Σε εξέλιξη είναι οι διαδικασίες σε έναν μεγάλο διαγωνισμό που προωθεί η Ελληνικό Μετρό (πρώην Αττικό Μετρό) για την «Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον», ύψους 550 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ, με αρχαιολογίες, απρόβλεπτα κ.α.). Συνολικά, στο αντικείμενο της «τριπλής» σύμβασης περιλαμβάνεται η μελέτη και η κατασκευή των εξής επιμέρους έργων: α) η Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον συμπεριλαμβανομένου ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, β) η επέκταση του Αμαξοστασίου του Ελαιώνα και γ) η αναβάθμιση και η αντικατάσταση Υφιστάμενων Η/Μ Συστημάτων Γραμμών 2 & 3 του Μετρό της Αθήνας.

Όπως αναφέρουν σχετικές πληροφορίες, έχει προχωρήσει ο έλεγχος των φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος που έχουν από καιρό υποβάλει οι ΤΕΡΝΑ (όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ), ΑΒΑΞ (με Alstom), Intrakat, ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος, με τους ανθρώπους του φορέα να προσδοκούν ότι η κλήση προς τους ομίλους που θα «περάσουν» στη β’ φάση για κατάθεση οικονομικών προσφορών μπορεί να πραγματοποιηθεί εντός του α’ τριμήνου 2024 ή έστω μέσα στην Άνοιξη. Εφόσον αυτό επιβεβαιωθεί και στην πράξη, τότε εκτιμάται ότι μπορεί να «βγει» προσωρινός ανάδοχος εντός του 2024, ενώ είναι πιθανό και σε αυτόν τον διαγωνισμό να υπάρξουν ζητήματα με προσφυγές/ενστάσεις. Το πιθανότερο είναι η υπογραφή της σύμβασης να «περάσει» στο 2025, με το αρχικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών να έχει τεθεί, βάσει της προκήρυξης, στους 57 μήνες, ήτοι κάτι λιγότερο από 5 έτη. Η ακριβής προθεσμία όσο και οι τμηματικές παραδόσεις θα οριστούν στο β’ στάδιο της διαδικασίας. Στο ίδιο στάδιο θα καθοριστεί και το σχετικό αντίτιμο.

Το τμήμα αυτό της Γραμμής 2 μέχρι την περιοχή του Αγίου Νικολάου εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως (2040), ενώ ο αριθμός των πολιτών που θα εξυπηρετούνται ως προς την κατοικία τους σε ακτίνα 500m από τους 3 νέους σταθμούς εκτιμάται σε περίπου 42.000 και οι αντίστοιχες εξυπηρετούμενες θέσεις εργασίας είναι περίπου 5.000.

Η διπλή παρουσία Intrakat – ΑΚΤΩΡ

Προφανώς, σε διαγωνισμούς τέτοιου βεληνεκούς, με σημαντικές τεχνικές παραμέτρους και υψηλό ανταγωνισμό, τα χρονοδιαγράμματα είναι πάντα… σχετικά. Το ισχυρό ενδιαφέρον των μεγάλων ομίλων είναι αναμενόμενο, καθώς, με τμήμα της Γραμμής 4 σε εξέλιξη, πρόκειται για τη μοναδική εργολαβία σε υποδομή μετρό που θα ξεκινήσει στην πρωτεύουσα, αφού οι επόμενες επεκτάσεις σχεδιάζονται μεν αλλά δεν είναι ακόμη ώριμες να ξεκινήσουν, τόσο μελετητικά όσο και χρηματοδοτικά. Αυτό που επίσης αξίζει να αναφερθεί είναι ότι, θεωρητικά, υπάρχει και το θέμα της «διπλής» παρουσίας του ομίλου Intrakat στον διαγωνισμό, είτε άμεσα είτε έμμεσα δια της ΑΚΤΩΡ, που θα πρέπει να έχει διευθετηθεί μέχρι την κατάθεση των προσφορών. Για την ώρα, όπως δεν υπάρχουν πληροφορίες για «κόψιμο» κάποιου από τους αρχικώς ενδιαφερόμενους ομίλους από τη συνέχεια, δεν υπάρχουν και σαφείς πληροφορίες περί απόσυρσης κάποιας προσφοράς ή συγχώνευσης/συνεργασίας σχημάτων. Πάντως, γενικότερα από τον όμιλο Intrakat πηγάζει η εκτίμηση ότι κάθε έργο θα εξετάζεται ανά περίσταση και αναλόγως του είδους του, των συνεργασιών και των εξελίξεων των διαγωνιστικών διαδικασιών – σταδίων, θα λαμβάνεται απόφαση για το πώς θα κινηθεί το γκρουπ όπου υπάρχει και παρουσία της ΑΚΤΩΡ σε άλλο σχήμα (ή αυτόνομη από προηγούμενη κατάσταση). Μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat, ο ενιαίος όμιλος εξετάζει ανά περίπτωση τους διαγωνισμούς στους οποίους συμμετέχουν από πριν και οι δύο εταιρείες, ώστε να κατέλθει με μία προσφορά, εκείνη που κρίνεται ότι διαθέτει τον πιο ισχυρό φάκελο.

Ποιο είναι το έργο, ποια τα οφέλη

Να θυμίσουμε ότι προ ολίγων μηνών είχε τεθεί και σε διαβούλευση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που ολοκληρώθηκε, με τις ίδιες πληροφορίες να αναφέρουν ότι βρισκόμαστε σε φάση ολοκλήρωσης εγκρίσεων και αναμένεται η περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου.

Η επέκταση της Γραμμής 2 του Μετρό προς το Ίλιον θεωρείται έργο ιδιαίτερης σημασίας, που αναμένεται με την ολοκλήρωσή του να αλλάξει το συγκοινωνιακό χάρτη του Λεκανοπεδίου, με την εκτιμώμενη απόσταση έως το Σύνταγμα να διαρκεί 20 λεπτά, ενώ η διαδρομή προς Ομόνοια περίπου 15 λεπτά. Το εν λόγω έργο εντάσσεται στον συνολικό σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στη Αττική. Πρόκειται για σημαντική επέκταση καθώς αποτελεί την πρώτη της «κόκκινης» Γραμμής 2 από το 2013 οπότε και έφτασε στην Ανθούπολη και το Ελληνικό. Στόχος της Αττικό Μετρό σε επόμενο χρόνο είναι η επέκταση της γραμμής προς το Μενίδι με τρεις σταθμούς που θα διασχίζουν το Καματερό και το Ζεφύρι. Η επιβατική κίνηση εκτιμάται ότι θα φτάσει συνολικά τους 51.000 επιβάτες ημερησίως ενώ θα δημιουργηθούν περίπου 5.000 νέες θέσεις εργασίες. Η χρηματοδότηση του είναι προγραμματισμένο να καλυφθεί με τη συγχρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Στο έργο της Επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον περιλαμβάνεται η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης (ΟΜ), της Μελέτης Εφαρμογής (ΜΕ), η κατασκευή των έργων Πολιτικού Μηχανικού, η προμήθεια, η εγκατάσταση, οι δοκιμές και η θέση σε λειτουργία του ηλεκτρομηχανολογικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού, η συντήρηση του Έργου, η εκπαίδευση του προσωπικού και η προμήθεια των κύριων ανταλλακτικών για τα συστήματα που θα εγκατασταθούν.

Η επέκταση έχει μήκος περίπου 4 χλμ. και περιλαμβάνει τρεις νέους Σταθμούς και τα αντίστοιχα Φρέατα Αερισμού αυτών. Στο αντικείμενο περιλαμβάνεται επίσης και η κατασκευή ενός Σταθμού Μετεπιβίβασης, ο οποίος διαθέτει τρία (3) υπόγεια επίπεδα με πρόσβαση μέσω ραμπών, έχει συνολική χωρητικότητα περίπου 150 ΙΧ οχημάτων με άμεση διασύνδεση επιβατών με το Μετρό.

Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς: «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ», «ΙΛΙΟΝ», «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ». Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ο πρώτος (σταθμός Παλατιανή) σε απόσταση περίπου 1.300 μ. βόρεια του σταθμού Ανθούπολη και ο δεύτερος (σταθμός Ίλιον) 1.000 μ. βορειότερα του πρώτου. Ο τρίτος σταθμός (Αγ. Νικόλαος) βρίσκεται επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον.

Στο έργο της Επέκτασης της Γραμμής 2 προς Ίλιον περιλαμβάνεται η εκπόνηση της Οριστικής Μελέτης (ΟΜ), της Μελέτης Εφαρμογής (ΜΕ), η κατασκευή της επέκτασης του Αμαξοστασίου Ελαιώνα σε χώρο εφαπτόμενο με το υφιστάμενο Αμαξοστάσιο, που ευρίσκεται στη γωνία της οδού Αγίας Άννης με την οδό Πιερίας.

Επίσης, στο πλαίσιο της σύμβασης θα αναβαθμισθεί / αντικατασταθεί το σύστημα ψηφιακής μετάδοσης δεδομένων στο σύνολο των σταθμών των Γραμμών 2 & 3 του Μετρό, ενώ το σύστημα αναγγελιών θα αναβαθμισθεί / αντικατασταθεί στους σταθμούς του Βασικού Έργου και των επεκτάσεων (πλην της επέκτασης Πειραιά) και θα συνδεθεί με τα αντίστοιχα συστήματα της επέκτασης Πειραιά.

Διαβάστε ακόμη: