Οι προοπτικές για τον παγκόσμιο ναυτιλιακό κλάδο αναθεωρήθηκαν σε αρνητικό πρόσημο.

Όπως εκτιμά η Moody’s, το συνολικό EBITDA του κλάδου πιθανότατα έχει πιάσει ταβάνι και αναμένεται να μειωθεί απότομα το 2023 λόγω, κυρίως, των αυξανόμενων οικονομικών κινδύνων.

Οι εκτιμήσεις βασίζονται στο γεγονός ότι η ναυλαγορά πρωτίστως των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οι θεματικές της επιδόσεις, καθώς και τα ισχυρά κέρδη για τα πλοία μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου, θα είναι δύσκολο να τα ξαναδούμε το 2023. Έρχεται και η ταχεία επιβράδυνση της ανάπτυξης στις μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρώπης εν μέσω γενικού υψηλού πληθωρισμού και εκτίναξης των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας. Και οι πιο ζοφερές προοπτικές για την παγκόσμια οικονομική ανάπτυξη ενέχουν κινδύνους για τον ναυτιλιακό κλάδο συνολικά.

Η σχέση προσφοράς/ζήτησης οδηγεί σε ομαλοποίηση τη μεταφορά μέσω εμπορευματοκιβωτίων. Οι εταιρείες τακτικών γραμμών-Liners το 2022 βρέθηκαν σε τροχιά κερδών once in a lifetime.

Ωστόσο, τα σημάδια για την επόμενη διετία 2023-2024 προβληματίζουν.

Το βιβλίο παραγγελιών γεμίζει, που σημαίνει ότι η προσφορά χωρητικότητας θα είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση για μεταφορά προϊόντων άρα θα σημειωθεί πτώση των ναύλων, ξεπερνώντας κατά πολύ τη ζήτηση, μειώνοντας τα ποσοστά χρήσης και μειώνοντας τα επιτόκια.

Οι εταιρείες ετοιμάζονται να αντιμετωπίσουν τη μείωση της ζήτησης με ακύρωση ή και μείωση δρομολογίων κάτι που είχαν κάνει και πριν από την πανδημία όταν αντιμετώπιζαν οικονομικά ζόρια επί μία δεκαετία. Επίσης, στρέφονται σε εναλλακτικούς τρόπους όπως στις αερομεταφορές εμπορευμάτων όπου επενδύουν οι κολοσσοί του κλάδου αγοράζοντας ακόμη και δικά τους αεροπλάνα.

Σύμφωνα με την έκθεση της Moody’s, λόγω της επιβράδυνσης της αύξησης του παγκόσμιου ΑΕΠ, αναμένει ότι η ναυλαγορά του ξηρού χύδην φορτίου θα είναι χαμηλότερη για τους επόμενους 12 μήνες μετά την επίτευξη πολυετών υψηλών το 2021.
Οι εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος, που αυξάνουν τις τιμές των ναύλων για τα Capesize, έχουν αποδυναμωθεί.

Ωστόσο, κοιτάζοντας το 2023 και μετά, σημειώνεται μία μικρή πιθανή αύξηση της προσφοράς πλοίων γεγονός που θα βοηθήσει ώστε βοηθήσουν να διατηρηθούν οι τιμές ναύλωσης σχετικά υψηλές και να μην καταβαραθρωθούν.
Στο μεταξύ, η υψηλότερη ζήτηση ενέργειας ενισχύει τις προοπτικές των δεξαμενόπλοιων.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία οδήγησε σε υψηλότερη ζήτηση τονομιλίων για δεξαμενόπλοια, ειδικά για πλοία Aframax και Suezmax, προκειμένου να καλύψουν από πιο απομακρυσμένες σε σχέση με την Ευρώπη αγορές, τη ζήτηση από πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες
αργού και πετρελαϊκών προϊόντων.

Τα ναύλα έχουν ήδη αυξηθεί και η Μoody’s αναμένει ότι θα παραμείνουν τουλάχιστον σταθερά τους επόμενους 12 μήνες, δεδομένου του ότι συνεχίζονται οι γεωπολιτικές εντάσεις, ενώ είναι περιορισμένη η προσφορά νέων δεξαμενόπλοιων με βάση τον προγραμματισμό των ναυπηγείων για το 2023.
Ωστόσο, η αποδυνάμωση της παγκόσμιας ανάπτυξης εγκυμονεί κινδύνους για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου, εκτιμά η Moody’s.

Το ερώτημα είναι τι θα μπορούσε να αλλάξει την προοπτική. Η επιστροφή από το αρνητικό πρόσημο στη σταθερότητα για τη ναυτιλία θα επιτευχθεί εάν η διαφορά μεταξύ της αύξησης της προσφοράς χωρητικότητας και της ζήτησης της ναυτιλίας θα κυμανθεί σε ένα εύρος από -2% έως +2% και η αύξηση του EBITDA όλου του ναυτιλιακού κλάδου σε ετήσια βάση θα κυμανθεί μεταξύ -5% και +10%.

Το συνολικό EBITDA της παγκόσμιας ναυτιλιακής βιομηχανίας έχει κορυφωθεί και αναμένεται να μειωθεί απότομα το 2023.

Σύμφωνα με τη Moody’s, με το μακροοικονομικό περιβάλλον να επιδεινώνεται ραγδαία λόγω της συνέχισης του πολέμου στην Ουκρανία, των τιμών της ενέργειας που έχουν παγιωθεί σε υψηλά επίπεδα και του γενικού πληθωρισμού που συνεχίζει να επιβαρύνει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Απόρροια αυτών είναι η αυξημένη ζήτηση για εμπορευματοκιβώτια και εμπορεύματα μετά την πανδημία είχε κορυφωθεί, να οδηγείται σε κάμψη.

Οι τιμές στην spot αγορά, δηλαδή για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που δεν είναι σε μακροχρόνια ναύλωση, σημειώνουν πτώση κάθε εβδομάδα από τότε που είχαν κορυφωθεί στα τέλη του περασμένου έτους το 2021. Το ίδιο ισχύει σε γενικές γραμμές για το ξηρό χύδην φορτίο.

Αν και η συμφόρηση και οι καθυστερήσεις στα λιμάνια εξακολουθούν να αποτελούν πρόβλημα, η μείωση ή η αργή αύξηση της διακίνησης στα μεγάλα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων έχει μετριάσει ένα μέρος της πίεσης στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού που είδαμε τους τελευταίους 18 μήνες.

“Αναμένουμε”, αναφέρει η Moody’s“μείωση της ζήτησης κατά τους επόμενους 12-18 μήνες, γεγονός που θα μειώσει περαιτέρω τα σημεία συμφόρησης.

Ως αποτέλεσμα αυτών των παραγόντων, προβλέπουμε ότι το συνολικό EBITDA των μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών που αξιολογούμε παγκοσμίως θα μειωθεί έως και 70% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, και είναι ένας από τους κύριους λόγους που αλλάζουμε την προοπτική για τη ναυτιλία σε αρνητικό πρόσημο.

Ωστόσο, η απότομη αναμενόμενη πτώση των συνδυασμένων κερδών το 2023 οφείλεται κυρίως σε συγκρίσεις με το 2022 το οποίο θα καταγραφεί ως η ισχυρότερη χρονιά τις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης και το 2021 ήταν η καλύτερη χρονιά για τα κέρδη των εταιρειών μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου τα τελευταία 13 χρόνια.

Ωστόσο, σε άλλη σύγκριση προκύπτει ότι τα συνδυασμένα κέρδη του ναυτιλιακού κλάδου θα είναι σχεδόν 75% υψηλότερα το 2023 σε σχέση με το 2019.

Διαβάστε ακόμη: