Πληθωρισμός τον Νοέμβριο. Το ισχυρό κύμα της ακρίβειας αποτυπώνεται στα στοιχεία του πληθωρισμού που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ. Τον Νοέμβριο ο δείκτης τιμών καταναλωτή αυξήθηκε κατά 4,8% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2020, ενώ πριν λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Στατιστική Υπηρεσία είχε τοποθετήσει τον πληθωρισμό Νοεμβρίου στο 4,3%. Πάντως, σε σύγκριση με τον Οκτώβριο του 2021, παρουσίασε αύξηση 0,5%.

Οι ανατιμήσεις έχουν «οδηγό» κυρίως την ενέργεια, με τις αυξήσεις να έχουν περάσει σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων και υπηρεσιών.

Μέσα σε ένα έτος, οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα πήραν «φωτιά», καθώς καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Φυσικό αέριο (180,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%), Ηλεκτρισμό (37,8%) και Καύσιμα (24,9%). Παράλληλα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως, μεταξύ άλλων, σε: Αρνί- κατσίκι (21,3%), Ελαιόλαδο (18,5%), ‘Αλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), Πατάτες (11,9%), Νωπά ψάρια (9,8%), Ψωμί (4,3%), Καφές (3,9%) και Τυριά (3,5%).

Ενώ, μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου φέτος οι κυριότερες αυξήσεις τιμών αφορούσαν σε: Φυσικό αέριο (31,7%), Ηλεκτρισμό (15,9%), Φρούτα νωπά (3,5%), Πατάτες (3,2%), Αρνί και κατσίκι (2,9%), Χοιρινό (2,1%), ‘Αλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,1%), Τυριά (2,1%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%), Καύσιμα και λιπαντικά (1,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,3%), Πουλερικά (1,2%), Ψάρια νωπά (1,1%) και Μοσχάρι (0,7%).

ΕΛΣΤΑΤ: Στο 4,8% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο – Καταγράφει νέο ρεκόρ

ΕΛΣΤΑΤ: Στο 4,8% ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο – Καταγράφει νέο ρεκόρ

Πληθωρισμός τον Νοέμβριο – Πού οφείλεται η νέα αύξηση

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η νέα αύξηση του πληθωρισμού το Νοέμβριο κατά 4,8%, οφείλεται:

· 3,5% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες-προϊόντα σοκολάτας, καφέ.

· 3,9% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

· 17,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

· 2,3% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.

· 9,3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

· 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

· 1,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

· 0,1% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.

· 0,1% στην ομάδα Υγεία, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.

· 2,7% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε:τηλεφωνικές υπηρεσίες, τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.

· 0,3% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.

· 0,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.

Στο οικονομικό επιτελείο αναγνωρίζουν ότι οι πληθωριστικές πιέσεις θα είναι οξύτερες από τις αρχικές εκτιμήσεις, αλλά εξακολουθούν να επιμένουν ότι είναι παροδικές. Πολλοί αναλυτές, την ίδια ώρα, προβλέπουν ότι η άνοδος των τιμών δεν είναι πρόσκαιρο φαινόμενο, αλλά θα κρατήσει σε βάθος χρόνου, «κουρεύοντας» τα εισοδήματα των νοικοκυριών.

 

ΒΟΜΒΑ Πάουελ: «Ο πληθωρισμός ΔΕΝ είναι παροδικός!»