Στα ίδια επίπεδα με τον τρέχοντα μήνα θα είναι τα τιμολόγια της ΔΕΗ για το μήνα Μάρτιο. Το ίδιο περίπου αναμένεται και για τις υπόλοιπες εταιρίες-προμηθευτές, αφού οι χρεώσεις της ΔΕΗ δίνουν τον τόνο και στην υπόλοιπη αγορά.
Οι χρεώσεις της ΔΕΗ διαμορφώθηκαν στα 19,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα στο πρόγραμμα Γ1/Ν1 και για κατανάλωση ως 500 κιλοβατώρες/μήνα, έναντι 19,9 λεπτά τον Φεβρουάριο. Για κατανάλωση πάνω από 500 κιλοβατώρες το τιμολόγιο είναι στα 20,7 λεπτά / KWh.
Στις άλλες εταιρίες:
- Η Elpedison έχει τιμολόγιο 14,5 λεπτά ανά κιλοβατώρα στο πρόγραμμα Elpedison Economy, χωρίς προϋπόθεση συνέπειας και χωρίς πάγιο. Επίσης τιμή 20,27 λεπτά ανά κιλοβατώρα μετά την έκπτωση συνέπειας (26,27 λεπτά χωρίς την έκπτωση) στο πρόγραμμα Elpedison Συνέπεια, και τιμολόγιο στα 23 λεπτά ανά κιλοβατώρα για το πρόγραμμα Electricity Home Day. Δείτε εδώ όλα τα τιμολόγια της εταιρείας.
- Η ΗΡΩΝ ανακοίνωσε τιμολόγιο στα 20,4 ευρώ ανά κιλοβατώρα με την έκπτωση συνέπειας 20% (στα 25,6 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα χωρίς την έκπτωση) για το πρόγραμμα Generous Home. Επιπρόσθετα, η εταιρεία ανακοίνωσε χρέωση 14,45 λεπτά ανά κιλοβατώρα με έκπτωση συνέπειας για το Solar Generous Home (χωρίς την έκπτωση, η τιμή είναι 17 λεπτά ανά κιλοβατώρα).
- Η NRG διαθέτει στα 16,9 λεπτά ανά κιλοβατώρα για οικιακά τιμολόγια, στο πρόγραμμα nrg on time, με έκπτωση συνέπειας. Η χρέωση διαμορφώνεται στα 19,9 λεπτά ανά κιλοβατώρα χωρίς έκπτωση συνέπειας.
- H Volton ανακοίνωσε τιμή στα 18,9 λεπτά ανά κιλοβατώρα με έκπτωση συνέπειας για τα οικιακά τιμολόγια, ενώ η τιμή διαμορφώνεται 19,9 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα χωρίς έκπτωση συνέπειας.
- H Protergia έχει τιμολόγιο 18,8 λεπτά του ευρώ με την έκπτωση συνέπειας (24,8 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα χωρίς την έκπτωση) στο πρόγραμμα Protergia Οικιακό MVP Reward.
- Η Φυσικό Αέριο Αττικής ανακοίνωσε χρέωση στα 18,5 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα με έκπτωση συνέπειας ενώ χωρίς έκπτωση η τιμή διαμορφώνεται στα 24,7 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα.
- Η Volterra ανακοίνωσε τιμή στα 21,4 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα ενώ το πάγιο ίσο με 4,5€.
- H Watt+Volt ανακοίνωσε τιμή στα 24,5 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα. Η χρέωση παραμένει στα ίδια επίπεδα με τον Φεβρουάριο.
- Το οικιακό τιμολόγιο της ΖeniΘ για τον μήνα Μάρτιο διαμορφώνεται στα 14 λεπτά ανά κιλοβατώρα, για το πρόγραμμα power home now. Επίσης, 19,4 λεπτά ανά κιλοβατώρα για μηνιαία κατανάλωση από 0 – 270 kWh και 20,4 λεπτά για κατανάλωση μεγαλύτερη των 270 kWh, στο πρόγραμμα Power home basic.
Βέβαια για τους περισσότερους καταναλωτές το επίπεδο των τιμολογίων δεν σημαίνει πολλά πράγματα, καθώς κάθε μήνα το κράτος και επιδοτεί τους λογαριασμούς ώστε να φτάσουν στα επίπεδα των 14-16 λεπτών ανά κιλοβατώρα (με βάση τα τιμολόγια της ΔΕΗ) ή και ακόμα χαμηλότερα αν κάποιοι πάροχοι ανακοινώνουν χαμηλότερες τιμές.
Ωστόσο το τελευταίο διάστημα ακόμη και σε μεσαιο-μεγάλες καταναλώσεις καταφθάνουν λογαριασμοί «έναντι» της τάξεως των 500-600 ευρώ και παραπάνω με αποτέλεσμα πολλοί να έχουν θορυβηθεί και να διαμαρτύρονται.
Σημασία για τα τιμολόγια των παρόχων, έχει για το οικονομικό επιτελείο, καθώς με χαμηλά τιμολόγια η ανάγκη για καταβολή επιδοτήσεων είναι μικρότερη.
Τι έγινε το 2022 στην αγορά
Αυξήθηκαν σημαντικά μέσα στο 2022 οι εντάξεις στην Καθολική Υπηρεσία, αποδεικνύοντας ότι ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί στη χώρα μας το προστατευτικό πλαίσιο για τους καταναλωτές στους οποίους έχει καταγγελθεί η σύμβαση (και κυρίως ο απεριόριστος χρόνος παραμονής) αποτελεί ένα διαρκώς διογκούμενο πρόβλημα για τη λειτουργία της λιανικής ρεύματος.
Έτσι η Καθολική Υπηρεσία κατέγραψε τη μεγαλύτερη αύξηση, έναντι όλων των προμηθευτών. Έτσι, έκλεισε το 2022 με επιπλέον 50.000 «ρολόγια» περίπου, με συνέπεια να προηγηθεί έστω και με βραχεία κεφαλή ακόμη και από τον πάροχο που είχε τη μεγαλύτερη ενίσχυση σε εκπροσώπηση καταναλωτών στη χαμηλή τάση στο ηπειρωτικό σύστημα.
Στο τέλος του 2021, στην Καθολική Υπηρεσία ήταν ενταγμένα περί τα 148.000 νοικοκυριά και επιχειρήσεις στη χαμηλή τάση. Επομένως, με την προσθήκη επιπλέον 50.000 μετρητών πέρυσι, πλέον αγγίζουν τα επίπεδα των 198.000 οι καταναλωτές που είναι ενταγμένοι στο συγκεκριμένο καθεστώς.
Το χαρτοφυλάκιο αυτό κατατάσσει την Καθολική Υπηρεσία στην 6η θέση, με κριτήριο τον αριθμό των ρολογιών εκπροσώπησης. Κάτι που σημαίνει ότι στη χαμηλή τάση στο διασυνδεδεμένο σύστημα, μεγαλύτερο πελατολόγιο έχουν μόλις τέσσερις ιδιώτες πάροχοι και η ΔΕΗ.
Η «προσέλευση» στην Καθολική Υπηρεσία έρχεται σε αντιδιαστολή με το «φρένο» το 2022 στην ενίσχυση των ιδιωτών παρόχων, οι οποίοι είδαν πέρυσι να ανακόπτονται οι ρυθμοί ενίσχυσης των πελατολογίων τους, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Όπως είναι φυσικό, το «φρένο» αυτό συνοδεύτηκε και από την αποκλιμάκωση του κύματος αποχώρησης πελατών από τον δεσπόζοντα προμηθευτή.
Το 2022 έκλεισε για τη ΔΕΗ με απώλεια περίπου 80.000 «ρολογιών» στη χαμηλή τάση στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Συγκριτικά, η εταιρεία είχε χάσει περί τα 255.000 ρολόγια το 2021 – αριθμός που προκύπτει από την αντιπαραβολή των στοιχείων για το 4ο τρίμηνο του 2021 με τους μετρητές που κατείχε το 4ο τρίμηνο του 2020.
