Με 10% θα παραμείνει μέτοχος το Υπερταμείο στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, όπως αποκάλυψε, ο διευθύνων σύμβουλος, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, ενώ τουλάχιστον 4 επενδυτές έχουν μπει ήδη στην κούρσα διεκδίκησης για την εταιρεία Ελληνικές Αλυκές.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής του Υπερταμείου η ανάδειξη του προτιμητέου επενδυτή για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα έχει ολοκληρωθεί ως τον Νοέμβριο, ενώ όσον αφορά στην αξιοποίηση των 22 μικρότερων αεροδρομίων, που είναι υπό τη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, πρόθεση του Υπερταμείου είναι να ακολουθήσει ένα μοντέλο στα πρότυπα της παραχώρησης του εν λόγω αερολιμένα.
Με 10% το Υπερταμείο στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας
Όπως επεσήμανε ο ίδιος, εχθές, στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης, το Υπερταμείο μπαίνει σε φάση «ενηλικίωσης», κατά την οποία θα εξελιχθεί σε ένα πραγματικό Sovereign Wealth Fund (SWF).
«Με το προηγούμενο στρατηγικό σχέδιο, το οποίο ολοκληρώνεται φέτος με επιτυχία, εστιάσαμε στην παραγωγή μεγαλύτερης αξίας για τις επόμενες γενιές. Για αυτό, ακόμα και αν βρίσκουμε operators, όπως στο αεροδρόμιο Καλαμάτας όπου θα παραμείνουμε με ένα ποσοστό 10%, στόχος μας είναι να υπάρχει συνέχεια και να εξασφαλίσουμε ότι τα πράγματα προχωράνε σωστά και ότι υπάρχει μία αξία για την κοινωνία», ανέφερε.
Η παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας με την επωνυμία «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» για διάστημα 40 ετών έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον τεσσάρων σχημάτων: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports, Egis Airport – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Aéroports de la Coted’ Azur και Fraport AG– Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου).
Χάρη στις μεγάλες επενδύσεις που έχουν πραγματοποιηθεί στην περιοχή και κυρίως λόγω της ανάπτυξης του τουριστικού πόλου Costa Navarino που ανήκει στον όμιλο Κωνσταντακόπουλου, επιβατική κίνηση στον διεθνή αερολιμένα Καλαμάτας έχει αυξηθεί θεαματικά τα τελευταία χρόνια.
Συγκεκριμένα από το 2010, η επιβατική κίνηση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας έχει παρουσιάσει αύξηση κατά 250%. Το 2022 ξεπέρασε τους 351.000 επιβάτες αν και το 2023 καταγράφηκε πτώση σε διψήφιο ποσοστό. Το διάστημα Ιανουάριος – Νοέμβριος το σύνολο των διακινηθέντων επιβατών εσωτερικού – εσωτερικού ανήλθε σε 296.732, ενώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022 είχαν διακινηθεί 348.027 επιβάτες. Στόχος πλέον είναι μέχρι το 2030 το αεροδρόμιο να φτάσει τους 500.000 επιβάτες.
Τα 22 αεροδρόμια
Στην περίπτωση του ενιαίου cluster των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αξιολογούνταιι διάφορα σενάρια προκειμένου να γίνει πιο ελκυστικό προς τους ιδιώτες επενδυτές, αφού δεν παρουσιάζουν όλα το ίδιο εμπορικό ενδιαφέρον.
Υπό αυτές τις συνθήκες λοιπόν εξετάζονται πολλές παράμετροι από τη δυνατότητα να επεκταθεί ο διάδρομος προσγείωσης και απογείωσης και εάν μπορεί να δεχθεί learjet μέχρι πιθανές άλλες χρήσεις. Στο επόμενο στάδιο, θα φτιαχτεί το business plan για κάθε αεροδρόμιο, ώστε στη συνέχεια να συνταχθεί το συνολικό business plan και να προκύψει το χρηματοδοτικό μοντέλο. Μέσα σε όλα αυτά, εξετάζεται επίσης και το ποσοστό της συμμετοχής του δημοσίου.
Πρόκειται για τα περιφερειακά αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Καστελόριζου, Λήμνου, Σητείας, Άραξου, Καστοριάς, Μήλου, Σκύρου, Αστυπάλαιας, Καλύμνου, Κοζάνης, Νάξου, Σύρου, Χίου, Καρπάθου, Κυθήρων, Νέας Αγχίαλου, Ικαρίας, Κάσου, Λέρου και Πάρου, που σήμερα διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.
Τουλάχιστον 4 ενδιαφερόμενοι για τις Ελληνικές Αλυκές
Επίσης μέχρι το τέλος του 2024 στόχος του Υπερταμείου είναι να έχει «κλειδώσει» και ο επενδυτής που θα αναλάβει ως πλειοψηφών μέτοχος την τύχη της εταιρείας Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. προκειμένου να αναδειχθεί κατά το μέγιστο η δυναμική της.
Ήδη και ενώ δεν έχει ξεκινήσει η επίσημα η διαδικασία, καθώς ο σχετικός διαγωνισμός θα βγει στον «αέρα» το τελευταίο τρίμηνο του 2024, πληροφορίες αναφέρουν ότι ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει τουλάχιστον τέσσερις ενδιαφερόμενοι, κυρίως εταιρείες ή επενδυτές, που δραστηριοποιούνται στην ελληνική και την κυπριακή αγορά.
