Εισήλθε στο Θρακικό Πελάγος και αγκυροβόλησε ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης το «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ», η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) που απέπλευσε από το αγκυροβόλιο της Σιγκαπούρης στις 26 Νοεμβρίου και ξεκίνησε το ταξίδι της προς το νέο της σπίτι, στην Αλεξανδρούπολη, αφού ολοκλήρωσε μια σχεδόν 10μηνη μετατροπή στο ναυπηγείο Seatrium.

Η άφιξη του FSRU στο μόνιμο αγκυροβόλιό του, σηματοδοτεί σε μεγάλο βαθμό την ολοκλήρωση της κατασκευής ενός έργου με εμβληματική εθνική και τοπική σημασία.

Τις επόμενες ημέρες, το FSRU θα δέσει μέσω ενός συστήματος αγκυροβόλησης 12 σημείων. Στη συνέχεια, θα συνδεθεί με υποθαλάσσιο και χερσαίο αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου υψηλής πίεσης, ο οποίος μόλις τεθεί σε λειτουργία, θα παραδίδει φυσικό αέριο στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς («ΕΣΜΦΑ») και εν συνεχεία στους τελικούς καταναλωτές στην Ελλάδα, τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Σερβία και περαιτέρω στη Μολδαβία και την Ουκρανία στα ανατολικά και στην Ουγγαρία και τη Σλοβακία στα δυτικά.

Μετά την ολοκλήρωση της δοκιμαστικής λειτουργίας του τερματικού σταθμού, δρομολογείται η εκκίνηση της εμπορικής του λειτουργίας, το πρώτο τρίμηνο του 2024 και θα έχει δυνατότητα επαναεριοποίησης 5,5 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ετησίως.

Το FSRU που θα φιλοξενηθεί μόνιμα στα νερά του Θρακικού Πελάγους ονομάστηκε «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» προς τιμήν της πόλης και των κατοίκων της, που αγκάλιασαν το Έργο από το ξεκίνημά του.

«Η σημερινή ημέρα, με την άφιξη του πρώτου ειδικά διαμορφωμένου δεξαμενόπλοιου της Gastrade, αποτελεί για όλους εμάς μια ιδιαίτερα ξεχωριστή ημέρα», τονίζει η Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου και ιδρύτρια μέτοχος της Εταιρείας κυρία Ελμίνα Κοπελούζου.

«Μια ημέρα-σταθμός που σηματοδοτεί την υλοποίηση της πλωτής μονάδας υγροποιημένου φυσικού αερίου και ανοίγει το δρόμο για την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας του LNG Αλεξανδρούπολης.

Ένα ορόσημο για την ακριτική αυτή πόλη της Ελλάδας, που αναβαθμίζεται σε ενεργειακό κόμβο για ολόκληρη την Νοτιοανατολική Ευρώπη» συνεχίζει η κ. Κοπελούζου.

«Για να φτάσουμε εδώ σήμερα συνέβαλαν πολλοί. Ιδιαίτερα όμως θέλουμε να ευχαριστήσουμε τους κατοίκους και τους φορείς της Αλεξανδρούπολης, που στάθηκαν δίπλα μας όλο αυτό τον καιρό. Σαν ελάχιστη ανταπόδοση, ονομάσαμε το FSRU μας «Αλεξανδρούπολις».

Από την πλευρά μου, θα ήθελα να αφιερώσω την ημέρα αυτή στον πατέρα μου, Δημήτρη Κοπελούζο, ο οποίος βλέπει ένα τόσο σημαντικό έργο, που ο ίδιος οραματίστηκε και έβαλε σε τροχιά 15 χρόνια πριν, να μπαίνει σήμερα στην τελική ευθεία υλοποίησής του», καταλήγει η κυρία Κοπελούζου.

