Η τουρκική Τράπεζα διατήρησε αμετάβλητα τα επιτόκια για έβδομο συναπτό μήνα στο 14% (γεγονός το οποίο αναμενόταν από τους αναλυτές), παρ’ ότι ο πληθωρισμός «εκτινάχθηκε» σχεδόν 80% τον Ιούνιο, σε υψηλό 24 ετών.
Ενώ οι Κεντρικές Τράπεζες προχωρούν σε σύσφιγξη της νομισματικής τους πολιτικής, εκείνη της Τουρκίας υποστηρίζει για ακόμη μία φορά ότι ο αποπληθωρισμός βρίσκεται προ των πυλών.
Το μέτρο για τη νέα υποχώρηση των επιτοκίων ελήφθη, ενόσω οι τιμές καταναλωτή ήδη αυξάνονταν, σε μία ανορθόδοξη πολιτική, την οποία υποστηρίζει με θέρμη και σθένος ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν και αφήνει τα πραγματικά επιτόκια, βαθιά σε αρνητικό έδαφος.
Η νομισματική χαλάρωση «πυροδότησε» μία πρωτοφανή κρίση, που διέγραψε το 44% της αξίας της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου το 2021, οδηγώντας σε περαιτέρω ώθηση του πληθωρισμού. Η λίρα έχει αποδυναμωθεί κατά 25% εφέτος, ενώ ο πληθωρισμός «σκαρφάλωσε» σε υψηλό 24 ετών, «αγγίζοντας» το 80%.
Όλοι οι οικονομολόγοι (συνολικά δεκαοκτώ) ανέμεναν πως το βασικό επιτόκιο θα παρέμενε αμετάβλητο, σύμφωνα με δημοσκόπηση του Ρόιτερς, καθώς η Κεντρική Τράπεζα ακολουθεί το οικονομικό πρόγραμμα του Τούρκου Προέδρου, για στοχευμένη φθηνή πίστωση, με στόχο την «τόνωση» των εξαγωγών.
Τουρκία: Ο πληθωρισμός «άγγιξε» το 80%, «έσπασε»… ρεκόρ 24 ετών
H πρωτοφανής αύξηση του κόστους σε τρόφιμα και μεταφορές «εκτοξεύει» την ακρίβεια στη γειτονική χώρα, σχεδόν στο 80%.
Ο γηγενής πληθυσμός της Αττάλειας αποφεύγει τα σούπερ μάρκετ, λόγω των υψηλότερων τιμών και πραγματοποιούν τα ψώνια τους στη λαϊκή αγορά της Τερίκοβα, όπου τα περισσότερα προϊόντα είναι πολύ φθηνότερα, σύμφωνα με έρευνα του DW.
Η οικονομική κρίση στην Τουρκία, ωστόσο, καθιστά απλησίαστες για πολλές οικογένειες και εκείνες τις πιο προσιτές τιμές. Ο… καλπάζων πληθωρισμός φέρνει σε δεινή οικονομική θέση όλο και περισσότερους Τούρκους πολίτες, με μεσαία και χαμηλά εισοδήματα.
Ο Χάνκαν, πωλητής στην υπαίθρια αγορά της Αττάλειας, περιγράφει την κατάσταση ως εξής: «Παλαιότερα, τα κουζινικά που πουλούσα είχαν μία λίγο – πολύ σταθερή τιμή. Τώρα, όμως, έχει τριπλασιασθεί και το ίδιο ισχύει για πολλά άλλα προϊόντα, όπως ο ρουχισμός ή τα είδη υγιεινής, στα οποία οι τιμές είναι πλέον εξαιρετικά υψηλές».
«Ο κόσμος αγοράζει όλο και λιγότερα»
Οι καταναλωτές που έρχονται στη λαϊκή, λένε ότι οι τιμές αλλάζουν πλέον κάθε εβδομάδα· ενώ τα μεταφορικά αυξάνονται συνεχώς, οι περισσότεροι πωλητές μετακυλούν αναγκαστικά το κόστος στους καταναλωτές.
Ο πωλητής, Μουράτ, τονίζει πως «όσο αυξάνονται οι τιμές, μειώνεται ο τζίρος και αυξάνονται οι δαπάνες. Το κόστος έχει αυξηθεί και λόγω των υψηλότερων τιμών καυσίμων. Με σκοπό να αντιμετωπίσουμε αυτή την κατάσταση, θέλουμε να αυξήσουμε τον τζίρο, αλλά ο κόσμος αγοράζει συνεχώς λιγότερα, καθώς η αγοραστική του δύναμη έχει μειωθεί. Ο κόσμος δεν ψωνίζει όπως παλιά».
Περισσότερο από το 70% των ερωτηθέντων σε δημοσκόπηση της εταιρείας Gezici δήλωσαν ότι δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα, καθώς η αγορά κρέατος και φρούτων έχει γίνει πολυτέλεια στην Τουρκία.