Σε ένα μπαράζ παραγγελιών νέων πλοίων και ειδικά δεξαμενόπλοιων επιδόθηκαν την προηγούμενη χρονιά οι Έλληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με τα στοιχεία του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξόδεψαν περί τα 18,1 δισ. ευρώ για νέες παραγγελίες το 2023, ποσό αυξημένο κατά 60% σε σχέση με το 2022 και το οποίο αντιστοιχεί στο περίπου 16% των 115 δισ. δολαρίων που δεσμεύτηκαν πέρσι για νεότευκτα πλοία παγκοσμίως.
Σύμφωνα με την Clarksons οι Έλληνες πλοιοκτήτες συνδέονται με 267 νεότευκτα συνολικής μεταφορικής ικανότητας 26,6 εκατομμυρίων τόνων (dwt) το 2023. Αυτές είναι οι υψηλότερες επιδόσεις από το 2023 που είχαν καταγραφεί παραγγελίες για 388 πλοία μεταφορικής ικανότητας 32,4 εκατ. τόνων από Έλληνες.
Από τους Έλληνες εφοπλιστές ξεχωρίζουν οι Γιώργος Προκοπίου και Γιώργος Οικονόμου που μεταξύ τους έχουν παραγγείλει περί τα 70 πλοία, πετρελαιοφόρα και μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers).
Στους εξαιρετικά δραστήριους της προηγούμενης χρονιάς περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και οι Αγγελική Φράγκου, Βαγγέλης Μαρινάκης και Λέων Πατίτσας. Σε ό,τι αφορά τα είδη πλοίων τα δεξαμενόπλοιων κυριάρχησαν αντιστοιχώντας σε 15 εκατ. dwt από τα συνολικά 26,6 εκατ. dwt που παρήγγειλαν οι ναυτιλιακές ελληνικών συμφερόντων.
Αντίθετη πορεία
Οι Έλληνες εφοπλιστές βρέθηκαν στην πρώτη θέση σε ό,τι αφορά τις παραγγελίες νεότευκτων σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους, την ίδια στιγμή μάλιστα που πλοιοκτήτες άλλων εθνικοτήτων επένδυσαν πέρσι λιγότερα χρήματα από το 2022. Οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες που ήταν οι δεύτεροι πιο δραστήριοι πέρσι μείωσαν τις επενδύσεις τους κατά 11% σε σχέση με το 2022, στα 16,3 δισ. δολάρια.
Οι παραγγελίες από Κινέζους υποχώρησαν ακόμη περισσότερο, στα 15,8 δισ. δολάρια κατά 34% λιγότερα από το 2022. Παρά το περσινό μπαράζ η Clarksons βλέπει χώρο για ακόμη περισσότερες παραγγελίες από τους Έλληνες εφοπλιστές. Σύμφωνα με τον αναλυτή του ναυλομεσιτικού οίκου το συνολικό βιβλίο παραγγελιών των Ελλήνων αντιστοιχεί μόλις στο 10% του συνολικού στόλου, ποσοστό χαμηλότερο από τις παγκόσμιες τάσεις.
Πρωτιά και στις αγορές πλοίων
Εκτός από τις παραγγελίες νεότευκτων οι Έλληνες πρωταγωνίστησαν και στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, αγοράζοντας σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping 233 πλοία πέρσι ή το 13,4% των πλοίων που άλλαξαν χέρια πέρσι. Τα 157 ήταν φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου (bulkers), ενώ 49 ήταν δεξαμενόπλοια.
Διαβάστε ακόμη:
- Ραγδαίες εξελίξεις με το διυλιστήριο της Lukoil στη Σικελία και τον εφοπλιστή Γιώργο Οικονόμου
- Οι 10+1 μετοχές του Χρηματιστηρίου Αθηνών στο «ραντάρ» των ξένων
- Ερυθρά Θάλασσα: Νέα επίθεση σε ελληνόκτητο φορτηγό πλοίο
- Μεγάλη δικαίωση με Μπρινιόλι, από τον Νοέμβριο αποκαλύψαμε πως δεν ανανεώνει με τον Παναθηναϊκό