«Για την Αλεξανδρούπολη είναι ένα έργο ιδιαίτερης σημασίας που θα προάγει την τοπική οικονομία και τον τομέα της απασχόλησης, αλλά πρωτίστως θα επαναπροσδιορίσει το στίγμα της πόλης στον παγκόσμιο χάρτη, ως κρίσιμο κόμβο για την ενεργειακή ασφάλεια ολόκληρης της Κεντρικής και ΝΑ Ευρώπης» δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Gastrade, Κωστής Σιφναίος. Ταυτόχρονα, «θα αποτελέσει ένα ακόμη σημαντικό πυλώνα εθνικής ασφαλείας για την Θράκη, εφόσον εντάσσεται στη διεθνή και ευρωπαϊκή στρατηγική για διαφοροποίηση και ανεξαρτητοποίηση των πηγών και των δρόμων μεταφοράς ενέργειας από τα ιστορικά μονοπώλια, αλλά και τους καινοφανείς συνοδοιπόρους τους». «Για τη χώρα μας», σύμφωνα με τον ίδιο, «είναι ένα μεγάλο βήμα στην εμπέδωση και αναβάθμιση του ηγετικού της ρόλου στην ευρύτερη προς βορρά περιφέρειά της και σηματοδοτεί πως η ενέργεια μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο για την ευημερία, την ειρήνη και τη συνεργασία» επισημαίνει ο κ. Σιφναίος.

Η άφιξη του FSRU «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΙΣ» είναι ένα σημαντικό ορόσημο για το Έργο, για την Ελλάδα και για την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης. Ο τερματικός σταθμός θα είναι μία νέα πύλη εισόδου για το φυσικό αέριο, ενισχύοντας την περιφερειακή συνεργασία και την ασφάλεια του εφοδιασμού. «Αυτό το σημαντικό ορόσημο επιτεύχθηκε χάρη στη συνεργασία και την τεχνογνωσία όλων των εταίρων που συμμετέχουν στο Έργο, την ισχυρή τοπική υποστήριξη στην Αλεξανδρούπολη και στην Ελλάδα και αναμφίβολα την επίμονη και σκληρή δουλειά της ομάδας της Gastrade» καταλήγει ο κ. Σιφναίος.

Πώς είναι το FSRU Αλεξανδρούπολης

Το Radar δημοσιεύει σήμερα τη φωτογραφία του «Αλεξανδρούπολις», το οποίο θα είναι το πρώτο FSRU στην Ελλάδα και θα αποτελέσει μία νέα πύλη εισόδου φυσικού αερίου στη ΝΑ Ευρώπη.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης, λένε οι ίδιες πληροφορίες, θα είναι σε θέση στα μέσα του Ιανουαρίου του 2024, να δέχεται ποσότητες από φορτία LNG και στη συνέχεια να τις αεροποιεί διοχετεύοντας το φυσικό αέριο στο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) και έπειτα μέσω του αγωγού IGB(διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας – Βουλγαρίας) να εφοδιάζονται οι αγορές της βαλκανικής.

Θα είναι μόνιμα αγκυροβολημένο, έχει δυνατότητα αποθήκευσης LNG η οποία ανέρχεται στα 135.000 κυβικά μέτρα, ενώ η τεχνική δυνατότητα αεριοποίησης του εκτιμάται σε 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως.

Η πλωτή μονάδα έχει μήκος 288,6 μέτρα, 44 μέτρα πλάτος και ύψος 26,2 μέτρα.

Ενεργειακός κόμβος

Η Αλεξανδρούπολη με το FSRU, όπως και συνολικά η Βόρεια Ελλάδα μετατρέπεται σε ενεργειακό κόμβο μεταφοράς φυσικού αερίου προς τις βαλκανικές αγορές.

Η λειτουργία του, αν και το έργο είχε σχεδιαστεί αρκετά χρόνια πίσω, έρχεται δύο χρόνια μετά τη γεωπολιτική αναταραχή που πυροδότησε η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και την ανάγκη της Ε.Ε. να απεξαρτηθεί από το φυσικό αέριο της Gazprom.

Οι ποσότητες που θα διακινούνται θα φτάνουν στη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Β. Μακεδονία αλλά ακόμη μέχρι και τη Μολδαβία.

Οι πληροφορίες λένε πως ήδη το 50% των ποσοτήτων που μπορούν να αεριοποιηθούν (5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως) είναι ήδη συμβολαιοποιημένο.

Το FSRU Αλεξανδρούπολης έχει χαρακτηριστεί από την Ευρώπη έργο στρατηγικής σημασίας καθώς διαφοροποιεί τις πηγές εισόδου ενέργειας της Γηραιάς Ηπείρου αλλά και του μίγματος που χρησιμοποιεί η βιομηχανία και οι καταναλωτές.

H απόφαση του ΥΠΕΝ

Την απόρριψη της ιεραρχικής προσφυγής των WWF Ελλάς και Greenpeace Hellas κατά της τροποποίησης και ανανέωσης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης, καθώς και κατά της παράτασης της άδειας εγκατάστασης του έργου αποφάσισε το ΥΠΕΝ.

Στην απόφαση, που φέρει την υπογραφή του υπουργού κ. Σκυλακάκη, αναπτύσσεται το σκεπτικό της απόρριψης.

Συγκεκριμένα, από την πλευρά του υπουργείου υποστηρίζεται, μεταξύ άλλων, ότι δεν προκύπτει ζήτημα λόγω της χωροθέτησης του έργου στην περιοχής GR1110013 «Θαλάσσια Περιοχή Θράκης» που έχει ενταχθεί στο δίκτυο Natura 2000, καθώς η απόφαση ένταξης λήφθηκε τέσσερα χρόνια μετά από την περιβαλλοντικά αδειοδοτημένη εγκατάσταση του έργου εντός αυτής.

Επίσης, το υπουργείο απορρίπτει τις αιτιάσεις περί παράλειψης δημόσιας διαβούλευσης επί της δέουσας εκτίμησης των επιπτώσεων του έργου στην περιοχή του δικτύου Natura 2000, καθώς από το ισχύον πλαίσιο δεν προκύπτει η υποχρεωτική διεξαγωγή της.

Ακόμα, το ΥΠΕΝ υποστηρίζει ότι η τοπική μικρή αύξηση των εκπομπών CO2 από την τροποποίηση του έργου του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης αξιολογήθηκε ως μη ουσιώδης συνυπολογιζόμενου του οφέλους που το έργο θα εισφέρει στο ενεργειακό μίγμα της χώρας, εξυπηρετώντας την αύξηση χρήσης φυσικού αερίουως μεταβατικού καυσίμου πολύ μικρότερων εκπομπών από τα στερεά και υγρά ορυκτά καύσιμα. Δεδομένου ότι με την τροποποίηση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων αυξάνεται η διακινούμενη ποσότητα φυσικού αερίου το οποίο υποκαθιστά στερεά και, κυρίως, υγρά ορυκτά καύσιμα, το ΥΠΕΝ υπογραμμίζει ακόμα ότι η τροποποίηση οδηγεί σε σημαντική μείωση των συνολικών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, επισημαίνοντας και ότι, δεδομένου ότι το διοξείδιο του άνθρακα δεν είναι ρύπος, αυτό που αξιολογείται είναι η επίπτωση της τροποποίησης στο συνολικό ισοζύγιο διοξειδίου του άνθρακα.

Σε σχέση με άλλες αιτιάσεις των προσφευγόντων, το ΥΠΕΝ επισημαίνει, μεταξύ άλλων, ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση ενός έργου, περιλαμβανόμενων των τροποποιήσεών του, τόσο στο ενωσιακό όσο και στο εθνικό δίκαιο, είναι ανεξάρτητο από τον Κανονισμό (ΕΕ) 347/2013 «σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές…» τον οποίο επικαλείται η προσφυγή, ο οποίος θεωρεί δεδομένη την εφαρμογή των διαδικασιών εκτίμησης και αντιμετώπισης περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τα έργα που εντάσσονται στις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδομές. Επίσης, σημειώνει ότι για το έργο του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, πραγματοποιήθηκε δημόσια διαβούλευση στο πλαίσιο εκτίμησης και αντιμετώπισης των περιβαλλοντικών επιπτώσεών του, κατά τη διαδικασία έκδοσης της αρχικής ΑΕΠΟ.

Αναφορικά με την επίκληση της Οδηγίας Seveso-III και την υποχρέωση διαβούλευσης που αναφέρεται σε αυτή, το υπουργείο διευκρινίζει ότι αυτή αφορά στη χωροθέτηση νέων μονάδων και όχι σε τροποποιήσεις τεχνικών χαρακτηριστικών ήδη εγκεκριμένων έργων, καθώς και σε μετατροπές υφιστάμενων που συνεπάγονται αλλαγές βαθμίδας, περιπτώσεις στις οποίες δεν ανήκει το έργο.

Το ΥΠΕΝ υπογραμμίζει, επίσης, ότι Βέλτιστες Διαθέσιμες Τεχνικές (ΒΔΤ), της Εκτελεστικής Απόφασης (ΕΕ) 2017/1442 για τις βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές των μεγάλων μονάδων καύσης που αφορούν στο έργο του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης, θα εφαρμοστούν άνευ ετέρου.

Διαβάστε ακόμη: