Πολυμέτωπη η μάχη της κυβέρνησης για τον «πληθωρισμό της απληστίας». Προς ολοκλήρωση βαίνουν οι έλεγχοι σε ακόμη πέντε πολυεθνικές εκ των οποίων δύο βρίσκονται αντιμέτωπες με τσουχτερά πρόστιμα, όπως έγινε και στις περιπτώσεις των πολυεθνικών P&G και Unilever που καλούνται να πληρώσουν από 1 εκατ. ευρώ η κάθε μία.

Σημειώνεται ότι οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων ελέγχονται προκειμένου να δικαιολογήσουν την τιμολογιακή πολιτική τους και αν τηρείται η νομοθεσία που αποτρέπει αθέμιτη κερδοφορία. Σύμφωνα, δε, με πληροφορίες του ΑΠΕ- ΜΠΕ μπορεί σε P&G και Unilever τα πρόστιμα να αφορούσαν καθαριστικά και είδη προσωπικής υγιεινής, όμως τα πρόστιμα που «έρχονται» αφορούν τρόφιμα, όπου εστιάζεται σήμερα και το μεγαλύτερο πρόβλημα πληθωρισμού.

Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στις δύο πολυεθνικές εταιρείες P&G και Unilever είναι τα αυστηρότερα που έχουν επιβληθεί και αυτό θα επαναληφθεί, εάν χρειαστεί, όπως διαμηνύει στην αγορά το υπουργείο Ανάπτυξης, υπενθυμίζοντας σχεδόν σε καθημερινή βάση ότι οι έλεγχοι είναι συνεχείς για όλο το εύρος προϊόντων και υπηρεσίων. Οι εν λόγω δύο πολυεθνικές έχουν τις ενστάσεις τους για τα πρόστιμα που τούς επιβλήθηκαν και ετοιμάζουν την υπερασπιστική γραμμή τους για να ακολουθήσουν τη νομική οδό (καταβάλλοντας ωστόσο το πρόστιμο) και ήδη έχουν προσλάβει μαθηματικούς και ειδικούς τεχνοκράτες για να ετοιμάσουν το «νομικό οπλοστάσιο τους», αμφισβητώντας τη μεθοδολογία που χρησιμοποιείται για τους ελέγχους.

Παράγοντες της αγοράς σχολιάζουν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ πως όταν πλέον φτάσει στο ράφι ένα προϊόν είναι πολύ δυσκολότερο να συγκρατηθεί η ακρίβεια σε σχέση με την πάταξή της στα πρώτα στάδια ανάδυσής της. Ο έλεγχος και η λήψη μέτρων και αποφάσεων αποτελούν καθοριστικά στοιχεία όσο πιο γρήγορα ληφθούν (πχ για τις πρώτες ύλες, logistics, μεταφορικά κλπ), όπως σχολιάζουν οι ίδιοι παράγοντες. Δηλαδή, όπως ο επιχειρηματίας κάνει μια πρόβλεψη για το μέλλον για να υπολογίσει κόστη και κέρδη έτσι και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αντίστοιχα πρέπει να δείχνουν γρήγορα και αυστηρά αντανακλαστικά.

Το υπουργείο Ανάπτυξης πάντως – όπως έχει δηλώσει ο υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας – περιμένει να διορθώσουν, άμεσα, τις τιμές στο ράφι οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρόστιμα αλλά και να συμμετάσχουν με τα προϊόντα τους στην πρωτοβουλία “Μόνιμης Μείωσης Τιμής”. Η μία πολυεθνική εταιρεία ήδη ανακοίνωσε ότι συμμετέχει στην πρωτοβουλία, ενώ αναμένεται να συμμετάσχει και η δεύτερη. Τις επόμενες μέρες, δε, ο υπουργός αναμένεται να καλέσει σε συνάντηση τους εκπροσώπους των πολυεθνικών εταιρειών.

Γενικότερα, σε ότι αφορά στην πρωτοβουλία “Μόνιμη Μείωση Τιμής”, όπως γνωστοποίησε ο κ. Σκρέκας, ήδη ξεπεράστηκε ο στόχος που είχε τεθεί για τουλάχιστον 500 κωδικούς προϊόντων με μείωση τουλάχιστον 5% για τουλάχιστον 6 μήνες. Ο ίδιος έχει υπογραμμίσει ότι σταδιακά, με τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, θα τονωθεί ο ανταγωνισμός και θα αρχίσουν να μειώνονται οι τιμές στο ράφι προς όφελος των νοικοκυριών.

Ειδικότερα, τους 598 έφτασαν οι κωδικοί προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Αφορούν 30 κατηγορίες προϊόντων και συμμετέχουν περίπου 50 εταιρείες.Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, και ταυτόχρονα καταδεικνύεται ότι ο αρχικός στόχος του υπουργείου για 500 κωδικούς στα ράφια των σούπερ μάρκετ με μείωση κατά 5% ή και παραπάνω για τουλάχιστον έξι μήνες, ξεπεράστηκε πολύ σύντομα.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης εκφράζει την ικανοποίησή της για τη συμμετοχή των επιχειρήσεων στην πρωτοβουλία που σκοπό έχει τη στήριξη των νοικοκυριών που δοκιμάζονται από την εισαγόμενη κρίση πληθωρισμού και κυρίως των ευάλωτων, ενώ, στο πλαίσιο της δημιουργικής συνεργασίας με τις επιχειρήσεις του χώρου, θα συνεχιστούν οι προσπάθειες για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διεύρυνση της λίστας των σχετικών προϊόντων.

Διαβάστε ακόμη: