Την ικανοποίηση της για την αποδοχή δέκα (10) προτάσεων νομοθετικού περιεχομένου, εκφράζει η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων με έγγραφο του προέδρου της, κ. Γιάννη Μασούτη, προς τους αρμόδιους υπουργούς Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνη Γεωργιάδη, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κώστα Σκρέκα και προς τον υφυπουργό Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος, κ. Νίκο Ταγαρά. Η Κ.Ε.Ε.Ε. συμμετέχει στη δημόσια διαβούλευση η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και αφορά τα Επιχειρηματικά Πάρκα.
Η Κ.Ε.Ε.Ε., στο αναλυτικό υπόμνημά της προς τους υπουργούς, υπενθυμίζει τις πολύχρονες προσπάθειες -τόσο της Κ.Ε.Ε.Ε. όσο και των Επιμελητηρίων- για την προώθηση της οργανωμένης χωροθέτησης και την εγκατάσταση των επιχειρήσεων σε Επιχειρηματικά Πάρκα. Στο υπόμνημα καθίσταται σαφής η θετικότητα των προτάσεων οι οποίες ενσωματώνονται στο νομοσχέδιο, με αιχμή την απελευθέρωση της εγκατάστασης νέων δραστηριοτήτων κατηγορίας Α2 (πρώην μέση όχληση) στην Αττική, τη θεσμοθέτηση του διχωρικού Επιχειρηματικού Πάρκου (dry port των ελληνικών λιμένων) και την υιοθέτηση σειράς κινήτρων που διευκολύνουν και προάγουν την ανάπτυξη επενδύσεων στα Επιχειρηματικά Πάρκα.
Παράλληλα, η Κ.Ε.Ε.Ε. υποβάλει σειρά προτάσεων και ζητάει την ενσωμάτωσή τους στο νόμο που θα ψηφιστεί, με σκοπό την ριζική του βελτίωση. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων, αναδεικνύει την ανάγκη να διατηρηθεί η δυνατότητα αυτοδιαχείρισης των δημοτικών τελών και στις Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις, όπως και σήμερα ισχύει στο Ν. 3982/11, καθώς και να παραμείνει η διάταξη με την οποία ένα Επιχειρηματικό Πάρκο μπορεί να κατασκευαστεί με συμφωνία των ιδιοκτητών που κατέχουν το 55% της έκτασης του.
Προς επίρρωσιν της παραπάνω θέσης, η κατάργηση αυτής της διάταξης θα δημιουργήσει σοβαρές αναστολές και αδυναμίες υλοποίησης τέτοιων επενδύσεων. Στο ίδιο πλαίσιο, η Κ.Ε.Ε.Ε. ζητάει από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας να υιοθετήσει διατάξεις οι οποίες θα επιλύσουν με αποτελεσματικό τρόπο προβλήματα δασικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, τονίζοντας την ανάγκη ανακατάταξης της περιβαλλοντικής κατηγορίας των πάρκων, με βάση τους πραγματικούς ρύπους που αυτά προκαλούν.
Ποιές προτάσεις της ΚΕΕΕ εντάχθηκαν στο νομοσχέδιο
Η ριζική αντιμετώπιση και την ασφαλή και ολοκληρωμένη πλέον θεσμοθέτηση της δυνατότητας εγκατάστασης επιχειρήσεων κατηγορίας Α2 σε Επιχειρηματικά Πάρκα στην Περιφέρεια Αττικής, λύση που αναμένεται να αποτελέσει σοβαρό κίνητρο για την προσέλκυση επενδύσεων και την οργάνωση των Άτυπων Συγκεντρώσεων στην Μητροπολιτική Περιφέρεια της χώρας.
Η θεσμοθέτηση του διχωρικού Επιχειρηματικού Πάρκου που έχει προταθεί προ ετών από την Ένωση μας, ως μοναδικό μέτρο λύσης για τη δημιουργία dry port υποδοχέων για τους εμπορευματικούς λιμένες της επικράτειας και την ενίσχυση της εθνικής στρατηγικής για την εφοδιαστική αλυσίδα και τη διατροπικότητα των μεταφορών.
Η εναρμόνιση της νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των ρεμάτων στα Επιχειρηματικά Πάρκα και την απλούστευση της γραφειοκρατικής αντιμετώπισης τους, με τρόπο περιβαλλοντικά ασφαλή και επιχειρηματικά εναρμονισμένο με τις ανάγκες γρήγορης αδειοδότησης των επενδύσεων των Επιχειρηματικών Πάρκων.
Η απλούστευση των διαδικασιών. Η κατάργηση της υποχρέωσης πολεοδομικής αδειοδότησης των κατεδαφίσεων των ρυμοτομούμενων κτιρίων και περιφράξεων, θα συμβάλει τα μέγιστα στην άρση των εμποδίων και την επίσπευση της υλοποίησης των Επιχειρηματικών Πάρκων, ιδίως αυτών που αναπτύσσονται σε Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις με δομημένος χώρους, περιφράξεις και κτίρια.
Οι διατάξεις που δημιουργούν νέα αφετηρία έξι (6) ετών για την επιστροφή του φόρου μεταβίβασης για δικαιοπραξίες – αγορές οικοπέδων εντός πάρκων κ.λπ. που συντελέστηκαν στα χρόνια των οικονομικών κρίσεων. Με τη λήξη της πενταετίας, άλλωστε, αυτός ο φόρος θα έπρεπε να επιστραφεί εάν οι σχετικές επενδύσεις δεν είχαν εξελιχθεί «εμπρόθεσμα».
Η υπαγωγή των εισφορών σε χρήμα στην ενότητα των παραγωγικών δαπανών και ως εκ τούτου την ένταξή τους στις επιχειρηματικές δαπάνες οι οποίες εκπίπτουν κατά τον κώδικα φορολογίας εισοδήματος. Πρόκειται για μία σημαντική θεσμική ρύθμιση – κίνητρο για την εκούσια και ευκολότερη συμμετοχή των επιχειρήσεων στις προσπάθειες ανάπτυξης Επιχειρηματικών Πάρκων στις περιοχές των άτυπων συγκεντρώσεων.
Ζητήματα προς διευθέτηση
Παράλληλα η Κ.Ε.Ε.Ε. ζητά τη προσοχή της κυβέρνησης, μεταξύ άλλων, στην επανεξέταση και αναδιατύπωση συγκεκριμένων άρθρων που καταργούν σημαντικές υπάρχουσες διατάξεις του ισχύοντος Ν. 3982/2011 οι οποίες ευνοούν την ανάπτυξη Επιχειρηματικών Πάρκων. Αναλυτικότερα, στο Άρθρο 8 θα πρέπει να επανέλθει η δυνατότητα της διασφάλισης της έκτασης με την έκφραση της σύμφωνης γνώμης του 55% της επιφάνειας της, όπως εφαρμόστηκε επιτυχημένα επί σειρά ετών.
Η πρόταση αυτή είναι απολύτως ισορροπημένη νομικά και συνταγματικά καθώς το Επιχειρηματικό Πάρκο είναι έργο δημόσιας ωφέλειας που αποσκοπεί στη μέγιστη δυνατή περιβαλλοντική φροντίδα των επιχειρηματικών περιοχών με την ένταξή τους στο σχέδιο πόλης ενέργεια για την οποία η πολιτεία δεν είναι υποχρεωμένη να εξασφαλίζει τη συναίνεση της ιδιοκτησίας, εφόσον αυτή δεν θίγεται αλλά αντιθέτως προάγεται και αναβαθμίζεται.
Αν το άρθρο 8 παραμείνει ως έχει κανένα νέο πάρκο σε αδόμητη έκταση δε θα μπορέσει να υλοποιηθεί, παρά τη σαφή πρόνοια της πολεοδομικής νομοθεσίας για τη πολεοδόμηση περιοχών που περιλαμβάνουν πολλές ιδιοκτησίες στους κατακερματισμένους κλήρους της μικρής ιδιοκτησίας στη χώρα μας.
Αντιθέτως, θα συνεχίσουν να διογκώνονται οι άτυπες συγκεντρώσεις εκτός σχεδίου, θα αναπτύσσονται φαινόμενα αισχροκέρδειας στη γη και θα καταργούνται σταδιακά όλες οι ρυθμίσεις του χωροταξικού σχεδιασμού της χώρας μας (ΓΠΣ, ΣΧΟΟΑΠ κ.λπ) μέσα από τις οποίες 400 και πλέον περιοχές της επικράτειας έχουν λάβει χρήση και προορισμό βιομηχανίας και εφοδιαστικής αλυσίδας για να αναπτυχθούν ως Επιχειρηματικά Πάρκα του Ν. 3982/2011 αλλά δεν αφορούν σε ακίνητα μιας ιδιοκτησίας.
Στο Άρθρο 25 επιβάλλεται να επανέλθει ή καλύτερα να διατηρηθεί η διάταξη του Ν. 3982/2011 σύμφωνα με την οποία τις ανταποδοτικές υπηρεσίες και τα δημοτικά τέλη μπορούν να τα διαχειριστούν, οι Φορείς των επιχειρήσεων και στις Άτυπες Βιομηχανικές Συγκεντρώσεις, εφόσον αυτές έχουν θεσμικά αναγνωριστεί και έχει συσταθεί φορέας ΕΑΔΕΠ για το μετασχηματισμό τους σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εξυγίανσης.
Αυτή η διάταξη όπως σήμερα ισχύει αποτελεί ισχυρό κίνητρο για τη μετατροπή των άτυπων συγκεντρώσεων σε Επιχειρηματικά Πάρκα Εξυγίανσης και μειώνει σημαντικά τις διοικητικές – ανταποδοτικές δαπάνες στις εγκατεστημένες επιχειρήσεις αυτών των περιοχών και ως εκ τούτου επιβάλλεται να διατηρηθεί.