Moncler, Gucci, Louis Vuitton… Οι μεγαλύτεροι οίκοι δείχνουν να αγαπούν τα κινούμενα κολάζ του ψηφιακού καλλιτέχνη Constantin Prozorov, αξιοποιώντας τα στις νέες επιδραστικές τους καμπάνιες και στις προσεκτικά σχεδιασμένες βιτρίνες των μπουτίκ τους ανά τον κόσμο.
Με σπουδές στον σχεδιασμό μόδας και στην επικοινωνία στο Μόναχο αλλά και προϋπηρεσία στον όμιλο της Condé Nast ως ανταποκριτής για τη γερμανική Vogue και το GQ στο Παρίσι, ο Γερμανός καλλιτέχνης, ανέκαθεν είχε συναίσθηση της παγκόσμιας δύναμης μιας εικόνας μόδας. Τα έντονα χρώματα και η γοητεία μιας οπτικής αφήγησης, οικεία από τα editorials περιοδικών υψηλής μόδας, είναι σταθερά μοτίβα στη δουλειά του, όπου όλα, πλέον, αν και φαινομενικά παράδοξα και αταίριαστα, ενδύονται μία βαθύτερη ιδέα.
Οι άκρως στιλιζαρισμένες φιγούρες στα έργα του περιπλανώνται σε σουρεαλιστικά αστικά τοπία, χώρες των υλικών θαυμάτων και κήπους των επίγειων trendy απολαύσεων, για να παραφράσουμε ένα από τα γνωστότερα έργα του αγαπημένου του καλλιτέχνη Ιερώνυμου Μπος, καλώντας σε αυθόρμητους συνειρμούς για τις καταναλωτικές εξάρσεις της φιλάρεσκης εποχής μας
Η διάδραση μεταξύ μόδας, τέχνης, ιστορίας, κινηματογράφου και ποπ κουλτούρας έχει κεντρική θέση στις πολυεπίπεδες, δραματοποιημένες συνθέσεις του, διερευνώντας διαφορετικές αφετηρίες έμπνευσης σε μία εικόνα. Καλειδοσκοπικοί χαρακτήρες, επινοημένα αντικείμενα, μυθικά πλάσματα και ένα μεταιχμιακό περιβάλλον φύσης-πόλης μπλέκονται σε ένα αινιγματικό αποτέλεσμα, που εμπλουτίζει την οπτική γλώσσα και απευθύνεται στο θυμικό κάθε θεατή ανεξαρτήτως προέλευσης.
Ο Prozorov δημιουργεί παράλληλες πραγματικότητες με ονειρικά στοιχεία, που εστιάζουν στο σήμερα, εκκινώντας και έναν διάλογο με το μέλλον. Σε αυτές ο ακατάπαυστος βομβαρδισμός από ιλουστρασιόν εικόνες, που δεχόμαστε κάθε χρόνο, βρίσκει μια νέα χρησιμότητα. Όπως έχει δηλώσει ο ίδιος: «ζούμε σε μια εποχή, κατά την οποία κατακλυζόμαστε από εικόνες, ειδικά στη βιομηχανία της μόδας. Ένας λόγος που ξεκίνησα να δημιουργώ κολάζ, ήταν για να δώσω έναν νέο σκοπό σε όλο αυτό το οπτικό υλικό από lookbooks, φωτογραφίσεις και δοκιμαστικά prints, που έβλεπα να αποβάλλεται με ευκολία κάθε σεζόν. Ήθελα να του δώσω μια νέα πνοή, επανεφευρίσκοντάς το σε ένα νέο πλαίσιο, μειώνοντας όλη αυτή την οπτική ρύπανση μέσα από το έργο μου».
Κι αν το προσωπικό του καλλιτεχνικό σύμπαν αναδεικνύει τις απειράριθμες δυνατότητες, που ξετυλίγονται μέσα σε ονειρώδεις κόσμους του φανταστικού, το ίδιο συμβαίνει και στην πραγματική ζωή, όπου τα δημιουργικά μονοπάτια είναι εξίσου ατέλειωτα. Ο χαρισματικός καλλιτέχνης με διεθνή παρουσία, μοιράζεται μαζί μας σκέψεις για το δίπολο μόδας-τέχνης, για όσα τον εμπνέουν και για τα μελλοντικά του σχέδια, που σχετίζονται με τη συγγραφή και τη δημιουργία ταινιών.
Τι ήταν αυτό που σας έκανε να επιλέξετε το ψηφιακό κολάζ ως το κύριο μέσο έκφρασής σας; Υπάρχει κάτι που σας κεντρίζει το ενδιαφέρον σε αυτή την τεχνική και τι σας οδήγησε στο να ενσωματώσετε την υψηλή μόδα και τις συνεργασίες με καταξιωμένα brands στα έργα σας;
C.V: Στράφηκα στο κολάζ ως τη βασική μου πηγή έκφρασης, λόγω της ευχέρειας του να συνδυάζονται διαφορετικά στοιχεία με αρμονία, δημιουργώντας νέες αφηγήσεις και οπτικές εμπειρίες. Αυτό που μου κέντρισε το ενδιαφέρον περισσότερο σε αυτή την τεχνική ήταν η δυνατότητα να ενσωματώνω αναφορές της υψηλής μόδας μέσα σε ένα έργο τέχνης, επιτρέποντάς μου έτσι να συνεργαστώ με αναγνωρισμένα brands, όπως τα Moncler, Gucci, Louis Vuitton και MINI (BMW Group). Αυτές οι συνεργασίες προσφέρουν μία ιδανική ευκαιρία στο να συναντηθεί η μόδα με την τέχνη, αναδεικνύοντας αυτή τη σύζευξη δημιουργικότητας και πολυτέλειας.
Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε τον τρόπο που δουλεύετε; Υπάρχει κάποια πρότερη έρευνα, έτσι ώστε να αναδεικνύετε χαρακτηριστικά στοιχεία που αντιπροσωπεύουν τους αισθητικούς κώδικες μιας μάρκας στα projects σας ή ενεργείτε με πλήρη δημιουργική ελευθερία διατηρώντας ένα εντελώς προσωπικό ύφος;
C.V: Η διαδικασία της δουλειάς μου συνήθως ξεκινά ακριβώς με αυτή την εμβάθυνση στους αισθητικούς κώδικες και στις αξίες μιας μάρκας. Ενώ μεριμνώ στο να ενσωματώνω βασικά στοιχεία της ταυτότητας ενός brand στα projects μου, εκτιμώ εξίσου τη δημιουργική ελευθερία και την ατομικότητα στον τρόπο έκφρασης. Αυτή η ισορροπία μου επιτρέπει να δημιουργώ έργα, που αντανακλούν τόσο μια αντιπροσωπευτική εικόνα ενός brand όσο και το προσωπικό μου καλλιτεχνικό όραμα.
Πιστεύετε ότι η μόδα και η τέχνη ενωμένες έχουν μία ιδιαίτερη δυναμική, ανοίγοντας νέες προοπτικές δημιουργίας; Συχνά ακούγεται η κριτική του ότι η σύζευξη μόδας και τέχνης είναι απλώς μία έξυπνη κίνηση για να παραμένει η σύγχρονη τέχνη δημοφιλής και επίκαιρη…
C.V: Η μόδα και η τέχνη αποτελούν πράγματι μία μοναδική συνέργεια που ανοίγει νέες δημιουργικές δυνατότητες. Ενώ αρκετοί ενδεχομένως να επικρίνουν αυτή τη σύζευξη μόδας και τέχνης ως έναν τρόπο εμπορευματοποίησης της σύγχρονης τέχνης, πιστεύω αντίθετα ότι κάτι τέτοιο προσφέρει μία πλατφόρμα για την καλλιτεχνική έκφραση και για τις συνεργασίες δημιουργών. Φέρνοντας κοντά αυτούς τους δύο δημιουργικούς κλάδους, μπορούμε να παράγουμε πρωτοποριακά έργα, που προβληματίζουν και καλούν σε σκέψη, υπερβαίνοντας τους παραδοσιακούς διαχωρισμούς.
Κοιτάζοντας τις δημοσιεύσεις σας στο Instagram μπορούμε να συναντήσουμε φράσεις που εμπνέουν, όπως το «υπάρχουν πάντοτε λουλούδια για εκείνους που θέλουν να τα δουν», του HenriMatisse με αφορμή τη συνεργασία σας με τη Moncler ή το «κάποτε είχα υπερδυνάμεις, όμως η κοινωνία μου τις πήρε πίσω», παρμένη από το προσωπικό ημερολόγιο της VivienneWestwood. Θα λέγατε ότι οι αναθέσεις έργων από φημισμένα fashionbrands έχουν εννοιολογικό υπόβαθρο, παρουσιάζοντας πάντα κάποιο κρυφό μήνυμα;
C.V: Τα έργα μου, σε συνεργασία με γνωστά brands μόδας, λειτουργούν ως μία πρόσκληση σε ταξίδι στον κόσμο του ονείρου και σε ενδοσκόπηση. Με την εννοιολογική τους χροιά, αυτά τα δημιουργήματα φέρουν κρυφά μηνύματα και θεματικές, που εμβαθύνουν σε ζητήματα της κοινωνίας μας και της ανθρώπινης εμπειρίας. Μέσα από φράσεις που εμπνέουν και μία γοητευτική οπτική αφήγηση, στοχεύω κάθε φορά στο να παρακινώ τους ανθρώπους να προχωρήσουν πέρα από την προσωπική τους εμπειρία και να ανοίξουν το νου τους στη φαντασία και στο όνειρο, προσκαλώντας τους θεατές να εξερευνήσουν τα ανεξάντλητα πεδία της φαντασίας και των πιθανοτήτων.
Στα έργα σας εξερευνάτε συχνά τη σχέση της κοινωνίας με τον καταναλωτισμό και τον καπιταλισμό υπό το πρίσμα της μόδας και των πολυπόθητων ειδών πολυτελείας. Υπάρχουν κάποιες θεματικές στις οποίες επιστρέφετε και επικαλείστε μέσα από τη δουλειά σας;
C.V: Η δουλειά μου λειτουργεί ως ένας καθρέφτης απέναντι στο πνεύμα της εποχής μας. Ο στόχος μου ως καλλιτέχνης είναι να αντανακλώ τη δυναμική της κοινωνίας μας, εξετάζοντάς τη συχνά μέσα από τον φακό της μόδας και των πολυτελών ειδών. Οι θεματικές της ταυτότητας, των φιλοδοξιών και η αναζήτηση νοήματος είναι επαναλαμβανόμενες στη δουλειά μου, καλώντας τους θεατές να αναλογιστούν την περιπλοκότητα της σύγχρονης κοινωνίας.
Έχετε δηλώσει στο παρελθόν ότι όνειρό σας είναι να δημιουργήσετε ταινίες κάποια στιγμή στο μέλλον. Πρόσφατα προχωρήσατε σε συνεργασία με ένα πρακτορείο ταλέντων με παγκόσμια απήχηση, το William Morris Endeavor, για να αφοσιωθείτε και σε νέες καλλιτεχνικές επιδιώξεις, όπως η συγγραφή και η δημιουργία ταινιών. Θα μπορούσατε να μας πείτε περισσότερα για αυτή τη σημαντική εκπροσώπησή σας;
C.V: Η συνεργασία μου με την The Wall Group, παράρτημα της William Morris Endeavor ανοίγει νέες συναρπαστικές δυνατότητες για εμένα, επιτρέποντάς μου να αφοσιωθώ σε νέα δημιουργικά εγχειρήματα, αυτά της συγγραφής και της δημιουργίας ταινιών. Είναι μία σημαντική συνεργασία, που ευθυγραμμίζεται με τους μακροπρόθεσμους στόχους μου στο να διευρύνω τους καλλιτεχνικούς μου ορίζοντες και να επεκτείνω την ιδιότητα της αφήγησης πέρα από το μέσο του ψηφιακού κολάζ.
Πώς θα περιγράφατε το προσωπικό οπτικό σας σύμπαν; Θα μπορούσατε να μοιραστείτε μαζί μας τις δικές σας καλλιτεχνικές επιρροές;
C.V: Το οπτικό μου σύμπαν αποτελεί μία μίξη του σουρεαλισμού, της ποπ κουλτούρας και της υψηλής μόδας και χαρακτηρίζεται από έντονα χρώματα, στοιχεία του φανταστικού και περίτεχνες λεπτομέρειες. Επηρεασμένος από καλλιτέχνες όπως ο Salvador Dalí, ο Andy Warhol και οι δημιουργοί ταινιών όπως ο Wes Anderson και ο Tim Burton, στοχεύω στο να δημιουργώ εμβυθιστικούς κόσμους, που θολώνουν τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία.
Είναι δύσκολο να επιλέξει κανείς, όμως υπάρχει κάποιο έργο σας το οποίο ξεχωρίζετε και έχει ιδιαίτερη σημασία για εσάς μέχρι στιγμής;
C.V: Το να επιλέξεις ενέχει μια δυσκολία, γιατί κάθε έργο έχει τη δική του βαρύτητα για εμένα. Παρ ’όλα αυτά, οι συνεργασίες μου με μεγάλες επωνυμίες, όπως οι Moncler και Louis Vuitton είναι ιδιαίτερα αξιομνημόνευτες, καθώς μου επέτρεψαν να ξεπεράσω τα δικά μου δημιουργικά όρια και να απευθυνθώ σε ένα παγκόσμιο κοινό μέσα από μια αφήγηση με ισχυρό αντίκτυπο.
Διαβάστε ακόμη:
- Άρθρο-κόλαφος στη FAZ: «Η παντοδύναμη ορθόδοξη Εκκλησία χάνει τη δύναμή της στην Ελλάδα»
- Eurostat: Στην Ελλάδα μία από τις φτωχότερες περιφέρειες της ΕΕ
- Απόστολος Γκλέτσος: Η σπάνια αναφορά στην κόρη του – Γιατί αισθάνεται αγράμματος μπροστά της
- Αυτός είναι ο Έλληνας σεφ που… ήθελε η Μαντόνα για να της μαγειρεύει