Το καινούργιο κατάστημα-ναυαρχίδα της Louis Vuitton στη Σαγκάη, το «The Louis», έχει σχήμα καραβιού, ύψος 30 μέτρων και χαρακτηρίζεται ως χώρος εμπειριών, καθώς περιλαμβάνει μεταξύ άλλων χώρο εκθέσεων και καφετέρια. Αδιαμφισβήτητα θα προσελκύσει πολύ κόσμο που θα θέλει να βγάλει φωτογραφίες για τα social media, όμως ο όμιλος LVMH στοιχηματίζει πολύ περισσότερα σε αυτό το κατάστημα: ελπίζει ότι θα αυξήσει τις πωλήσεις στους Κινέζους καταναλωτές, οι οποίοι  δαπανούν πια πολύ λιγότερα σε προϊόντα πολυτελείας.

Η επιχειρηματική στρατηγική του κολοσσιαίου ομίλου μόδας αντανακλά μία στροφή ολόκληρου του κλάδου πολυτέλειας. Οι εταιρείες απομακρύνονται σταδιακά από το αμιγώς συναλλακτικό μοντέλο, στο οποίο ένα κατάστημα απλώς πουλά προϊόντα στους πελάτες του, και κινούνται προς την προσέλκυση καταναλωτών με «εμπειρίες», οι οποίες τελικά πυροδοτούν την ανάπτυξη.

Το luxury αλλάζει – Πώς προσπαθεί να ανακτήσει την πιο πολύτιμη αγορά του-1
Το «The Louis» (φωτ. Reuters)

Το διακύβευμα για τις μάρκες πολυτελείας είναι μεγάλο, καθώς βασίζονταν επί χρόνια στις ισχυρές πωλήσεις στην Κίνα, οι οποίες στήριζαν την παγκόσμια ανάπτυξή τους και τις φιλοδοξίες τους. Τώρα, όμως, η ζήτηση στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου επιβραδύνεται. Το μέγεθος της κινεζικής αγοράς μειώθηκε κατά τουλάχιστον 18% πέρυσι στα περίπου 350 δισ. γουάν και οι πωλήσεις αναμένεται να παραμείνουν λίγο-πολύ αμετάβλητες το 2025.

Οι Κινέζοι καταναλωτές, άλλωστε, οι οποίοι δέχθηκαν σφοδρό πλήγμα από την οικονομική αβεβαιότητα και την παρατεταμένη ύφεση στην αγορά ακινήτων, περιόρισαν τις δαπάνες τους σε προϊόντα δευτερεύουσας σημασίας, όπως τα αγαθά πολυτελείας.

Κι όμως, οι μάρκες πολυτελείας διαισθάνονται πως υπάρχει μία ευκαιρία για τόνωση των πωλήσεών τους. Ενώ η ζήτηση για προσωπικά καταναλωτικά αγαθά πολυτελείας -ιδίως στην Κίνα, αλλά και σε ολόκληρο τον κόσμο- υποχωρεί λόγω των οικονομικών πιέσεων και της ανόδου των τιμών, ο ρυθμός των πωλήσεων «βιωματικών προϊόντων» ανεβαίνει, σύμφωνα με σχετική έκθεση της Bain. Μάλιστα, η έκθεση αυτή αναδεικνύει την άνοδο των προσωποποιημένων εμπειριών φιλοξενίας και των πωλήσεων fine dining. Σύμφωνα με την Bain, το 2024 η συνολική αγορά προσωπικών αγαθών πολυτελείας υποχώρησε 1-3% διεθνώς παρότι οι δαπάνες σε εμπειρίες πολυτελείας αυξήθηκε κατά 5%.

Εξέλιξη του luxury

Νέα έρευνα της συμβουλευτικής εταιρείας ακινήτων Savills επιβεβαιώνει ότι αναδύεται μία νέα τάση στην Κίνα, όπου η αγορά πολυτελείας εξελίσσεται. Ο κόσμος  αναζητά εμπειρίες από γνωστές μάρκες, από εστιατόρια μέχρι Salon Privé, δηλαδή ιδιωτικούς χώρους αποκλειστικά για καταναλωτές που έχουν κλείσει ραντεβού.

Οι μεγάλες μάρκες έχουν υποχρεωθεί να κλείσουν καταστήματα στην Κίνα, ιδίως από το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Ωστόσο, πολλές ανοίγουν ύστερα νέα μαγαζιά, τα οποία προσφέρουν εμπειρίες πολυτελείας. Για παράδειγμα, η Dior άνοιξε μία καφετέρια πολυτελείας στην πόλη Τσενγκτού και η Prada ένα εστιατόριο στη Σαγκάη. Η Tiffany and Co. μίκρυνε μεν το μεγάλο της κατάστημα στη Σαγκάη, αλλά άνοιξε νέο τριώροφο κατάστημα-ναυαρχίδα στην Τσενγκτού.

«Πιστεύω ότι είναι ένας τρόπος προσέγγισης του πελάτη σου, είτε σαν κάποιον που θα αγοράσει προϊόντα είτε σαν κάποιον που προσπαθεί να έχει μία πιο γεμάτη ζωή. Αν ο σκοπός σου δεν είναι μόνο να τροφοδοτήσεις τον πελάτη σου με καταναλωτικά προϊόντα, αλλά να του δώσεις κάτι περισσότερο, μπορεί πράγματι να έχεις μεγαλύτερη απήχηση», είπε στο Reuters ο Patrice Nordey, διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής Trajectry.

Διαβάστε ακόμη: