Ανάμεσα σε τρεις ισχυρούς υποψήφιους μνηστήρες κορυφώνεται η μάχη για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Η αυλαία του διαγωνισμού για την σύμβαση παραχώρησης «Χανιά –Ηράκλειο» πέφτει σήμερα με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών που θα κρίνει τον προτιμητέο επενδυτή του μεγάλου οδικού έργου ύψους περίπου 2 δις.
Για την σύμβαση διασταυρώνουν τα ξίφη τους, η ΑΒΑΞ με τις γαλλικές EGIS και την επενδυτική εταιρεία Meridiam, η κοινοπραξία της Mυτιληναίος με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία έχει κατέβει μόνη της στο διαγωνισμό.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα πρέπει να θεωρείτε «κλειδωμένη» και η συμμετοχή στο έργο της Άκτωρ, η οποία έχει εξαγοραστεί από την Ιntrakat και θέτει υποψηφιότητα για την κατασκευή του έργου σε περίπτωση που κριθεί πλειοδότης το σχήμα υπό την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ή εφόσον εξασφαλιστεί κάποια συμφωνία μεταξύ της τεχνικής εταιρείας και του αναδόχου.
Με το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, κλείνει και τυπικά ο κύκλος των μεγάλων οδικών παραχωρήσεων της χώρας καθώς η έλλειψη χρηματοδότησης βάζει στην άκρη (προς ώρας τουλάχιστον) τα σχέδια για τα έργα των επεκτάσεων της Αττικής Οδού που έχουν προτείνει οι τεχνικές εταιρείες.
Ο ΒΟΑΚ αποτελεί μια σύνθετη υποδομή με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο και αυτός είναι και ένας από τους λόγους που υπήρξε έντονο παρασκήνιο μεταξύ των εργολάβων, με την παρέμβαση και της ίδιας της κυβέρνησης που επιδιώκει το έργο να επιταχύνει ρυθμούς για να μην χαθούν τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης που εξασφαλίζει χρηματοδότηση ύψους 200 εκ. ευρώ.
Οι συζητήσεις, τα ραντεβού και οι παρεμβάσεις για να «ξεκολλήσει» το έργο ήταν επίσης και ο κυριότερος λόγος της οκτάμηνης καθυστέρησης για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού που ξεκίνησε με την προεπιλογή σχημάτων το 2019, συνεχίστηκε πέντε χρόνια αργότερα με την υποβολή των οικονομικών προσφορών (λίγο πριν τις εκλογές τον Μάιο), και σήμερα γράφετε το φινάλε με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
Το στοίχημα πλέον με το διαγωνισμό είναι αν ο ΒΟΑΚ θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού προσελκύοντας υψηλό τίμημα ή αν οι υποψήφιοι μνηστήρες θα φανούν λιγότερο γενναιόδωροι με το μεγάλο οδικό έργο που φιλοδοξεί να δημιουργήσει ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο υψηλών προδιαγραφών και οδικής ασφάλειας από τα Χανιά έως το Ηράκλειο. Κρίσιμο επίσης στοιχείο παραμένει και η στάση των εταιρειών από εδώ και πέρα, καθώς τυχόν ενστάσεις εγκυμονούν τον κίνδυνο για νέο κύκλο καθυστερήσεων.
Ο ΒΟΑΚ μήκους 194,5 χιλιομέτρων θα έχει 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους σχεδόν 35 χιλιομέτρων και 11 χιλιόμετρα γέφυρες.
Για το συνολικό μήκος του τμήματος που θα παραχωρηθεί, από τον Κίσσαμο Χανίων μέχρι το Ηράκλειο, υπάρχει προαίρεση για την κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος – Χανιά. Για το έργο προβλέπεται επίσης να λειτουργήσουν σκιώδη διόδια που θα επιδοτούνται από το κράτος λόγω των εκτιμώμενων χαμηλών διελεύσεων που καθιστούν μη βιώσιμο το έργο.