Η Formula 1, με περισσότερα από 70 χρόνια ιστορίας, έχει μια σειρά από κανονισμούς, που, αν και έμοιαζαν λογικοί την εποχή που εφαρμόστηκαν, σήμερα είναι αρκετά περίεργοι. Ορισμένοι από αυτούς έχουν επιβιώσει όμως μέχρι και σήμερα στον Αθλητικό Κώδικα.
Ακολουθούν μερικοί από τους πιο αξιοσημείωτους και παράξενους, που εξακολουθούν να ισχύουν στη Formula 1.
Απαγορεύονται τα κοσμήματα
Από το 2005, οι αθλητικοί κανονισμοί της Formula 1 απαγορεύουν στους οδηγούς να αγωνίζονται φορώντας κοσμήματα, συμπεριλαμβανομένων σκουλαρικιών, αλυσίδων και ακόμη και ρολογιών. Ο κανόνας αυτός ίσχυε, αλλά δεν εφαρμόστηκε αυστηρά μέχρι το 2022.
Στο γκραν πρι της Αυστραλίας, ο διευθυντής αγώνων, Niels Wittich, ανακοίνωσε ότι θα δώσει ιδιαίτερη προσοχή σε αυτόν τον κανονισμό, προκαλώντας αντιδράσεις, ειδικά με τον Lewis Hamilton. Στον Βρετανό δόθηκε μια περίοδος χάριτος για να προσαρμοστεί και τελικά συμμορφώθηκε.
Πυροσβεστικά εσώρουχα
Ένας άλλος κανονισμός, που εισήγαγε ο Wittich, ορίζει ότι τα εσώρουχα των οδηγών (παντελόνι, κάλτσες, μπλουζάκι και μπαλακλάβα) πρέπει να πληρούν τις προδιαγραφές ασφαλείας και να είναι κατασκευασμένα από άφλεκτο υλικό.
Προηγουμένως, μόνο οι στολές, τα γάντια και τα κράνη ελέγχονταν για να εξασφαλιστεί η συμμόρφωση με τους κανονισμούς ασφαλείας. Το μέτρο αυτό αποσκοπεί στην αύξηση της προστασίας των πιλότων σε περίπτωση πυρκαγιάς.
Ο κανόνας του 107%
Στις κατατακτήριες δοκιμές, υπάρχει κανόνας που ορίζει ότι οι οδηγοί πρέπει να βρίσκονται εντός του 107% του χρόνου του ταχύτερου μονοθεσίου. Αυτό σημαίνει ότι αν ο ταχύτερος γύρος είναι 1:40:00 λεπτά, το 107% αυτού του χρόνου θα είναι 1:47:00 λεπτά, ο ελάχιστος χρόνος που πρέπει να επιτύχουν όλοι οι υπόλοιποι οδηγοί.
Αυτός ο κανόνας, αν και έχει σχεδιαστεί για να διατηρεί την ανταγωνιστικότητα και το θέαμα, εφαρμόζεται λιγότερο αυστηρά σήμερα λόγω της μείωσης των αυτοκινήτων στο grid. Ωστόσο, εξακολουθεί να είναι έγκυρος ως κανόνας.
Χωρίς επαφή
Στο τέλος ενός αγώνα, όταν οι τερματίσαντες στο βάθρο φτάνουν στο “κλειστό πάρκο”, δεν επιτρέπεται να τους αγγίξουν οι μηχανικοί ή τα μέλη της ομάδας τους πριν από τη ζύγιση. Αυτός ο κανόνας διασφαλίζει ότι το βάρος που καταγράφεται είναι ακριβές και αμετάβλητο.
Οδηγοί, όπως ο Charles Leclerc, ο Max Verstappen και ο Lewis Hamilton έχουν τιμωρηθεί με πρόστιμο 10.000 ευρώ ο καθένας, επειδή τους άγγιξαν οι φυσιοθεραπευτές τους πριν από τη ζύγιση.
“Άδεια να αποσυρθώ”
Όλοι οι οδηγοί πρέπει να παρευρίσκονται υποχρεωτικά στη σύσκεψη των οδηγών και να παραμένουν μέχρι να τους δώσει εντολή ο διευθυντής του αγώνα. Η αποχώρηση από τη σύσκεψη χωρίς άδεια μπορεί να επιφέρει σημαντικό πρόστιμο.
Αξιοσημείωτο παράδειγμα είναι ο Sebastian Vettel, ο οποίος τιμωρήθηκε με 25.000 ευρώ για αποχώρηση από τη σύσκεψη χωρίς άδεια. Αυτός ο κανόνας διασφαλίζει ότι όλοι οι οδηγοί είναι ενημερωμένοι για τις οδηγίες και τις αποφάσεις πριν από έναν αγώνα
Κανονισμοί που δεν υπάρχουν πλέον
Ευτυχώς, κάποιοι άλλοι ιδιόμορφοι κανόνες έχουν αφαιρεθεί από τους κανονισμούς. Αυτοί περιλαμβάνουν τους εξής:
Αγώνες διπλών βαθμών: Εισήχθη για να αυξήσει τον ενθουσιασμό στους τελευταίους αγώνες της σεζόν. Ο κανονισμός αυτός καταργήθηκε γρήγορα λόγω της αντιδημοτικότητάς του.
Ελαστικά με αυλακώσεις: Για να μειωθεί η ταχύτητα και να αυξηθεί η ασφάλεια, τα στεγνά ελαστικά είχαν αυλακώσεις. Αυτό το μέτρο καταργήθηκε επίσης, καθώς επηρέαζε αρνητικά την απόδοση των αυτοκινήτων.
Αυτοκίνητα με έξι τροχούς: Είναι απίστευτο ότι κάποτε επιτρεπόταν στα αυτοκίνητα να έχουν έως και έξι τροχούς, μια καινοτομία που δεν άντεξε λόγω των πολύπλοκων τεχνικών προκλήσεων που παρουσίαζε.
Διαβάστε ακόμη:
- Νέα Φιλαδέλφεια – Τελικός Conference League: Αλλαγές σε ΗΣΑΠ και τραμ, ειδικές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και οδηγίες σε φιλάθλους
- Τζίμι Κίμελ: Ο 7χρονος γιος του υπεβλήθη για τρίτη φορά σε εγχείρηση ανοικτής καρδιάς
- Έμιλι Ραταϊκόφσκι: Ποζάρει από το Μονακό με το μπικίνι της
- Μαρία Αντωνά: Είχαν πάρα πολλά χρόνια να με φλερτάρουν τόσο έντονα