Αν και το τουρκικό νόμισμα καταρρέει και η οικονομία της γειτονικής χώρας ταλαιπωρείται από τον υψηλό πληθωρισμό, όμως αυτό από ότι φαίνεται ευνοεί τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος διανύει χρυσές εποχές.
Δεν είναι τυχαίο ότι η παραγωγή αυτοκινήτων στην Τουρκία αυξήθηκε κατά 20% στο α’ πεντάμηνο του 2023 και έφθασε τα 616.000 οχήματα, όπως αναφέρεται στα επίσημα στοιχεία.
Μόνο τον Μάιο, μήνας εκλογών στη χώρα, η παραγωγή γιγαντώθηκε κατά 32% και διαμορφώθηκε στα 137.012 οχήματα. Αποτέλεσμα ήταν οι εξαγωγές, σε όρους δολαρίου, να διευρυνθούν κατά 33% και να εκτοξευθούν στα 3,09 δισ. δολάρια.
Στο σύνολο του πενταμήνου, δε, η αξία των εξαγωγών ανήλθαν σε 14,7 δισ. δολάρια, προσφέροντας σημαντικά στηρίγματα αφενός στην οικονομία, αφετέρου στο εγχώριο συνάλλαγμα.
Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιπροσωπεύει το 14% των τουρκικών εξαγωγών.
Όπως είναι εύλογο, η άνευ προηγουμένου υποτίμηση της λίρας, η οποία βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό έναντι του δολαρίου (23,3 ανά δολάριο) και του ευρώ (25,1 ανά ευρώ), παρέχει ώθηση στις εξαγωγές οχημάτων, καθώς ενισχύει την ανταγωνιστικότητά τους.
Γι’ αυτόν τον λόγο, οι μετοχές των βιομηχανικών εταιρειών στο Χρηματιστήριο της Κωνσταντινούπολης έχουν καταγράψει «άλμα» κατά 15% μέσα στον Ιούνιο, με τους επενδυτές να ποντάρουν ότι ο πρόεδρος Ερντογάν θα συνεχίσει την ίδια (μη συμβατική) νομισματική πολιτική.
Από την ημέρα επανεκλογής στο προεδρικό αξίωμα, δηλαδή από τις 28 Μαΐου, η λίρα έχει υποχωρήσει κατά τουλάχιστον 11% έναντι του δολαρίου, στη χειρότερη επίπεδο ανάμεσα στα αναπτυσσόμενα νομίσματα παγκοσμίως.
Βέβαια, παρά τα οφέλη στην τουρκική βιομηχανία, η πολιτική του Ερντογάν εξακολουθεί να πλήττει τα νοικοκυριά και τα φτωχότερα τμήματα του πληθυσμού, τα οποία βλέπουν τον πληθωρισμό να «τρώει» ένα μεγάλο μέρος των εισοδημάτων τους.