Τα Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ανακοινώνουν ότι σήμερα, Παρασκευή, 4 Οκτωβρίου 2024, ολοκληρώθηκε η καταβολή του εφάπαξ τιμήματος ύψους 3,27 δισ. ευρώ από τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο οποίος αναδείχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής στον διαγωνισμό που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση της Αττικής Οδού για 25 έτη. Είχε προηγηθεί την Πέμπτη, 3 Οκτωβρίου, η κύρωση από τη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης.
Η νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη που θα τεθεί σε ισχύ την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2024, θα έχει πολλαπλά οφέλη για τους χρήστες του οδικού άξονα και το δημόσιο συμφέρον γενικότερα. Ειδικότερα:
• Το Ελληνικό Δημόσιο εισπράττει εφάπαξ οικονομικό αντάλλαγμα ύψους 3,27 δισ. ευρώ, που αποτελεί το υψηλότερο στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, μειώνοντας το δημόσιο χρέος κατά περίπου 1,5% του ΑΕΠ.
• Εκτός από το εφάπαξ τίμημα, ο Παραχωρησιούχος θα αποδίδει Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης, που θα ανέλθει τελικά σε 9,3% των συνολικών πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού. Υπενθυμίζεται ότι στη σύμβαση παραχώρησης προβλεπόταν Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης ύψους 7,5% επί των πάσης φύσεων εσόδων με τη δυνατότητα αναπροσαρμογής ανάλογα με το ύψος των επιτοκίων κατά την ημέρα έναρξης της παραχώρησης. Σε συνέχεια της σημερινής διαδικασίας προσαρμογής της χρηματοδότησης της σύμβασης στις τρέχουσες τιμές επιτοκίων (rebalancing), τελικώς η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης διαμορφώνεται σε 9,3%.
• Στη νέα σύμβαση, η Ετήσια Αμοιβή Παραχώρησης υπολογίζεται επί του κύκλου εργασιών της εταιρείας που θα λειτουργεί την Αττική Οδό και όχι επί των καθαρών κερδών όπως ισχύει στην υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.
• Με βάση τις προβλέψεις της νέας σύμβασης παραχώρησης, από την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, το αντίτιμο των διοδίων ανά διέλευση για οχήματα κατηγορίας 2, μειώνεται από 2,80 ευρώ σε 2,50 ευρώ.
• Για πρώτη φορά απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων στην Αττική Οδό επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν κατά πλήρη κυριότητα σε άτομα με αναπηρία και σε αναπήρους πολέμου βαριάς αναπηρίας.
• Σε συνεννόηση με τον νέο Παραχωρησιούχο, απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων τα ΑμεΑ, ακόμη και αν το όχημα που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά τους δεν ανήκει κατά πλήρη κυριότητα στους ίδιους. Το ίδιο ισχύει και για τα ημιφορτηγά (βανάκια) για τη μεταφορά ΑμεΑ, ανεξάρτητα από το εάν ανήκουν σε ιδρύματα.
• Ο Παραχωρησιούχος στο πλαίσιο των συμβατικών του υποχρεώσεων οφείλει να εκτελεί εργασίες για την ελαφριά και βαριά συντήρηση του οδικού άξονα, που εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε τουλάχιστον 380 εκατ. ευρώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.
• Ο Παραχωρησιούχος θα αξιολογείται για τη σωστή και ασφαλή λειτουργία και συντήρηση του οδικού άξονα κάθε δύο έτη αλλά και μεμονωμένα επί των βασικών δεικτών απόδοσης (KPIs). Σε περίπτωση αδυναμίας επίτευξης των στόχων προβλέπεται η επιβολή χρηματικών ποινών και άλλες κυρώσεις ανάλογα με την υστέρηση στην προβλεπόμενη επίδοση.
Με την είσπραξη 3,27 δισεκατομμυρίων ευρώ ολοκληρώνεται σήμερα το οικονομικό κλείσιμο της Αττικής Οδού με τον αυτοκινητόδρομο να μετράει αντίστροφα για να παραδοθεί τα μεσάνυχτα του Σαββάτου 5 Οκτωβρίου στο νέο παραχωρησιούχο που είναι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου η Αττική Οδός των 70 χιλιομέτρων με τους 400.000 συνδρομητές και τις 280.000 διελεύσεις κατά μέσο όρο ημερησίως περνά στο νέο παραχωρησιούχο που είναι η Αττική Οδός Παραχώρηση ΑΕ. Στην νέα εταιρεία μεταβιβάζονται όλες οι συμβάσεις της Αττικής Οδού ΑΕ και των Αττικών Διαδρομών και όλα τα σχετικά δικαιώματα και οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τις υφιστάμενες συμβάσεις. Αυτό αντίστοιχα σημαίνει ότι και οι εργαζόμενοι θα λάβουν τις νόμιμες αποζημιώσεις τους με την λύση της σύμβασης και όσοι το επιθυμούν θα μεταφερθούν στην νέα εταιρεία παραχωρήσεις για όσο διάστημα επιλέξουν.
Η μεταβίβαση της Αττικής οδού συμπίπτει με μια μεγάλη αλλαγή στα τέλη διέλευσης καθώς από την Κυριακή 6 Οκτωβρίου το διόδιο της Αττικής οδού θα μειωθεί στα 2,5 από 2,80 σήμερα.
Πρόκειται για την πρώτη αναπροσαρμογή του διοδίου που γίνεται από τον νέο παραχωρησιούχο καθώς η επόμενη προγραμματίζεται να συντελεστεί σε μια πενταετία εφόσον συντρέχουν συγκεκριμένοι δείκτες κυκλοφοριακού φόρτου, οι οποίοι θα πρέπει να τεκμηριώνονται επαρκώς από το νέο παραχωρησιούχο. Η σύμβαση προβλέπει επίσης για πρώτη φορά ότι το ύψος των διοδίων δεν θα είναι σταθερό, αλλά θα αυξάνεται στην αρχή κάθε χρονιάς με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή.
Τα κατασκευαστικά έργα
Επιπλέον στο πλαίσιο των κατασκευών για την εύρυθμη λειτουργία της Αττικής Οδού προβλέπονται μια σειρά από έργα που θα εκτελέσει ο παραχωρησιούχος. Εφόσον ζητηθεί από το Δημόσιο εντός πέντε ετών από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης θα γίνει κατασκευή αναστροφών στον ανισόπεδο κόμβο Λεονταρίου για τον περιορισμό του κυκλοφοριακού προβλήματος στην απόληξη του κλάδου της δυτικής περιφερειακής λεωφόρο Υμηττού στον ανισόπεδο κλάδο Δουκίσσης Πλακεντίας. Επίσης προβλέπεται η δυνατότητα σύνδεσης του κλάδου Ραφήνας προς τον αερολιμένα των Σπάτων αλλά και η κατασκευή εξόδου διαφυγής πεζών στη σήραγγα Βριλησσίων μήκους μεγαλύτερης των 500 μέτρων καθώς και συνοδές ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Συνολικά κατά τη διάρκεια της παραχώρησης, ο νέος Παραχωρησιούχος θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού του δρόμου εκτιμώμενου ύψους 380 εκατ. ευρώ.
Όπως ανέφερε χθες στη Βουλή κατά την διαδικασία κύρωσης της σύμβασης της Αττικής Οδού ο υπουργός υποδομών και μεταφορών Χρίστος Σταϊκούρας το ελληνικό δημόσιο λαμβάνει το υψηλότερο τίμημα στην ιστορία αξιοποίησης περιουσιακών στοιχείων που έχουν μεταβιβαστεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Όπως είπε, το ποσό αυτό αυξάνει συνολικά τα διαθέσιμα του κράτους – ισόποσα τις μικτές χρηματοδοτικές ανάγκες της κυβέρνησης και απομειώνει αντίστοιχα το ύψος του δημόσιου χρέους κατά 1,5 μονάδες, βελτιώνοντας σημαντικά τους δείκτες βιωσιμότητάς του.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εκτός από το τίμημα θα πληρώνει σε ετήσια βάση ποσοστό τουλάχιστον 7,5% επί των εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου ενώ βάσει της σύμβασης θα μπορεί εντός της πρώτης πενταετίας η νέα παραχωρησιούχος να μεταβιβάσει μέχρι και το 49% του μετοχικού της κεφαλαίου.
Η εταιρεία παραχώρησης
Στο μεταξύ χθες καταχωρήθηκε στο ΓΕΜΗ η τροποποίηση του καταστατικού της νέας εταιρείας παραχώρησης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που είναι η Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση (έχει συσταθεί και η Νέα Αττική Οδός Λειτουργία ΑΕ) με διάρκεια 30 ετών και αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου κατά 497 εκ. με απόφαση της έκτακτης γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας στις 30 Σεπτεμβρίου.
Στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας παραχώρησης συμμετέχουν οι κύριοι Εμμανουήλ Μουστάκας ως πρόεδρος, και οι Χρίστος Ζαρίμπας, Πόπη Λαζαρίδου και Βάια Χουχουρέλου ως μέλη. Στο διοικητικό συμβούλιο για την εταιρεία λειτουργίας, συμμετέχουν αντίστοιχα οι κύριοι Πέτρος Σουρέτης ως πρόεδρος και οι Ροδιανός Αντωνακόπουλος και Νίκος Καταπόδης ως μέλη.