Η σημαντική επιβράδυνση των αποχωρήσεων, όπως είναι φυσικό, είχε ως συνέπεια να μειωθεί κατακόρυφα -στις 25.000- ο αριθμός των πελατών χαμηλής τάσης που κέρδισαν πέρυσι στο σύνολό τους οι ιδιώτες προμηθευτές. Αντιπαραβάλλοντας και πάλι τα τελευταία τρίμηνα 2021 και 2020, προκύπτει ότι ένα έτος νωρίτερα, το «κέρδος» τους είχε κινηθεί στα 305.000 «ρολόγια».
Οι ωφελημένοι
Πέρα από την περιορισμένη ενίσχυση των ιδιωτών προμηθευτών στο σύνολό τους, μία ακόμη διαφορά το προηγούμενο έτος ήταν ότι για αρκετούς παρόχους έκλεισε με απώλεια πελατολογίου ή με σταθερό αριθμό ρολογιών. Παρατηρήθηκε μικρός μη καθετοποιημένος προμηθευτής που έχασε πέρυσι περίπου 35.000 ρολόγια – απώλεια που για πρώτη φορά καταγράφεται για ιδιώτη στην εγχώρια λιανική.
Η έντονη διαφοροποίηση από ιδιώτη σε ιδιώτη καταδεικνύει πως το προηγούμενο έτος ενισχύθηκαν οι μετακινήσεις καταναλωτών ανάμεσα στους εναλλακτικούς παρόχους.
Από τις μετακινήσεις αυτές (όπως και τις αποχωρήσεις από τη ΔΕΗ), μεγαλύτερο όφελος είχε η Zeniθ, η οποία ενίσχυσε το portfolio της με 45.000 περίπου «ρολόγια» στη χαμηλή τάση στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Τις επόμενες δύο θέσεις κατέλαβαν η NRG με αύξηση 20.000 μετρητών και η Αέριο Αττικής με 15.000.
Οι αυξομειώσεις πάντως στο ισοζύγιο των εταιρειών, με το «κλείσιμο» του 2022, δεν επέφεραν αλλαγές στην κορυφή της κατάταξης των εταιρειών, με κριτήριο τον αριθμό των «ρολογιών» στη χαμηλή τάση στο διασυνδεμένο σύστημα. Έτσι, την πρώτη θέση συνεχίζει να καταλαμβάνει η Protergia, ακολουθούμενη από την Elpedison και την ΗΡΩΝ – με τις δύο τελευταίες να ενισχύουν το πελατολόγιό τους εντός 2022 κατά 13.000 και 10.000 περίπου μετρητές, αντίστοιχα.
Το προηγούμενο έτος η Protergia αύξησε το χαρτοφυλάκιό της με την εξαγορά της Watt & Volt, η οποία ανακοινώθηκε τον Αύγουστο. Είναι ενδεικτικό ότι την περίοδο της ανακοίνωσης, δηλαδή στο 3ο τρίμηνο του 2022, η Watt & Volt εκπροσωπούσε περίπου 164.000 στη χαμηλή τάση στο διασυνδεδεμένο σύστημα.
Τι είναι η «καθολική υπηρεσία»
Σύμφωνα με τη νομοθεσία που ισχύει από το 2011, οι οικιακοί και επαγγελματικοί καταναλωτές ρεύματος, στους οποίους έχει καταγγελθεί η σύμβαση και αδρανούν στην αλλαγή ή την εύρεση νέου, προμηθεύονται ρεύμα από τη λεγόμενη καθολική υπηρεσία. Σε αυτήν την κατηγορία το τιμολόγιο καθορίζεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και είναι ακριβότερο κατά περίπου 12% από το μέσο τιμολόγιο της αγοράς.
Η καθολική υπηρεσία στη χώρα μας, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει σε χώρες του εξωτερικού, όπου υπάρχουν συγκεκριμένα χρονικά όρια παραμονής παραμονής σε αυτήν, τα οποία εάν υπερβεί ο καταναλωτής το ρεύμα κόβεται, εμφανίζει σημαντικές στρεβλώσεις. Πρακτικά η καθολική υπηρεσία έχει εξελιχθεί σε καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών.
Πρόκειται στη συντριπτική πλειοψηφία για πελάτες, στους οποίους έχει καταγγελθεί η σύμβαση και έχει εκδοθεί εντολή διακοπής της ηλεκτροδότησης, ωστόσο οι εντολές αυτές καθυστερούν να εκτελεστούν και ο κακοπληρωτής πελάτης συνεχίζει να ηλεκτροδοτείται από την καθολική υπηρεσία.
Καθώς λοιπόν δεν υπάρχει καθορισμένο χρονικό διάστημα παραμονής στην καθολική υπηρεσία, παρατηρείται το φαινόμενο να διογκώνεται ο αριθμός των πελατών αυτής της κατηγορίας που συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται χωρίς, τις περισσότερες φορές, να αποπληρώνουν τους λογαριασμούς τους.
Θεωρητικά βεβαίως ο πάροχος της καθολικής υπηρεσίας, που είναι στη χώρα μας η ΔΕΗ, έχει δικαίωμα σε περίπτωση μη αποπληρωμής των οφειλών να ζητά τη διακοπή της ηλεκτροδότησης. Ωστόσο εξαιτίας των καθυστερήσεων εκτέλεσης των εντολών αποκοπής από το ΔΕΔΔΗΕ, οι κακοπληρωτές δεν αντιμετωπίζουν συνέπειες.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, ο αριθμός των καταναλωτών που έχει υπαχθεί στην καθολική υπηρεσία έχει φτάσει τους 135.000, όταν πριν από λίγους μήνες κυμαινόταν στους 110.000. Έχουμε δηλαδή μια αύξηση της τάξης του 22% στον αριθμό των πελατών της καθολικής υπηρεσίας, η οποία αποδίδεται στην εντατικοποίηση των προσπαθειών της ΔΕΗ να εντοπίσει και να αποβάλει από το πελατολόγιό της, στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Όπως εμφανίζεται στην Ελλάδα η καθολική υπηρεσία, με το διφορούμενο θεσμικό πλαίσιο, παρομοιάζεται από ανθρώπους του ενεργειακού κλάδου «με ένα “bad debt” ή αλλιώς με μια “bad bank” που αποτελεί μια εν δυνάμει ωρολογιακή βόμβα για την αγορά.Ακριβώς εξαιτίας των στρεβλώσεων στη χώρα μας, οι καταναλωτές που υπάγονται στην καθολική υπηρεσία πλησιάζουν στον αριθμό του πελατολογίου ενός μεγάλου εναλλακτικού παρόχου ηλεκτρικής ενέργειας» λένε στελέχη ιδιωτικών εταιριών.
Στέλεχος της ΡΑΕ εξάλλου μας επισημαίνει: «Η σημαντική αύξηση του αριθμού των πελατών καθολικής υπηρεσίας, καταδεικνύει την ανάγκη να υπάρξουν αλλαγές και αυστηροποίηση του πλαισίου. Στις προτάσεις που έχουμε λάβει, περιλαμβάνεται η περαιτέρω αύξηση της τιμής του ρεύματος, ο καθορισμός συγκεκριμένου μικρού χρονικού περιθωρίου παραμονής στην καθολική υπηρεσία αλλά και η παροχή της υπηρεσίας όχι μόνο από τη ΔΕΗ αλλά και από άλλους παρόχους, κάτι που ικανοποιήθηκε. Σε άλλες αγορές του εξωτερικού στο διαγωνισμό που γίνεται για το ποιος πάροχος θα αναλάβει την υπηρεσία, υπάρχει μεγάλη ζήτηση αφού τα περιθώρια κέρδους είναι μεγάλα ενώ οι αποκοπές γίνονται πιο γρήγορα και συντονισμένα όταν αυτό απαιτηθεί».
Σύμφωνα πάντως με τις διατάξεις του τελευταίου νόμου για τη ΔΕΗ, ορίστηκε ότι σε περίπτωση που ο διαγωνισμός αποβεί άγονος, τότε προβλέπεται η εναλλαγή των προμηθευτών που θα την παράσχουν. Στο πλαίσιο αυτό το ΥΠΕΝ με βάση γνωμοδότηση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εξειδικεύει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τα κριτήρια και τη διαδικασία επιλογής και διασποράς των παρόχων της καθολικής υπηρεσίας.