Περιορισμούς στη ναυτιλία σκέφτεται να επιβάλει η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο των κυρώσεών της στο ρωσικό πετρέλαιο, καθώς συνεχίζει να συζητά την εφαρμογή πλαφόν στις τιμές. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg, στο τραπέζι βρίσκεται μία απαγόρευση για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ευρωπαϊκά πλοία πάνω από ένα συγκεκριμένο όριο που θα συμφωνηθεί. Πρόκειται για μέτρο που θα επηρεάσει την Ελλάδα, που όπως επισημαίνει και το Bloomberg, έχει τον μεγαλύτερο στόλο τάνκερ του κόσμου, με διαφορά.

Υπενθυμίζεται ότι οι τρέχουσες κυρώσεις της Ε.Ε. για το πετρέλαιο, οι οποίες συμφωνήθηκαν τον Ιούνιο, περιλαμβάνουν εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης, απαγόρευση της παροχής των υπηρεσιών που χρειάζονται για τη μεταφορά πετρελαίου (ασφάλιση, μεσιτεία και χρηματοδότηση) αλλά και εξαιρέσεις για τις παραδόσεις μέσω αγωγών. Αυτό το πακέτο πρόκειται να τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο σε ό,τι αφορά το αργό πετρέλαιο που μεταφέρεται δια θαλάσσης και στις αρχές του 2023 για τα προϊόντα διύλισης πετρελαίου.

Η ναυτιλία αποκλείστηκε από το προηγούμενο πακέτο κυρώσεων έπειτα από πιέσεις από τα κράτη που έχουν συμφέροντα στη ναυτιλία, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας και της Κύπρου, κάτι που σημαίνει ότι τα πλοία που δεν εξαρτώνται από τις υπηρεσίες της Ε.Ε. θα μπορούσαν θεωρητικά να συνεχίσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο εκτός της Ένωσης.

Εάν συμπεριληφθεί η ναυτιλία στο πακέτο, κλείνουν τυχόν «παραθυράκια» και ευθυγραμμίζεται το πλαφόν στις τιμές με εκείνο του G7, σημειώνει η πηγή του Bloomberg.

Η Ε.Ε. θα πρέπει να αλλάξει τις προηγούμενες κυρώσεις της για να επιτρέψει στη ναυτιλία και τις υπηρεσίες να συνεχιστούν εντός ενός συμφωνημένου ανώτατου ορίου τιμών. Αυτές οι αλλαγές θα χρειαστούν την στήριξη και των 27 κρατών-μελών για να περάσουν. Άλλα μέλη του G-7, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου, που έχει σημαντικά συμφέροντα στον ασφαλιστικό κλάδο, θα υιοθετήσουν παρόμοια μέτρα.

Αρκετές λεπτομέρειες μένει ακόμη να διευθετηθούν, όπως η τιμή στην οποία θα τεθεί το πλαφόν. Τα περιοριστικά μέτρα που είχαν εγκριθεί προηγουμένως τίθενται σε ισχύ από τις 5 Δεκεμβρίου, αλλά θα μπορούσαν να επηρεάσουν τις εμπορικές συναλλαγές πετρελαίου πολύ πριν από τότε, λόγω του χρόνου που απαιτείται για τη μίσθωση πλοίων και τη μεταφορά φορτίων στους προορισμούς τους.

Οι χώρες της Ε.Ε. που κέρδισαν εξαιρέσεις για το πετρέλαιο που μεταφέρεται μέσω αγωγών είναι πιθανό να θέλουν να διασφαλίσουν ότι αυτές οι εξαιρέσεις θα παραμείνουν άθικτες, ενώ οι χώρες που εισάγουν μέσω θαλάσσης θα μπορούσαν να εγείρουν ανησυχίες για άνισους όρους ανταγωνισμού, σημειώνει το Bloomberg. Οι ναυτιλιακές χώρες θα μπορούσαν επίσης να αναζητήσουν τρόπους για να προστατεύσουν τις βιομηχανίες τους. Η Ουγγαρία έχει δηλώσει ότι δεν θα υποστηρίξει άλλες ενεργειακές κυρώσεις.

Άλλωστε, όπως τονίζει το δημοσίευμα, παραμένει ασαφές πόσο αποτελεσματικό θα ήταν ένα καθεστώς πλαφόν στις τιμές, ιδιαίτερα αφού ορισμένοι από τους μεγαλύτερους αγοραστές της Ρωσίας, συμπεριλαμβανομένης της Κίνας και της Ινδίας, δεν έχουν συμφωνήσει να ενταχθούν σε αυτό.

Διαβάστε ακόμη: