Σε έναν πολυπολικό κόσμο, ο ανταγωνισμός για την παγκόσμια ισχύ οδηγεί όλο και περισσότερο τις χώρες να προστατεύουν τα στρατιωτικά και οικονομικά τους συμφέροντα με την ανέγερση νέων φραγμών στο διασυνοριακό εμπόριο σε βασικούς κλάδους όπως η τεχνολογία και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, σημειώνει σε ανάλυσή της για τις επενδυτικές επιπτώσεις, η Morgan Stanley.
Καθώς η γεωπολιτική και η εθνική ασφάλεια καθορίζουν σε αυξανόμενο βαθμό τον τρόπο με τον οποίο διακινούνται τα αγαθά και πού πραγματοποιούνται οι μεγάλες επενδύσεις κεφαλαίου, είναι πολύ πιο σημαντικό για τους επενδυτές να γνωρίζουν πώς να ξεχωρίζουν μέσα από έναν ιλιγγιώδη όγκο πληροφοριών και να εστιάζουν σε ό,τι είναι σημαντικό.
Ειδικότερα, η πιθανή αναταραχή από τις σχέσεις ΗΠΑ-Κίνας, καθώς και η στρατιωτική εμπλοκή των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή, θα μπορούσαν να είναι σημαντικοί παράγοντες για τους επενδυτές.
Η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας
Τα εμπορικά φορτηγά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα διακινούν περίπου το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Οι επιθέσεις σε αυτά τα πλοία από μαχητές Χούθι και οι συνεχιζόμενες στρατιωτικές επιδρομές των ΗΠΑ για την καταστολή της διαταραχής, έχουν προκαλέσει ανησυχίες ότι οι αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσαν να υποστούν διαταραχές τύπου πανδημίας – και μια αντίστοιχη αύξηση του πληθωρισμού.
Ωστόσο, οι αναλυτές εκτιμούν ότι η ροή των εμπορευματοκιβωτίων θα παραμείνει ισχυρή, ακόμη και αν η ροή αυτή ανακατευθυνθεί για να αποφύγει την Ερυθρά Θάλασσα, η οποία χρησιμεύει ως έξοδος για τα πλοία που εξέρχονται από τη διώρυγα του Σουέζ. Παρόλο που υπήρξε μια πρόσφατη άνοδος των ναύλων κατά 200%, δεν υπήρξαν θεμελιώδεις αυξήσεις του κόστους για τη ναυτιλία. Επιπλέον, υπάρχει σήμερα πλεόνασμα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Οι χρονοβόρες επαναδρομολογήσεις γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής από τους μεταφορείς για να αποφύγουν τη ζώνη συγκρούσεων μπορεί να προκαλέσουν καθυστερήσεις, αλλά θα πρέπει να έχουν ελάχιστο αντίκτυπο στον πληθωρισμό στην Ευρώπη. Οι κίνδυνοι για το λιανικό εμπόριο των ΗΠΑ θα πρέπει να είναι ομοίως διαχειρίσιμοι, εκτιμούν οι αναλυτές.
Ανθεκτικότητα του πετρελαίου
Η Μέση Ανατολή είναι υπεύθυνη για την προμήθεια και την παραγωγή της πλειονότητας του παγκόσμιου πετρελαίου, οπότε η κλιμάκωση των συγκρούσεων στην περιοχή ασκεί φυσικά πίεση στον ενεργειακό εφοδιασμό, καθώς και στην οικονομική ανάπτυξη των σχετικών χωρών.
Ωστόσο, η απειλή της ασθενέστερης ανάπτυξης, του υψηλότερου πληθωρισμού και της διάβρωσης της υποστήριξης από τους συμμάχους, προσφέρουν στις χώρες αυτές ένα κίνητρο για τον περιορισμό της σύγκρουσης. Ως αποτέλεσμα, είναι απίθανο να υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος στο χρέος των πετρελαιοπαραγωγών χωρών της περιοχής.
Οι μεταφορές αργού πετρελαίου θα πρέπει επίσης να δουν περιορισμένες επιπτώσεις, αν και οι τιμές του πετρελαίου θα μπορούσαν να εκτοξευθούν και τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια πετρελαίου, ιδίως, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν πιέσεις εάν επιταχυνθούν οι διαταραχές στο Στενό του Ορμούζ, από το οποίο διακινείται καθημερινά περίπου το ένα πέμπτο των προμηθειών πετρελαίου.
Ευκαιρίες στην Ασία
Η Κίνα έχει σημαντική δουλειά να κάνει για να αναδιατάξει την οικονομική της μηχανή μακριά από τα ακίνητα, τις υποδομές και το χρέος, με αποτέλεσμα οι οικονομολόγοι της Morgan Stanley να προβλέπουν αύξηση του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος κατά 4,2% για το 2024 (κάτω από το στόχο της κυβέρνησης για 5%), η οποία θα επιβραδυνθεί στο 1,7% από το 2025 έως το 2027.
Ως αποτέλεσμα, η σχετικά χαμηλή αποτίμηση της αγοράς μετοχών της Κίνας εξακολουθεί να αντιμετωπίζει προκλήσεις, συμπεριλαμβανομένων κινδύνων όπως η πολιτική των ΗΠΑ που περιορίζει τις μελλοντικές επενδύσεις.
Όμως, σε άλλες περιοχές της Ασίας -ιδιαίτερα στην Ιαπωνία και την Ινδία που ξεχωρίζουν- οι θετικές μακροπρόθεσμες τάσεις αναμένεται να οδηγήσουν τις αγορές σε υψηλότερα επίπεδα.
Αυτές περιλαμβάνουν τη δημοσιονομική επανεξισορρόπηση, την αυξημένη ψηφιοποίηση και τις αυξανόμενες μετατοπίσεις των κέντρων παραγωγής και εφοδιασμού σε έναν πολυπολικό κόσμο, καταλήγει η Morgan Stanley.