Αυτή τη στιγμή «τρέχει» η χαρτογράφηση των μετόχων και η αξιολόγηση του businessplan, ενώ γίνονται οι απαραίτητες διαβουλεύσεις ώστε να καθοριστεί το προφίλ του κατάλληλου στρατηγικού επενδυτή που θα συμβάλλει στην ανάδειξη της δυναμικής της εταιρείας, η οποία σημειωτέο έχει μηδενικό δανεισμό. Εάν δηλαδή θα επιλεγεί μια εταιρεία μεταποίησης ή μια εταιρεία που διαθέτει παρουσία στη λιανική.
Σε κάθε περίπτωση ο στρατηγικός επενδυτής θα αποκτήσει ποσοστό χαμηλότερο του 60%, με το Υπερταμείο να διατηρεί ένα ποσοστό του μετοχικού κεφαλαίου.
Υπενθυμίζεται πέρσι το Υπερταμείο επανέκτησε το ποσοστό 24,81% που κατείχε η Καλαμαράκης ΑΕ – Κάλας στις Ελληνικές Αλυκές, προχωρώντας στην αγορά 1.087.063 κοινών ονομαστικών μετοχών της εταιρείας με ονομαστική αξία 1,59 η καθεμία.
Μετά την εν λόγω εξαγορά το Υπερταμείο κατέχει πλέον το 80% του μετοχικού κεφαλαίου, ενώ 20% παραμένει στους δήμους όπου λειτουργούν οι 7 αλυκές της εταιρείας, με το υψηλότερο ποσοστό να κατέχει ο δήμος Μεσολογγίου.
Δυναμικό comeback
Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε το Υπερταμείο, εκτιμάται ότι η εταιρεία έχει αναπτυξιακή προοπτική μέσα από στοχευμένες επενδύσεις που θα ενδυναμώσουν την παραγωγή με στόχο να ανοίξει και ο δρόμος για εξαγωγική δραστηριότητα.
Είναι ενδεικτικό ότι όταν η εταιρεία εντάχθηκε στο χαρτοφυλάκιο θυγατρικών του Υπερταμείου, ο κύκλος εργασιών της ήταν μόλις 3,5 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας ζημίες, ενώ πλέον με βάση τα στοιχεία του τελευταίου δημοσιοποιημένου ισολογισμού που αφορούν τη χρήση 2022, η εταιρεία εμφάνισε κύκλο εργασιών 9 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 12,8% σε σχέση με τα 8 εκατ. ευρώ το 2021.
Το μικτό κέρδος της χρήσης ανήλθε σε 3,1 εκατ. ευρώ, ήτοι 34,29% του κύκλου εργασιών, ενώ σε σχέση με την προηγούμενη χρήση αυξήθηκε κατά 91,58%, με την άνοδο να προέρχεται από την αύξηση των πωλήσεων και την μείωση του κόστους πωληθέντων ως ποσοστό επί των πωλήσεων.
Το λειτουργικό κέρδος ενισχύθηκε στα 1,7 εκατ. ευρώ έναντι 553 χιλ. ευρώ και τα προ φόρων αποτελέσματα ανήλθαν σε 1,76 εκατ. ευρώ έναντι 552 χιλ. ευρώ το 2021.
Στους 240.000 τόνους η παραγωγή αλατιού
H Ελληνικές Αλυκές Α.Ε. είναι εταιρεία του ελληνικού Δημοσίου που ιδρύθηκε το 1988 με πρωταρχικό στόχο την οικονομική εξυγίανση των βιώσιμων αλυκών της χώρας, μέσω εκμηχάνισης και εκσυγχρονισμού της λειτουργίας τους, έτσι ώστε η χώρα σύντομα να καταστεί τουλάχιστον αυτάρκης σε σχέση με τις ανάγκες της σε πρωτογενές αλάτι.
Αποτελεί συνέχεια της προγενέστερης ανθούσας εταιρείας «Αλυκαί Μεσολογγίου Α.Ε.», η οποία είχε ιδρυθεί το 1978, ως θυγατρική της ΕΛΕΒΜΕ Α.Ε .και κάλυπτε απλώς τη συγκεκριμένη αλυκή της πόλης του Μεσολογγίου.
Η εταιρεία προμηθεύει αυτήν τη στιγμή το σύνολο των μεταποιητών αλατιού στην Ελλάδα και η συνολική παραγωγή της υπολογίζεται στους 240.000 τόνους ετησίως.
Επενδυτικό ταμείο με όρους βιωσιμότητας
Ας σημειωθεί ότι μέσα στο επόμενο διάστημα και μέχρι το κλείσιμο της Βουλής για τη θερινή περίοδο, αναμένεται η ψήφιση του σχεδίου νόμου για τη δημιουργία του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου.
Όπως επισήμανε ο κος Δημητριάδης, η μετεξέλιξη του Υπερταμείου σε Sovereign Wealth Fund, στα πρότυπα αντίστοιχων επενδυτικών ταμείων του εξωτερικού, γίνεται με επίκεντρο τη βιωσιμότητα, ενώ παράλληλα μετασχηματίζει τις θυγατρικές μου με πυρήνα τις στρατηγικές ESG.