Απόλυτος leader στον «χρυσοφόρο» τομέα των παραχωρήσεων καθίσταται πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, μετά και την επίσημη ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.

Ηγέτιδα δύναμη στην Ελλάδα και εκ των πολύ σημαντικών «παικτών» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο καθίσταται πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα στον τομέα των παραχωρήσεων και της εκμετάλλευσης οδικών αρτηριών, μετά και την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, που αποτελεί τον εμπορικότερο οδικό άξονα της Ελλάδας και έναν από τους πλέον εμπορικούς στην Ευρώπη.

Η εξασφάλιση (και) της Αττικής Οδού, σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και σημαντική εξέλιξη για τον όμιλο, καθώς διπλασιάζει σε αξία το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Πλέον, ο όμιλος διαθέτει το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα ενώ καθίσταται ένας από τους σημαντικότερος «παίκτες» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο

Θυμίζουμε πως η ΓΕΚ Τέρνα κατέθεσε τη μεγαλύτερη προσφορά που έφτασε στα 3,27 δισ. ευρώ, σπάζοντας όλα τα ρεκόρ από καταβολής ιδιωτικοποιήσεων στη χώρα μας καθώς πρόκειται για τη μεγαλύτερη σε αξία σύμβασης παραχώρησης που έχει υπογραφεί ποτέ στην Ελλάδα, υπερτερώντας έναντι των υπολοίπων πέντε προσφορών. Έτσι, για τα επόμενα 25 χρόνια αναλαμβάνει την παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας.

Η… βελούδινη αλλαγή ήταν ένα μεγάλο στοίχημα

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα κατέβαλε 3,27 δισ. ευρώ για την 25ετή παραχώρηση, εκ των οποίων τα 671 εκατ. ευρώ ήταν τα κεφάλαια της και το υπόλοιπο χρέος 2,6 δισ. ευρώ από τις ελληνικές τράπεζες.

Μάλιστα, ανέλαβε τέσσερις μήνες πριν από το προκαθορισμένο όριο, με τους ανθρώπους της ΓΕΚ Τέρνα να επιδίδονται σε αγώνα δρόμου τις ημέρες πριν την 6η Οκτωβρίου, επιτυγχάνοντας την αλλαγή εντελώς… αναίμακτα και άκρως πετυχημένα.

Ήταν ένα στοίχημα χωρίς ιστορικό προηγούμενο στην ελληνική επιχειρηματικότητα, καθώς ήταν δεκάδες τα ζητήματα που έπρεπε να τακτοποιηθούν μέσα σε μόλις 5-6 ημέρες, δεδομένου ότι ο όμιλος είχε προετοιμαστεί να αναλάβει σε τέσσερις μήνες και όχι σήμερα.

Ζητήματα νομικά, θεσμικά, εργασιακά, οικονομικά και γραφειοκρατικά έπρεπε να τακτοποιηθούν μέσα σε ελάχιστα 24ωρα, με τα στελέχη της ΓΕΚ Τέρνα να επιδίδονται σε έναν επιτυχημένο μαραθώνιο χωρίς προηγούμενο.

Αττική Οδός: Η Latsco βάζει €77 εκατ. στον αυτοκινητόδρομο - Οι επόμενες κινήσεις των μετόχων

Τα επόμενα βήματα

Τα δεδομένα κυκλοφορίας των τελευταίων 20 χρόνων, σε συνδυασμό με τις προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης, δείχνουν ότι το συγκεκριμένο έργο μπορεί να ανταπεξέλθει αποτελεσματικά σε δύσκολες καταστάσεις, κατατάσσοντάς το μεταξύ αυτών με το χαμηλότερο ρίσκο και με ιδιαίτερη ανθεκτικότητα, όπως απέδειξε η απόδοσή του τόσο κατά την υπερδεκαετή οικονομική κρίση όσο και κατά την περίοδο της πανδημίας και των lockdown.

Άλλωστε, η μέση ημερήσια κίνηση κατά το τέλος του 2022 είχε ήδη ξεπεράσει τα προ-πανδημίας επίπεδα, με τον αυτοκινητόδρομο να σημειώνει μια μέση ετήσια αύξηση κυκλοφορίας ύψους 4% τα τελευταία δέκα χρόνια, ενώ πλέον η μέση ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώνεται στα 270.000 οχήματα.

Ιστορικό

Η Αττική Οδός κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990. Έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη ραχοκοκαλιά του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής, όπου κατοικούν περισσότεροι από 5 εκατ. άνθρωποι.

Επίσης, αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας, ενώ συνδέει οδικά και το αεροδρόμιο της Αθήνας με το κέντρο της πόλης.

Οι τρεις μεγάλες συμβάσεις

Πλέον ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, έχει τις τρεις μεγαλύτερες συμβάσεις και πλέον εμβληματικές παραχωρήσεις που ξεπερνούν τα 6,8 δισ. ευρώ, αποτελώντας τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη στον κλάδο, καθώς πλην της Αττικής Οδού, έχει επιλεγεί ως προσωρινός ανάδοχος για το έργο παραχώρησης του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, με κατασκευαστικό αντικείμενο 1,8 δισ. ευρώ, ενώ είχε προηγηθεί η υπογραφή της σύμβασης για την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Ο όμιλος με αυτές τις τρεις συμβάσεις ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων, ενώ εξασφαλίζει και ενισχύει την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του.

Άλλες συμβάσεις και έργα ΣΔΙΤ

Ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ελέγχει επίσης κατά 100% τις συμβάσεις των οδικών παραχωρήσεων Νέα Οδός (Ιόνια Οδός και Αθηνών – Λαμίας, με αρχή την περιοχή του Ανισόπεδου Κόμβου Μεταμόρφωσης έως την περιοχή της Σκάρφειας – μετά τα Καμένα Βούρλα – και το συνδετήριο κλάδο του ΠΑΘΕ Σχηματάρι – Χαλκίδα) και Κεντρική Οδός (Ε 65), έχει μερίδιο 17% στην Ολυμπία Οδό.

Επίσης, έχει αναλάβει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης (Καστέλι), το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα στο Ελληνικό, η ολοκληρωμένη διαχείριση απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έχει παρουσία σε σταθμούς αυτοκινήτων κ.α.

Βάσει στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η διοίκηση της ΓΕΚ Τέρνα, τα συνολικά μερίσματα που θα εισπράξει ο όμιλος από τις συμβάσεις παραχώρησης σε όλη τη διάρκεια ζωής τους (συνήθως 25 έτη) θα διαμορφωθούν σε 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 8 δισ. θα προέλθουν από τις παραχωρήσεις των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, εκτιμήσεις στις οποίες δεν περιλαμβάνεται ο ΒΟΑΚ.

Το εκτόπισμα του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα

Ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, καθώς ήδη διαχειρίζεται περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων καθώς κατέχει το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

Η ανάληψη της Εγνατίας Οδού αποτελεί ορόσημο για τον όμιλο με πολλαπλά οφέλη. Μέσω της κοινοπραξίας με την Egis Projects S.A. (75%-25%) κέρδισε την παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.

Επίσης, έχει αναλάβει εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισ. ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.

Παράλληλα, ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.

Διαβάστε ακόμη: