Στα 20 εκατ. ευρώ θα φθάσει συνολικά η άμεση ζημιά του Ομίλου Fourlis, κυρίως από διαφυγόντες πωλήσεις, απ’ την μεγάλη κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε παραμονή της Black Friday κατά την οποία επί της ουσίας αδρανοποιήθηκαν τα ψηφιακά συστήματα και κυρίως το online κατάστημα πωλήσεων της ΙΚΕΑ.
Τα 15 εκατ. ευρώ, όπως γνωστοποίησε ο Ομιλος αφορούσαν τη χρήση του 2024, όπως φάνηκε απ’ την έκθεση των οικονομικών αποτελεσμάτων, ενώ όπως αποκάλυψε η διοίκηση του Ομίλου κατά τη χθεσινή παρουσίαση που έκανε στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών το κόστος κατά το α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης – μιας και τα συστήματα επανήλθαν πλήρως τον περασμένο Φεβρουάριο – ήταν άλλα 5 εκατ. ευρώ.
«Δυστυχώς στην Ελλάδα συμβαίνουν αναλογικά πολύ περισσότερες κυβερνοεπιθέσεις σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες και ένας απ’ τους λόγους είναι πως πολλές ελληνικές εταιρείες, όπως κι εμείς, είχαμε υποτιμήσει τον κίνδυνο», παραδέχθηκε ο Πρόεδρος του Ομίλου κ. Βασίλης Φουρλής, διευκρινίζοντας στο newmoney πως δεν δόθηκαν λύτρα στους χάκερς. «Κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ουσιαστικά το πλήγμα στον Όμιλο, όπως διευκρίνισε η διοίκηση, αφορούσε απώλεια δυνητικών πωλήσεων, στη συντριπτική πλειοψηφία της ΙΚΕΑ.
«Δυστυχώς με το ΑΙ πλέον οι κυβερνοεπιθέσεις γίνονται πολύπλοκες. Και πλέον σαν θέμα το έχουμε βάλει πιο ψηλά», σημείωσε απ’ την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου κ. Δημήτρης Βαλαχής. Ο ίδιος, διαβεβαίωσε ότι το πλάνο με τους εξειδικευμένους συμβούλους του Ομίλου για την αντιμετώπιση του προβλήματος λειτούργησε και πως δεν υπήρξαν διαρροή προσωπικών δεδομένων πελατών.
Επίσης πως έκτοτε έχουν γίνει κινήσεις για την ενίσχυση της κυβερνοασφάλειας στο πλαίσιο του γενικότερου ψηφιακού μετασχηματισμού του Ομίλου το οποίο έχει ετήσιο budget 1 εκατ. ευρώ. «Μία απ’ τις κινήσεις που κάναμε ήταν να δημιουργήσουμε το digital committee σε επίπεδο ΔΣ. Επίσης δημιουργήσαμε μέσα στον Ομιλο θέση Chief Information – Security Officer, κάτι που δεν είχαμε μιας εξαρτιόμασταν σε μεγάλο βαθμό σε εξωτερικούς συνεργάτες. Πλέον έχουμε αυξήσει την ασφάλεια όλων των δικτύων και έχουμε 24/7 παρακολούθηση. Αυτό μάλιστα έχει αποτρέψει αντίστοιχες επιθέσεις που έγιναν αργότερα».
Σύμφωνα με τον κ. Βαλαχή «παρόλο που η επίθεση ήταν σημαντική, οι απώλειες τελικά ήταν ελάχιστες σε σχέση με αυτό που καταφέραμε σαν οικονομική επίδοση» υπογραμμίζοντας τα αποτελέσματα που έδειξαν έστω μικρή μονοψήφια ανάπτυξη πέρυσι για την ΙΚΕΑ, η οποία συνεχίζεται και στο α’ τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης.
Παρ’ όλα αυτά ο κ. Φουρλής αναγνώρισε ότι επλήγη η φήμη της ΙΚΕΑ και μίλησε για μία τεράστια προσπάθεια που γίνεται ώστε «να αναστρέψουμε το κλίμα» και να ομαλοποιηθεί το ψηφιακό κανάλι.
Από εκεί και έπειτα η διοίκηση παρουσίασε αναλυτικά τις επιδόσεις αλλά και τα σχέδια που έχει για φέτος σε όλες τις δραστηριότητες του Ομίλου με τον κ. Φουρλή να ξεκαθαρίζει μάλιστα πως η αποενοποίηση της Trade Estates απ’ τον Ομιλο που επήλθε μετά την πώληση μετοχών και την μείωση της συμμετοχής του δεύτερου στο 48,5% θα γράψει κέρδη στο α’ τρίμηνο του Ομίλου παρά το discount με το οποίο έγινε η πώληση.
Εμπορικά, ο Ομιλος ποντάρει στην ανάπτυξη του στο σύνολο των δραστηριοτήτων του.
Σύμφωνα με τον κ. Βαλαχή “αιχμή” της ανάπτυξης στο α’ τρίμηνο είναι η δραστηριότητα στα αθλητικά, η οποία καταγράφει διψήφια άνοδο σε σχέση με πέρυσι. Η ΙΚΕΑ κινείται με χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό με την Κύπρο και τη Βουλγαρία να ξεχωρίζουν σε επιδόσεις.
Την προσεχή Δευτέρα αναμένεται να ανοίξει το νέο κατάστημα ΙΚΕΑ στο Ηράκλειο Κρήτης με τον κ. Φουρλή να εκτιμά πως θα είναι το τέταρτο μεγαλύτερο σε επίπεδο οικονομικών επιδόσεων για όλο τον Ομιλο με έναν ετήσιο τζίρο που εκτιμάται στα 20 εκατ. ευρώ. Το επόμενο τέτοιου μεγέθους κατάστημα θα είναι στο Ελληνικό (12.000 τμ) το 2028 ενώ προχωρά το σχέδιο επέκτασης των μικρότερων ΙΚΕΑ περίπου 2.500- 3.000 τ.μ. κοντά στα αστικά κέντρα σε όλη την Ελλάδα. Με βάση τον σχεδιασμό στην τριετία θα αναπτυχθούν 10 τέτοια νέα καταστήματα με το πρώτο να κάνει «πρεμιέρα» στη Ρόδο τον Σεπτέμβριο.
Τα αθλητικά
Εξαιρετικής σημασίας για τον Ομιλο είναι η ανάπτυξη της Foot Locker μετά τη σχετική συμφωνία με την πολυεθνική που έχει βάλει τον Ομιλο στον τομέα του athleisure έχοντας τα δικαιώματα σε οκτώ χώρες στη ΝΑ Ευρώπη. Ηδη λειτουργούν τρία καταστήματα στη Βουλγαρία και εντός του α΄εξαμήνου 2025 έχουν προγραμματιστεί να προστεθούν στο δίκτυο του τρία καταστήματα Foot Locker στην Ελλάδα και τρία στη Ρουμανία. Παράλληλα στόχος είναι να ανοίξουν άλλα 10 καταστήματα, με στόχο να φθάσουν συνολικά τα 19.
Σε τροχιά ανάπτυξης είναι και η Intersport, η οποία μάλιστα πρόσφατα άνοιξε στην περιοχή του Ρέντη το πρώτο σε παγκόσμιο επίπεδο εξειδικευμένο κατάστημα της Intersport International, για ποδοσφαιρικά είδη. Εως το τέλος του 2024 το δίκτυο είχε 117 καταστήματα σε Ελλάδα, Ρουμάνια, Βουλγαρία και την Κύπρο, ενώ έχουν προγραμματιστεί για το πρώτο εξάμηνο του 2025 να ανοίξουν δυο νέα καταστήματα στην Ελλάδα και δύο νέα καταστήματα στην Ρουμανία.
Στη χονδρική
Το σχέδιο ανάπτυξης της Holland & Barrett πλέον περνά απ’ τη χονδρική, όπως αποκάλυψε η διοίκηση του Ομίλου Fourlis. Έτσι μετά τα shop in a shop που λειτούργησαν σε καταστήματα της ΑΒ Βασιλόπουλος οι δύο πλευρές έχουν ξεκινήσει ευρύτερη συνεργασία για την τοποθέτηση των προϊόντων ευεξίας της Holland & Barrett πλέον στα ράφια της.
Η αρχή γίνεται με 30 καταστήματα αλλά στόχος είναι η πλήρης κάλυψη του δικτύου της ΑΒ Βασιλόπουλος. Στο πλάνο επί του παρόντος δεν υπάρχει η συνεργασία με άλλη αλυσίδα οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, όπως είπε ο κ. Βαλαχής, τονίζοντας ωστόσο ότι «υπάρχει ένα πλάνο ανάπτυξης και η εταιρεία εξετάζει όλες τις δυνατότητες ανάπτυξης του brand στην Ελλάδα με τρόπο που θα έχει γρήγορα αποτελέσματα ως προς την αναγνωρισιμότητα και τη διεύρυνση του αποτυπώματός της».
Η αλυσίδα ευεξίας και υγείας εντός του 2024 άνοιξε τέσσερα νέα καταστήματα φτάνοντας συνολικά τα δέκα σε όλη την Ελλάδα. Ενώ μεγάλη είναι και η δυναμική του ψηφιακού καναλιού πωλήσεων που φτάνει στο 15% του συνολικού τζίρου ενώ είναι μεγάλη η ζήτηση και εκτός Αθήνας.
Interikea
Εως το τέλος του έτους θα είναι έτοιμο το 46ο διεθνές Logistic Center της InterIkea, που χτίζεται στον Ασπρόπυργο από την Trade Estates. Η συμφωνία είναι κομβικής σημασίας για τον όμιλο, καθώς βάζει τη Fourlis σαν «παίκτη» third part service provider της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ενώ όπως είπε ο κ. Φουρλής η συμφωνία αυτή θα προωθητικό μοχλό για την ώθηση του πλάνου ανάπτυξης στα Βαλκάνια.
Σύμφωνα με τις οικονομικές καταστάσεις, ο Ομιλος Fourlis το 2024 είχε πωλήσεις 529,7 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 1,6% σε σχέση με το 2023, και άνοδο του όγκου πωλήσεων κατά περίπου 4%. Εν τω μεταξύ για φέτος ο Ομιλος σχεδιάζει Capex 28 εκατ. ευρώ, έναντι 25 εκατ. ευρώ που ήταν το 2024. Εκτιμά μάλιστα ότι δεν θα επιβαρυνθεί ο καθαρός δανεισμός λόγω των κεφαλαίων απ’ την πώληση των μετοχών της Trade Estates.
«Όλες μας οι στρατηγικές πρωτοβουλίες έχουν σαν στόχο τις πωλήσεις 750 εκατ. ευρώ με EBIT 8% και EBITDA 10%» σημείωσε ο κ. Φουρλής.