Με την συζήτηση για την ασφάλεια των τρένων να συνεχίζεται αμείωτη, υπό τη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών, όλοι αναρωτιόμαστε από τι εξαρτάται η ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών.
Η απάντηση είναι από την τήρηση των πρωτοκόλλων και των κανονισμών ασφαλείας.
Στην Ελλάδα, ο σιδηρόδρομος λειτουργεί σύμφωνα με τον Κανονισμό Ασφαλείας του ΟΣΕ που επικαιροποιήθηκε τελευταία φορά τον Μάρτιο του 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ και εγκρίθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, που είναι η αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή και έχει διοριστεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ.
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι το 2019 τα συστήματα ETCS δεν λειτουργούσαν, οι προβλέψεις του εν λόγω Κανονισμού αφορούν σε κανόνες ασφαλείας χωρίς τη χρήση των ηλεκτρονικών συστημάτων.
Είναι γεγονός ότι συνδικαλιστές και άλλα στελέχη είχαν προειδοποιήσει για θέματα ασφαλείας αλλά οι αρμόδιοι κώφευαν;
Οι συνδικαλιστές από τη μία έκαναν απεργίες επικαλούμενοι, μεταξύ άλλων, θέματα ασφαλείας κι από την άλλη δημιουργούσαν εμπόδια στην υλοποίηση της σύμβασης 717.
Σχετικά με στέλεχος του οποίου κυκλοφορεί επιστολή που έθετε θέματα ασφαλείας, επισημαίνονται τα εξής:
● Στη συγκεκριμένη επιστολή, και γενικότερα, δεν θέτει θέματα ασφαλείας για την παρούσα κατάσταση, αλλά για το μέλλον, εφόσον οι εν εξελίξει εργασίες ολοκληρωθούν.
● Ακριβώς επειδή διαφωνούσε με ορισμένες από τις εργασίες αυτές (όπως και εμπλεκόμενη εταιρεία) έκανε και σχετική καταγγελία, η οποία αποτελεί βασική αιτία της καθυστέρησης των εργασιών για πάνω από 6 μήνες.
● Δηλαδή όχι μόνο δεν είχε προειδοποιήσει για συμβάν σαν το τραγικό δυστύχημα, αλλά είχε προκαλέσει και σημαντικές καθυστερήσεις στις εργασίες για τις οποίες όλοι συμφωνούμε σήμερα ότι μακάρι να είχαν ολοκληρωθεί νωρίτερα.
Μήπως η κυβέρνηση δεν ολοκλήρωσε το έργο της τηλεδιοίκησης εντός του 2021, ώστε να μην υλοποιήσει εγκαίρως τη σχετική συμβατική της υποχρέωση έναντι της Hellenic Train και αυτή να απαλλαγεί με τη σειρά της από την υποχρέωση επενδύσεων;
Σε καμία περίπτωση δεν ισχύει ούτε το ένα ούτε το άλλο. Ο λόγος που δεν ολοκληρώθηκε το έργο νωρίτερα, είναι ότι δεν ήταν αυτό δυνατό λόγω όλων των νομικών προβλημάτων που παρέλαβε αυτή η κυβέρνηση και η ίδια ξεμπλόκαρε.
Αντιθέτως το προχώρησε και το έφτασε στο 70%.
Αντιστοίχως, η Hellenic Train δεν απαλλάσσεται από τις δικές της υποχρεώσεις αλλά αυτές απλώς μετατίθενται χρονικά.
Το πιο κρίσιμο όμως είναι το εξής: Οι συγκεκριμένες υποχρεώσεις της Hellenic Train συμφωνήθηκαν και υπεγράφησαν από την παρούσα κυβέρνηση. Ενώ η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία και είχε έναντι χαμηλότατου τιμήματος παραχωρήσει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική εταιρεία, δεν είχε κάνει καμία ανάλογη συμφωνία για επενδύσεις των Ιταλών στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Συνεπώς, ποια ακριβώς μπορεί να είναι η δήθεν «κατηγορία»;
Ότι η κυβέρνηση έκανε με την Hellenic Train μια συμφωνία την οποία δεν ήταν υποχρεωμένη να κάνει κι αμέσως μετά θέλησε να την απαλλάξει από αυτήν; Δεν στέκει λογικά αυτό.
Για ποιο λόγο δεν υπάρχει ολοκληρωμένο σύστημα τηλεδιοίκησης – σηματοδότησης στο σιδηροδρομικό μας δίκτυο;
Η προηγούμενη σύμβαση υπεγράφη το 2008, αλλά το 2010 σταμάτησε λόγω συνεχόμενων λεηλασιών και καταστροφών κατά μήκος της γραμμής.
Η επίμαχη σύμβαση 717 δημοπρατήθηκε το 2014, υπεγράφη μέσα στο ίδιο έτος και θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2016.
Στην πράξη, καθυστέρησε λόγω δικαστικών εμπλοκών αλλά και αντιδράσεων των συνδικαλιστών και στο διάστημα 2014-2017 υλοποιήθηκε το 32% της σύμβασης.
Επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, από το 2016 ως το 2018, δόθηκαν 6 παρατάσεις της σύμβασης.
Στο διάστημα 2017-2019 δεν έγινε καμία απολύτως εκτέλεση εργασιών.
Το 2019 έγινε επανεκκίνηση της σύμβασης, η οποία ελέγχθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο, διενεργήθηκε πραγματογνωμοσύνη από το ΤΕΕ, ελέγχθηκε και από την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τελικά, αφού επιλύθηκαν όλα τα νομικά ζητήματα, το 2021 κατέστη δυνατό να ξεκινήσουν ξανά οι εργασίες.
Από το 2021 έως σήμερα, η υλοποίηση του έργου έχει φτάσει στο 90%, η πιστοποίησή του στο 70% και εντός του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί.
Επιτρέπεται, όμως, να κυκλοφορούν τραίνα στην Ελλάδα χωρίς να υπάρχει σύστημα ETCS;
Πρώτα απ’ όλα, το σύστημα ETCS είναι υποχρεωτικό στην Ευρώπη για υψηλές ταχύτητες τραίνων, ταχύτητες που δεν υφίστανται στην Ελλάδα. Παρόλα αυτά, το σύστημα τοποθετείται και στη χώρα μας.
Όταν θα ολοκληρωθεί η τοποθέτησή του, η χώρα μας θα είναι μια από τα ελάχιστα κράτη μέλη της Ε.Ε. που θα το έχει εγκαταστήσει, δεδομένου ότι τα περισσότερα κράτη μέλη ούτε έχουν ETCS, ούτε προγραμματίζουν άμεσα εγκατάστασή του.
Ποια ακριβώς είναι τα κατορθώματα της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ με τους σιδηρόδρομους
Επειδή πολλά λένε τον τελευταίο καιρό τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ σχετικά με το ποιος έχει και δεν έχει ευθύνες για την τραγωδία στα Τέμπη, εμείς να τους θυμίσουμε τα παρακάτω τα οποία έγιναν επί δικής τους διακυβέρνησης:
● Ιδιωτικοποιήθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έναντι χαμηλότατου τιμήματος και χωρίς να γίνει καμία συμφωνία για επενδύσεις των Ιταλών στον ελληνικό σιδηρόδρομο.
● Συνεχίστηκε η μείωση, χρόνο με το χρόνο, του προσωπικού του ΟΣΕ συνολικά και των σταθμαρχών ειδικότερα. (Προσελήφθησαν μόνο 13 σταθμάρχες, οι οποίοι εκπαιδεύτηκαν και εξετάστηκαν όπως ακριβώς και ο κατηγορούμενος.)
● Σταμάτησε να υλοποιείται και μπλόκαρε η σύμβαση 717 για την τηλεδιοίκηση.
● Διορίστηκε η έως σήμερα διοίκηση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, η οποία μεταξύ άλλων έχει στις αρμοδιότητές της την ασφάλεια του δικτύου, ενώ έχει εγκρίνει τον υφιστάμενο Κανονισμό Κυκλοφορίας του ΟΣΕ, καθώς και τα Σχέδια Ασφαλείας ΟΣΕ και Hellenic Train.
● Επικαιροποιήθηκε για τελευταία φορά ο Κανονισμός Κυκλοφορίας του ΟΣΕ.
Ενώ πρόσφατα, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, ο ΣΥΡΙΖΑ καταψήφισε τη θεσμοθέτηση Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων από την κυβέρνηση.