Δεν χωρεί αμφιβολία ότι η υπόθεση των περίφημων και πολυσυζητημένων επεκτάσεων της Αττικής οδού, για την υλοποίηση των οποίων έχουν καλλιεργηθεί πλείστες όσες προσδοκίες σε κυβέρνηση, κατασκευαστές, χρηματιστήριο και επενδυτικό κοινό, εξελίσσεται σε σύγχρονο «Γεφύρι της Άρτας», που κατά τη λαϊκή ρήση «ολημερίς το χτίζανε, το βράδυ γκρεμιζόταν»!
Αδιαμφισβήτητα πρόκειται για έναν φαύλο κύκλο, που προκαλεί απαισιοδοξία, δεδομένου ότι στην παρούσα πλέον φάση υφίστανται πολύ σοβαρές εκκρεμότητες, τόσο από τις προσφυγές στο ΣτΕ από τους όμορους δήμους όσον αφορά την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης, όπου έχει εγερθεί εκ των υστέρων, αφού πρώτα ολοκληρώθηκε ο διεθνής διαγωνισμός ύψους 250 εκατ. ευρώ και ζήτημα χρηματοδότησης και ωρίμανσης του έργου, όσο και σε σχέση με τις Πρότυπες Προτάσεις που έχουν υποβάλει από κοινού οι 3 εργοληπτικοί όμιλοι ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ, προκειμένου να δημοπρατηθούν πακέτο οι 3 επεκτάσεις της Αττικής οδού προς Λαύριο, Ραφήνα και Λεωφόρο Βουλιαγμένης (σήραγγα Ηλιούπολης)!
Με την Πρότυπη Πρόταση που απέστειλαν στο Υπ. Δημοσίων έργων από κοινού ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ για τις 3 επεκτάσεις της Αττικής οδού και ειδικότερα προς Ραφήνα, Λαύριο και Βουλιαγμένη δια μέσω της σήραγγας Ηλιούπολης, οι τρεις πανίσχυροι εργοληπτικοί όμιλοι αναγγέλλουν – δημοσιοποιούν την συμμαχία τους, δηλώνουν έτοιμοι για το έργο μαμούθ που θα ξεπεράσει στο σύνολο του το 1 δις. ευρώ και ταυτόχρονα έρχονται να προλάβουν καταστάσεις και να προηγηθούν τυχόν άλλων προτάσεων που δυνητικά θα μπορούσαν να επακολουθήσουν, έχοντας ως δεδομένο ότι μέχρι στιγμής η Lamda είχε αναλάβει το κόστος της μελέτης για την Σήραγγα Ηλιούπολης και τη σύνδεση της Λεωφόρου Κατεχάκη με το Ελληνικό!
Όπως αναφέρουν ασφαλείς πληροφορίες που δεν δύναται να αμφισβητηθούν, στην Πρότυπη Πρόταση που υπέβαλαν ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Αβαξ, προτείνουν οι 3 επεκτάσεις της Αττικής οδού να δημοπρατηθούν ως μία ενιαία σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα περιλαμβάνει και κατασκευαστικό αντικείμενο ύψους 1,2 δις. ευρώ!
Πρόκειται για μια λογική ενοποίησης των τριών επεκτάσεων σε ένα έργο, μια σύμβαση παραχώρησης, που έχει μεγάλο ενδιαφέρον καθώς θα πρόκειται για την μορφοποίηση στην πράξη της Αττικής οδού Νο2, που και τεράστιο κατασκευαστικό αντικείμενο εμπεριέχει (1,2 δις) αλλά και ταμείο για τον παραχωρησιούχο, μέσα από την διαχείριση των διοδίων!
Το ζήτημα που εγείρεται ωστόσο στην προκειμένη περίπτωση έχει διπλή υπόσταση:
Πρώτον, υφίσταται μείζονος σημασίας ζήτημα χρηματοδότησης δεδομένου ότι οι εργολάβοι ζήτησαν περίπου 700-800 εκατ. ευρώ κρατική χρηματοδότηση, την ώρα που το Υπ. Υποδομών υποστηρίζει ότι μπορεί μάξιμουμ να εισφέρει 300-400 εκατ. ευρώ!
Δεύτερον, ο αρμόδιος υπουργός Ν. Ταχιάος έχει προαναγγείλει αλλαγή του πλαισίου όσον αφορά τις Πρότυπες Προτάσεις με ότι τούτο συνεπάγεται για τις 3 επεκτάσεις της Αττικής οδού!
Δηλαδή οι κατατεθημένες Πρότυπες Προτάσεις των 3 εργολάβων μπορεί με το νέο πλαίσιο του νόμου να κρίνονται μη επαρκείς ή να επιδέχονται αλλαγών και βελτιώσεων!