Η «βασίλισσα» της πασαρέλας για τρεις δεκαετίες, Κέιτ Μος, έχει υιοθετήσει το διάσημο ανεπίσημο μότο: «Ποτέ μην παραπονιέσαι, ποτέ μην εξηγείς».
Όμως, αυτή τη φορά, το σούπερ μόντελ κάνει την εξαίρεση και σε μία ειλικρινή συνέντευξη στο BBC, αποκαλύπτει την τοξική αλήθεια γύρω από την εκμετάλλευση στη βιομηχανία της μόδας και πώς, ως νεαρή έφηβη, έγινε στόχος σεξουαλικών «αρπακτικών».
Η 48άχρονη, σήμερα, Κέιτ Μος θυμάται ότι ξέσπασε σε δάκρυα όταν φωτογράφοι ζητούσαν επίμονα από εκείνη να φωτογραφηθεί τόπλες.
Στα 15 της, η αμήχανη έφηβη αναγκάσθηκε, όπως εξομολογείται, να αποχωρήσει από μία φωτογράφιση, όταν της ζήτησαν να βγάλει το σουτιέν της.
«Βίωσα μία φρικτή εμπειρία για έναν κατάλογο σουτιέν. Ήμουν μόλις 15, μού είπε: “Βγάλε το μπλουζάκι σου” και το έκανα. Τότε, ήμουν πολύ ντροπαλή για το σώμα μου. Ύστερα, είπε “Βγάλε το σουτιέν σου” και ένιωθα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, οπότε πήρα τα πράγματά μου και έφυγα τρέχοντας», ανέφερε αρχικά.
«Νομίζω ότι οξύνθηκε το ένστικτό μου. Μπορώ να καταλάβω ένα λάθος άτομο από μίλια μακριά», επεσήμανε η Κέιτ Μος για την οδυνηρή της εμπειρία.
Η έφηβη Κέιτ, η οποία υπέγραψε στο πρακτορείο μοντέλων Storm το 1988 σε ηλικία 14 ετών, ταξίδευε σε όλο το Λονδίνο χωρίς συνοδεία, ολοκληρώνοντας έως και οκτώ αποστολές μοντέλων την ημέρα.
Η εκλιπούσα φωτογράφος, Κορίν Ντέι, με την οποία η Μος συνεργαζόταν συχνά, είχε επιμεληθεί μία σειρά φωτογραφίσεων για το περιοδικό “The Face” στην παραλία Camber Sands, στο East Sussex, όταν ήταν 16 ετών.
«Αυτή η τσαλακωμένη μύτη που είναι στο εξώφυλλο, έλεγε ότι “σνιφάρει σαν γουρούνι” για να βγάλει αυτή τη φωτογραφία, απαντούσα πως “δε θέλω να ρουφήξω σαν γουρούνι” και εκείνη έλεγε “ρούφα σαν γουρούνι, γιατί τότε φαίνονται καλές οι φωτογραφίες”».
Στη συνέχεια, το μοντέλο θυμάται πως είχε «κλάψει πολύ» κατά τη διάρκεια της φωτογράφισης, επειδή ένιωθε άβολα που ήταν «γυμνή», προσθέτοντας πως «δεν ήθελα να βγάλω το μπλουζάκι μου.
Ήμουν πολύ, πολύ αμήχανη για το σώμα μου και μου έλεγε: “Αν δε βγάλεις το μπλουζάκι σου, δεν πρόκειται να σε κλείσω για το Elle” και έκλαιγα.
Είναι οδυνηρό γιατί ήταν η καλύτερή μου φίλη και την αγαπούσα πραγματικά. Όμως, ήταν πολύ δύσκολο άτομο για να δουλέψεις μαζί της. Αλλά, οι φωτογραφίες ήταν καταπληκτικές, οπότε πήρε αυτό που ήθελε και εγώ υπέφερα για αυτές, αλλά στο τέλος, μού έκαναν πραγματικά πολύ καλό. Άλλαξαν την καριέρα μου».
Η Μος θυμάται, επίσης, τα γυρίσματα καμπάνιας εσωρούχων για τον Κάλβιν Κλάιν το 1992, με τον ηθοποιό του Χόλιγουντ, Μαρκ Γουόλμπεργκ, γνωστό τότε ως “Marky Mark”.
Ήταν η πρώτη της μεγάλη διαφημιστική καμπάνια, αλλά η 17άχρονη τότε, χρειάστηκε να πάρει βάλιουμ για να απαλλαγεί από το άγχος που της προκαλούσε η προοπτική να βγει τόπλες.
Σε ερώτηση αν ένιωθε σαν αντικείμενο κατά τη διάρκεια της καμπάνιας, η Μος απαντά: «Ναι, εντελώς, και ευάλωτη και φοβισμένη. Νομίζω ότι έπαιξαν με το πόσο ευάλωτη, νέα και αθώα ήμουν τότε. Οπότε, ο Κάλβιν το λάτρεψε αυτό».
