιήσουν τις πράσινες επενδυτικές ευκαιρίες, όπως πλοία LNG, νέας γενιάς feeders ή δεξαμενόπλοια χαμηλών ρύπων.
Η στροφή στον Βορρά είναι στην ουσία της μια στροφή στο μέλλον της ναυτιλίας: ένα μέλλον που απαιτεί ρευστότητα, ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Οι Έλληνες εφοπλιστές, ιστορικά πρωτοπόροι στη χρηματοδότηση και στην επιχειρηματική καινοτομία, δεν μένουν πίσω.
Η Σκανδιναβία δεν είναι πλέον απλώς «μια εναλλακτική». Είναι το νέο χρηματοοικονομικό κέντρο βάρους της διεθνούς ναυτιλιακής αγοράς — και οι Έλληνες είναι εκεί πρώτοι στη γραμμή.