Η Moς, ωστόσο, ξεπέρασε όλα τα ταμπού και έγινε μία από τις πλέον εμβληματικές και ισχυρές προσωπικότητες της διεθνούς μόδας.
Τα «άγρια» νιάτα: Η σκληρή μάχη με τα ναρκωτικά και τον αλκοολισμό
Το μοντέλο μίλησε με ειλικρίνεια για τις μάχες που έδωσε με το αλκοόλ και τα ναρκωτικά, οι οποίες παρ’ ολίγον να «εκτροχιάσουν» τη ζωή και την καριέρα της.
«Άρχισα να καπνίζω τσιγαριλίκια και να κάνω παρέα με ανθρώπους πολύ μεγαλύτερους από εμένα, πολλά μεγαλύτερα αγόρια που με πήραν υπό την προστασία τους και με προστάτεψαν».
«Με πήγαιναν στο Λονδίνο με το τρένο. Άλλαζα ρούχα από τη σχολική μου στολή και πήγαινα στο Fred’s, “ένα μπαρ στο Soho”. Δεν μου άρεσε καν η γεύση του αλκοόλ. Έπινα long Island Ice Teas επειδή δεν είχε γεύση αλκοόλ, αλλά φυσικά είναι ένα δυνατό ποτό».
Σκέφτεται, ταυτόχρονα, το σκάνδαλο με τα ναρκωτικά που απείλησε να καταστρέψει την καριέρα της, το 2005. Τότε, όπως είπε, έχασε πολλά επικερδή συμβόλαια όταν εφημερίδα δημοσίευσε φωτογραφίες που την έδειχναν να κάνει χρήση κοκαΐνης. Η καριέρα της επανήλθε, ωστόσο, όταν η αστυνομία αποφάσισε ότι δεν υπήρχαν αρκετά στοιχεία που να την ενοχοποιούν.
«Αισθάνθηκα άρρωστη και ήμουν αρκετά θυμωμένη γιατί όλοι όσοι ήξερα, έπαιρναν ναρκωτικά, οπότε η προσοχή σε εμένα και η προσπάθεια να πάρουν την κόρη μου μακριά, ήταν γεγονότα που θεώρησα πραγματικά υποκριτικά», τόνισε.
Η σταρ καταρρίπτει τις φήμες ότι εκείνη και η Ντέι δημιούργησαν σκόπιμα το εξαιρετικά αμφιλεγόμενο λουκ που ονομάστηκε “heroin chic”, όταν συνεργάστηκαν ξανά σε μία φωτογράφιση στο σπίτι του μοντέλου για τη Vogue το 1993.
«Νομίζω ότι ήμουν ο αποδιοπομπαίος τράγος για τα προβλήματα πολλών ανθρώπων. Δεν ήμουν ποτέ ανορεξική, ούτε υπήρξα ποτέ. Ποτέ δεν είχα πάρει ηρωίνη. Ήμουν αδύνατη επειδή δε με τάιζαν στις φωτογραφήσεις ή στις επιδείξεις και ήμουν πάντα αδύνατη.
Ήταν μία φωτογράφιση μόδας. Γυρίστηκε στο διαμέρισμά μου και έτσι μπορούσα να ζήσω εκείνη την εποχή. Και νομίζω ότι ήταν ένα σοκ γιατί δεν ήμουν πληθωρική και ήμουν ένα κανονικό κορίτσι. Δεν ήμουν ένα λαμπερό μοντέλο, και αυτό τους σόκαρε», σημείωσε.
Παρά το γεγονός ότι είναι μία από τις πιο πολυφωτογραφημένες γυναίκες στον κόσμο, η Μος λέει ότι μισεί να την φωτογραφίζουν εκτός δουλειάς.
«Στην πραγματικότητα, είμαι πολύ ντροπαλή μπροστά στην κάμερα. Δε μου αρέσει να με φωτογραφίζουν όταν δεν είναι στη δουλειά. Δεν μου αρέσει να με βγάζουν σέλφι ή στιγμιότυπα. Μού είναι δύσκολο να είμαι ο εαυτός μου μπροστά σε μία κάμερα και πολύ πιο εύκολο να είμαι κάποιος άλλος».
Τώρα έχει δημιουργήσει το δικό της πρακτορείο μοντέλων, το οποίο έχει στα βιβλία του, την 19άχρονη κόρη της, Λίλα. Η Μος, η οποία πρόσφατα πούλησε το σπίτι της στο Βόρειο Λονδίνο για να μετακομίσει στο Κότσγουολντς, προσέθεσε ότι εγκατέλειψε τον «βαρετό» ηδονιστικό τρόπο ζωής και ανακάλυψε ένα νέο πάθος που μπορεί να μοιραστεί με τη μητέρα της, Λίντα. «Έχω εμμονή με την κηπουρική. Ασχολούμαστε με τη μαμά μου και περνάμε υπέροχα», ολοκλήρωσε.